Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Indy_Mouse_9

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:41

Qua gezelligheid kan ik niet zo goed adviseren :) Wij gaan altijd met een vriendengroep en maken in ons huisje onze eigen gezelligheid :') Bordspelletjes, gluhwijn/biertjes en foute playstation games.
We hebben wel eens gezegd 'Oh ja, deze week moeten we wel een keer naar bar X' maar het is er nooit van gekomen.
We hangen wel graag als laatste nog voor een glaasje gluhwijn in een tent op de piste, tot we daar uitgezet worden door de mensen van de Pistedienst :') Is ons meerdere jaren overkomen, hehe.
Fantastische herinnering in Belle Plagne, het was matig sneeuwerig weer de laatste dag, en we zaten op 1 afdaling van ons huisje nog gluhwijn te drinken. Toen we vertrokken was het opgeklaard en was er een prachtige oranje-rode-roze zonsondergang <3 In een roesje van gluhwijn hebben we de laatste afdaling van dat jaar gemaakt in fantastisch namiddag-licht. Super afsluiting van het jaar!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:47

Met de trein is super chill! Je kan niet zo veel rotzooi meenemen, maar t is zo veel relaxter dan met de auto. Afhankelijk van waar je heen gaat bijna niet overstappen, alleen t laatste stukje de bergen in is vaak nog met de bus of taxi.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:57

Qua gezelligheid bedoel ik geen apres-ski ;)
Meer de sfeer die er hangt op de pistes en in het dorp. Een dorp met bijv. flatgebouwen om maar zoveel mogelijk toeristen in te proppen valt voor mij al af.
Ik pin me niet vast op een land, Zwitserland en Italië zijn ook interssant :)
Wel heb ik het idee dat er in die landen minder is voor de beginnende skiër, blauwe pistes. Of ik kijk gewoon steeds naar de verkeerde gebieden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:24

Italië, Seiser Alm is super fijn voor beginners, hele brede pistes die echt goed te doen zijn. Ook leuke dorpjes daar omheen! Frankrijk geen ervaring mee, ik hou niet van Frankrijk.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:41

JudithO schreef:
Qua gezelligheid bedoel ik geen apres-ski ;)
Meer de sfeer die er hangt op de pistes en in het dorp. Een dorp met bijv. flatgebouwen om maar zoveel mogelijk toeristen in te proppen valt voor mij al af.

Ah check! Dan valt er inderdaad in Frankrijk een hoop af, vooral de dorpen 'op de berg' zijn toch voornamelijk touristenflats, in gradaties van lelijkheid :')
Maar ook daar hebben ze in sommige dorpen wat meer moeite gedaan dan in in andere. Zo was Belle Plagne nog best leuk en knussig, maar Plagne Bellecôte niet zo, en Plagne Centre 1 gigantisch flatgebouw.
De lagere dorpen in een gebied zijn meestal knusser, daar wonen dan ook 'echte' mensen, maar ze liggen dus wel lager, met alle nadelen van dien.
Avoriaz heb ik van begrepen dat het auto-vrij is, wat al een hoop zou moeten doen voor de sfeer. Daar zijn wij echter alleen langs geskied. Maar zo zijn er vast meer dorpen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:50

Als je geen flats wil kan je denk ik beter Frankrijk mijden :'). Ik vind die flats ook niet bepaald mooi maar voor mij weegt het absoluut op tegen het 'direct op de piste staan'. In Oostenrijk is het toch vaak eerst met de bus, dan in de wachtrij voor de gondel, dan een hele lange gondeltocht en dan kan je eens beginnen en dan zijn de 1e pistes vaak loeidruk omdat iedereen op hetzelfde punt de berg op komt. In Val Thorens kan je echt je appartement uitstappen en wegskiën, heerlijk.

Avoriaz is idd best gezellig omdat het centrum autovrij is, daarvoor in de plaats rijden ze met paarden voor een arreslee rond.

Wij hebben het altijd met de bus gedaan ('s nachts) dus over tol etc. kan ik niet veel zeggen. Ik heb gekeken naar de trein maar dat werd me veel te duur.

