Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:44

Ik duim voor je boompjes! Misschien valt er nog wat te redden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 16:47

Ik kan alleen maar afwachten en vertroetelen met water.

Koekoeksklok hangt nu en zegt ook netjes koekoek. Gister meteen gemaaid ook, achter was in een uurtje klaar, voor meeste gedaan opzij deels. Daar moet ik de resten caravan steunen nog weghalen, want ja de caravan staat aan de andere kant van de weg nu achter het huis.

Voor deze week een bescheiden lijst, horren afmaken, keuken (hiervoor moet kleine tent afgebroken worden voor ruimte) en schuur bereikbaar maken voor de stroommeneer zodat deze als hij komt meteen kan beginnen. Planten vertroetelen en nog wat planten dat mee is

En kijken of er een begin gemaakt kan worden met vuil in de aanhangwagen doen

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 18:13

Ik weet niet wat je allemaal aan fruit had geplant, maar onze boomgaard produceert genoeg stekken (rode bes, zwarte bes, framboos, japanse wijnbes, aardbeien, appels, peren, pruim, kersen). In het najaar wil ik best eea voor je uitgraven, als ik het me goed herinner wonen we niet zo ver bij elkaar vandaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 18:39

Wat er gesneuveld lijkt (maar dat weet ik pas in het najaar vermoed ik. Als het alleen bladverlies is dan trekken ze wel bij mogelijk) is twee turkse hazelnoten, 2 blauwe bessen, al mijn frambozen (zowel roze als wit). Twee jonge kersen, twee jonge peertjes, twee blauwe pruimpjes, een nectarine, een abrikoos en een amandel, een meloenstruikje en een aardbei meloen struikje, twee moeilijk te krijgen planten ;( de kweker had van beiden toevallig nog een exemplaar dat ik kon meekrijgen. Maar kreeg voorlopig daar geen nieuwe aanvoer van. :n de gewone aardbeien lijken hoewel slapjes wel geleefd.

Wel gered is moerbij, olijven en de vijgen. Hoewel er een een beetje beroerd erbij staat (helaas die van mijn papa vol met vijgjes al :knuffel: ) is daarvan het nieuwe blad weer groen aan het bijtrekken.

Als in het najaar veel het niet heeft overleefd kom ik met alle graagte stekken ophalen. <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 18:55

123321 schreef:
Ik weet niet wat je allemaal aan fruit had geplant, maar onze boomgaard produceert genoeg stekken (rode bes, zwarte bes, framboos, japanse wijnbes, aardbeien, appels, peren, pruim, kersen). In het najaar wil ik best eea voor je uitgraven, als ik het me goed herinner wonen we niet zo ver bij elkaar vandaan.

Wat een ontzettend lief gebaar! <3

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 19:08

Al ben ik nu wel benieuwd waar je woont :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 20:12

Als je over de A2 naar het zuiden gaat kun je bij mij ook nog wel wat komen knippen/halen. Gele en roze framboos en enthout of stekken van diverse fruit bomen en struiken. Wel zelf onderstammen regelen en enten dan :)

Ik zou ze trouwens zeker tot volgend najaar laten staan, bij mij hebben een aantal het toch nog gered.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 20:37

Ik ga ze nu ook flink vertroetelen met water. Soms laten ze idd alleen hun blaadjes los en dan trekt het weer bij met wat geluk.

Ik kan via de A2 gaan. Ik wissel af. Nu was het A 2 en dan bij Eijsden eraf en op een fijne manier om Luik heen richting Verviers, nieuwe route.

Ik heb alleen geen idee hoe ik moet enten :+ Kan dat met die deels niet meer vitale onderstammen? En soort op soort? De pruimenwal achter heeft wel jonge babys. Wat wel gek is. Zoveel bloesem. Zoveel bijtjes maar 0 pruimen in die wal. Voor hangt wel flink vol en ik heb 1 kers op van de door de vorige eigenaar geplante kersen, dit was een meer gelige rijpe kers.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 21:10

karuna schreef:
Ik ga ze nu ook flink vertroetelen met water. Soms laten ze idd alleen hun blaadjes los en dan trekt het weer bij met wat geluk.

Ik kan via de A2 gaan. Ik wissel af. Nu was het A 2 en dan bij Eijsden eraf en op een fijne manier om Luik heen richting Verviers, nieuwe route.

