[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 12:17

Nope, helaas niet. Geen grote meren in elk geval waar dat zou kunnen. Geeft niks, eerst onze huidige hobby's maar eens uitbuiten. Als we ons ooit gaan vervelen kunnen we dat nog eens gaan proberen :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:49

Leuk verslagje weer ! :D
Ik lees een half blad vol plezier in jullie 'eigen' regio 8-)

Regen? Wat is dat ? :o? :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 16:22

Ik heb vanochtend dezelfde route als vrijdagavond nog eens gelopen. Van de regen was helemaal niks meer te zien, 1 grote stoffige bende. En zoo dor alles, echt bizar.
De overvloedige bloemenweides van vorig jaar is niet heel veel van over met die droogte.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 11:28

Gisterochtend kwam er een mail binnen waar ik heel erg blij van werd!
Namelijk een officiële datum met tijdstip voor de overdracht van het huis: 30 september gaat het gebeuren.

Maar pohhh dat ging niet vanzelf!!!
Vorige week vrijdag kregen we een mail van de notaris dat ze begonnen waren met het opstellen van de verkoopakte. Daarbij kwamen ze erachter dat het perceel nog niet officieel is opgedeeld, zoals de afspraak was. Sterker nog, de landmeter was nog niet eens geweest. En bij het checken daarvan kwamen ze erachter dat er zelfs nooit een afspraak voor gemaakt was. Nou echt, hoe in de vrede kun je zoiets vergeten? Het "mooiste" was nog dat er gelijk de mededeling gedaan werd dat dit niet eerder kon dan in september, met als resultaat dat de overdracht niet eerder plaats zou kunnen vinden dan in oktober of zelfs november doordat alles ook nog in het kadaster verwerkt moet worden.
Echt hoor, je kunt je voorstellen dat wij wel konden janken.

We hebben gevraagd of we dan eerder in het huis konden, maar hier wilden ze nog steeds niet aan meewerken, ondanks dat dit toch echt hun fout was. Hierop is de adviseur gaan onderhandelen om dan de overdrachtsdatum alsnog naar voren te krijgen en niet pas in oktober of november.

Daarnaast hadden we ook nog steeds niks gehoord van de bank over een hypotheekofferte. Afgelopen dinsdag was onze persoonlijke bankmevrouw weer terug van vakantie, dus ik heb gelijk gemaild met de vraag of we de bankpassen eventueel op konden halen op het filiaal omdat we deze nog niet per post ontvangen hadden. Ik had gezegd dat we hier nu op vakantie zijn en dat we daar dus wel even tijd voor kunnen maken.
Direct kreeg ik reactie of we dan niet even face to face met elkaar konden spreken. Zo gezegd zo gedaan, dus afgelopen vrijdagochtend zaten we op kantoor bij de bankmevrouw. Daar bleek dat de hypotheek vastzat op het aanvragen van het bank account, wat weer bleef hangen bij het bewijs van adres wat je hier in Frankrijk standaard aan moet leveren bij praktisch alles wat je doet. Wij huurden all-in en mensen die in de toekomst ook iets in Frankrijk willen, begin hier alsjeblieft niet aan. Voor het huren is het makkelijk, maar voor het aantonen van de woonlocatie totaal onbruikbaar. Als alternatief heb je dan een soort bewijs dat je huurt, maar ook dit kon niet in ons geval omdat we particulier huurden en dit werd alleen toegestaan bij huren via officiële huurbedrijven. Nog een optie was om dan een bewijs van verblijf te regelen bij de verhuurder, maar omdat de beste man zelf ook niet in Frankrijk woont was ook dit voor ons geen optie.
Laatste en enige optie was dan onze internetfactuur, van de Starlink set die we alvast hadden aangevraagd en heel toevallig nog op het oude adres hebben gezet. In eerste instantie werd die factuur ook geweigerd, omdat die in het Engels is. Maaaaaar de bankmevrouw heeft deze ter plekke 'verfranst' en ingediend, en 's middags kregen we al bericht dat die versie wel geaccepteerd is.

