Griekenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 06:32

Wij hebben dat wel eens gehad bij een week Corfu begin juni. Ook 3 dagen regen. Wij zeiden al tegen elkaar: Corfu is niet voor niets zo groen. ;)

Overigens was het leuk dat ik al een klein beetje Grieks kon praten, we hebben echt super leuke avonden gehad met de vader van de restauranteugenaar, die alleen maar Grieks kan praten. Mijn lessen wierpen dus al zijn vruchten af, echt leuk. Je merkt dan ook wel hoe beperkt je kennis nog is, maar σιγα σιγα kom je al een heel eind.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:20

Fitzroy schreef:
Wij hebben dat wel eens gehad bij een week Corfu begin juni. Ook 3 dagen regen. Wij zeiden al tegen elkaar: Corfu is niet voor niets zo groen. ;)

Overigens was het leuk dat ik al een klein beetje Grieks kon praten, we hebben echt super leuke avonden gehad met de vader van de restauranteugenaar, die alleen maar Grieks kan praten. Mijn lessen wierpen dus al zijn vruchten af, echt leuk. Je merkt dan ook wel hoe beperkt je kennis nog is, maar σιγα σιγα kom je al een heel eind.

Je *D moet vooral durven praten. Ik denk te lang na over de juiste (grammaticale) vervoegingen

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:18

Jammer van het weer Fitzroy!

Wel erg leuk dat je al profijt hebt van je Griekse lessen! Ik ken zelf haast geen grammatica, maar wel aardig wat woorden. Die plak ik gewoon achter elkaar. Het zal vast vreselijk klinken, maar meestal word ik wel begrepen. En ik hoor vaak gelijk hoe het wel moet, dus leer ik er weer mooi wat bij :)

Ik had graag in december nog een weekje willen gaan, maar dat zit er helaas niet in. Hopelijk volgend jaar in het voorjaar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:22

Ik heb dit jaar overwogen om een cursus te doen bij de volksuniversiteit, maar eigenlijk heb ik te weinig tijd en volgend jaar gaan we niet naar Griekenland. Dus toch maar even laten zitten....

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:24

Mijn Grieks is heel beperkt haha, kan goeiemorgen, dag, avond en nacht zeggen, dankjewel, kan schelden in het Grieks :o, Smakelijk eten, wegwezen, niks weet ik ook wat dat is, kan vragen of alles goed is en ook terug antwoorden en vast nog een aantal losse woorden :Y)

Ik vind het trouwens maar vreselijk koud hier in nederland! Is een hele omschakeling van met 30 graden aan het zwembad liggen tot met de dikke trui en lange broek rondlopen :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:53

manzano schreef:
Ik heb dit jaar overwogen om een cursus te doen bij de volksuniversiteit, maar eigenlijk heb ik te weinig tijd en volgend jaar gaan we niet naar Griekenland. Dus toch maar even laten zitten....

Die cursus heb ik 4 achtereenvolgende jaren gedaan. Is wel lang geleden ;)
Er gaat veel tijd inzitten om te leren schrijven. Nu was mijn cursus voor het internettijdperk, ik denk dat het nu gemakkelijker is.
ik heb ook zo'n site met songteksten van Griekse (pop)muziek. Sommige songs zijn vertaald, anders plak je de teks in Google Translate en daar leer je best veel van. Alleen zijn het vaak allemaal "liefdesliedjes"/teksten. En je moet natuurlijk van Griekse muziek houden. :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:56

Ik heb oud grieks gedaan. Dus schrijven lijkt me niet zo heel lastig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:00

manzano schreef:
Ik heb oud grieks gedaan. Dus schrijven lijkt me niet zo heel lastig.

