Schotland; places to be?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 22:16

En aansluitend op Ikke, wij hebben vorig jaar in een kleine drie weken Eindhoven - Calais (boot) - Dover - N.C. 500 en retour gedaan en wat was echt probleemloos.

Hier idd ook geen lange oversteek ivm zeeziek en zo

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 22:17

ikke schreef:
Waarom via de tunnel? https://maps.app.goo.gl/Z9TVkjjbhP2bYXU47 Succes om dat in 10 uur te rijden.....

Of het ambitieus is, hangt vooral af van de tijd die je hebt.
Als je dit in een wek wil doen op deze manier, dan wens ik je sterkte en zal ik alvast de hulpdiensten ter plaatse inlichten.
Als je hier 3 maanden voor uit trekt, heb je een mooie, relaxte vakantie.

Waar op deze schaal ga je zitten?

Je laat het wel een beetje klinken alsof we zonder na te denken een vakantie hebben geboekt. :+

We zullen er een kleine maand (ruim drie weken) zijn en overnachten meerdere keren onderweg. Per dag rijden we volgens maps niet meer dan 4 uur, omdat we inderdaad rekening wilden houden met het feit dat de highway op den duur stopt. We reizen vaker met de auto door Europa, hebben al een hoop landen d.m.v. een roadtrip bezocht en wilden juist ook een stukje Engeland meepakken. Vandaar de route door de tunnel.

Maar buiten deze verantwoording.. heb je toevallig nog tips m.b.t. bezienswaardigheden? :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 23:19

ual_95 schreef:
Je laat het wel een beetje klinken alsof we zonder na te denken een vakantie hebben geboekt. :+

We zullen er een kleine maand (ruim drie weken) zijn en overnachten meerdere keren onderweg. Per dag rijden we volgens maps niet meer dan 4 uur, omdat we inderdaad rekening wilden houden met het feit dat de highway op den duur stopt. We reizen vaker met de auto door Europa, hebben al een hoop landen d.m.v. een roadtrip bezocht en wilden juist ook een stukje Engeland meepakken. Vandaar de route door de tunnel.

Maar buiten deze verantwoording.. heb je toevallig nog tips m.b.t. bezienswaardigheden? :)

Nee, ik vraag me alleen maar hardop af waarom dat hele kolere-eind naar het noorden? Je rijdt drie prima veerdiensten voorbij die uiteindelijk goedkoper zijn, zowel in de tijd als het geld ten opzichte van dat hele eind rijden.
Tenzij je last hebt van zee/reisziekte ben ik toch serieus benieuwd naar het waarom van zo'n omweg.

Ik weet niet of je er tijd voor hebt om meer te bekijken dan dit: https://www.instagram.com/reel/C3H4aiGIHY0/ maar anders kan ik het je aanraden om het bij avond te doen en als je daar dan toch rond spookt, rijdt dan ook even via Falkirk: https://falkirklocalhistory.club/around ... irk-wheel/

Voor de rest zijn er zoveel opties, waar ligt jullie interesse, hoeveel tijd heb je daadwerkelijk om ergens te zijn?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 07:52

ikke schreef:
Nee, ik vraag me alleen maar hardop af waarom dat hele kolere-eind naar het noorden? Je rijdt drie prima veerdiensten voorbij die uiteindelijk goedkoper zijn, zowel in de tijd als het geld ten opzichte van dat hele eind rijden.
Tenzij je last hebt van zee/reisziekte ben ik toch serieus benieuwd naar het waarom van zo'n omweg.

Een kolere-eind is duidelijk relatief. Wij zijn het gewend en normaal gesproken overnachten we niet. Bovendien hebben we berekend dat de boot niet per see goedkoper is (of het scheelt weinig) én vinden we het geen prettig idee als onze honden in een kennel worden gezet. Daarbij kan je de auto uit op het moment dat het noodzakelijk is of als je daar gewoon zin in hebt, van een boot af ligt wat ingewikkelder. De Eurotunnel lijkt ons sowieso een leuke ervaring (met de auto óp een trein). Wij vinden een boot gewoon niet zo comfortabel, omdat we er naar alle waarschijnlijkheid niet kunnen slapen en vervolgens nog aan de route moeten beginnen.