Italië staat hier ook nog op de lijst en las hier in het topic dat dat goed was aan te rijden. Zwitserland rijdt natuurlijk ook wel prettig.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:35

Nouja, zowel in Westendorf als in Hinterglemm had ik een accomodatie onderaan de skilift, dus die beredenering gaat voor mij niet op ;)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:15

Jawel, want dan moet je nog steeds eerst de skilift in voordat je kan skiën ;)
Maar ik vind zelf Oostenrijk ook heerlijk hoor. Daar alleen nog nooit onderaan de piste gezeten want we gaan wel een beetje low budget aangezien we meerdere keren per winter gaan. Dat komt nog wel een keer.

Dit was dit jaar en 2 jaar terug ons onderkomen:
Afbeelding

Heel idyllisch! Helaas wel 30min rijden van een groter skigebied, zit alleen een kleintje bij in de buurt maar dan slaap je wel in een echt kasteel! Met sauna en stoomcabine! En heel veel ruimte om herrie te maken met je vrienden zonder dat iemand er last van heeft.

Afbeelding

bantu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:27

De trein hebben wij ook al eens gedaan naar Zwitserland zowel dacht als nacht trein. Prima te doen alleen ben ik nogal lang en zijn de bedjes wat klein.. hahaha…
Dit jaar ben ik met onze oudste gaan vliegen op vrijdag en is mijn man met de jongste met de auto gegaan. Oudste kreeg geen vrij. Hebben mijn man de onze jongste ons opgehaald van het vliegveld. Dat was ook wel heel chill ;)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:25

In Frankrijk heb ik Portes du Soleil gezien, op zich mooi maar veel pistes die eigenlijk gewoon een weg zijn in de zomer, oude liften, niet zo snowboardvriendelijk en Franse mensen picknicken liever dan dat ze goed lunchen en dat zie je ook terug in de horeca. Weet je waar je moet zijn, dan kun je supermooie tochten maken en heb je na een week nog niet alles gezien wat je wilde.

Ik ben ook in Les Arcs geweest maar was toen nog een echte beginner. Wel een hotel/appartement aan de piste, dat is ideaal!

Voorkeur is hier toch wel Oostenrijk of Italië.

Mama3, hoe was je les vandaag?

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 23:03

Wij hebben alleen ervaring met SaasFee 20jr geleden en Westendorf,vrienden zijn nu in Frankrijk Alph d'Huez, daar kan ik misschien volgende week iets over zeggen. Zij gaan nml al 20 jaar naar Oostenrijk en nu voor het eerst naar Frankrijk.

Vandaag was een mooie dag. Er stond geen wind, geen ijs op de pistes, lekker klein uurtje geoefend en toen naar mijn les gegaan. Een toffe instructeur, paar woordjes Nederlands en duidelijk verstaanbaar Engels ssprekend, heel fijn. Dat had ik echt veel eerder moeten doen. We hebben veel techniek geoefend, gelachen, en na een uurtje vond hij het wel prima. Afgesproken dat ik de techniek nog zou blijven oefenen, en als ik er niet meer uit kwam gewoon weer een lesje moest nemen, maar hij ging ervan uit dat het wel goed kwam. Niks overhaasten, eigen tempo bepalen. Hij geloofde niet dat ik pas sinds zondag op de ski's stond en vroeg zich af of ik aan schaatsen of skeeleren deed. Beide recreatief en niet wekelijks, maar wel al van kinds af aan met regelmaat.

De redt van de middag heb ik heerlijk geskied, vol zelfvertrouwen. Ik voelde ook wat ik aan het doen was en dat was echt fijn. Eind van de middag heb ik in mijn eentje nog een weggetje genomen, die op de hoogste piste van kinderland uitkomt, il had niet gerealiseerd dat het er van boven anders uitzag dan van beneden. Vooraf de techniek met mezelf doorgenomen, 3x goed ingeademd, gegaan en genoten. Trots op mezelf!

De rest van de week ga ik echt nog meer plezier beleven, dat weet ik zeker.

