[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 12:09

Verwachte bezorgdatum van de spanbanden is morgen. Ik ben benieuwd haha!

Pandora, briljante uitspraak :')
En nee, zelfs als ze in BE snel zijn, weten ze het in Frankrijk wel weer te verkloten.

Idinn, coucou! Prachtig uitzicht is het inderdaad. We zitten wel helemaal onderin het dal hoor, het is een hele dikke 500 hoogtemeters omhoog sjouwen, pittige klim ook. Maar echt zooo waard.
Ik heb ook 3 pony's, maar die zijn ook van mijn zusje dus die staan nog lekker in Nederland :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 09:50

Coucou à tous!

Het was een heeeeeeel druk weekend.

De spanbanden waren uiteraard niet meer op tijd geleverd, dus hebben we spanbandjes van onze vorige huurbaas geleend. Tijdens het inpakken van de auto kwamen we er al gauw achter dat we het nooit in 1x mee zouden krijgen. Omdat ik t/m maandag nog vrij was, besloten we dat ik dan zondag in mijn eentje weer terug zou gaan om de rest van de zooi op te halen, daar dan een nachtje slapen en maandag weer naar de Cantal te rijden. Dan was het allemaal maar achter de rug, anders blijf je er tegenaan hikken.

We hadden 1 band op het dakrek gebonden, meer was niet nodig want ik kon dat met het restant maandag wel meenemen. De auto hebben we echt nokkievol geduwd met werkelijk alles wat er nog maar bij paste. Steeds zeiden we dat hij vol zat, en 10 minuten later vonden we dat er nog wel iets bij kon. Dus uiteindelijk hadden we echt een bomvolle auto. Geen foto van, want geblindeerde ramen en dan zie je aan de buitenkant dus toch niks.

Onderweg verliep alles voorspoedig. Geen gekke dingen, niet al te druk (want binnendoor) en alles ging gesmeerd. Uiteindelijk kwamen we rond half 6 in de Cantal aan, in de gîte waar we de komende 4 weken gaan verblijven. Na die 4 weken verplaatsen we de hele zooi naar de naastgelegen gîte, letterlijk 1 deur verder, in hetzelfde huis. Daar blijven we dan nog 4 weken en dan zou de overdracht toch wel zo'n beetje rond moeten zijn voor ons eigen huis.

We zitten nu op korte afstand van ons eigen huisje, al moet je er wel 40 minuten voor rijden om er te komen. Hemelsbreed is het maar 8 km, maar ja er staan wat bergen tussen ;)

De gîte hier is ongelooflijk krap, net ietsje groter dan een tiny house. En niet heel praktisch op sommige vlakken. Maar goed, we hebben 1 hoek helemaal volgestouwd met zooi en de rest een beetje door het appartement verspreid. Wat betreft werken is het uiteraard ook afzien, maar goed.

Dit is het uitzicht wat we nu hebben vanuit woon- en slaapkamer:

Afbeelding

En daar, achter die toppen, ligt ons toekomstige huisje.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:52

Heerlijk verslag stoer dat je alleen die hele reis nog een keer heen en terug hebt gemaakt. En die 8km, ach die loop je toch even op en neer ;-)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 11:16

Op en neer is hier wel heel toepasselijk :')

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:31

Hoewel dat elke keer verhuizen en de manier waarop misschien niet optimaal is, leidt het er wel toe dat de permanente bestemming - letterlijk - steeds een beetje dichterbij komt. Misschien nog niet direct op loopafstand, maar toch ...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 11:33

Precies! Het is al echt heel fijn om gewoon in de buurt te zitten. Verhuizen wordt zo wel een stuk makkelijker.
En nu weer wachten tot die hypotheekofferte eindelijk eens komt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:34

JudithO schreef:
Op en neer is hier wel heel toepasselijk :')

Dat ja, dat heb je als je in de bergen gaat wonen ;-)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:38

Dat is hier ook zo, onze buren wonen 5 km verderop, maar met de auto doe je er een half uur over. De directe wegen zijn alleen met 4x4 of quad bereikbaar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:34

