Slechte ervaring Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:08

Kwanyin schreef:
maura schreef:
. De ervaringen van Bedouin zijn net zo goed uit eerste hand, maar die worden in twijfel getrokken door de massa die al heeft gekozen.

Nee, de ervaringen zijn niet uit eerste hand. Behalve de ervaringen waarbij ze exclusief betrokken is, zoals bv het aanbieden van de paardenspullen. Maar alle dingen waar het nu om draait: de aanranding, opdringen van massage, woestijn invluchten, verkeerde kamer instappen...waren allemaal dingen waar ze niet zelf bij betrokken is geweest. Ze kan enkel uitgaan van de verklaring die haar man haar geeft, en die natuurlijk de onschuld zelve pleit. Bokker X kan zeggen dat ze een klap in haar gezicht heeft gehad omdat ze daar was geweest en hem gevoeld heeft. Zij kan enkel zeggen dat dit helemaal niet gebeurd is, omdat manlief dat tegen haar zegt maar niet omdat ze er zelf bij was.

Als ik Bedouin was, weet ik niet hoe ik zou reageren op een horde wilde Bokkers die van alles over mijn huwelijk zouden roepen/insinueren. Ik kan me niet voorstellen dat ze niet weet wat er gebeurt en ook dat dat echt niet goed is. Maar zeg nou eens eerlijk, zouden jullie en plein public tegen een stel wildvreemden toegeven dat je man niet zo oprecht is als je wilt geloven? Zouden jullie je huwelijksproblemen maar op tafel gooien omdat een stelletje internetters dat eigenlijk van je eisen?

Citaat:
Juist omdat de ranch gerund wordt door een Nederlandse/westerse zullen veel mensen daarom ook meer vertrouwen op een veilige omgeving. Je zult als ondernemer ook deze veiligheid moeten bieden. Het concept is namelijk fantastisch en ik denk dat je er een hoop van kunt maken. Zitouna lijkt dit wel te lukken. Dat heeft niets te maken met een cultuurverschil en minder luxe omstandigheden dan in een 4* hotel. Ik ga er vanuit dat mensen daarover geïnformeerd worden. Maar voldoende eten en drinken om zware arbeid uit te voeren in de hitte, een goede slaapplaats, een veilige omgeving op het terrein en tijdens de ritten, een aanspreekpunt dat mensen vertrouwen, dat lijken me basisvoorzieningen nummer 1.
Ik hoop dat Bedouin de tips die gegeven worden met betrekking tot haar bedrijf met beide handen aangrijpt en er een paradijsje van kan maken. En daarbij zelf functioneert als schakel tussen de 2 culturen.

Mee eens.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:20

Ik heb zowel dit topic als het topic van Lalalaa van voor naar achter gelezen en verbaas me eerlijk gezegd het meest over de reacties waarin Bedouin de hand boven het hoofd wordt gehouden, dat zij er niets aan kan doen, ook een soort van slachtoffer is en dat gehoopt wordt dat ze in de toekomst haar leuke bedrijf op een "gezonde" manier en zonder deze man kan voortzetten.

Als je weet wat je man doet en hem niet aangeeft, zelfs de boel probeert te sussen, ben je net zo goed schuldig aan de trauma's die deze meisjes hebben opgelopen. Ik ben van mening dat niet alleen die kerel straf verdient, maar zij ook. Ik hoop dat dit bedrijf ophoudt te bestaan en dat de slachtoffers een manier vinden om hier gezamelijk werk van te maken.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:32

gelikkig is het topic weer geopend.
ik wil de oude en de nieuwe mensen die hun verhaal gedaan hebben even een dikke knuf geven :(:)
arme meiden, wat jullie niet allemaal mee gemaakt hebben.
me mond viel open van de verhalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:32

maura schreef:
]
Het is heel erg jammer dat dingen zo gelopen zijn. Toch kan ik niet 'de andere partij' niet zonder meer als 'fout en volledig verantwoordelijk voor alles wat er gebeurd is' bestempelen. De feiten die bekend zijn, wijzen op aanranding. Aanranding is erg genoeg en mag niet voorkomen, dat ten eerste. Maar er wordt vanuit gegaan dat de intentie steeds veel erger was (verkrachting, mishandeling, moord misschien?). En dat heeft dus gewoon helemaal niet plaatsgevonden.

