[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 07:26

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:42

lizy29 schreef:
Vooral niet de haute-vienne. Het is hier echt heel erg stom en lelijk :j O:)

Phuh. Geloofiknie. :D
Moeten we zelf beoordelen. :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:47

In de Gironde moeten we in elk geval niet zijn.
Ik zag beelden van die enorme bosbranden daar...jongens toch, wat een verschrikking.

Daar woont een bokker volgens mij, zal haar straks eens een berichtje sturen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:17

Nee da’s waar…
Je zal er maar wonen ;(

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 14:51

Prairy, dank voor de link, ik ga er even naar kijken.
Ken je toevallig ook iemand op hoogte die aan permacultuur doet? Of een manier hoe ik zo iemand zou kunnen vinden? Sepp Holzer wil ik tzt sowieso nog eens bij langs, die zit natuurlijk op hoogte. Maar ook hele andere grond dan hier, dus daarom zou meer hier in de regio wel beter zijn.

Gironde is echt een drama ja. En zo lang al! Ik hoop echt enorm dat het heel snel stopt met die hitte en de hoognodige regen gaat vallen. Dat laatste voor alles en iedereen (rot op toeristen met blij zijn met zulk goed weer). Je gaat op de bergweides gewoon onderuit doordat het hooi op stam is wat afbreekt als je er bovenop staat. Lopen op een dun laagje hooi op een steile helling is nie grappig nie.
Er staan ook maar zo weinig bloemen nu, de prachtige bloemenweides van vorig jaar zijn er nu gewoon niet. Fluitekruid en ander wit spul is bruin uitgeslagen door het stof, de beroemde gele gentiaan heeft op de meeste plekken niet eens in bloei gestaan, beekjes die droog staan, bronnen die droog staan, en ga zo maar door. O ja en als je op een zandpad in de bergen loopt met stokken, dan prik je zo gigantisch diep de grond in dat het lijkt of je op een strand staat in plaats van vruchtbare grond. En wat dacht je van de prachtige paarse berghellingen vorig jaar, volledig bedekt met bloeiende hei? Die hei staat er nog wel, maar bloeit nauwelijks. Een klein flets vleugje paars is alles wat het geven kan dit jaar.
Ik vind het echt in- en intriest. Ik hoop echt heel snel op een flinke lading regen. Niet in een stortbui, maar wat meer verspreid zodat niet alles gelijk afgevoerd wordt en de uitgedroogde, uitgeputte grond ook de tijd heeft om het op te nemen.

Anyway.
Gisteravond hebben we weer wat cultuur gesnoven. We waren door de knuffelparaglidingVlaming uitgenodigd om uit eten te gaan in de bar-resto van de paragliding school. Gisteravond serveerden ze daar de beroemde truffade, een traditioneel gerecht uit de Auvergne met voornamelijk aardappelschijfjes en lokale kaas. Daarbij komt meestal ook gedroogde ham op tafel en voor de pitamientjes wat groenvoer. Zo ook gisteravond. Zo machtig als het klonk, was het ook, maar het was echt gigantisch lekker! Ik ben normaal helemaal niet zo van de aardappelgerechten, maar dit was echt topwerk. De kok daar in die kleine bar-resto is echt een enorm goede, ik hoop dat hij daar nog heel lang blijft.
Afbeelding

Het was een suuuper gezellige avond, waarin we vooral enorm veel gelachen hebben. Ook nog veel bekenden gezien van vorig jaar, de andere instructeurs en zelfs nog wat cursisten die er vorig jaar ook waren. Ik hoop dat ik heeeel snel eens een dag met de school mee kan om zelf weer eens te vliegen, dan kan ik daarna eindelijk ook eens zelf gaan starten. Officieel mag en kan ik dat wel hoor, maar ik heb pas 9 vluchten gehad en met de huidige zware thermische omstandigheden (wederom, bedankt mega-droogte) heb ik toch liever persoonlijke begeleiding gedurende de volledige vlucht.
Wilco gaat komende week de hele week met de school vliegen, maar ik kon helaas geen vrij krijgen. We gaan het zien, gisteravond hebben we in elk geval overlegd dat ik het laat weten als ik middenin de week eens wat dagen vrij heb zodat ze dan even kunnen bekijken of ik er nog ergens bij kan als het niet te druk is. Tot die tijd oefen ik lekker door vanaf de grond, alles wat ik daarmee doe is al meegenomen voor voornamelijk het starten. En ook een beetje tijdens het vliegen, omdat je dingen als inklappers ook goed op de grond kunt oefenen. En die zijn vanaf de grond moeilijker op te lossen dan als je vliegt. Plus dat extra behendigheid nooit kwaad kan!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:47