Komende week gaan we nog een keer bij de bank langs om het hopelijk definitief allemaal te openen. Ze deed vermoeden dat de hypotheekofferte snel daarna beschikbaar zou komen en dat we deze voor de deadline van financiering konden tekenen. Ze zou hierover ook contact opnemen met de notaris.

Op de achtergrond was dus onze adviseur ook bezig met de notaris en de verkopende partij (makelaar + verkoopster) en alles bij elkaar heeft het ertoe geleid dat we nu dus een officiële overdrachtsdatum hebben. Laten we zeggen dat dat echt een enorme opluchting is!

En toch, ik kan pas weer rustig ademhalen als die sleutel eindelijk in ons bezit is.
En echt, ik koop daarna nooit meer een huis met hypotheek. Echt niet. Wat een gezeik zeg. Als we ooit nog gaan verhuizen, dan betalen we het volledig uit eigen zak. Dan maar wat langer sparen.
We hebben het over een minimaal bedrag he, onze maandlasten voor hypotheek zijn straks zo'n 260 euro. Dus betalen kunnen we het makkelijk en het risico voor de bank is minimaal.
Maar goed.

Nog even volhouden, het eind komt eindelijk in zicht!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:47

Wat een gedoe!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:48

Wat een gedoe joh! Ik snap helemaal je gevoel van, als ik de sleutel heb en ik sta binnen, dan pas is het geregeld. Heb het ook al een paar keer meegemaakt in NL met hypotheek aanvragen, verschrikkelijk.

Ik duim met je mee dat het nu allemaal sneller gaat verlopen.

En goed om te weten dat een hypotheek in Frankrijk een hel is om te krijgen haha

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:27

Er zijn bijna geen banken meer die zonder hypotheek lenen.
Dat bewijs van woonst is een dingetje soms ja. Ook bij particulier huren kun je gewoon een quittance de loyer vragen, en dat is geldig als bewijs van woonst. Anders idd internet/vaste lijn rekening.
Doet me denken aan m'n eerste maanden in Frankrijk. Kon geen bankrekening openen want geen bewijs van woonst (werd door het werk gelogeerd) en kon niet gaan huren/kopen want geen Franse bankrekening. Dat grapje heeft me ook 3 maanden bezig gehouden. Weet niet meer hoe ik het toen opgelost heb.

Maar fijn dat er nu schot in de zaak zit.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 12:58

Dat werd hier dus particulier niet geaccepteerd, die hadden wij eerder al ingeleverd. De quittance de loyer dus.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:21

Mèn! Weer zo typisch Frans. Ik ben blij dat je een datum hebt, ook al is die dan een maand later dan verwacht. Kunnen jullie het vakantie huis er nog een maand extra bijhuren?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:45

JudithO schreef:
Dat werd hier dus particulier niet geaccepteerd, die hadden wij eerder al ingeleverd. De quittance de loyer dus.

Waarom niet? Soms moet je ze ook gewoon zeggen dat ze overdrijven. Bij mij wilden ze id én paspoort én carte de séjour bvb, heb hen toen gezegd dat ze hun wereldbeeld moesten bijstellen en hun reglementatie nalezen. Binnen Europese unie volstaat id-kaart en heb je zeker geen carte de séjour nodig. Werd toen verder ook niet over gemord.

Bij mij volstonden de quittances (ik huurde particulier).

