maura schreef:Gedeeltelijk mee eens. Ik vind dat je áltijd een eigen verantwoordelijkheid hebt om je te verdiepen in de omgeving waar je heen gaat, zeker als je wat verder van huis gaat. Zowel Bedouin als de meisjes geven aan dat Bedouin vooraf schriftelijk heeft gewaarschuwd voor laten we het culturele verschillen noemen. De stukjes die ik daarvan gelezen heb, vond ik zelf eigenlijk juist niet zo goed geschreven en ik zou zelf eerder hebben gekozen voor teksten uit algemene bronnen (reisgidsen of het ministerie van BuZa, die altijd wel standaard beschrijvingen hebben). Daarbij zou ik dan nog over meer lokale dingen hebben geschreven en ik zou de meiden- zeker de eerste dagen - overal zelf naartoe begeleiden. Zodat, als ze later met iemand anders op pad gaan, ze niet hoeven te twijfelen over wat wel en niet normaal is. Dat een aantal meiden de indruk hadden dat het misschien daar normaal is dat een man een vrouw een massage geeft vind ik absurd. En daar begint ook mijn vervelende gevoel over de voorbereiding van de slachtoffers. Ik vind (persoonlijke mening) dat je buiten de toeristenzone niets te zoeken hebt als je dat soort dingen niet weet. Enerzijds is dat informatie die Bedouin had moeten leveren (wat dan weer goed had gekund door de eerste dagen alle uitstapjes zelf te begeleiden) maar anderzijds vind ik dat je bij zulke essentiële kennis ook gewoon zelf verantwoordelijk bent. Het aanraken van andere vrouwen dan je eigen is in zeer veel culturen not done, en Noord-Afrika is daarop geen uitzondering. Dat niet weten maakt zeker niet dat dan elke man maar aan je mag zitten, maar dat niet weten en met blote benen en schouders rondlopen en alcohol drinken in gezelschap van mannen maakt wel dat zwart/wit bij mij verandert in heel veel tinten grijs.
Ik heb niet de indruk dat de meiden het de massage-aanbiedingen normaal vonden, ook niet in Noord-Afrika. Integendeel, de meiden zeiden allemaal "nee" of lieten het toch na lang aandringen toch toe omdat Bedouin had gezegd niet te provoceren. En ook hier weer: Bedouin had gezegd... Je ziet gewoon dat die meisjes zo terugvallen op Bedouin als een veulen terugvalt op zijn moeder. En dat is normaal, dat zou ook moeten. Maar Bedouin heeft het vertrouwen beschaamd. Bedouin moet 1 lijn trekken. Ze waarschuwt van niet alleen op pad te gaan met mannen, maar geeft dan wel toestemming om alleen met haar man op pad te gaan. Ik zou dan ook denken, als mijn vertrouwenspersoon het goedkeurt, zal het wel ok zijn.
Het is uiteraard noodzakelijk van je vooraf in te lezen, maar om een ganse studie te maken van iedere soort van omgangsvorm vind ik gek. Daarbij hoor ik niet graag generalisaties. "In de Tunesische cultuur moet je oppassen voor mannen." Is dat zo? Zijn Tunesische mannen allemaal bronstige stieren?
Citaat:
De crux (sorry, kom even niet op een ander woord) is hier volgens mij dat het het ene woord tegen het andere wordt. Bedouin zegt dat ze de meiden begeleidde, de meiden geven aan dat ze aan hun lot werden overgelaten. Bedouin geeft aan dat ze bij het stalwerk steeds zelf in de buurt was, de meiden geven aan dat ze nergens te bekennen was en als ze naar stal kwam veel later kwam. Een ander slachtoffer geeft aan dat ze vrijwillig met de man naar een lokaal iets ging en dat dat ook aan Bedouin was medegedeeld. Dat dat vervolgens nogal uit de hand liep, werd ’s morgens niet verteld omdat Bedouin er niet naar vroeg (maar waarom zou Bedouin er naar moeten vragen? Het uitstapje was immers vrijwillig. Natuurlijk had ze interesse kunnen tonen en kunnen vragen of het leuk was, maar is ze fout omdat ze dat niet vroeg? Misschien had ze die ochtend nog duizend andere dingen aan haar hoofd ) Bedouin geeft aan dat bezoeksters haar steeds alles mogen vertellen, bezoeksters geven aan dat Bedouin slecht benaderbaar is. Is er iemand aan het liegen, is er sprake van een misverstand, wordt Bedouin thuis onderdrukt, is er iemand aan het stoken om er met haar man en bedrijf vandoor te kunnen gaan? Alles kan en hoe het nu werkelijk zit valt niet te achterhalen.
Dit zou ik met je eens zijn wanneer het enige verhaal van TS kwam. Dan kun je nog zeggen het is meisje 1 tegen bedouin. Maar als er een zevental onafhankelijke verhalen komen waarin hetzelfde probleem telkenmale terugkomt (afwezigheid en onbereikbaarheid van Bedouin, de misdragingen van haar man). Sterker nog, bedouin weet van de misdragingen van haar man en geeft dit in dit topic ook toe. Men kan dus niet spreken van twee verhalen. Nee, er is 1 verhaal met twee interpretaties. Ik interpreteer een slag in het gezicht door de gastheer zoals de meiden dat doen, als NOT DONE.
Seksuele intimidatie en aanranding uitlokken bestaat niet. Dus ook al was ik een zielige 30-jarige die net uit een relatie kwam hopeloos op zoek naar een man en met mijn benen al wijd en open lag, van zodra ik zeg NEE is het ook NEE.