Sorry, maar dat heb ik niet gelezen. Aanranding is al erg genoeg. Verkrachting zou als betrokkenen zich niet hadden verweerd, goed tot de mogelijkheden kunnen hebben behoord.
De verhalen stroken met elkaar, waaruit je zou kunnen concluderen dat deze waar zijn. Bovendien geeft Bedouin de incidenten, zoals ze het noemt - zelf toe. Maar incidenten die meermalen voorkomen zijn al geen incidenten meer. Waar Bokt over valt - en terecht - is dat Bedouin de voorvallen bagatelliseert en zelfs beweert dat 1 van de meisjes de aanranding zelf zou hebben uitgelokt. Daarmee heeft ze m.i. zelf een grote fout gemaakt en dit alles over zichzelf afgeroepen.
maura schreef:
]
Daarbij zijn de bezoeksters vooraf gewaarschuwd, door de andere partij zélf en een aantal door eerdere bezoeksters. Verder was bekend dat de locatie zich búiten de toeristenzone bevond en zou het feit dat in bepaalde landen onderscheid wordt gemaakt tussen toeristenzones en niet-toeristengebieden al een duidelijk signaal moeten zijn dat je je extra bewust moet zijn van je gedrag.

Dat ben ik maar voor een deel met je eens. De reizen die Bedouin aanbiedt zijn toeristische reizen (de mensen die komen zijn immers toeristen). Dat je je gasten erop attent maakt hoe ' s lands wijs, ' lands eer" is, is prima, maar als het onveilig is of er onbeheersbare risico's zijn, zou Bedouin deze reizen niet moeten aanbieden. Ik heb nergens in de verhalen gelezen dat de betrokken meisjes van iemand anders last hebben gehad, behalve Bedouins' eigen man. En juist Bedouin en haar man zouden ervoor moeten zorgen dat hun gasten veilig zijn en zich veilig kunnen voelen. Het feit dat zij vooraf waarschuwt, ontslaat haar niet van die verplichting.
Ik heb overigens wel gelezen hoe de meisjes zich kleedden bij de 45 graden die ze te verduren hadden; tank top en korte broek. Op diverse foto's op de website zijn meisjes zo gekleed dus blijkbaar kan dat, anders moet Bedouin die foto's niet plaatsen.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:34

Hier een klein citaat van een tekst op de website van de ranch te lezen:

Citaat:
Alle trektochten zullen begeleid worden door chamalier gidsen en cavaliers die zich prima en voorkomend gedragen. Wanneer om welke reden dan ook Abderrahim, of onze vaste Sahara gids vervangen moet worden, zal de vervanger gelijkwaardige kwalificaties hebben. Uiteraard wanneer Abderrahim vervangen moet worden zul je bijtijds vooraf op de hoogte worden gebracht.

Deze alinea moet doen geloven dat Abderrahim een wel zeer betrouwbaar persoon is, die zich prima en voorkomend weet te gedragen en dat je zelfs gewaarschuwd word als er een vervanger komt, zodat je mag vertrouwen op gelijkwaardige kwalificaties.

Krijg er rillingen van dat deze tekst van Bedouin afkomstig is op haar website. Enne, hoezo waarschuwt ze toekomstige reizigers voor cultuurverschillen e.d.? Deze tekst moet toch juist vertrouwen opwekken in Bedouin en haar echtgenoot Abderrahim als "safe heaven".

Gini

Re: WAARSCHUWING Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:37

Maura, ik kan je natuurlijk niet verplichten, maar ik zou graag hebben dat jij jouw visie toelicht op het punt dat lifaya en ik aanhalen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:38

Klachten: (Please read and note carefully, this may affect any future claim) Tunesie is een traditioneel Arabisch land geinteresterd in een Europeese lifestyle. Daarentegen worden vooral vrouwen die zich vrij en flirtuoos gedragen soms als provocatief gezien. Wees je bewust van de verschillen in perspectief. Neem een volwassen houding aan en neem je eigen verantwoordelijkheid. Arabische mannen zijn al generaties lang gewend aan een dominante levensstijl. Probeer onwelkome discussie vooral over dat onderwerp te voorkomen en respecteer de cultuur die je op zijn eigen manier verwelkomt.
De bij de trektocht betrokken gids en cavaliers hebben voldoende in ervaring en bekritiseer een al besloten beslissing alsjeblieft niet in het openbaar.