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 16:28

Geen idee, dat is het beleid van de bank. Anyway, het is opgelost want het verfranste document is goedgekeurd :D

Monique, we hebben het vakantiehuis inderdaad nog kunnen verlengen. Dat scheelt weer een keer verhuizen, plus dat het eind september weer een beetje beter te betalen is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:38

We gaan er alvast ééntje drinken op 30 sept dan ! A votre santé Y)(^) :D

Ze zijn in la douce France wel ergens blijven steken in de vorige eeuw wat betreft paperassen blijkbaar :=

Als ik ooit die richting op kom, neem ik alvast een grote zak geld mee. Scheelt een hoop gedoe me dunkt :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:18

Pandora2 schreef:
We gaan er alvast ééntje drinken op 30 sept dan ! A votre santé Y)(^) :D

Ze zijn in la douce France wel ergens blijven steken in de vorige eeuw wat betreft paperassen blijkbaar :=

Als ik ooit die richting op kom, neem ik alvast een grote zak geld mee. Scheelt een hoop gedoe me dunkt :')

En soms zijn zij hip en ik ouderwets. Ik ben nog een kleine beetje digidino en heb dus geen smartfoon, gewoon nog een gsm met knopjes en dan krijg je linken opgestuurd van instanties die je moet volgen en dat kan ik dan niet. dan moet ik het of overschrijven of doorsturen aan mijn vriend.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:39

Ik ook niet. gsm is 13 jaar oud en die moet nog minstens 10 jaar meegaan :')
Begint een rariteit te worden, mensen zonder slimme telefoon 8-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:58

Mijn antwoord op waarom ik dat niet heb is : ter bescherming van mijn financiele en geestelijke gezondheid mag mijn telefoon dat niet. Staan mensen ook heel raar te kijken, om het vervolgens eigenlijk wel verstandig te vinden ondanks dat het soms onhandig is.
Telefoon kan het wel, maar dat is omdat ik een paar zaken wel wilde als camera en aantekeningen maken & agenda. Internet, etc. is voor thuis op de laptop.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:10

Het gaat moeizaam. Hopelijk is langer huren een optie.

Is dit ook zo n gedoe met zelf betalen van een huis?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 11:15

Nee want met zelf betalen hoef je niet per see een Franse bankrekening te openen en heb je het gezemel rondom hypotheekaanvraag niet.
Mensen hoeven veel minder van je te weten, ze weten nu zo'n beetje alles behalve onze pincodes. Echt bizar.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:48

Zo dan, definitief Frankrijk wordt het dus?
Wij zijn nu echt gestart met de immigratieprocedure voor Canada :) We hebben een adviseur ingeschakeld, die heeft voor ons het meest geschikte programma uitgezocht, en alles ziet er goed uit. Nu nog even in de vlucht 3 bedrijven verkopen 8)7

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 12:21

Ja, Frankrijk is voor ons het land wat we zochten. En daar kom je dan na jaren achter haha.
Terwijl Wilco nog nooit in Frankrijk geweest was zelfs!

Gaaf dat jullie nu echt bezig zijn met Canada, wat is de verwachte timeline?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:29

sevke schreef:
Zo dan, definitief Frankrijk wordt het dus?
Wij zijn nu echt gestart met de immigratieprocedure voor Canada :) We hebben een adviseur ingeschakeld, die heeft voor ons het meest geschikte programma uitgezocht, en alles ziet er goed uit. Nu nog even in de vlucht 3 bedrijven verkopen 8)7

Dat is nog eens nieuws!! Maar wat bedoel je met ‘het meest geschikte programma?’

Dit vraagt om een eigen volgtopic :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 13:26

Goed nieuws!

Ik kreeg net de bevestiging dat de hypotheekaanvraag is goedgekeurd! *\%/*
Nu wachten tot de offerte er is en dan weer de wettelijke bedenktijd afwachten voor we hem kunnen tekenen.
Echt, ik ben onze bankmevrouw enorm dankbaar :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:50

Woehoe *\o/* *\o/*

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:53

Eindelijk…gefeliciteerd…..nu de oude bewoners nog even verhuizen…

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:57

+:)+ Fijn !
Het neemt wat tijd in beslag maar aan het einde heb je dan ook wat :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 18:06

Echt he? Ik kan ook niks meer verzinnen wat nog meer mis kan gaan, maar je weet maar nooit.
Ik ben in elk geval echt heel erg blij!