En bedankt. Vooral voor de foto. Het water loopt me nu volop in de mond. Truffade :9 :9 :9 :9 :9
Ik vreesde er al voor toen ik de beschrijving las dat de foto die volgde ééntje van die pan ging zijn :')

Wat een trieste aanblik moet dat zijn, die bergweides. Hier staat ook geen enkele groene grasspriet meer in de weilanden, alles is dorre steppe gewoon.
Maar zo'n '' verdroogde '' alp is toch nog heel andere koek.
Hopelijk geen overvloedige regenval met modderstromen tot gevolg. Desastreus zoiets :x

Mijn achterbuur traint ook op de grond met zo'n soort motor. Is dat zoiets wat je bedoelt ?
Ik vermoed dat het bij hem ook voor het paragliden is want die man heeft nooit wat anders gedaan, ook al zit hij in een rolstoel door een ongeval.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:53

Ik ga zo je verhaal even lezen, maar ik kijk de laatste paar maanden echt enorm veel YouTube video's. Ik denk dat als je daar permaculture en mountains ofzo als zoekopdracht geeft dat je al heel veel gaat vinden. Ik vind YouTube echt fantastisch haha. Zitten ook enorm veel Canadezen op, met hun heerlijke Aboot IPV about :')

Edit, ik word ook heel verdrietig van de droogte. En van mensen die er zich allemaal niks van aan trekken. En van mensen die weer een prachtige grote boom gaan kappen die achterin hun achtertuin in een hoek staat die niemand in de weg staat. Anyway, gewoon de mensheid An sich kan me vandaag even verdommen. En dan wil ik gewoon een groot stuk land met een klein houten huisje erop met een riviertje. En een groot hek eromheen en lekker kluizenaar spelen :o

Zo vliegen trekt me echt totaal niet, ik heb ook echt een hekel aan vliegen in een vliegtuig :P Wat fijn dat jullie al zo snel goede contacten hebben gelegd, dat scheelt natuurlijk wel enorm :)
Laatst bijgewerkt door Prairy op 12-08-22 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 15:55

@ Pandora, Nee, alles gaat zonder motor. Maar misschien doet je buurman het wel met?
Voor dat oefenen op de grond heb je een beetje steady wind nodig, 10-15 km per uur is fantastisch, tot 25 km/uur kan ook nog maar daar boven moet je het niet willen.
Nu is de wind in kracht vaak wel goed, maar door de extreme termiek wordt je soms een paar meter omhoog getild terwijl je bezig bent. Afgelopen weekend hing ik ineens 5 m boven de grond, dan wil je wel weten hoe je heelhuids weer op je voetjes terecht komt zeg maar. In feite is dat oefenen van de grond gevaarlijker dan het vliegen zelf, doordat je van 5 m echt heel naar kunt vallen. Als je 500 m boven de grond zit heb je nog een beetje tijd om dingen te herstellen, op 5 m uiteraard niet meer.

@prairy, dank je, logisch ook natuurlijk haha. Ik zal er eens op rond gaan neuzen. En ja, die aboot hebben wij inmiddels ook :D Daar werden we door onze vorige huisbaas ook wel een op aangesproken, hij is Engelsman en taalkundige dus hij kreeg er altijd enorm de kriebels van :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:00

Haha ja dat snap ik wel. Ik heb een beetje hetzelfde met me moeder en dat soort taal :P

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 16:01

Ja maar daar krijg ik ook de kriebels van :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:12

Ha ja, die extreme termiek hebben wij hier niet denk ik. :P
Ik kan het ding niet anders omschrijven als een enorme ventilator in een ijzeren rooster wat een boel herrie maakt :')
Hij begint met oefenen in het voorjaar en gaat dan zo tegen eind juli naar Frankrijk voor een aantal weken.

