Efteling liefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leintje_

Re: Efteling liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 17:16

Je hoeft helemaal geen medische zaken te overhandigen als je een faciliteitenkaart wil aanvragen, Karuna. Ik heb afgelopen jaren meerdere keren een faciliteitenkaart moeten aanvragen en dat was met een paar kliks geregeld. Nergens werd aan mij gevraagd waarom ik een faciliteitenkaart nodig had, enkel of ik zelf de transfer kon maken, maar dat heeft met veiligheid te maken. Efteling mag niet zomaar naar medische gegevens vragen wegens privacy

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 17:25

karuna schreef:
Ik heb gebeld en krijg toch echt te horen dat ik alleen middels een account die pas kan aanvragen digitaal. dat kan niet ter plekke in de efteling :n en moeten ze best veel medische dingen van me weten. En ja ik raak daar gefrustreerd van vooral ook de stugheid van ja die dingen moet je doen anders ben je gewoon niet welkom. Wat ik nu niet bepaald een klantvriendelijk iets vind :n

Spontaan een uitje kan gewoon niet hierdoor. En de toegankelijkheid service is juist een stuk minder dan jaren geleden. Ik ben vaak geweest. De laatste keer 8 jaar geleden, nooit een speciale pas nodig gehad. Invalide parkeerkaart laten zien en klaar. Mijn rolstoel sleep ik toch al mee. Als ik vooral door heel veel hoepels moet gaan springen omdat ik niet fit genoeg ben terwijl je al weinig dingen in het park kan doen dan is de voorpret er wel van af ja, eerst examen doen of je wel geschikt bent om te komen, en in de wachtrij ergens staan kan ik echt niet. Dus zonder die pas is het al helemaal alleen sprookjesbos diorama en klaar. -O-

Dat doen ze omdat er anders misbruik van word gemaakt. Wat echt heel veel mensen doen. Eerst was het ook makkelijker, maar heel veel mensen maakten misbruik van de pas (bv zeggen dat je autisme hebt maar dat bv niet hebt) dus hebben ze dat sinds een paar maanden veranderd.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 17:52

Er is nu net zo makkelijk misbruik van te maken, want er worden nog altijd geen vragen gesteld over watvoor aandoening je hebt, enkel of het een blijvende handicap is of niet. De vragen of je rolstoelgebonden bent, zelf een transfer kan maken, zelfstandig kan zitten etc. worden gesteld vanuit veiligheidsoverwegingen. Je kan sommige attracties gewoon niet in als je niet van een ladder kan lopen, omdat je dan in geval van nood niet kan worden geëvacueerd en dat was anders door de medewerker van de attractie gevraagd.
Ik vind persoonlijk dat het aanvragen van een faciliteitenkaart in de Efteling vele malen soepeler gaat dan bv in Disneyland Parijs. Daar had ik geen recht op een faciliteitenkaart, want mijn aandoening was tijdelijk en zij vonden dat ik er geen recht op had. Ik had een attest van de huisarts, maar dat maakte geen verschil, ik moest maar gewoon in de rij gaan staan, wat ik niet kon :+

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:03

leintje_ schreef:
Er is nu net zo makkelijk misbruik van te maken, want er worden nog altijd geen vragen gesteld over watvoor aandoening je hebt, enkel of het een blijvende handicap is of niet.

Ja is ook zo, maar het zou wat zijn als hetzelfde gebeurt als in disney

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:04

Mijn invalide parkeerkaart zou toch voldoende zijn zou je zeggen. Bij euro disney een paar jaar geleden was het vlot geregeld bij de speciale balie met die kaart en een simpel briefje van de huisarts met handtekening.

De dame aan de telefoon zei me echt het kan alleen digitaal en online en niet bij de klantenservice.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:30

Ik heb ook speciale pas bij disneyland. Ze regelen het daar wel goed maar het is niet binnen een minuut geregeld. Ze zijn heel streng en documenten moeten in engels of Frans geleverd worden.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 06:40

karuna schreef:
Mijn invalide parkeerkaart zou toch voldoende zijn zou je zeggen. Bij euro disney een paar jaar geleden was het vlot geregeld bij de speciale balie met die kaart en een simpel briefje van de huisarts met handtekening.

De dame aan de telefoon zei me echt het kan alleen digitaal en online en niet bij de klantenservice.