Ik heb alleen geen idee hoe ik moet enten :+ Kan dat met die deels niet meer vitale onderstammen? En soort op soort? De pruimenwal achter heeft wel jonge babys. Wat wel gek is. Zoveel bloesem. Zoveel bijtjes maar 0 pruimen in die wal. Voor hangt wel flink vol en ik heb 1 kers op van de door de vorige eigenaar geplante kersen, dit was een meer gelige rijpe kers.

Enten kan ik je waarschijnlijk wel bij helpen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 21:39

Ah dat zou handig zijn. Ik heb wel entwax maar verder geen kennis :') ik bericht je er wel over snel

Nu bedtijd. Hopelijk word ik morgen iets minder brak wakker. :z geen bakker dus uitslapen *\o/*

Koekoeksklok klinkt gezellig <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 23:37

Ik kan het je wel laten zien hier hoor, als je zelf voor onderstammen zorgt. Januari februari is wel een goede tijd ervoor. Het is echt niet zo moeilijk. En als het niet lukt dan kun je de stam het jaar erna weer gebruiken.

Appel op appel (of zaailing appel)

Peer, nashipeer op peer, meidoorn kan ook

Abrikoos, pruim, perzik, nectarine op pruim

Kers op kers

Onderstammen bestel ik bij AATreeshop, daar kun je ook kleine hoeveelheden onderstammen bestellen. Er staat dan ook bij de onderstam voor welke grond soort hij geschikt is. En volgens mij ook hoog of laagstam. Kan alleen soms wel even duren voor je ze krijgt, op tijd bestellen voor levering vroeg in het jaar. Eventueel even inkuilen.

Slaap beter gewenst :) Ik ga zo ook een poging doen al zal dat bij een poging blijven ben ik bang :')

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 10:02

Ik hoop voor je dat het nog bijtrekt allemaal :j De perzik heeft het hier ook heel zwaar ondanks veel water en de nieuw aangeplante amandel heeft de afgelopen winter uberhaupt niet overleeft ben ik bang.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 10:27

Ook veel slachtoffers bij jou dan. Raar weer geweest, ik zag in de verder echt enorm mooie goed groeiende moestuin van mijn buurman dat ook bij hem een paar bessenstruiken het niet overleefd hebben.
Een oudere zwarte bes bij mij zit barstensvol rijpe lekkere bessen. Die heeft het dan weer zonder moeite volgehouden op dezelfde grond,

Ondanks de enorme stortregen van vrijdag zaterdag avond zie je er niks van. De grond is keihard vol scheuren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 18:05

Zowaar regen af en aan sinds 1600. Heel fijn, alleen met afdekzeil als een speer de netgeverfde horren af moeten dekken.

Verder poging 3 tot stabiliseren van de wasmachine, morgen testen of hij nu wel blijft staan.

Zitje is weer verder ingericht in de schuur en nu aan de worstel met chromecast. Wifi wachtwoord was vreemd van mijn wifikastje maar die getackeld. Daarna de afstandsbediening kunnen omzeilen. Was het geluid te zacht en daarna ging de chromecast updaten. :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 09:56

Ik had een welkoms commite met wandelen vanmorgen. Deze jonge dames staan tegenover mijn huis. Een is afgelopen dagen in de verte al erg geinteresseerd en vanmorgen besloot ze toch eens maar het hek te wandelen en stond met haar hoofd over de draad me op te wachten na het rondje. Maar helaas werd ze snel daarna opzij gebeukt door de rest van de meute die toch wilde weten wat daar gaande was

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat is wel goed voor het humeur :j

Afbeelding

Afbeelding

Caravan weg

Afbeelding

Voordeur bij aankomst aardig dichtgegroeid weer

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:11

Leuk die koetjes! Is die hele strook van jou, waar de caravan stond...? Dat is nog een fijn breed stuk!

Dat zaterdag gebeuren klinkt niet zo best :(:)

Hoe ist met paps verder...?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 12:02

Die zijstrook hoort er idd ook bij. Ongeveer9/10 m. De bedoeling is dat vanaf de caravan tot een m of 2 voor het achter hek afgevlakt parkeerplaats wordt van ongeveer 6 m diep en 7/8 m breed. Daarvoor is het redelijk vlak nog vanaf caravan duikt het naar beneden.

Mijn papa vers nieuws zijn cholesterol blijft mooi laag na stoppen van pillen ervoor
Nierfunctie nu iets verbeterd. Na nog geen 3 weken stoppen al 2% verbetering maar hij is wel wiebeliger en wat snel misselijk en moe. Hij is de horren aan het verven in porties met rust tussendoor. Dan past hij op. Daardoor kan ik zijn inspanningen wat afremmen

Ik heb net laatste stukje maaien gedaan deels extra kort laden deels de langste stand deels niet

Dikke groene sprinkhanen krekels baby groene springers en een geredde hagedis die in de regenton was gekukeld.