Ik zal het hem bij gelegenheid toch een keer vragen, hij is chocolatier en maakt echt de allerbeste chocoladetaart van de hele wereld :D

Ik zou al bleek worden als ik 5m de lucht inga vrees ik :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 16:14

Ja ik weet wat je bedoelt, hij is dan geen paraglider meer maar een paramoteur :)
De basis blijft daarin hetzelfde, maar ik wil dat niet. De stilte is juist een hele grote fijne factor aan het paragliden :j

En ja, vorig jaar schrok ik me ook dood van 5m, maar nu eigenlijk niet meer. Dat vond ik toch wel fijn om te merken, dat mijn drempel echt weldegelijk verplaatst is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:16

:)* Paramoteur zal het zijn inderdaad.
Die herrie is wel een dingetje ja :=

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:10

Hier is het ook kurkdroog, al maanden geen regen gevallen, in totaal 4 dagen een bui, de afgelopen 3 maanden. Het gras is net hooi en groeit ook niet meer. En de bladeren aan de bomen worden al geel en vallen uit. Ook hier geen paarse heide. Ik hoop echt dat het gaat regenen, als het goed is zondag. Eerst zou het de hele week gaan regenen, nu voorspellen ze maar weer 1 dagje.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:36

Citaat:
(rot op toeristen met blij zijn met zulk goed weer).

Hier moest ik zonet nog aan denken.
Als diezelfde toeristen dan weer thuis zijn, klagen ze steen en been als het 3 dagen 30 graden is want dan is het veel te warm :x
De mens is soms echt een raar wezen hoor :+

Hier ook bladeren die van de bomen vallen. Er staan hier appelbomen bijna zonder blad maar wel met appels aan. Nog nooit gezien zoiets :7
Wij krijgen volgende week pas regen zeggen ze. Maar wel plaatselijk. En plaatselijk is meestal niet in mijn regio :=

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 18:57

Ach hier is het ook afwachten wat de voorspelde buien gaan doen. Vorig jaar zomer zag je ze hier ontstaan en vervolgens hadden ze een half uur verderop regen uit diezelfde bui. Het hangt heel erg af waar de regen vandaan komt. En ik hoop echt op regen. Onweer komt met stortbuien en met dan dat staat nog niet in de planning helaas. We gaan het zien!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:17

Wij hopen op 2 weken regen maar niet meer dan 10 tot 15 mm per 24h.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:25

Is niet echt wat ze voorspellen helaas.

Ik wilde eerst nog typen dat het in het zuiden altijd brand. 6 maanden branden, 6 maanden wateroverlast.

Maar zit hier nu zelf met rooklucht door een bosbrand een eindje verder. Het is echt overal te droog en te warm.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:31

Nope. Het zal wel uitzitten worden tot midden september en dan ineens zoveel regen dat we het graan de grond niet meer in krijgen :=

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 20:33

Het begint er al aardig op te lijken inderdaad... ik hoop voor jullie dat het dit jaar een beetje wel lukken met het graan!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 08:10

De kaart met al die bosbranden wordt alsmaar voller ja :x
Gister nog een reportage gezien van mensen met een kleine boerderij. Helemaal uitgeput. Net zoals veel brandweermannen.

Heb nog steeds geen antwoord van die bokker die in de Gironde woont. Berichtje ook nog niet gelezen en deze maand niet meer online geweest.
Is niet echt ok denk ik.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 08:27

Het brand echt overal.

Bij mijn weten zijn er geen menselijke burgerslachtoffers, wel bij de brandweer helaas.

Maar de schade is enorm.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 08:55

Echt he, zo sneu voor al die mensen die er hoe dan ook bij betrokken zijn.
Ik heb eens een film gezien over brandweerlieden die bosbranden bestrijden, die kwamen erin vast te zitten en zijn ook overleden. Was ook op basis van een waargebeurd verhaal. Sindsdien heb ik nog meer respect voor die mensen dan ik daarvoor al had.
Bosbrand lijkt me echt doodeng, zeker als het al zo oneindig lang doorgaat.

Hier staat er voor vannacht en morgen overdag dikke onweer in de planning, weer inclusief hagel. Een koufront dus. De voorspelling voor komende week qua regen en onweer wordt steeds minder, maar na vandaag is het geen 30 graden meer maar maximaal 22. Dan kunnen we ook eindelijk weer wat wandelen, want dat doe je nu ook niet tenzij je graag dood wilt. Zelfs de helicopter is afgelopen week nauwelijks voorbij gekomen, dus blijkbaar heeft iedereen zich echt koest gehouden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:22

Hier nog tot en met woensdag om en bij de 30 graden voorspeld. Met wind uit het oosten. Schiet ook niet op zo om dat koufront onze kant uit te krijgen :=

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 13:34

Klopt helemaal met onderstaand kaartje. Rode lijntje is een warmtefront wat vandaag over Frankrijk trekt, later volgt dan het blauwe lijntje, het koufront, waar pittige onweersbuien in zitten.Afbeelding