Heerlijk al dat verhuizen op zo'n korte tijd ! Wordt je wel behendig in pakken en volstouwen :D
Het uitzicht maakt natuurlijk alles goed <3

Mountainbike geen optie om naar jullie huisje te gaan ? 8km is echt wel te doen hoor ... O:) ~~}>

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:56

Mijn zusje woont in de Noorse bergen, in vogelvlucht op pakweg 25 km afstand van haar schoonfamilie. Kortste route langs de baan : 50 km, uurtje rijden. Die gaat echter over een bergpas die zo ongeveer 6 maand per jaar wordt afgesloten wegens teveel sneeuw. :D Alternatief : 75 km en anderhalf uur onderweg. :')

Geef mij maar vlak landschap. :=

Yay voor het in-bereik-zijn van jullie definitieve woonplek ! +:)+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 14:55

Haha 8 km ga ik liever lopend doen dan op de VTT/mountainbike! Die top zijn we al wel eerder op geklommen. Is een beste klim (700 hoogtemeters) maar daarna is het vrijwel alleen op de ridge die dan langzaam richting ons huis afloopt. Dus dat wil ik heel graag nog eens lopen! Misschien op 1 dag een beetje veel geloop, maar anders zouden we er ook een bivouac van kunnen maken. Beetje wildkamperen op de berg vlak boven ons huis lijkt me ook wel wat ;)

Het uitzicht maakt het zeker goed!

Jokari, dat is ook interessant!
Bij ons wordt de pas straks ook niet bijgehouden, ik ben erg benieuwd hoe dat in de praktijk gaat zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:58

Gaaf idee, wandelen, tentje mee, slapen vlak bij je huis en de volgende dag weer terug naar de gite! Doen! Dat doe je anders nooit meer.

Maar hoe voelt het nou om zo dicht bij het doel te zijn? Leuke dingen al ontdekt?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 08:59

Precies, en het is een prachtige tocht! Die hoek komen sowieso niet heel veel mensen, dus ook nu in het hoogseizoen is dat goed te doen.

Het voelt enooooorm goed! Heerlijk om weer hier te zijn haha. Gisteren na het werk nog 'even' een 'blokje' omgegaan. 200 hoogtemeters hahaha. Maar zoooo fijn, het voelt ook zo heerlijk sportief.

Er zit hier zo'n toeristenstal aan het eind van de straat die tochten door de bergen organiseert. Dat ga ik binnenkort maar eens proberen, een uurtje of 2. Dan heb je de slechte beginners al niet meer in de groep want die gaan toch niet langer dan een uur. Hoop je dan :')
Maar goed dat is wel een goede manier om te kijken wat voor paadjes zij allemaal pakken. Je mag hier in principe met paard overal komen, maar op de ridges heb je soms stukken waar je met paard echt niet langs kunt. Steile stukken rots waar je met een ladder of gewoon echt klimwerk overheen moet enzo. Daar is ook geen alternatieve route voor op sommige stukken, dus dat is wel handig om te weten. Gaat vast nog wel een paar keer mis in de toekomst, maar he, hoort bij het leerproces :D

Ik heb nog foto's van de korte wandeling van gisteren, maar telefoon is even dood dus die hebben jullie nog van me tegoed.

Leuke dingen hier weten we al een heel aantal, want we zitten in exact hetzelfde dorp als vorig jaar juli en augustus. Maar nu is er geen covid ellende met passen etc dus we kunnen ook eens kastelen etc gaan bezoeken. Er is nog genoeg te ontdekken, dus voorlopig vervelen we ons nog niet ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 09:33

Wat een heerlijke update. Het enthousiasme straalt er vanaf! Leuk man daar rijden, moet mooi zijn!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 12:43

Monique1963 schreef:
Wat een heerlijke update. Het enthousiasme straalt er vanaf! Leuk man daar rijden, moet mooi zijn!