Dan had de dame het fout.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 09:25

karuna schreef:

Op de site van de Efteling staat: "Wil je de Efteling-app niet gebruiken? Dan kun je op de dag van je bezoek een fysieke faciliteitenkaart bij de Gastenservice aanvragen" dus de medewerker aan de telefoon zat er dus echt naast

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 09:32

-O- lekker dan. Het gesprek was echt afschuwelijk verlopen. Ze bleef maar bot zeggen kan alleen digitaal en niet bij de klantenservice. Ophalen kon wel aanvragen niet. Ik kon blijven herhalen het lukt niet digitaal en toen werd me gemeld dat ik dan maar beter niet naar de efteling kon komen meer :oo ;( klantenservice aan de telefoon he :n

Jammer dit weekend was flinke korting voor anwb leden maar ik ben door dat nare gesprek gister er wel even klaar mee. Geen zin in nog extra gezeik aan een balie als het toch niet kan daar. De "dame" aan de telefoon bleef zo stug volhouden

Een dagje efteling moet leuk zijn met leuke voorpret en niet een hoop stress spanning en gezeik opleveren ;(

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 10:23

Dat is echt waardeloos Karuna, zou daar denk ik zelf een klacht over indienen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 11:29

Dat was gedaan al, terugkoppeling gehad ook al. Lang leve de opgenomen voor klantenservice doeleinden.

en ik heb nu in een fijn verlopen gesprek inderdaad bevestiging dat ik gewoon daar ter plekke die pas kan regelen. Niks 3 weken van de voren en moet percee digitaal aangevraagd worden en niks hele medische voorgeschiedenis. Een heel ander gesprek dan gister. Gewoon bizar zoals het gister verliep (en waarom zou iemand zoveel dingen zeggen die niet kloppen) en het heeft me echt keihard geraakt ook en gekwetst. ;(

Maar helaas waren de anwb kaarten uitverkocht maar lang leve de nachtdienst, we gaan maandag. Dan zal het een stuk rustiger zijn wel wat regen voorspelt maar niet teveel.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 15:00

Maandag is een veel beter idee dan via de ANWB :j

Geniet ervan! Ga je in de Dance macabere of durf je het niet aan (omdat je niet weet wat je lijf ervan vindt)?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 15:17

Geen idee. Ik laat gv wel eerst gaan. Dan weet ik of het haalbaar is of niet :+ en anders hooguit alleen de omweg voor rolstoelers. Dat hangt ook af hoe mijn lijf die dag is, de ene keer valt iets beter dan de andere keer. En ik moet zittend terug en niet liggend (daardoor moet ik het toch al wat kalmer aan doen, de camper is bij de garage dus we gaan met mijn bus, kan ik wel liggen en dat gv nog wat alleen rondhobbelt door de efteling.

voordeel van de anwb veel goedkoper. Scheelt toch 13 euro en geen parkeerkosten betalen, maar ja die waren er niet meer, dan maar een uur korter open en iets duurder maar wel rustiger.

Zal ook de eerste keer symbolica zijn, die was toen nog net niet open.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 16:37

Wat naar dat je zo bent behandeld aan de telefoon. Dat is ook helemaal niet wenselijk vanuit de visie van de Efteling om mensen zo te woord te staan. Kan me voorstellen dat je je daar heel erg rot door voelt. Gelukkig heb je daarna met iemand anders nog wel een fijn gesprek kunnen voeren.
Met ANWB had je wel goedkoper kunnen gaan hoor, maar het is mega druk dit weekend. En als je dan een faciliteitenkaart heb kan je via een andere ingang naar binnen, maar soms moet je net zo lang wachten als de reguliere rij. Dan kan je beter maandag gaan.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 16:47

Hebben jullie deze al? :D
Afbeelding
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 16:48

Het wachten is het probleem niet eens, maar de rolstoel past door de lengte meest nergens goed door en een trap is ook wat lastig. Nu dan maandag waarvan ik verwacht dat het kwa drukte wel te doen zal zijn. :j

Waar heb je dat vandaan? Ziet er leuk uit

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 17:21

nevica schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Nee nog niet, wil hem wel graag. Waar heb je het gekocht?

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 20:30

Ik had hem via Bol maar zag hem hier ook in de read shop liggen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 21:40

nevica schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik heb hem op het lijstje voor de kerstman staan *\o/* .

Wij gaan morgen… hadden nog twee vriendentickets over dus dachten dan gaan mooi nog even op een uitje met de kinders én de oppas dames die altijd voor ons klaarstaan.
Ik had alleen niet door dat het morgen ook een anwb leden dag is… maar wel mooi weer en dat is ook niet standaard rond deze tijd van het jaar, dus we gaan toch maar gewoon, desnoods alleen een uitgebreid rondje sprookjesbos .

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 01:07

Ik zie in de Efteling kalender geen bijzonderheden bij morgen?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 04:54

Booooo schreef:
Ik zie in de Efteling kalender geen bijzonderheden bij morgen?

Nee die had ik inderdaad gecheckt en daarom dacht ik dat we goed zaten, maar ik zag op een Facebook groep voorbij komen dat het morgen ook anwb dag is maar dat het verder geen blokdag is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:13

Nou Dance macabre de video gedaan. En %) :r geen succes :n drie mensen die er misselijk en beroerd van werden, oftewel gv ging de atractie zelf in samen met een 94 jarige mevrouw. En zij kwamen er fris en fruitig uit. Daar de zoon en schoondochter van. Op leeftijd ietsje ouder dan ik. Man hartpatient de mevrouw begeleiding en ik dus met zijn drieen in het video hokje.