Wees je bewust van taal en cultuur verschillen, het niet volledig beheersen van de taal kan sommige woorden bot doen overkomen en soms kunnen er verschillende interpretaties aan verbonden worden. Tunesische Bedouinen mannen kunnen nogal intimiderend overkomen. Neem dat niet te zwaar het is simpelweg de manier die zij zijn gewend. Neem het vooral niet persoonlijk, maar probeer ook niet daar over te discussieren of de moed op te brengen dat ook maar te willen veranderen.

In het zuiden van Tunesie gaan Tunesische vrouwen niet uit naar een bar. Ze gaan al helemaal niet uit met een alleenstaande of getrouwde man als het hun eigen man niet is. Verwacht niet ook al is het de wet dat een man die verantwoordelijkheid op zich neemt. Het zijn de vrouwen die de verantwoordelijkheid nemen.
Westerse vrouwen wordt geadviseerd 's avonds op pad altijd in gezelschap van een vriendin te zijn. Neem eigen verantwoordelijkheid en zorg simpelweg dat je niet betrokken raakt in onwelkome situaties in je eentje met een Tunesische man.

Dit staat ook op haar site.
Ze waarschuwd voor het alleen zijn met een Tunesische man maar stuurt haar man alleen met Lala in de avond op pad.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:40

Mij stoort het dat ze inderdaad aangeeft dat ze van de 'incidenten' weet, haar man erover aangesproken heeft en hij haar huilend zijn excuses aangeboden heeft en beloofd heeft dat het niet meer zou gebeuren! Ik heb zelf in een gewelddadige relatie gezeten met een turk, die ook elke keer als hij mij een klap gegeven had huilend zijn excuses aanbood, nou geloof mij, het zal toch blijven gebeuren!
Op een gegeven moment zul je toch eens wakker moeten worden en je realiseren dat hij echt niet zal veranderen! En blijf je man niet elke keer goedpraten, het is gewoon FOUT wat hij gedaan heeft en blijft doen! Je hebt de verantwoording over andere mensen, je kúnt niet alles blijven bagatelliseren!!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:45

Ik heb het verhaal van Lalala, met verbijstering en tranen in mijn ogen gelezen. Helaas kon ik niet meer reageren omdat tegen dat tijdstip beide topics op slot waren gegaan.

De beschrijving van Lalala van Bedouin voordat het het verhaal gepost werd is tekenend. Zij werd neegezet als een 30 jarige vrouw, net single en op zoek naar zichzelf. Dit lees ik als 'iemand die het aan zichzelf te danken heeft'. Verbijsterend! Het verhaal was nog niet bekend, maar nu alle stukken op tafel liggen... Een jonge vrouw wordt aangerand, staat doodsangsten uit en de persoon die dit had op moeten lossen zegt in feite 'eigen schuld'. Nu ben ik ook single, 31 jaar en ben soms zoekende. Ik vind het een vrij enge gedachte dat er Westerse vrouwen rondlopen die feitelijk vinden dat ik loslopend wild ben voor mannen. Je zou de deur bijna niet meer uitdurven.

De schriftelijke communicatie van Bedouin is geraffineerd te noemen. Je bent geneigd haar te geloven, ze komt heel open en ontvankelijk over. Er wordt niet inhoudelijk op de belangrijkste zaken gereageerd, criticasters worden genegeerd en mensen die een positieve inbreng hebben worden binnengehaald met een hulpvraag. Er wordt ontweken, gemanipuleerd en gebagatelliseerd. De teksten die geschreven worden zijn lang en in mooie volzinnen opgeschreven. Op geen enkel moment is er in de reacties een woord van berouw naar voren gekomen. Ik vrees met grote vrezen dat dit berouw er niet is.

Bedouin noemt zichzelf een conceptualiste en ik denk ook dat dat daadwerlijk is wat ze goed kan. Een fantastisch mooi concept schrijven. Mijn aanbeveling na het lezen van Lalala's post is om het daar dan ook bij te laten. Schrijf concepten, maar laat alsjeblieft een ander deze uitvoeren. Voor ieders veiligheid.

