Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fangio

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:50

Ben ik het helemaal mee eens.
Zo had ik laatst een patient die hier al bijna 30 jaar woonde maar nog geen woord nederlands sprak! Zij wou haar medicatie niet nemen zo lang ze niet wist wat het was (wat haar goed recht is natuurlijk) maar na Engels, frans, duits en zweeds zijn mijn vreemde talen ook wel uitgeput en de interculturele bemiddelingsdienst gaat pas om half negen open xD Dat was een interessante ochtend zullen we maar zeggen =P

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:20

Jezus na 30 jaar :oo dat vind ik echt niet kunnen hoor..

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:58

Ik wil niet racistisch over komen maar in NL zie je dat ook onder bepaalde bevolkingsgroepen... Hebben je het toevallig over een moslima?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:19

Xyris schreef:
Ik wil niet racistisch over komen maar in NL zie je dat ook onder bepaalde bevolkingsgroepen... Hebben je het toevallig over een moslima?

In dit specifieke geval wel, maar ook al genoeg bulgaren, polen, etc tegen gekomen die geen woord Nederlands spreken. Al spreken die soms dan weer een klein beetje Engels voor hun werk. Daarom ben ik altijd wel blij dat ons ziekenhuis tolken in dienst heeft zodat die de belangrijke dingen kunnen vertalen voor ons

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:42

Ik ga zien wat het best helpt tegen muggen. Moet ook nog speciale kleding kopen. Zijn al behoorlijk wat muggen nu.

Het ziet hier letterlijk en figuurlijk zwart van de asielzoekers dus we hebben op het werk heel vaak een tolk nodig. Gaat telefonisch en is effectief.

Ik ben hier nu 4 mnd en het zweeds gaat beter em beter. Probleem is dat we een ontzettend internationaal team hebben en we allemaal makkelijk switchen naar het Engels.

In dit gebied wordt niet alleen Zweeds gesproken, maar ook Samisch, Meänkieli en jawel... Fins. Maar officiële taal/voertaal is gelukkig Zweeds.

Ik ga dit weekend naar Oulu (Uleåborg) in Finland. Wordt de eerste keer Finland, dus ben benieuwd!! Ook de eerste keer sinds maanden onder de Poolcirkel èn geen 'midnattssolen'.

Werd vannacht om 3 uur wakker van felle zon in mijn gezicht, had mijn tas per ongeluk tegen mijn gordijn geparkeerd... Oops...

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:42

Oh ja gelukkig inderdaad... Begin me nu af te vragen of mijn ziekenhuis ook tolken heeft ^^. Zijn dingen waar je nooit over nadenkt.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:46

Ik dacht dat Zweden heel voorzichtig was met asielzoekers. Heeft in ieder geval een project waarbij immigranten "ver uit elkaar" geplaatst worden om groepsvorming te voorkomen, maar ik krijg de indruk dat dat niet (overal) klopt.

Ik neem aan dat Samisch en Meänkieli net zoiets als Fries zijn hier in Nederland?

En ik benijd je "nachten" niet gaby ^^.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:55

Ik denk dat je die talen idd zo kan beschouwen.

Zijn hier ontzettend veel asielzoekers, maar groepsvorming zie je heel weinig. Denk dat het idd een mix is, we hebben ook heel veel verschillende tolken nodig (en dat terwijl er ook al zo'n 15 talen gesproken worden in de kliniek).

Ik slaap verder prima gelukkig, heb verduisterende gordijnen. Binnenkort eens 's nachts op pad als het zonnig is.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:14

Haha, zo grappig dat dat kan daar, om 3 uur snachts volle zon. Dan heb je wel echt verduisterende gordijnen nodig ja. Ik merk dat het hier nu toch ook al lekker lang licht wordt.

Vraagje trouwens, zijn jullie gevaccineerd voor TBE? Ik wist eerst niet dat het hier nodig was, maar ze zijn hier overal aan het adverteren. Ik twijfel of ik het zal doen, de volledige enting kost 3 weken, dan is het juli en ik vertrek half augustus alweer.. maar aan de andere kant, het is niet zomaar een klein virusje

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:22

Ik heb het toen niet gedaan, maar zou ik echt emigreren zou ik er wel serieus over nadenken.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:25

TBE? Daar heb ik nog nooit van gehoord... Wat is het?

En het noorden klinkt op de één of andere manier steeds aantrekkelijker!