Volledig vullend scherm met niet scherpe beelden die geen seconde hetzelfde standpunt laten zien. Waardoor je eigenlijk ook gewoon niks ziet omdat je niet de tijd krijgt te focussen op wat je zou kunnen zien. Beeld als Bankje met mensen een voorbij schietend raam bankje mensen een stukje muur enz, iedere seconde heb je een ander zichtstandpunt met niet scherpe beelden, aangevuld met flitslicht hier en daar en bloedje heet. Waardoor je hele systeem van de leg raakt door veel te wisselende onrustige draaibeelden

Ik heb na een seconde of 15 mijn ogen dicht moeten doen om niet te gaan overgeven, ik hoor vrij snel daarna de meneer tegen zijn vrouw mompelen ik word er niet goed van ik ga zo overgeven. Zijn vrouw heeft wel gekeken maar was daarna ook draaierig en een weeige maag die eigenlijk leeg wilde. Kortom drie mensen die er beroerd uit kwamen en de dame van de efteling ja deze film is ook nog niet het eindproduct maar we moeten het er maar mee doen en ik hoor veel vaker dat mensen het als veel te heftig ervaren, -O-

Geen succes dus erg jammer want zo maken ze het voor best veel mensen het geen prettige ervaring. Hoe het er nu dus uitziet. Geen idee mijn gevecht tegen de misselijkheid was al genoeg, wel hier en daar wat gehoord maar ook dat ging aardig langs me heen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:22

Jammer Karuna, verder wel een leuke dag gehad?

Gisteren was het inderdaad nog een anwb dag, was druk maar wij hebben behalve een rondje Max &Moritz met de kleuter verder alleen het sprookjesbos gedaan. Wel heerlijk weer.
Kleuter kreeg voor het eerst een 1.10m bandje, maar Joris en de Draak laten we nog even… ze is net 4 en vindt de Max&Moritz fantastisch en absoluut niet spannend…. Maar Joris en de draak is dan wel gelijk een stuk fanatieker. Iemand hier ervaring met jonge kinderen en de eerste keer in de echte achtbanen? Vanaf wanneer doe je zoiets?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:23

Wat vervelend zeg Karuna :(. Heb je verder wel een leuke dag gehad?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:57

Ja dat wel maar wel watnadelige hobbels met hun rolstoel beleid ervaren :roll: . Maar laat terug ivm enorme opstopping rond Den Bosch door een ongeval, binnendoor moeten kronkelen waardoor ik gesloopt ben. :z Het begon met enorme plensbuien in de wachtrij van dance macabre, daarna afwisselend netdroog of miezer. Niet koud gelukkig.

Wel wat me opviel is dat hun rolstoel beleid enorm is gewijzigd. En eigenlijk niet echt in gunstige zin met vergelijk 8 jaar geleden, :n alleen ravelijn is nu veel beter zichtbaar dan toen. Ik heb nu eindelijk eens het gevecht kunnen zien :+

Maar droomvlucht was eerst via uitgang erin, toen mocht het even niet, nu moest de rolstoel zonder toezicht buiten blijven staan in een stil hoekje in de regen. En moest ik via een deur die niet eens helemaal open kon omdat hij klem liep(zijwaarts schuiven) en een eind lopen en staand wachten best lang nog (meer dan 5 minuten). -O- Want je moest kunnen aantonen dat je bij evacuatie kunt lopen. Nou dan ben je al moe voordat je er in zit. Wel mooi geworden maar dit is niet heel rolstoel vriendelijk. :n In de wachtrij voor symphonica stond een gezin met een jongen in de rolstoel die nu voor het eerst was geweigerd bij droomvlucht omdat hij die afstand net niet meer kon lopen. :(:)

Bij fatamorgana ben ik zoals altijd via de winkel hop omhoog en de bordjes rolstoel volgen, geen andere ingang gevonden in het donker, werden we bijns terug gestuurd want wat was niet de officiele weg. (Nou ja alleen de eerste 5 meter is anders daarna gewoon dezelfde route) en ook daar, waar eerder elk bootje is ook. Nu staand wachten in een hoekje tot het gemarkeerde bootje er was. 8)7 Precies hetzelfde dan alle andere bootjes maar ook daar heb ik bijna 5 minuten moeten staand wachten. En de werkzaamheden naast de invalide parkeerplaats maken dat je een enorm eind terug moet of door de modder om de ingang te bereiken. Een meisje naast ons heeft gv even moeten helpen die kwam klem te zitten,

Geen idee waarom je zo lang moet staan steeds trouwens, daarmee maak je als park het niet zichtbaar of iemand het redt. Daardoor ben je eigenlijk al moe voor je in de atractie zit en is er bij evacuactie minder energie over,

Mooie lichtjes en leuke gesprekken met wat medewerkers, aardig rustig ook. Gv had bij de baron 5 minuten wachtrij. De faciliteitenkaart ging gewoon soepel aan het loket, :)