Iedereen is nu denk ik voldoende gewaarschuwd. Voor en ieder die behoefte voelt om zelf het een en ander uit te proberen, ga vooral!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:49

Het valt ook op dat in alle verhalen naar voor komt dat ze twijfelen aan zich zelf. Of ze de verkeerde signalen hebben geven of ze iets verkeert hebben gedaan of gezegd. Bij B is geen enkele twijfel,de schuld is voor haar duidelijk en ligt niet bij B of A

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:50

Wat een verhalen zeg! Hopelijk komt Bedouin snel tot inkeer en kiest ze voor haar eigen.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:53

* Gisteren begonnen met lezen, en heb geen post gemist *

Wat een verhalen,ik schrok er enorm van en wil op eerste plaats alle betrokkenen heel veel sterkte wensen.

Onbegrijpelijk dit, ik kan verder nog niet echt een 'zinnig' woord uitspreken.
Ben er gewoon stil van.
Het meeste is allemaal ookal meerdere malen gezegd/herhaald dus dat haalt ook weinig uit.

Ik hoop oprecht dat hier wat mee gedaan wordt zodat er niet nog meer slachtoffers gemaakt zullen worden.

Nogmaals, Sterkte & heel Dapper dat jullie dit delen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:58

Denk dat A door het gedrag waarmee hij B heeft verovert misschien wel denkt dat alle westerse vrouwen push overs zijn, dat nee zeggen ja betekend..
In dat geval was B niet echt representatief oor de westerse vrouw en als ik eerlijk mag zijn is het dat ook niet

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:08

Geduld Gini, lange stukken kosten tijd, ik doe m'n best.

Gini schreef:
maura schreef:
Daarbij zijn de bezoeksters vooraf gewaarschuwd, door de andere partij zélf en een aantal door eerdere bezoeksters. Verder was bekend dat de locatie zich búiten de toeristenzone bevond en zou het feit dat in bepaalde landen onderscheid wordt gemaakt tussen toeristenzones en niet-toeristengebieden al een duidelijk signaal moeten zijn dat je je extra bewust moet zijn van je gedrag. In geen enkel verhaal lees ik iets over de wijze waarop de bezoeksters zich kleedden, wel lees ik dat een of meer bezoeksters alcohol gebruikten in aanwezigheid van de lokale bevolking. Let op: kleding of alcohol is ook in mijn ogen nóóit een excuus om handtastelijk te worden, al huppel je inderdaad stomdronken in bikini door de woestijn. Tegelijkertijd vind ik dat je je, als je je buiten je eigen vertrouwde omgeving begeeft, zélf moet verdiepen in de lokale normen en waarden. En als je buiten de toeristengebieden wilt reizen of verblijven moet je je aanpassen. Eten met je rechterhand, nette kleding, niet met je voetzolen naar mensen toe zitten, zeker als vrouw geen alcohol drinken en een paar woorden arabisch leren. Alles om te voorkomen dat je je onbewust onbeleefd gedraagt. En niet omdat onbeleefd gedrag een vrijbrief zou zijn voor handtastelijkheden en geweld, maar omdat je te gast bent en daar respect voor de gastomgeving bij hoort.

En dit stuk ben ik volledig met je eens, maar dat is juist waar bedouin op de proppen zou moeten komen. Het verschil tussen beide samenlevingen is zo groot dat bedouin als sluis had moeten spelen. Zij had de gids moeten zijn. Zij moet duidelijk en ondubbelzinnig zeggen waar het op staat, niet alleen op straat, maar ook in haar eigen huis. Zij had de meiden niet alleen mogen laten in die grote, vreemde cultuur. Zij had het doorgeefluik moeten zijn. Ik denk dat dat ook de reden is waarom meisjes hier juist bij haar boekten en niet bij een ranch die volledig gerund wordt door Tunesiërs. Ze boekten met de gedachte dat er toch een Westerse houvast zou zijn, dat ze niet meteen in het diepe gegooid zouden worden, dat ze stilletjesaan met de hulp van een "bekende" de cultuur kunnen ontdekken.
En dat mis ik in deze verhalen. Ze werden aan het lot over gelaten.
"Ze krijste en gilde Bedouins naam, maar niemand kwam." DAT mag gewoon niet, dat kan gewoon niet. Bedouin moet er zijn!