Toch is het lastig. Je hebt 5 verschillende manieren om "e" te schrijven, als je dan huiswerk moest maken, wist ik vaak het woord wel, maar moest ik in mijn woordenboek kijken voor de juiste schrijfwijze. Dat houdt vreselijk op, de Grieken zelf hebben vaak ook moeite met de juiste schrijfwijze.Ik heb geen oud grieks gedaan, maar ik heb altijd begrepen, dat je aan oud grieks niet zo veel hebt in het dagelijkse leven in Griekenland, maar dat kan ik niet beoordelen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:38

Nee maar het scheelt wel als je de letters al kent.
Ik kan de meeste dingen in Griekenland nu prima lezen. Vertalen is een tweede stap uiteraard.

Het heeft me regelmatig geholpen als we bijv. in het binnenland stonden met bewegwijzering in enkel griekse tekens. Vriendlief kon daar echt geen chocola van maken bijvoorbeeld.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:52

manzano schreef:
Nee maar het scheelt wel als je de letters al kent.
Ik kan de meeste dingen in Griekenland nu prima lezen. Vertalen is een tweede stap uiteraard.

Het heeft me regelmatig geholpen als we bijv. in het binnenland stonden met bewegwijzering in enkel griekse tekens. Vriendlief kon daar echt geen chocola van maken bijvoorbeeld.

Ja, dat klopt. Mijn schoonvader woont in een dorp dat op de verkeersborden staat als BAPH, maar je spreekt het uit als Vari :D
Als iemand dan wel eens de weg vraagt of welke bus hij/zij moet nemen, zeg ik altijd waarop staat baph.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:54

Dat bedoel ik ;)

Al moest ik het eerste jaar ook wel ff wennen dat de beta een V was.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:34

arabcarla schreef:
Vraagje, wij willen graag een scooter/quad huren op kreta. We zitten in Milatos. Weet iemand een organisatie die in de buurt zit die goed en betrouwbaar is?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:06

arabcarla schreef:
arabcarla schreef:
Vraagje, wij willen graag een scooter/quad huren op kreta. We zitten in Milatos. Weet iemand een organisatie die in de buurt zit die goed en betrouwbaar is?

Ik ben nooit in Milatos geweest, maar vaak kan je in ieder toeristenoord wel een auto/scooter huren. Indien je met een reisorganisatie gaat, dan zou ik het daar aan vragen en anders aan de eigenaar van je hotel/appartement.

Heb je het nog op het Kreta.forum gevraagd? Daar zitten de Kreta-fielen. :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:06

Ik heb echt wel heel veel profijt van mijn oud Grieks. De letters idd maar zeker ook de grammatica zijn daardoor sowieso bekend terrein. Manzano, ik denk daarom dat voor jou een volksuniversiteit niets is, dat tempo ligt echt veel te laag. Ik had in 2 weken het cursusmateriaal van een heel seizoen doorgewerkt en kreeg bij mijn tweede priveles al stof van het tweede jaar.
Waar gaat de reis volgend jaar naartoe?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:37

Fitzroy schreef:
Ik heb echt wel heel veel profijt van mijn oud Grieks. De letters idd maar zeker ook de grammatica zijn daardoor sowieso bekend terrein. Manzano, ik denk daarom dat voor jou een volksuniversiteit niets is, dat tempo ligt echt veel te laag. Ik had in 2 weken het cursusmateriaal van een heel seizoen doorgewerkt en kreeg bij mijn tweede priveles al stof van het tweede jaar.
Waar gaat de reis volgend jaar naartoe?

Ik had 1 x in de week 2 uur les op de Volksuniversiteit. Dan kreeg je nog huiswerk mee, vertalingen, grammatica en dan nog luister/spreekoefeningen. Ik vond dat wel pittig hoor, met een fulltimebaan en een paard. Je kan wel binnen 2 weken de lesstof doornemen, maar kan je alle woorden die je dan geleerd hebt onthouden, schrijven, lezen en spreken en toepassen? Want dat vind ik dan wel erg knap voor een taal die je normaal niet hoort. Die letters leer je inderdaad in 1 les, maar de grammatica en de vervoegingen met uitzonderingen leren, dat is niet gemakkelijk. En privéles is natuurlijk altijd beter en sneller dan klassikaal les, dat geldt IMO voor iedere cursus/studie die je volgt.
Ik vond het ook erg gezellig op de VU. De mensen die de cursus volgen zijn allemaal Griekenlandfan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:39

Ik denk idd dat het qua niveau niet super uitdagend is :o Maar het idee erachter was vooral om het samen met vriendlief te doen.