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:19

Tick borne encephalitis, in Nederland wordt het volgens mij FSME genoemd. Het is een ziekte die door teken hier in Zweden over gedragen kan worden en hersenvlies ontsteking kan veroorzaken.
Floortje Dessing (van de reisprogramma's ;) ) heeft dat hier opgelopen een tijd terug en dat klonk best hefig!

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:02

finland lijkt me wel een keer gaaf!
Wij hebben ook bijna geen donker meer, maar 3/3,5 uur geloof ik.

Wat is het voor vaccinatie? Is dat niet wat je standaard als kind krijgt? Ik ben daar niet zo thuis in, ik HAAT naalden haha
Oow nee dat heb ik niet hoor, had er dus ook nooit van gehoord, er is ook maar 1 soort teek die het kan overbrengen geloof ik. In de tijd dat ik hier woon heb ik 2 teken gehad en beide niet die de ziekte overbrengen. Hier is 1 op de 7 kans dat je ziek word.
Jaa jaa, vorig jaar opgezocht :')

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:18

:/ brr dat klinkt niet best... Ik ga daar toch maar is in duiken.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:49

In Nederland wordt je er volgens mij niet voor ingeënt als kind. Iig niet toen ik nog kind was :P Maar inderdaad, als je het krijgt is het best heftig. En ik ben altijd bang dat ik die teken toch niet op tijd spot ofzo =/

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:20

Hier zei toch iemand dat je van belgie naar jönköping goedkoop kon vliegen?
Waar keken jullie op?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 14:19

Ik zei dat, maar blijkbaar tegenwoordig niet meer, want heb net ff zitten kijken op de site. Was met Ryanair namelijk.
Wel kan je nog met Lufthansa, maar dan maak je een tussenstop in Frankfurt (en dan moet je heel goed opletten met de tijden die je neemt, ik heb namelijk daar ook al eens heel hard moeten rennen omdat m'n volgende vlucht een half uur later opsteeg van de hele andere kant van het vliegveld. En het is daar groot! :+ )

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:08

Je kan wel kijken naar Duitsland als je dat uitkomt, dan ga je van Dusseldorf-Weeze naar stockholm kavsta, kan je vaak voor om en nabij de 60 euro retourtjes krijgen. Ik meen wel dat ze dan bagagekosten rekenen maar wie weet is het wat met een overstap ofzo. Dat is met Ryanair

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:21

Ja, met Ryanair kan je ook nog vanuit België naar Stockholm Skavsta, maar dan is het nog dik 2 uur naar Jönköping met de auto... -O- En volgens mij woonde jij zelfs nog onder Jönköping Anouk?
Ik vloog ook wel eens op Göteborg, maar dan had ik een tussenstop in Kopenhagen. (en vandaar kun je in principe ook al met de trein, maar iemand kwam me in Göteborg ophalen met de auto :P )

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:58

Naar stockholm is 500 km hiervandaan. Van jönköping is het ook wel meer als 2 uurtjes hoor denk ik. Als het hiervandaan al zo ver is.. Zit maar 70 km onder jönköping

Het is niet voor mij, vertel jullie nog wel een keer waarvoor het wel is (kan nu nog ff niet), maar voor degene die ik hierheen wil laten komen is dusseldorf nog 2,5 uur ofzo met de auto. Ga het wel voorstellen maar verwacht er helaas niet zoveel van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:33

Rijdt Swebus niet ook die route? Die zijn ook erg goedkoop toch?

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 05:59

Maar ik wil dr niet teveel met bussen en treinen laten reizen..
En dan komt dusseldorf-växjö goedkoper uit denk ik, het vliegveld in växjö is maar 40 km voor mij

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:12

Ja, of Kopenhagen, maar dan zit je weer met hetzelfde probleem dat het laatste stuk met de trein moet.
Ik denk dat als je niet aan de onderste helft van Nederland woont echt aan de grens dat het niet zoveel zin heeft om naar belgie te kijken om te vliegen, tenzij het veel goedkoper is, want soms is het vrij lastig/duurt het lang om er te komen vanuit NL

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:05

Ze woont op de grens dus vandaar dat ik wilde kijken vanuit belgie, maar helaas..

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:36

Toevallig mensen die deze weken in de buurt van Tividen zijn? Voel je vrij om bij mij langs te komen. Ik zit nu bij ösjönäs, 3 weken werkvakantie, met paarden. Al sta ik op dit moment vooral in de keuken voor het ontbijt. Ritten zijn wel aardig vol, dus mocht je een ritje mee willen nemen, bel dan even met ösjönas!