We hebben wel besloten om steden als Edinburgh over te slaan en dat op een ander moment te doen. We komen hoofdzakelijk voor de natuur en houden veel van wandelen. We zitten ongeveer een week in het noordoosten van de highlands en een week in het westen (van de NC500 route dan). Daarnaast overnachten we nog bij Isle of Skye én overnachten we dus ook bij Inverness.

De Kelpies staan op het lijstje en we hebben echt wel meer tijd dan alleen even snel langsrijden. :') We nemen er simpelweg de tijd voor (voor onze begrippen :D ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 08:23

Wij waren een stuk goedkoper uit met rijden en de eurotunnel dan de boot. Maar wij hebben wel een zuinige auto. Maar mensen die nooit geen last van zeeziekte hebben kunnen zich duidelijk niet indenken dat anderen daar gewoon dagenlang niet lekker van zijn en dat je hele vakantie verpest.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 10:00

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 10:17

Lielle, als je richting het noorden rijdt en van vogels houdt is Seahouses ook wel een aanrader. Je kan daar een boottocht doen waar je zeer grote kans hebt op pappagaaiduikers, alken en Jan van Genten (en dolfijnen). Is ter hoogte van Holy Island en Bamburg Castle. Niet in Schotland dus, maar wel onderweg daar naar toe (en richting de Kelpies).

Verder zijn wij meer van de natuur en hiken. Het is heerlijk om stukken niet via de snelweg te rijden en je kunt via Googlemaps mooie parkeerplaatsen vinden waar je dichtbij toffe watervallen etc bent :) . Ik vond de Snow Roads een aanrader om te nemen ipv de snelweg, maar weet niet hoeveel tijd je hebt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 13:35

Fenn schreef:
Lielle, als je richting het noorden rijdt en van vogels houdt is Seahouses ook wel een aanrader. Je kan daar een boottocht doen waar je zeer grote kans hebt op pappagaaiduikers, alken en Jan van Genten (en dolfijnen). Is ter hoogte van Holy Island en Bamburg Castle. Niet in Schotland dus, maar wel onderweg daar naar toe (en richting de Kelpies).

Verder zijn wij meer van de natuur en hiken. Het is heerlijk om stukken niet via de snelweg te rijden en je kunt via Googlemaps mooie parkeerplaatsen vinden waar je dichtbij toffe watervallen etc bent :) . Ik vond de Snow Roads een aanrader om te nemen ipv de snelweg, maar weet niet hoeveel tijd je hebt?

Voor wie in de buurt komt, kun je nog simpeler Paegaaiduikers en Jan-van-Genten spotten: https://www.rspb.org.uk/days-out/reserv ... ton-cliffs
namelijk gewoon vanaf de rand van de klif. Met een beetje mazzel hangt zo'n Jan-van-Gent recht voor je snuffert te balanceren op de wind. Best boeiend om te zien hoe ze "stil" kunnen hangen in de wind.

Voor papegaaiduikers moet je wel serieus spul mee nemen; mijn 7D met 70-200 en 2x converter redde het maar het had ook niet minder moeten zijn.

Niet over de snelweg rijden is heel leuk, maar je schiet voor geen meter op. Als je tijd genoeg hebt, prima, hoe witter de weg hoe beter en hoe meer pijltjes erop hoe interessanter maar je gemiddelde snelheid gaat zo onder de 30km/h.
Oh, enne, een beetje power is ook wel prettig. Vraag dat eventueel aan die Hollanders met z'n Volvo 440.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 13:55

Fenn schreef:

thx. Ik heb dit jaar geen plannen voor Schotland, mss volgend voorjaar, De Snow Roads zijn een absolute aanrader!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 17:06