Gedeeltelijk mee eens. Ik vind dat je áltijd een eigen verantwoordelijkheid hebt om je te verdiepen in de omgeving waar je heen gaat, zeker als je wat verder van huis gaat. Zowel Bedouin als de meisjes geven aan dat Bedouin vooraf schriftelijk heeft gewaarschuwd voor laten we het culturele verschillen noemen. De stukjes die ik daarvan gelezen heb, vond ik zelf eigenlijk juist niet zo goed geschreven en ik zou zelf eerder hebben gekozen voor teksten uit algemene bronnen (reisgidsen of het ministerie van BuZa, die altijd wel standaard beschrijvingen hebben). Daarbij zou ik dan nog over meer lokale dingen hebben geschreven en ik zou de meiden- zeker de eerste dagen - overal zelf naartoe begeleiden. Zodat, als ze later met iemand anders op pad gaan, ze niet hoeven te twijfelen over wat wel en niet normaal is. Dat een aantal meiden de indruk hadden dat het misschien daar normaal is dat een man een vrouw een massage geeft vind ik absurd. En daar begint ook mijn vervelende gevoel over de voorbereiding van de slachtoffers. Ik vind (persoonlijke mening) dat je buiten de toeristenzone niets te zoeken hebt als je dat soort dingen niet weet. Enerzijds is dat informatie die Bedouin had moeten leveren (wat dan weer goed had gekund door de eerste dagen alle uitstapjes zelf te begeleiden) maar anderzijds vind ik dat je bij zulke essentiële kennis ook gewoon zelf verantwoordelijk bent. Het aanraken van andere vrouwen dan je eigen is in zeer veel culturen not done, en Noord-Afrika is daarop geen uitzondering. Dat niet weten maakt zeker niet dat dan elke man maar aan je mag zitten, maar dat niet weten en met blote benen en schouders rondlopen en alcohol drinken in gezelschap van mannen maakt wel dat zwart/wit bij mij verandert in heel veel tinten grijs.

De crux (sorry, kom even niet op een ander woord) is hier volgens mij dat het het ene woord tegen het andere wordt. Bedouin zegt dat ze de meiden begeleidde, de meiden geven aan dat ze aan hun lot werden overgelaten. Bedouin geeft aan dat ze bij het stalwerk steeds zelf in de buurt was, de meiden geven aan dat ze nergens te bekennen was en als ze naar stal kwam veel later kwam. Een ander slachtoffer geeft aan dat ze vrijwillig met de man naar een lokaal iets ging en dat dat ook aan Bedouin was medegedeeld. Dat dat vervolgens nogal uit de hand liep, werd ’s morgens niet verteld omdat Bedouin er niet naar vroeg (maar waarom zou Bedouin er naar moeten vragen? Het uitstapje was immers vrijwillig. Natuurlijk had ze interesse kunnen tonen en kunnen vragen of het leuk was, maar is ze fout omdat ze dat niet vroeg? Misschien had ze die ochtend nog duizend andere dingen aan haar hoofd ) Bedouin geeft aan dat bezoeksters haar steeds alles mogen vertellen, bezoeksters geven aan dat Bedouin slecht benaderbaar is. Is er iemand aan het liegen, is er sprake van een misverstand, wordt Bedouin thuis onderdrukt, is er iemand aan het stoken om er met haar man en bedrijf vandoor te kunnen gaan? Alles kan en hoe het nu werkelijk zit valt niet te achterhalen.

Kijk, dat er communicatief het een en ander heel erg mis is lijkt me overduidelijk, maar daar gaat het (mij) niet om. Als Bokt een (onpartijdig) platform wil bieden voor ervaringen uit de eerste hand, dan horen in dit topic geen reacties thuis van mensen zonder zulke ervaringen. En dus is dit geen onpartijdig platform en die partijdigheid is voor mij reden om het topic niet te laten staan. Slachtoffers die hulp nodig hebben worden niet beter van virtuele steunbetuigingen, hoe goed bedoeld ook. Die hebben professionele hulp nodig. Wie een reis door de woestijn wil maken doet er goed aan een reisaanbieder te kiezen die is aangesloten bij een organisatie en wie klachten heeft over een aanbieder doet er goed aan contact op te nemen met de betreffende organisatie en/of juridische stappen te ondernemen. Wie op basis van goed vertrouwen op een reis door de woestijn gaat en daar een afschuwelijke ervaring aan overhoudt kan een eigen website openen, kan zijn verhaal neerleggen bij de kanalen via welke de betreffende aanbieder adverteert en/of een jurist inschakelen, maar een dergelijk verhaal hoort zoals gezegd naar mijn idee niet thuis op een openbaar internetforum.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:13

