Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:32

Irene2

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:23

lijkt me heerlijk, Kelly-ann! Helaas heb ik door mijn onderschap niet meer de mogelijkheid om zoiets spontaan te gaan doen. Maar wellicht zijn er anderen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:39

Dat lijkt me gaaaf! Helaas zit ik nog op school...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:09

Lijkt mij ook gaaf! Helaas ben ik rijbewijsloos, dat is daar denk echt niet praktisch. En mijn paard zou ook mee moeten, want die laat ik echt niet achter :+

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:22

Lijkt me echt super tof, maar of het kan met m'n werk is een tweede.. per wanneer is t ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:11

Zaterdag vlieg ik trouwens eindelijk weer... mijn vader is al een week geleden met de auto vertrokken om aan onze badkamers te werken en wij komen erachteraan gevlogen.

Op deze site (gaat over ons huis) kan je foto's vinden van hoe ons huis er inmiddels uitziet:

www.sodrahalla.nl

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:53

Zijn mensen hier nog actief?

Ik kom even met een vraagje voor mensen die hun paarden in Zweden hebben, omtrent hoefsmeden. Ik zoek eigenlijk een natuurlijke bekapper. Maar doordat ik de zweedse benaming niet weet van natuurlijk bekappen is het moeilijk wat te vinden :o

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:05

Millanka schreef:

Ik kom even met een vraagje voor mensen die hun paarden in Zweden hebben, omtrent hoefsmeden. Ik zoek eigenlijk een natuurlijke bekapper. Maar doordat ik de zweedse benaming niet weet van natuurlijk bekappen is het moeilijk wat te vinden :o

Ligt aan waar je zit..
De Zweedse hebben niet zo een goede naam heb ik me laten vertellen (paardnatuurlijk Facebook) maar beneden in Zweden is een Nederlandse!
Ik zoek ook nog steeds...

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:40

Ik heb echt een onwijs goeie hoefsmid, is alleen geen hoefsmid meer van beroep maar hij houd wat klanten aan als hobby en ik ben een van de gelukkige haha. Vorig jaar kon arie zn benen amper optillen en was ie echt super slecht, nu heb ik deze week groen licht gekregen om rustig in het bos te stappen :D gelukkiger kan je mij natuurlijk niet krijgen, na bijna een jaar er niet op gezeten te hebben, als het van het weekend mooi weer is en niet glad is kruip ik er ff op

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:14

Bucha schreef:
Millanka schreef:

Ligt aan waar je zit..
De Zweedse hebben niet zo een goede naam heb ik me laten vertellen (paardnatuurlijk Facebook) maar beneden in Zweden is een Nederlandse!
Ik zoek ook nog steeds...

Zit in Värmland, uurtje van Karlstad vandaan. Hier hebben we alleen traditionele hoefsmeden helaas.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 21:08

Had deze dame op facebook maar zie net dat ze in Noorwegen/Oslo zit :( https://www.facebook.com/naturlighestoghov/

Is het niet mogelijk om zelf een cursus NB te volgen en je paardjes zelf te bekappen? Of ken je niemand die er ook voor openstaat? Echt jammer dat het niet zo makkelijk is om een NB'er te vinden..

Vond net deze, helaas ook erg ver := http://www.naturlighovvard.com/3.html
En vond dit http://www.sundhast.se/
http://www.naturliga-glada-hastar.se/16489539
http://naturlighovvard.ifokus.se/discus ... tate=false
http://www.kentwiberg.se/85473037
http://naturlighast.se/hovar.html
http://naturligtperspektiv.se/hovv%C3%A5rd.html

Mijn Zweeds is echt niet goed dus ik versta maar half van wat ik stuur :o

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:18

Wauw dankjewel! :) Ik ga alles even goed doorspitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:01

Hoera! Ik ben er weer! :D

Het weer is hier hartstikke mooi:

Afbeelding

Echter kan je vanaf hier heel ver uitkijken richting een paar heuvels met bos erop en daar is het ongelofelijk slecht weer. Heel gaaf gezicht! :D

Ik heb trouwens een vraagje. Ik ben van plan om diergeneeskunde te gaan studeren aan Utrecht en daarna de master Gezondheidszorg Paard. Hier om ons huis is heel veel grond met onder andere weides (en we kunnen nog veel meer bijkopen, de grond kost hier niets). Ook zijn er 100 meter verderop stallen die echter wel gerenoveerd moeten worden. Daarbij is er een hele grote overdekte schuur (minstens 60 bij 30 meter) die vanbinnen in een binnenbak zou om kunnen worden getoverd.

Waar ik naartoe wil: is het mogelijk om hier ooit een paardenbedrijf te beginnen? Als ik eenmaal paardenarts ben zou ik uiteraard een kliniek willen beginnen. Ook hebben wij in ons huis appartementen die we verhuren en een goed lopende bed and breakfast. Misschien dat ik dan iets zou kunnen combineren als paardenvakanties waar je je paard mee kan nemen o.i.d.

Deze plannen zijn uiteraard nog erg vaag, maar ze zijn er wel. Ik besef me heel goed dat hier veel geld voor nodig is, maar dat ga ik allemaal uitzoeken tegen de tijd.

Maar is dit haalbaar? Ons huis staat dichtbij molkom, een dorpje in de buurt van munkfors, hagfors en op 40 minuten rijden vanaf Karlstad. Ik heb me al laten vertellen dat zoiets in ieder geval niet mogelijk is zonder binnenbak omdat men zijn paard dan net zo goed aan huis kan zetten, dus dat zou een van de eerste prioriteiten zijn.

Wie denkt er mee? :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:55

Denk dat je het vooral in de toerisme hoek moet zoeken. Georganiseerde ritten, trektochten, paardenvakanties etc. De omgeving is natuurlijk prachtig (maar dat is heel Zweden imo) en niets is mooier dan vanaf een paardenrug te genieten. Värmland is mega populair bij toeristen en daarnaast woont er ook een groot percentage buitenlanders (die een huis kopen ivm de aantrekkelijke prijzen waar het gebrek aan werkgelegenheid en de vergrijzing debet aan zijn) die ook weer toeristen trekken (mensen die op bezoek komen). Daar hebben jullie nu met de appartementen en b&b al voordeel aan (het is trouwens dat ik van de zomer -ik ga een roadtrip binnen Zweden doen- al een overnachtingsplaats in Vitsand/Torsby heb, anders had ik misschien wel bij jullie aangeklopt).
Aan dierenartsen (en zelfs assistentes) is een gebrek, dus ik denk dat je daar zeker wel mee uit de voeten kan.

xelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:16

Ik ga vrijdag voor de eerste keer naar Zweden!
De ouders van vriendlief hebben daar een huis.
Ben heel benieuwd, heel veel zin in. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:13

xelle schreef:

Wat leuk! Waar hebben ze dat huis ongeveer?

@gabyfedde

Ik zat inderdaad te denken aan een combinatie van kliniek/vakantie. Want inderdaad, veel toeristen hier en het is hier prachtig. Maar ik denk dat je daar alleen niet genoeg mee verdient. Daarbij is de dichtstbijzijnde paardenkliniek ongeveer een uur rijden en voor mensen uit mijn omgeving soms nog verder. En met een tekort aan dierenartsen zou je daar sowieso iets mee kunnen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:28

Je zit daar helaas echt voor in het verkeerde deel van Zweden, Resistance. Heb er gewoond en mijn ouders wonen daar nog, maar wij (mijn vriend en ik) gaan nu ergens anders heen oa vanwege de mogelijkheden wat betreft paarden bedrijf.

Ook met een binnenbaan ga je daar heel weinig mogelijkheden hebben helaas. Zeker als je er ook nog iets mee wilt verdienen. Toerisme zit je daar beter, maar qua paarden tochten is t daar toch ook al wel redelijk verzadigd.

Als paarden/dierenarts ga je daar wel weer meer mogelijkheden krijgen. Al zijn de Zweden heel erg gericht op de distrikt veterinär (zeker in die omgeving) en kom je er verder moeilijk tussen, maar dan zou je misschien de dierenkliniek in Mjönäs eens kunnen vragen (eigenaren zijn Nederlanders). Die doen ook paarden, zijn hele aardige mensen!

xelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:23

Resistance: In het landschap Dalsland, en dan staat het huis in een klein dorpje aan een meer :)

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:04

Resistance ken je toevallig renate? woont ook in molkom en komt ook uit nederland, toevallig haha. Is mn moeders excollega uit nederland.
Wel super leuke plannen, verder durf ik je echt niet te zeggen hoe de vraag daar is naar stalling enzo.
Inderdaad als dierenarts denk ik wel dat het interessant kan zijn, de dichtsbijzijnde paardenarts hier in de buurt is bijvoorbeeld op 60 km geloof ik, niet echt handig dus met koliek ofzo, ligt natuurlijk aan waar je zit.
Kan alleen wel duren voordat je naambekendheid hebt denk ik en wat quir zegt, het gaat moeilijk worden om er tussen te komen.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:15

In die hoek zitten al twee bedrijven (uit NL) die dit doen, die organiseren ritten en hebben een B&B..

Wij wonen een stukje rechts omhoog, ik weet niet hoe het bij jullie is met toerisme maar bij ons is het erg druk veel en wij huren onze stuga uit op hobby basis.. werken "gewoon" lokaal, manlief, ikzelf eigen bedrijfje met handwerk voor paarden en honden maar qua ritten e.d. is er in deze omgeving al wel heel erg veel volgens mij..
Er zijn ook aardig wat Zweedse paardenhouderijen die met bv IJslanders ritten doen en een camping hebben..

Een paardenkliniek is volgens mij wel erg nuttig.... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:07

Ik denk inderdaad toch het meest aan kliniek. Zeker met diergeneeskunde + gezondheidszorg paard. Maarja, het is nog lang niet zover. Eerst überhaupt maar VWO afmaken en op de opleiding aangenomen worden. :+ Daarna veel geld verdienen en dan gaan we eens verder kijken.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:30

Niemand die toevallig iemand in de buurt van lammhult kent die zn paardenbusje uithuurt voor een B rijbewijs?

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:49

xelle schreef:

Xelle is inmiddels in Zweden, kregen al een mooi filmpje door :')

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:43

@ Anoek, nee ik ken niemand, maar weet niet of het in Zweden hetzelfde zit als in Nederland, maar die B rijbewijs bussen kan bijna nooit een paard in kwa gewicht...

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:11

Meestal mag het wel, zolang het totaalgewicht maar niet boven de 3500 kr uitkomt. Maar ik mocht nu de auto en trailer van de buurman lenen :D had een doosje merci gehaald en wat geld voor de benzine, zegt ie ja men det är för mycket, så mycket vill jag inte ha, ik mocht hem geen geld ervoor geven. Die man is echt zo vreselijk lief maar ik wilde het niet terug hebben haha. Ik mag zn auto en trailer altijd pakken als het nodig is en ie het zelf niet nodig heeft