Qua wandelen kun je ontzettend veel doen, maar dat wist je vast al. Schotland heeft ook een website met alle wandelroutes, kaarten en zwaartes. Weet niet of je die al gezien had? Ik vond die zelf wel handig om een beetje een keus te maken. Welke wel, welke niet.

ikke schreef:
Niet over de snelweg rijden is heel leuk, maar je schiet voor geen meter op. Als je tijd genoeg hebt, prima, hoe witter de weg hoe beter en hoe meer pijltjes erop hoe interessanter maar je gemiddelde snelheid gaat zo onder de 30km/h.
Oh, enne, een beetje power is ook wel prettig. Vraag dat eventueel aan die Hollanders met z'n Volvo 440.....

Ik vond dat eigenlijk allemaal wel meevallen eigenlijk. Ja, je doet er iets langer over, maar zo groot vond ik het verschil niet. En een Fiat500 trok het ook hoor. :D Geen problemen mee gehad. Ook niet op de snow roads, die overigens inderdaad prachtig zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 17:37

Sokje_6 schreef:
Qua wandelen kun je ontzettend veel doen, maar dat wist je vast al. Schotland heeft ook een website met alle wandelroutes, kaarten en zwaartes. Weet niet of je die al gezien had? Ik vond die zelf wel handig om een beetje een keus te maken. Welke wel, welke niet.

ikke schreef:

Ik vond dat eigenlijk allemaal wel meevallen eigenlijk. Ja, je doet er iets langer over, maar zo groot vond ik het verschil niet. En een Fiat500 trok het ook hoor. :D Geen problemen mee gehad. Ook niet op de snow roads, die overigens inderdaad prachtig zijn.

Het probleem is meer als er pijltjes staan en de hellingen de 20% passeren. Als je dat omhoog doet en je neemt de binnenbocht te kort, dan val je stil met een overbeladen 440 :j

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 16:41

Ik ben erg benieuwd of mensen hier ervaring hebben met het bezoeken van Schotland begin oktober. We kunnen dan namelijk een camper lenen van vrienden. September had mij nét wat idealer geleken maar dan zijn zij zelf nog met hun camper weg.

Voordelen zijn: ontwijken van de midgets, rustig qua toeristen & schotland in herfstkleuren lijkt ons erg prachtig. <3 We gaan verder totaal niet voor het lekkere weer dus temperaturen maakt ons niet zoveel uit & we hebben een verwarmd busje.

Toch vind ik het ergens ook wel spannend; er zit natuurlijk verschil in wat regenbuien op een dag of echt een week lang alleen maar regen, dan wordt je het denk ik toch ook wel een keertje zat. Natuurlijk valt het weer nooit helemaal te voorspellen; maar omdat het onze eerste keer Schotland is ben ik toch nog wat opzoek naar wat ervaringen om de 'gok' te kunnen gaan wagen! :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 18:45

Sellyxx schreef:
Ik ben erg benieuwd of mensen hier ervaring hebben met het bezoeken van Schotland begin oktober. We kunnen dan namelijk een camper lenen van vrienden. September had mij nét wat idealer geleken maar dan zijn zij zelf nog met hun camper weg.

Voordelen zijn: ontwijken van de midgets, rustig qua toeristen & schotland in herfstkleuren lijkt ons erg prachtig. <3 We gaan verder totaal niet voor het lekkere weer dus temperaturen maakt ons niet zoveel uit & we hebben een verwarmd busje.

Toch vind ik het ergens ook wel spannend; er zit natuurlijk verschil in wat regenbuien op een dag of echt een week lang alleen maar regen, dan wordt je het denk ik toch ook wel een keertje zat. Natuurlijk valt het weer nooit helemaal te voorspellen; maar omdat het onze eerste keer Schotland is ben ik toch nog wat opzoek naar wat ervaringen om de 'gok' te kunnen gaan wagen! :D

DOEN!

Punt is wel dat herfst je aan moet spreken, wat noordelijker niet bang zijn voor sneeuw, maar verder is het absoluut een aanrader. Je gaat immers naar Schotland voor woest, ruig en onherbergzaam; nou dat is het en dat is heel mooi.