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:30

Heey, welkom terug weer.

Afgelopen dagen toch wat regen gehad... bij jou ook?

Succes met het msn-gesprek... hopelijk *\o/* nieuws :wave:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 14:00

Ja zowaar, zaterdag kort en heftig. Zondag ochtend was alles weer hard en dor en droog. Gister vanaf 1600 uur af en aan wat sappige buitjes waardoor het vanmorgen iets minder droog en dor was maar nog steeds alle planten slapjes. En in het vogelbadje was er 1 cm bijgekomen, niet veel dus van over gebleven. Voor vanmiddag wordt er weer regen voorspeld.

Gesprek gister ging wel ok, zaterdag ellende wordt in ieder geval bespreekbaar gemaakt ipv doodgezwegen. Dat is iets. Maar ja het is gebeurd en wij vergeten het niet, en wat er gezegd en gedaan is heeft er heel diep ingehakt. %) en zal mogelijk nog lang gevolgen hebben, vooral voor gv al was de actie wel tegen mij gericht in eerste instantie. -:(- gewoon heel erg lage nare vuile streken. :r

Net nog even kort voor de mogelijke regen voor wat onkruid verwijderd en wat druif gesnoeid waar ik bij kon. Ik ben net iets leniger dan mijn papa. Maar ja die armlengte he. Voor keukenraam dit de keldertrap en van binnenuit lukt het ook niet verder. #behoefte aan lange armen die er niet zijn. Even verder nadenken dus hoe dat op te lossen. :+

Nog wat fotos van "mijn straat" en een oud washuisje dat er staat. Deze staat op de nominatie weer opgeknapt te worden.

Wel jammer ik mis echt elke activiteit die er gehouden wordt. Steeds als ik echt in nl moet zijn zijn er bijzondere dingen. Nu de 15e herdenking van 80 jarige oorlogs iets waar ook een straat naar vernoemd is. 14 juli slaan ze nu over hier omdat de 15e belangrijker is.

En ik zag een melding dat het rode kruis kennelijk met een soort bus? (Tenminste dat begrijp ik eruit ) rond rijdt door de regio met oa een bibliotheek, internet, excape games, goede gesprekken en af en toe verkoop van lekkers en spullen. Iedere maand doen ze de dorpen in de buurt aan voor een middag. :) Fijn om te lezen

Fotos zijn onderweg. Zo pauze met een frambozen beignet. Ja melk en soja vrij. De appelbeignets zijn al op. En een melkvrij croissant :Y) dan klaar voor de rest van de dag denk ik.mijn schouder is er wel weer klaar mee en ik ook :P

O ja tv via de chrome cast werkt goed. Even de juiste volgorde aanhouden en dan gaat het. Inclusief netflix die er met korting bij zit dankzij compleet pakket.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De moestuin van de overbuurman naast mijn huis staat er erg goed bij. Geen gif veel water en heel veel schoffelwerk :oo

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 16:36

O ja wasmachine blijft aardig op zijn plek na gebruik. Minimaal iets verschoven en hij blijft waterdicht. Dat lijkt dus opgelost. En de droger doet het ook nog lijkt het. *\o/*

Benieuwd of de scherpe rommels in de verte gaat doorzetten naar onweer en regen of dat het weer op afstand blijft

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:24

Gaat toch wel lekker zo!

Als je niet oplet kom je nog bijna op een punt dat je moet gaan nadenken over wat de volgende klus moet zijn :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 18:41

Mwa nog meer dan genoeg te doen iets met 50 verhuisdozen leegmaken wat nu niet kan. Kunstgras eruit en beetje bij beetje de vloer in de schuur vrijmaken. Moestuin verder bruikbaar maken

Net 1 tak zwarte bessen geoogst 150 gram bessen. Morgen halen we alles eraf en vries ik in. *\o/* zo stoer

En twee doodgewaande framboosjes met een groen blaadje *\o/*
Alleen mogelijk ik ook terug in het weekend om mijn papa terug te brengen. Gv kan misschien vanwege familie omstandigheden niet weg. Prut nieuws net gehad hij belde en wachten nu op wat onderzoeken -O- duimen dat het meevalt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 21:34

Even doorgeplukt, het is nog niet leeg.

635 gram tot nu toe.

Afbeelding

Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:39

ziet er goed uit

Prrrr