Maura ik snap je wel maar waarom houdt B zich dan niet aan de aanbeveling die ze zelf doet op haar site en laat ze Lala alleen met haar man in de avond op pad gaan ?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:21

Maura, daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik heb zoiets al vaker aangegeven in het topic, en nog een ander topic, maar lang niet zo goed verwoord.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:26

maura schreef:
Gedeeltelijk mee eens. Ik vind dat je áltijd een eigen verantwoordelijkheid hebt om je te verdiepen in de omgeving waar je heen gaat, zeker als je wat verder van huis gaat. Zowel Bedouin als de meisjes geven aan dat Bedouin vooraf schriftelijk heeft gewaarschuwd voor laten we het culturele verschillen noemen. De stukjes die ik daarvan gelezen heb, vond ik zelf eigenlijk juist niet zo goed geschreven en ik zou zelf eerder hebben gekozen voor teksten uit algemene bronnen (reisgidsen of het ministerie van BuZa, die altijd wel standaard beschrijvingen hebben). Daarbij zou ik dan nog over meer lokale dingen hebben geschreven en ik zou de meiden- zeker de eerste dagen - overal zelf naartoe begeleiden. Zodat, als ze later met iemand anders op pad gaan, ze niet hoeven te twijfelen over wat wel en niet normaal is. Dat een aantal meiden de indruk hadden dat het misschien daar normaal is dat een man een vrouw een massage geeft vind ik absurd. En daar begint ook mijn vervelende gevoel over de voorbereiding van de slachtoffers. Ik vind (persoonlijke mening) dat je buiten de toeristenzone niets te zoeken hebt als je dat soort dingen niet weet. Enerzijds is dat informatie die Bedouin had moeten leveren (wat dan weer goed had gekund door de eerste dagen alle uitstapjes zelf te begeleiden) maar anderzijds vind ik dat je bij zulke essentiële kennis ook gewoon zelf verantwoordelijk bent. Het aanraken van andere vrouwen dan je eigen is in zeer veel culturen not done, en Noord-Afrika is daarop geen uitzondering. Dat niet weten maakt zeker niet dat dan elke man maar aan je mag zitten, maar dat niet weten en met blote benen en schouders rondlopen en alcohol drinken in gezelschap van mannen maakt wel dat zwart/wit bij mij verandert in heel veel tinten grijs.

Ik heb niet de indruk dat de meiden het de massage-aanbiedingen normaal vonden, ook niet in Noord-Afrika. Integendeel, de meiden zeiden allemaal "nee" of lieten het toch na lang aandringen toch toe omdat Bedouin had gezegd niet te provoceren. En ook hier weer: Bedouin had gezegd... Je ziet gewoon dat die meisjes zo terugvallen op Bedouin als een veulen terugvalt op zijn moeder. En dat is normaal, dat zou ook moeten. Maar Bedouin heeft het vertrouwen beschaamd. Bedouin moet 1 lijn trekken. Ze waarschuwt van niet alleen op pad te gaan met mannen, maar geeft dan wel toestemming om alleen met haar man op pad te gaan. Ik zou dan ook denken, als mijn vertrouwenspersoon het goedkeurt, zal het wel ok zijn.
Het is uiteraard noodzakelijk van je vooraf in te lezen, maar om een ganse studie te maken van iedere soort van omgangsvorm vind ik gek. Daarbij hoor ik niet graag generalisaties. "In de Tunesische cultuur moet je oppassen voor mannen." Is dat zo? Zijn Tunesische mannen allemaal bronstige stieren?