Wij hadden eind oktober op enig moment 10cm sneeuw op de auto liggen toen we 's morgens gingen ontbijten en dat was niet zo noordelijk, slechts in Peebles.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:40

Ja de herfst is echt prachtig in Schotland! Wat ik het allermooist vind is de warme roestbruine kleur van de heuvels door de varens die in die tijd van groen naar bruin kleuren. En de bomen zijn natuurlijk ook prachtig. Weer moet je geluk mee hebben, maar da's niet anders dan anders ;)

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 20:14

Wij zijn sinds gister in Schotland en genieten al volop! Het was vandaag ook echt fantastisch weer, dus een cadeautje haha! Kwamen al een Schot tegen die het maar veel te warm vond om te wandelen :') (18 graden :)) )

Afbeelding
Afbeelding

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 20:52

xSannee schreef:
Wij zijn sinds gister in Schotland en genieten al volop! Het was vandaag ook echt fantastisch weer, dus een cadeautje haha! Kwamen al een Schot tegen die het maar veel te warm vond om te wandelen :') (18 graden :)) )

[ [url=m/z6vMml.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PkYlug.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zag het al op je insta voorbij komen :)
Wij zijn er nu ook, met de hondjes. Nu al weer 1,5 week onderweg en maandag nemen we de boot weer terug.
Vorige week een weekje in Tain, van daaruit was leuke tochtjes gemaakt.
Nu een week in Portknockie, vooral veel dolfijnen kijken :)
Waar gaan jullie nog heen? :)

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 23:20

Ohhh wat toevallig! *D
Fijne laatste week dan!

Wij zitten nu dus nog in Edinburgh, gaan morgen door richting Aviemore. Daarna naar Isle of Skye en daarna Glen Coe. Daarna weer afzakken richting boot.

Eerste keer Schotland en hebben "maar" twee weken dus moeten kiezen haha. Maar komen vast nog een keer terug *D

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 23:47

xSannee schreef:
Ohhh wat toevallig! *D
Fijne laatste week dan!

Wij zitten nu dus nog in Edinburgh, gaan morgen door richting Aviemore. Daarna naar Isle of Skye en daarna Glen Coe. Daarna weer afzakken richting boot.

Eerste keer Schotland en hebben "maar" twee weken dus moeten kiezen haha. Maar komen vast nog een keer terug *D

Oh wat grappig! Wij doen morgen ook een dagje Aviemore waarschijnlijk. Wandelen om Loch Morlich waarschijnlijk :)

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 00:19

Ohh echt!! Geniet ervan, laat maar weten of het de moeite waard was *D

Carmen_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:54

Kan het kloppen dat de jacobite train voor dit jaar niet meer te boeken is?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:01

Carmen_x schreef:
Kan het kloppen dat de jacobite train voor dit jaar niet meer te boeken is?

Klopt is eruit gehaald. Rijdt tot nader orde niet. Weet niet zeker meer waarom, was oneindigheid tussen twee partijen meen ik. Heb het ergens gelezen, maar weet niet meer waar.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:01

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:04

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:06

xSannee schreef:
Hij rijd wel weer! Heb hem gister nog gezien namelijk.

[ [url=m/DHatOw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is alleen niet meer te boeken voor 2024.

https://westcoastrailways.co.uk/news/th ... in-service

Ah, fijn dat ie weer rijd! Wel jammer dat hij al het hele jaar volgeboekt is.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:15

Jacobite is niet te boeken, maar moet je om 6:30 er staan om kaartje te bemachtigen. Wij waren helaas vorige week net te laat…

Mochten er mensen Isle of Skye gaan, in Dunvegan is een heel leuke b&b te vinden bij de Blas Inn. Wij hadden de MacLeod kamer, echt heel knus en goed. Ook het eten v de Blas Inn was erg lekker. Aanrader!
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 27-06-24 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt