Met de trein - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Courses

Berichten: 10027
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Tokyo

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:31

Zou wat worden in die treinen, zit je elkaar anderhalf uur aan te staren :')

Babsiej

Berichten: 6300
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:07

Zo heel avontuur vandaag ..

Ik kwam er op Hoorn achter dat ik mn jaartrajectkaart vergeten was.. ( naja mn hele portomonee dus had geen geld pinpas niks ) Dus netjes naar de conducteur, kreeg ik zo'n uitstel van betaling ding mee met een boete van 35 euro..

Mag ik 3x per jaar terugvragen bij de NS dus zover geen probleem.

Op de terugweg op centraal sta k netjes op 11A te wachten op de intercity naar Hoorn wordt er 17:05 om geroepen dat ie om 17:08 vanaf spoor 8B vertrekt dus rennen en ik stap zo in de trein die er stond was dus de verkeerde....

Had helemaal niks in de gaten tot er wordt omgeroepen deze trein rijdt verder naar Heerlen/Maastricht, denk nog nou dat mens is flink in de bonen :+ Kijk om me heen sta ik op Utrecht :') Wederom dus geen kaartje maar nu maar mn mond gehouden en snel eruit gegaan...

Ik rennen naar de trein naar Heerhugowaard en moest dus het stuk tot Amsterdam Amstel weer zwart :+ Uiteindelijk om 19 uur op Heerhugowaard en vriendlief me daar maar op laten pikken naar Obdam.. 19:15 thuis ging om 16:30 va mn werk ... Heeeeeerlijk _/-\o_ :')

suvan

Berichten: 862
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Zuiden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:23

Ik ben jaren niet met de trein geweest. Lees: voor het laatst toen er nog overal loketten waren, waar je in de rij stond voor een papieren kaartje. Afgelopen week voor het eerst weer met de trein. Eerst maar een handleiding gelezen:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/divers ... de-ns.html

Fijn, kan het nog moeilijker? Het klinkt echt heel cliché ik weet het, maar vroeger was toch echt alles beter. Ik kan er maar niet aan wennen. Ik pak toch liever de auto> maar jongeren die hiermee opgroeien weten natuurlijk niet beter. :j

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:25

@ suvan: maar je hoeft nog niet in- en uit te checken als je niet wilt? Papieren kaartjes uit de automaat zijn (voorlopig) nog gewoon geldig bij NS.

Veseosunce
Berichten: 4668
Geregistreerd: 30-07-05

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:39

Ik reis iedere doordeweekse dag het traject Groningen - Zwolle en omgekeerd. Houd er van om met de trein te reizen. Volgende week ga ik naar Antwerpen met de trein. Heb er super veel zin in! :D

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 07:25

Szan schreef:
@ suvan: maar je hoeft nog niet in- en uit te checken als je niet wilt? Papieren kaartjes uit de automaat zijn (voorlopig) nog gewoon geldig bij NS.



Niet helemaal waar.
Vanaf 01-01-2013 kan je geen kaartje met korting meer kopen.
Wil je met korting reizen dan moet je gaan in en uit checken.
Voor je medereiziger een samenreiskorting op een Ov chip.

Courses

Berichten: 10027
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Tokyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:42

Veseosunce schreef:
Ik reis iedere doordeweekse dag het traject Groningen - Zwolle en omgekeerd. Houd er van om met de trein te reizen. Volgende week ga ik naar Antwerpen met de trein. Heb er super veel zin in! :D


Houden van trein reizen? :') Nee, dankje. De NS is echt, drama.

Vanmorgen moest ik voor de verandering van H'wijk naar Utrecht ( woon momenteel in Hilversum ) en natuurlijk, 10u vakantie, allemaal kleine kinderen.
En krijsen die kinderen, krijsen! Als je dan met de trein reist houd je kinderen in de hand, mijn god.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:48

Courses schreef:
Veseosunce schreef:
Ik reis iedere doordeweekse dag het traject Groningen - Zwolle en omgekeerd. Houd er van om met de trein te reizen. Volgende week ga ik naar Antwerpen met de trein. Heb er super veel zin in! :D


Houden van trein reizen? :') Nee, dankje. De NS is echt, drama.

Vanmorgen moest ik voor de verandering van H'wijk naar Utrecht ( woon momenteel in Hilversum ) en natuurlijk, 10u vakantie, allemaal kleine kinderen.
En krijsen die kinderen, krijsen! Als je dan met de trein reist houd je kinderen in de hand, mijn god.



En dat ligt aan de NS?
Geloof niet dat NS iets te maken heeft met krijsende kinderen, en als je je daar aan ergert zeg je er toch wat van?
Of ga je ergens anders zitten.

Anoniem

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:54

Ik vind treinreizen ook heerlijk, kan niet wachten tot ik vanaf januari weer lekker met de trein naar werk kan.

Ik kijk ook uit naar woensdag. Dagje werken in Den Haag.. treintje *\o/*

Pinootje

Berichten: 1595
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: achter 'n en in A.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:59

maaike5581 schreef:
Niet helemaal waar.
Vanaf 01-01-2013 kan je geen kaartje met korting meer kopen.
Wil je met korting reizen dan moet je gaan in en uit checken.
Voor je medereiziger een samenreiskorting op een Ov chip.


O nee!! Bah.

Courses

Berichten: 10027
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Tokyo

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:07

Nou, als ik ergens eerst zit en vervolgens komen er krijsende kinderen binnen, dan ga ik niet verzitten.
Daarbij heb ik wel meer drama met de NS gehad.

Ik heb net een half uur zitten wachten omdat er 'geen lucht in de trein zat'. Joost mag weten waar de lucht voor nodig is, maar we stonden in ieder geval lekker lang stil.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:16

Zonder lucht rijd de trein niet, lucht is nodig om de remmen te lossen.
De remcilinders werken op luchtdruk, als de lucht wegvalt gaat de trein remmen.

Maar het is altijd zo makkelijk om de ns de schuld te geven, overal is een goede reden dus kom maar op met je ns drama..
Wees blij met de trein, is ver lopen hoor Hilversum-Harderwijk....

Babsiej

Berichten: 6300
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:31

Je betaald gewoon voor een dienst , flink ook, dus dan moet t ook gewoon rijden.
Ik baal ook vreselijk als er weer eens iemand gesprongen is, een seinstoring of wat.

Nu moet ik wel eerlijk zeggen als je bij vertraging meer dan 30 min je kaartje declareert krijg je de helft al terug.. bij een uur krijg je je hele kaartje terug.. Daar hebben ze bij mij nog nooit moeilijk om gedaan.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:39

Klopt maar ook een trein kan stuk.
Ook een sein kan er niet bij komen.
Men weet zo weinig van hoe het spoor werkt en dat is jammer.
Vergeet niet dat ns maar 1 ding doet, en dat is de trein rijden, de rest is allemaal in handen van prorail.

Balen als er iemand gesprongen is, tsja afgelopen woensdag weer een bij Best, vervelend voor reizigers maar vergeet het personeel niet.
Deze machinist ken ik en heb hem gesproken een aantal uur na de aanrijding..

Aantal weken geleden nog 1 onder mijn trein vandaan getrokken.. Die wachte doodleuk tot we over zijn keel zouden rijden..

Veseosunce
Berichten: 4668
Geregistreerd: 30-07-05

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:43

Ik heb ook altijs super leuke gesprekken in de trein. Van de week nog met een gozer uit Nieuw Zeeland die aan het backpacken was hier. Hij ging nu door naar Afrika! Maar, 'sochtends ben ik wel blij met de stilte coupes. <3

Babsiej

Berichten: 6300
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:57

maaike5581 schreef:
Klopt maar ook een trein kan stuk.
Ook een sein kan er niet bij komen.
Men weet zo weinig van hoe het spoor werkt en dat is jammer.
Vergeet niet dat ns maar 1 ding doet, en dat is de trein rijden, de rest is allemaal in handen van prorail.

Balen als er iemand gesprongen is, tsja afgelopen woensdag weer een bij Best, vervelend voor reizigers maar vergeet het personeel niet.
Deze machinist ken ik en heb hem gesproken een aantal uur na de aanrijding..

Aantal weken geleden nog 1 onder mijn trein vandaan getrokken.. Die wachte doodleuk tot we over zijn keel zouden rijden..


Natuurlijk is het vervelend... ook voor de NS veranderd niets aan het feit dat ik betaal voor die dienst en dat zij dus moeten zorgen dat ik op tijd van a naar b kom

Lindor92
Berichten: 7047
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:02

mag ik me hier ook melden? :)
ik reis 3 dagen in de week met het traject Emmen - Zwolle
ik studeer namelijk in Zwolle :)

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:11

vanavond weer wisselstoring tussen gouda en zoetermeer gehad, kon mooi vanaf utrecht omreizen via rotterdam :Z Storing zou eerst tot half 5 duren, maar was uiteindelijk tot 19:00 ofzo nog (als het niet later is).
Had 1:45 gedaan vanaf Bilthoven naar Den Haag, ipv 45 minuten.