Helemaal mee eens *stille meelezer kruipt weer onder dr steen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:35

Een toeristenstal... :')
Lekker de toerist uithangen in eigen regio }>

Ik ben benieuwd naar de kastelen <3

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 17:00

Ja je snapt wel wat ik bedoel toch ahhaha. Het is ook geen stal, er staan een viertal ofzo boxen. Een tuinhuisje vanwaar de administratie geregeld wordt. De rest is weiland. De paarden grazen door dit hele stuk van het dal.
Ze doen dus alleen maar ritten in juli en augustus, en in de winter skijoering. De rest van de tijd staan de paarden op het land (in die periodes dat ze wel moeten werken dus ook).
Dus ja, toeristenstal :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:08

Ja, ik begreep wat je bedoelde maar kreeg er een geweldig beeld bij.
Iets met teveel toeristen in de zomer enzo ... }:)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 15:23

Zooooo. Een vrij weekend. Het eerste vrije weekend weer terug in de Cantal.
En het was goed weer! Niet te veel wind.
Dus, wat gaan we dan doen?
Ground handlen met de paragliders! Oftewel een soort vliegeren met de paraglider, voornamelijk om te leren controle te krijgen over dat enorme ding. Voor het beeld, ik heb een S-je en die is 20,7 m2 groot. Je kunt je dus wel voorstellen dat dat met veel wind erg onhandig en zelfs dodelijk kan zijn. Windvlagen harder dan 30 km/h worden we niet blij van. Dit weekend was het maximaal 20 km/h, dus echt perfect.

We hebben nu dus een 4x4 waarmee we iets makkelijker in de bergen rond kunnen touren. Met iets makkelijker bedoel ik dat we nu rustig de estives (hoogvlaktes) kunnen betreden via de onverharde wegen die er overheen lopen. Geen wegen, maar echt gewoon een soort karrenspoor. Dat scheelt lopen haha.

Vervolgens stap je uit op een locatie waar je heeeerlijk kunt oefenen met de gliders. De wind kwam in vlagen, want thermisch. In die thermiekbellen was het heerlijk spelen. Tussen de bellen door beoefen je ook een tak van de sport: para-waiting :')

Ground handling is erg zwaar werk. Het lijkt als het goed gaat erg eenvoudig, maar het is enorm intensief. Je bent constant aan het corrigeren, niet alleen door je lijnen maar vooral door het 'onderlopen' zoals dat dan heet. Dat betekent dat als je scherm naar links valt, jij eronder moet komen om hem weer onder controle te krijgen. Lopen is dan meestal rennen. En dat is niet heel eenvoudig op enorm ongelijke grond.

Maar. Stel je je voor. Onderweg rij je achter de toeristen aan die bij elke bocht even flink moeten remmen. Snap ik wel hoor, het kan soms best een beetje spannend zijn in de bergen.
Vervolgens ga je van de grote weg af en er is gewoon helemaal niemand meer! Vandaag hebben we nog geen wandelaar gezien. En dan ben je een paar uur op de berg.
Gisteren kwam er wel een 4x4 voorbij, maar die was volgeladen met paragliders ;)

Naast het lekker sportief bezig zijn is het vooral enorm genieten. Je kunt enorm ver kijken, ziet alle bekende punten weer, ziet af en toe een paraglider voorbij vliegen, je bent zelf weer lekker aan het werk met je glider, ...
Je weet gewoon weer waar je het voor doet. Dit soort sessies zijn zó ontzettend lekker! Wilco heeft me ook vandaag over een flinke drempel geholpen waar ik vorig jaar ook al tegenaan liep en wat ik gewoon zelf niet opgelost kon krijgen. Echt hoor, die vent moet tzt zijn instructeursdiploma maar gaan regelen, want het rinkelde aan alle kanten van de muntjes die bij mij naar beneden kwamen door zijn uitleg.