Plan is om volgend najaar naar Zuid-Afrika te gaan *D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:46

Het niveau kan je niet uitdagend genoeg zijn, maar een gesprek voeren (in goed grammatica) en begrijpen in het Grieks kan je nog erg tegenvallen. Eten bestellen, de weg vragen en praatje over het weer is snel te doen, maar ik heb familie die geen woord Engels spreken, dan is een gewoon gesprek voeren nog best moeilijk, zeker als het geen oppervlakkige gesprekken zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:54

Ja maar de weg vragen is dus wat je in de eerste cursus leert. Daar doe je dus 26 weken over :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:59

Maar het maakt verder niet uit, want ga het niet doen voorlopig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 23:01

manzano schreef:
Ja maar de weg vragen is dus wat je in de eerste cursus leert. Daar doe je dus 26 weken over :+

Dat is niet waar. In die cursus komt veel meer aan bod. De één zal daar wat sneller over doen, als de ander, maar Grieks is gewoon een moeilijke taal voor het gros van de Nederlanders. Ik ben niet dom, ik heb een redelijk niveau Duits en Engels op de middelbare school gehad (Frans maar 2 jaar), maar het spreken is niet gemakkelijk, alleen al het ontbreken van persoonsvormen maakt dat je goed moet nadenken over de vervoegingen van de werkwoorden, anders spreek je over wij i.p.v. jullie bijvoorbeeld, en dat is toch een heel verschil. :D Maar goed, dit is nogal off-topic, als jij het niveau laag vindt, leer je het vast heel snel m.b.v. privélessen. ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 23:08

Ik heb het nooit over privelessen gehad :n :n

En het is hun eigen info dat je dat soort dingen leert...... dus daar kan ik ook weinig aan doen. De eerste cursus is nog instapcursus onder het internationale 1e taalniveau.
Mijn doel is verder ook niet om uitgebreid te kunnen converseren, dus dat scheelt. Daar heb ik absoluut geen behoefte aan :+

Reden dat ik het niet doe is omdat ik niet naar Griekenland ga. That's it.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 06:44

Electra, maar juist het vervoegen van werkwoorden is iets wat je zowel in het oud Grieks als in het Latijn meekrijgt. Mijn lerares gaf ook aan dat mensen die de klassieke talen hebben gedaan echt een enorme voorsprong hebben, dat ze dat aan alles merkt in haar lessen. De taal en de grammatica is nl. niet nieuw meer voor je, maar bekend. Ik vind het iig zonde om naar een Volksuniversiteit te gaan, dan zou ik me alleen maar gaan ergeren aan het lage tempo, dus ik vind privelessen een uitstekende oplossing en ik hoop na de winter toch al een aardig mondje Grieks te spreken en verwacht ook wel dat dat lukt.
Maar missschien heb ik ook wel een talenknobbel, op het gym heb ik ook in 5 talen examen gedaan.

Manzano, leuk Zuid Afrika. Op zoek naar de Big Five dus.

Ulaney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:00

Dag dames, ik vertrek zo naar schiphol om 12 dagen te gaan genieten in Rethymnon! <3 :evaw:

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:44

Heeerlijk, geniet ervan!!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:44

Zucchero schreef:
Toch ook maar even aanmelden om de voorpret te vergroten: ga een week zeilen! Vanaf Athene naar iig hydra, poros, aegina. Heb er zin in! :))

Ohh daar ben ik deze zomer ook geweest. Hydra is waanzinnig.