De kinderen hebben ook een leuke dag gehad. Nog voor het ontbijt was het huilen, Ik wil niet, buikpijn, hoofdpijn, behalve de oudste. Afgesproken dat we met de instructeurs zouden overleggen. De middelste en oudste konden met de jongste mee en ze gaven ook aan dat ze dachten dat ze meer ervaren waren. De oudste kon smiddags met het groepje van gisteren mee tochtjes maken, de andere 2 wilde niet en dat hoefde niet.
Daardoor waren ze heel relaxed en hebben ze enorm genoten.
Er was één Nederlandse instructrice en tijdens de lunch had mijn vriend met haar gesproken en zij gaf aan dat we ook weggetjes konden nemen ipv pistes, die zijn minder stijl en prima te doen. dus dat gaan we deze week nog doen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:22

Gaaf mama3!
Fijn dat je nu wel genoten hebt. Houdt het vast zou ik zeggen :D

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:33

Ik ga altijd naar Frankrijk. Ben in Les Sybelles, Alpe Dhuez, Valloire, La joue du loup geweest. Het ideale vind ik, je stapt je hotel uit en je kan meteen skieen. Hoeft vaak niet eens een liftje te pakken. Je zit gewoon aan de piste. Ook zijn de appartementen goedkoper dan in Oostenrijk, dus meer low budget.

Over tol e.d. kan ik niks zeggen, aangezien wij altijd met de bus gaan.

Qua sfeer in het dorp was Valloire het leukste. Gezellig dorpje, met best veel winkeltjes en leuke straatjes. Ook een lekker groot gebiedje waarbij je ook een hele lange afdaling kan maken.
Alpe dhuez vond ik ook een erg leuk gebiedje! Heel groot, kun je alle kanten op en voor ieder niveau leuke pistes.

La joue du loup is leuk voor echte beginners. De pistes zijn allemaal makkelijk (op een paar rode en 1 of 2 zwarte na), dus het is wel lekker relaxen. Ook bestaat het maar uit 1 berg, waar je maar 2 kanten op kan gaan, dus verdwalen zul je niet! Hier ben ik het eerste jaar met mijn vriend heen geweest (hij had nog nooit geskiet).

Les Sybelles hebben we afgelopen jaar gedaan. We zaten in Saint Sorlin dArves. Dat was ook meteen wel het dorpje met de mooiste pistes. De rest van de pistes waren allemaal rechte lijnen naar beneden. Ook waren hier veel verbindingspistes alleen maar met sleepliftjes (en ik ben snowboarder dus niet fijn).

We gaan dit jaar naar Les Deux Alpes, dus ik ben benieuwd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:41

Afbeelding
Sleeplift.. wat ging hier mis :')

bantu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:00

wat fijn Mama3! hou dat gevoel vast

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:26

fijn zeg Mama3!
interessante info over de gebieden hier, in mijn geval moet het ook erg lowbudget en geen hotel dus, ook niet onderweg :7
zo, capopjekop, ben jij daar de bosjes ingedoken? :D
hoe zit het met de pasprijzen?
ik heb dit jaar €580 aan passen uitgegeven voor 6 dgn
dan gingen 3 van ons 5,5 dg en ik hier en daar een paar uurtjes
bij ons huisje zat de Königscard waarmee je gratis 3 uren per dag kan skiën in verschillende gebiedjes in de buurt(en zwemmen, musea in, klimpark enz)
3 uren was prima voor mij maar niet voor de kids natuurlijk, al hebben we de kaart op de slechtweerdag wel gebruikt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:37

Passen zijn duur. Wij betalen bijna 230 euro voor 6 dagen. Je kunt er ook mee naar andere gebieden maar dat doen we nooit uit luiheid. Wij zijn meer van deur open gooien. Board onder en gaan. Ideaal en gezellig huisje op de piste

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:40

ja dat gaat dan weer wat te gek als het x 4 moet, maar grote kans dat dit de laatste keer was op deze manier. (kids zijn nu bijna allemaal volwassen)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:43

Wij gaan nog steeds met onze ouders mee. Of nou ja broertje en zn vriendin. Ik ben blut dus helaas blijf ik thuis. Maar onze ouders betalen het appartement en die nemen tassen eten en drinken mee. Skipas en eten en drinken is voor onszelf en meestal splitten we de dieselkosten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:46

Oeps wel een blij hoofd :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:27

iirrssjjee, Valloires ziet er leuk uit! Die gaat op mijn lijstje :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:10

Hier in Dachstein-West is het 's ochtends vroeg nog ijzig maar al snel worden de pistes erg papperig helaas. Slushie skiën vinden mijn benen toch minder fijn.