Courses

Berichten: 10027
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Tokyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:26

maaike5581 schreef:
Zonder lucht rijd de trein niet, lucht is nodig om de remmen te lossen.
De remcilinders werken op luchtdruk, als de lucht wegvalt gaat de trein remmen.

Maar het is altijd zo makkelijk om de ns de schuld te geven, overal is een goede reden dus kom maar op met je ns drama..
Wees blij met de trein, is ver lopen hoor Hilversum-Harderwijk....


Waarom reageer je zo raar? Sorry hoor maar ik heb 't idee dat ik je persoonlijk aanval ofzo.
Ik ben echt niet degene die snel zit te zeiken over vertraging, als er iemand voor gaat is het logisch dat alles ontregeld is. Maar vandaag was alles zo slecht gecommuniceerd dat ik er wel snel klaar mee was.
Kom op zeg :')

Inoterry

Berichten: 4261
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 00:22

Babsiej schreef:
Natuurlijk is het vervelend... ook voor de NS veranderd niets aan het feit dat ik betaal voor die dienst en dat zij dus moeten zorgen dat ik op tijd van a naar b kom


En daar doet NS ook enorm zijn best voor :) ,
Alleen wat zo typisch is, als het strooizout 's winters op is, vraagt er niemand wegenbelasting terug aan rijkswaterstaat. Als er een vliegtuig te laat vertrekt omdat de passagierslijst niet op orde blijkt, word je door je medepassagiers boos aangekeken als je het lef hebt hardop te zeggen dat dat toch wel slordig is. Een bus die 10 minuten te laat is, och het verkeer kan tegen zitten toch. Maar oh wee als er op het spoor wat aan de hand is, dan is het toch altijd weer DIE NS, ook al is het in meer dan 95% van de gevallen toch echt iets waar NS helemaal niks kan doen.

Ja, er gaan zat dingen fout op het spoor. Lang leve de privatisering en de versnippering van de onderlinge spoorbedrijven waar onze regering voor heeft gekozen. Hierdoor moeten bepaalde dingen over meerdere schuiven voordat er over besloten kan worden en is er meer onderlinge communicatie nodig. Hier is, helaas, de reiziger de dupe van en dat is wel het laatste wat NS in gedachten heeft.

Courses schreef:
Nou, als ik ergens eerst zit en vervolgens komen er krijsende kinderen binnen, dan ga ik niet verzitten.
Daarbij heb ik wel meer drama met de NS gehad.

Ik heb net een half uur zitten wachten omdat er 'geen lucht in de trein zat'. Joost mag weten waar de lucht voor nodig is, maar we stonden in ieder geval lekker lang stil.


Krijsende kinderen is niet leuk, maar om dat nu een drama te vinden :? . Je kan ook gewoon de ouders/begeleiders aanspreken of ergens anders gaan zitten. En als je er niks aan wilt doen op dat moment, moet je er ook niet achteraf over beginnen :)

En dat je een half uur hebt moeten wachten omdat de trein kapot is, is een drama omdat? Moest je een belangrijk examen halen? Een vliegtuig? naar een uitvaart? Je eigen, net APK goedgekeurde auto kan ook ineens er mee stoppen. Sta je daar aan de kant van de weg en als je geen lid hebt van de wegenwacht moet je maar uitzoeken waar je hulp vandaan tovert. Als je in de trein zit, hoef je daar niet over na te denken en NS zorgt echt wel dat je op je eindstation komt. Dat zijn nu eenmaal dingen die gebeuren, niet leuk, maar om dat een drama te noemen, vind ik persoonlijk een beetje ver gaan

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 01:17

Prachtig verwoord Innoterry +:)+ Ben geen NS'er, maar kan me als reiziger helemaal in jouw stuk vinden. Natuurlijk mopper ik wel eens als we vertraging hebben door een rood sein, maar met de auto sta je ook in de file. Tja. Ik haal altijd mijn schouders op en maak er het beste van als er iets aan de hand is. Het weer heb je niet in de hand, techniek is leuk maar werkt niet altijd (geldt voor alle apparaten), en daarnaast maakt iedereen wel eens een fout, dus NS vast ook. Blijft werk dat door mensen wordt aangestuurd, dus dat lijkt me vrijwel onvermijdelijk.