Afbeelding

Afbeelding

Oh en wat vinden we ervan om weer terug te zijn:
Afbeelding

Vrijdagavond hebben we na het werk nog een flinke wandeling gemaakt. Even de top hierachter op. Een van de toppen, we zijn omringd haha. Onderweg naar boven kwamen we nog een kleine kudde gemzen tegen, prachtig! Ze zijn hier niet zo agressief als in de Doubs/Jura, haha. Daar moesten ze altijd enorm blazen, deze deden dat niet en bleven gewoon kijken waarna ze wegrenden.
Onderweg ook lekker snoepen van alles wat je tegenkomt. Onder andere:
Afbeelding

Afbeelding

Oh en ken je die grap van Judith die beneden zei: "zou grappig zijn, dan kom je boven en is de lucht aan de andere kant pikzwart."
3x raden :')

Afbeelding
Oeps!

Al snel na het maken van deze foto (enkele seconden, not kidding) begon het al te spetteren. Weer enkele seconden later begon het te regenen. Weer een minuut later ging de brandkraan open en het zeikte! Pohhh echt niet normaal. En het stopte ook niet meer! Op een gegeven moment zag je op de kurkdroge grond plassen ontstaan en die plassen werden stroompjes. We waren letterlijk van top tot teen doorweekt. Alles kon je uitwringen hahaha. Ik heb me rot gelachen.
Ik moet zeggen, het was heerlijk verfrissend! Thuis alles gelijk in de wasmachine gegooid en zelf onder de regendouche ( :') ) gesprongen. Deze wel met warm water en zeep haha.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:51

Wat een heerlijk verslag! Kippenvel! En ik zie in Wilco ook wel een instructeur. Ook zoals hij jullie knopenfilmpjes uitlegt, of althans die filmpjes legt hij niet uit, maar het maken van de knopen, dat is ook al instructie. En gaaf dat je weer een stap verder bent in het snappen van de pg technieken. Wat mij het spannendst lijkt met grondoefeningen, is dat je toch stiekem opstijgt. Wat dan?

En heftig die regen zo opeens. Je mag ook wat regen hier heen sturen, het is weer kurkdroog en er komt weer een hittegolf aan met midden 30.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 16:00

Daarom heb je ook altijd een helm op en zit je volledig vast in je harnas. Vooral met die thermiekbellen moet je daarop letten, want bij de wat hardere vlagen kun je zo opgetild worden. En als je kleine hellinkjes gaat doen kom je zeker een stukje los. Met ook daar een windvlaag dan zit je voor je het weet al 10 meter boven de grond. Dat loskomen gebeurt wel alleen bij het opzetten van het scherm, als hij eenmaal boven je staat zul je niet meer zomaar opgetild worden.

Hier ook niks meer te merken van die regen. Ik zit volledig onder het stof en de auto is ook niet meer te herkennen qua kleur :')
Nog even de dag doorkomen (oa sprinkhanen uit mijn glider vissen) en dan vanavond na het eten lekker weer douchen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:14

Spannende sport lijkt me! Stoer van je. Sprinkhanen vind ik bere-interessant, maar ze moeten niet tegen me aan springen, dat vind ik griezelig.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:42

Als je paragliden zo op de grond uitlegt klinkt het ook een beetje als kitesurfen. Dat heb ik nooit gedaan maar wel vaker gefotografeerd.

Geinig hé, dat andere weer bovenop een berg? En daarna onder de regendouche, lekker warm. Ik vond het humor.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 07:13

Dat zou me niks verbazen dat het overeenkomt met kitesurfen, maar daar heb ik dan weer geen verstand van ;)

Ja, het weer in de bergen is altijd anders dan je denkt. Het houdt je wel alert want het kan ook erg onhandig zijn, dikke mist bijvoorbeeld waardoor je letterlijk op je kompas met kaart moet vertrouwen. Vorig jaar hebben we dat een keer gehad, toen kon je echt nog geen 5 meter voor je uit kijken, niet overdreven. Dan kun je echt hele vervelende situaties krijgen als je niet goed voorbereid bent.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:54

Kitesurfen vind ik ook ontzettend gaaf om naar te kijken. Nog nooit zelf gedaan, maar wat een spectacle maken die gasten ervan. Echt geweldig. Als je nog een meer in de buurt hebt, lijkt dat me ook wel wat voor Wilco en jou.