Toch gaat het heerlijk hier. Heb mijn record al 3x verbroken, zit nu op 73,05 km/u als record :D

Afbeelding

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:21

Landen:

- Zwitserland:
Jaren geweest (20jaar) maar het werd op een gegeven moment zo duur dat we naar wat anders zijn gaan kijken. Een naturel pannenkoek als lunch voor 18€ vind ik toch wel duur. Pistes zijn altijd erg goed onderhouden en geprepareerd.
- Oostenrijk:
Gemoedelijke sfeer, prima liften en het eten is prima. Vaak selfservice in de restaurants maar dat mag de pret niet drukken. Pistes zijn oke, vaak omdat het in Oostenrijk drukker is aan het begin van de middag al vrij veel bulten.
- Frankrijk:
You hate it or love it. I hate it :+ Oude appartementen, schreeuwend duur, oude liften. Pistes slecht geprepareerd (Val Thorens), druk! Een simpele panini kost al ruim €8 euro, 30 minuten voor in de rij staan om hem vervolgens staand op te moeten eten. 1x gelunched op de piste 60€ voor 2 personen wat bestond uit een aardappelgratin en een broodje. Op zich is ski-in en ski-out wel oke, maar met een snowboard toch vaak onhandig omdat je niet genoeg vaart kan maken om bij de lift te komen.
- Italie:
Tja, ik ben gewoon fan van Italië. Pistes zijn goed, liften zijn goed, eten is uitzonderlijk van kwaliteit en zeer goed te betalen. Voor een lunch met een 'Tiroler platte' en drinken ben je 15€ pp kwijt.
Enige wat duur is, is de skipas. Deze is voor 6 dagen €300, maar goed dan kan je van 1200km gebruik maken.

Vervoer:
- Dagtrein:
Ideaal als de verbinding goed is beperkte bagage. Vergeet vooral niet je zitplaatsen te reserveren. Als je dit niet doet kan het zijn dat je de hele reis moet staan.
- Nachttrein:
Gooi er een fles wijn in en je slaapt als een roos. Bedden zijn kort, ik ben 1.77 en dat was al krap. Trein zelf is vies en oud en vaak enkele uren vertraagd. Bagage is nog beperkter als bv het vliegtuig en de coupes zijn erg krap als je er met 6 personen in gepropt wordt. Beperkte opstap stations.
- Auto:
Toch wel mijn favoriete vervoersmiddel. Je bent onafhankelijk en voldoende ruimte voor je bagage.
- Vliegtuig:
Geen ervaring mee naar wintersport.

Voor alle vervoersmiddelen: vakantie kost geld :+

Oh en voor degene die interesse hebben in Italië, gewoon een keer doen. Utrecht - Selva (Wolkenstein) is 1000km. Wij vertrekken rond 6 uur in de ochtend en zijn om 6 uur 's avonds aan.
Leuk weetje: vroeger waren de Dolomieten onderdeel van Oostenrijk. Daarom hebben de plaatsen ook dubbele namen. Selva is de Italiaanse naam en Wolkenstein de Oostenrijkse naam. Dit deel van Italie wordt ook wel Zuid-Tirol genoemd.

Ik heb vandaag mijn laatste les weer op de baan gehad. Ik merk dat er nog veel onzekerheid zit omdat ik vorig jaar zo vreselijk hard gevallen ben op de baan. Volgend jaar wil ik proberen om zonder balk te snowboarden. Wordt nogal een uitdaging :D

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 00:05

Wat een weer vandaag, 18 grd het sloeg nergens op. Sneeuw werd papperig. In de schaduw ijsglad. Morgen 6grd en regen, Ik weet niet wat ik dan kan verwachten. Maar vandaag heb ik veel plezier gehad, zo vol van zelfvertrouwen. Ook een tochtje van een dik uur gemaakt, heel leuk! Wel wat afdalingen erbij waarvan ik dacht oké, maar die hoefden we niet maar alleen maar over te steken. Gelukkig niet glad dus prima te doen.

In de herfstvakantie een cursus indoor in nl volgen en dan op wintersport privé les, ook voor de kids, want vandaag wilde de middelste niet mee, de jongste wel maar dat werd een fiasco. Lopend, huilend en paniek. Zo niet fijn.

En toch nadat we een weggetje hadden die hij al kende weer gewoon met veel bravoure de berg af. Morgen gewoon weer kinderland pistes en geen toertjes meer, blijkbaar voor 2 van de 3 kids toch teveel van het goede. De oudste gaat met mijn vriend en ik vermaak me ook in kinderland prima met de andere 2.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 00:06

Thuis ga ik me verdiepen voor volgend jaar en neem jullie tips mee!

Veel plezier nog voor wie nog op de latten staat of gaat staan.