Misschien ben ik wel te tolerant en te nuchter, maar ik heb me maar een enkele keer opgefokt over de NS.. En verder altijd zeer tevreden :D

Babsiej

Berichten: 6300
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 07:55

Je gaat met de trein omdat je files wilt vermijden.
Daarbij ia de trein vele malen duurder als mijn auto hoor.. In de drie jaar dat ik hiervoor met de auto ging had ik niet zo vaak vertraging als nu.

Ga nu 5 maanden elke dag op en neer naar Amsterdam en heb al 7x volledig terug gekregen omdat de trein meer dan een uur !!! Vertraging had. Om maar niet te spreken van alle andere keren want tot 5 minuten noemt ns geen vertraging maar dan mis ik wel m'n aansluiting op centraal .

Van de 10 keer dat ik in de week rijd hb ik 7-8 x vertraging .. Neem daardoor dus al een trein eerder wat niet nodig zou moeten zijn.

Dus ja ik vind de kritiek zeer terecht.. Heb er van de week nog bijna 2 uur over gedaan terwijl het ook in een uur kan. Met de auto 35 minuten en ernstige file 1,5 uur.. Met de trein doe ik er dus standaard 1,5 uur over. Dus dat mensen klagen lijkt me dan helemaal niet gek..

Regel in de trein is overigens dat je geen andere mensen tot last mag zijn. Kan de conducteur vaker op controleren zie ze hier zelden. Net als in een stilte coupe.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:19

Ok, ff snelle berekening, met de trein kost een dagretour €17,40.
Met de auto (ideale omstandigheden en zuinige auto en zuinig rijden) €15,40.
Reistijd met de trein 1u en 7min, met de auto rond de 40 min.
Dus qua geld scheelt het eigenlijk niets.

Voordeel van de trein is dat je je geld terug krijgt bij vertraging.
Ik zie rijkswaterstaat dat niet doen.

Ik werk dus als conducteur, ik kan je vertellen hoe het gaat.
Op het moment dat ik mensen aanspreek om stil te zijn in de stilte coupe kijken ze je aan of je gek bent.
Of je krijgt een grote bek, of men is even stil totdat je verder bent gelopen.

Regels zijn er inderdaad, maar helaas je kan men nog zo vaak aanspreken maar je kan maar op 1 plek tegelijk zijn.
Daarbij zie bovenstaand.

Vertragingen, god daar zijn zoveel redenen voor en helaas in de spits is de grootste oorzaak de reizigers zelf.
Er is kennelijk maar 1 deur in de trein waar je kan instappen tijdens de spits.
Ik heb het een keer bijgehouden op het stukje van Rotterdam naar Dordrecht, we hebben bijna 10 min vertraging opgelopen door de reizigers die instappen bij 1 deur en dit terwijl er nog genoeg deuren waren waar niemand bij stond.

Het is zo makkelijk de ns de schuld te geven van vertagingen maar er komt zo veel meer bij kijken.
Vraag me af, geef je KLM ook de schuld als je te laat vliegt of vertrekt?
Rijkswaterstaat bij file?

Inoterry

Berichten: 4261
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:01

Babsiej schreef:
Dus ja ik vind de kritiek zeer terecht..


Wat waren de oorzaken van de vertragingen? Sein/wisselstoring, kapotte reizigers of goederentrein, of 1 van de andere vele redenen waardoor vertraging kan ontstaan? Nogmaals, NS doet stinkend zijn best om de treinen zoveel mogelijk op tijd te laten rijden maar is teveel afhankelijk van factoren waar ze niks aan kunnen doen.
En inderdaad, wat maaike5581 ook al aangeeft, ook de reiziger zelf heeft een aandeel in de vertraging, ze willen allemaal bij de trap in en uitstappen in de spits, mopperen op die plek van de trein dat de trein weer zo overvol is, terwijl er verder in de trein nog zat plek is. De deur nog even openhouden voor laatkomers is ook 1 van de redenen van vertraging door reizigers veroorzaakt trouwens.

En een treinkaartje is niet goedkoop inderdaad. Maar het laten rijden van die treinen levert niet eens de winst op voor NS, dat zit in dochter concern servex en ook daar is de crisis merkbaar. Het laten rijden van een trein kost zo ontzettend veel geld, trein moet worden gehuurd, onderhoud moet worden gepleegd, trein moet worden gereinigd, treinpersoneel moet worden betaald, het (ontzettend dure) rijpad moet worden gehuurd bij prorail, geld terug bij vertragingen moet worden betaald, al de gratis koppen koffie als het ergens weer een chaos is vanwege externe problemen..... Het zou voor NS een behoorlijke besparing zijn als de mensen de trein schoner achter zouden laten, als de regering eens fatsoenlijk ging investeren in de infrastructuur, als de heren/dames koperdief de tengels thuis zouden houden enz., enz....
Ik snap best dat de mensen klagen, maar om daarbij klakkeloos de NS de schuld te geven is niet terecht. NS is wel het, op 2 na, best presterende spoorbedrijf in de wereld, we moeten alleen Japan en Zwitserland voor laten gaan. En als je daarbij kijkt dat Nederland, op Japan na, het drukst bezette spoornetwerk van de wereld heeft, vind ik dat toch een knappe prestatie.

Babsiej

Berichten: 6300
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:38

maaike5581 schreef:
Ok, ff snelle berekening, met de trein kost een dagretour €17,40.
Met de auto (ideale omstandigheden en zuinige auto en zuinig rijden) €15,40.
Reistijd met de trein 1u en 7min, met de auto rond de 40 min.
Dus qua geld scheelt het eigenlijk niets.

Voordeel van de trein is dat je je geld terug krijgt bij vertraging.
Ik zie rijkswaterstaat dat niet doen.

Ik werk dus als conducteur, ik kan je vertellen hoe het gaat.
Op het moment dat ik mensen aanspreek om stil te zijn in de stilte coupe kijken ze je aan of je gek bent.
Of je krijgt een grote bek, of men is even stil totdat je verder bent gelopen.

Regels zijn er inderdaad, maar helaas je kan men nog zo vaak aanspreken maar je kan maar op 1 plek tegelijk zijn.
Daarbij zie bovenstaand.

Vertragingen, god daar zijn zoveel redenen voor en helaas in de spits is de grootste oorzaak de reizigers zelf.
Er is kennelijk maar 1 deur in de trein waar je kan instappen tijdens de spits.
Ik heb het een keer bijgehouden op het stukje van Rotterdam naar Dordrecht, we hebben bijna 10 min vertraging opgelopen door de reizigers die instappen bij 1 deur en dit terwijl er nog genoeg deuren waren waar niemand bij stond.

Het is zo makkelijk de ns de schuld te geven van vertagingen maar er komt zo veel meer bij kijken.
Vraag me af, geef je KLM ook de schuld als je te laat vliegt of vertrekt?
Rijkswaterstaat bij file?


En daar heb je t al zonder vertraging doe je er zelfs al een half uur langer over.

Er zijn zoveel redenen voor maar zeker niet de reizigers in de trein waar ik in zit... Er wordt namelijk omgeroepen waarom. Van de week waren het: Gladde sporen ( de blaadjes vallen natuurlijk weer van de bomen :') ), een stoptrein voor ons die was uitgevallen waardoor wij ineens moesten stoppen ( en ik dus weeeeeer mn aansluiting niet haalde ) een seinstoring, en de eeuwig durende ellende rond centraal met te weinig ruimte.

Is slechts 1 week :+

Is allemaal leuk hoor maar de helft van de ritten dus zeker vertraging. Een conducteur zie je zelden, heb m de hele week niet gezien, ja eerste klas aan t chillen of bij de machinist in t hokje kletsen. En dat jij een grote bek krijgt als je verzoekt stil te zijn, eigenlijk zeg je in je voorgaande post dus oke ik krijg ervoor betaald maar heb liever dat je er zelf wat van zegt zodat ik die grote bek niet krijg ?

En natuurlijk geef je KLM ook de schuld als je vertraging hebt !! Das toch logisch ?? Je betaald overal flink voor hoor, want mijn auto rijdt 1 op 22, en ben dus 4 liter kwijt nog wat kosten dus zeker goedkoper hoor :')

Laatst ook weer de ellende bij schipholtunnel, allemaal leuk hoor, maar je gaat met de NS om op tijd je vliegtuig te halen als je dan weeeeeer 3 uur vaststaat en je vlucht niet haalt ben je echt not amused..