Citaat:
De crux (sorry, kom even niet op een ander woord) is hier volgens mij dat het het ene woord tegen het andere wordt. Bedouin zegt dat ze de meiden begeleidde, de meiden geven aan dat ze aan hun lot werden overgelaten. Bedouin geeft aan dat ze bij het stalwerk steeds zelf in de buurt was, de meiden geven aan dat ze nergens te bekennen was en als ze naar stal kwam veel later kwam. Een ander slachtoffer geeft aan dat ze vrijwillig met de man naar een lokaal iets ging en dat dat ook aan Bedouin was medegedeeld. Dat dat vervolgens nogal uit de hand liep, werd ’s morgens niet verteld omdat Bedouin er niet naar vroeg (maar waarom zou Bedouin er naar moeten vragen? Het uitstapje was immers vrijwillig. Natuurlijk had ze interesse kunnen tonen en kunnen vragen of het leuk was, maar is ze fout omdat ze dat niet vroeg? Misschien had ze die ochtend nog duizend andere dingen aan haar hoofd ) Bedouin geeft aan dat bezoeksters haar steeds alles mogen vertellen, bezoeksters geven aan dat Bedouin slecht benaderbaar is. Is er iemand aan het liegen, is er sprake van een misverstand, wordt Bedouin thuis onderdrukt, is er iemand aan het stoken om er met haar man en bedrijf vandoor te kunnen gaan? Alles kan en hoe het nu werkelijk zit valt niet te achterhalen.

Dit zou ik met je eens zijn wanneer het enige verhaal van TS kwam. Dan kun je nog zeggen het is meisje 1 tegen bedouin. Maar als er een zevental onafhankelijke verhalen komen waarin hetzelfde probleem telkenmale terugkomt (afwezigheid en onbereikbaarheid van Bedouin, de misdragingen van haar man). Sterker nog, bedouin weet van de misdragingen van haar man en geeft dit in dit topic ook toe. Men kan dus niet spreken van twee verhalen. Nee, er is 1 verhaal met twee interpretaties. Ik interpreteer een slag in het gezicht door de gastheer zoals de meiden dat doen, als NOT DONE.
Seksuele intimidatie en aanranding uitlokken bestaat niet. Dus ook al was ik een zielige 30-jarige die net uit een relatie kwam hopeloos op zoek naar een man en met mijn benen al wijd en open lag, van zodra ik zeg NEE is het ook NEE.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:27

Ik vind ook dat je eea erg goed verwoord Maura! Ben het er ook mee eens.

Cam, ze zal haar man vertrouwen in wat hij doet. Het is ook lastig, wat als dit soort verhalen over jouw man de ronde doen? Geloof jij het direct? Zet je dat dan ook op een openbaar forum?
Ik wil het daarmee niet goed praten, helemaal niet. Denk alleen niet dat je er hier, op een openbaar forum uit gaat komen..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:32

maura schreef:
.
Wie een reis door de woestijn wil maken doet er goed aan een reisaanbieder te kiezen die is aangesloten bij een organisatie en wie klachten heeft over een aanbieder doet er goed aan contact op te nemen met de betreffende organisatie en/of juridische stappen te ondernemen. Wie op basis van goed vertrouwen op een reis door de woestijn gaat en daar een afschuwelijke ervaring aan overhoudt kan een eigen website openen, kan zijn verhaal neerleggen bij de kanalen via welke de betreffende aanbieder adverteert en/of een jurist inschakelen, maar een dergelijk verhaal hoort zoals gezegd naar mijn idee niet thuis op een openbaar internetforum.

Dit is precies wat de dames doen!
Bokt een van de plekken waar de reis - zeer fanatiek zelfs - aangeboden wordt, dus vind ik dat er ook waarschuwingen geplaatst mogen worden over dit bedrijf. Het bedrijf is nergens bij aangesloten dus een ander platvorm hebben de dames ook niet. Kun je zeggen 'dan had je daar niet moeten boeken' maar dat is nou eenmaal wel gebeurd, júist doordat iedereen denkt bij een 'medebokker' safe te zitten. Laat dat dan maar weer een harde les zijn dat ook onder 'Bokkers' kaf en koren zit.
Verder is Bedouin ZELF de tweede persoon die in dit topic reageert. Slim of niet, daarmee zet ze de deur wel zelf open tot het ontstaan van dit topic. Had ze dat niet gedaan, alleen geTemt en zich afzijdig gehouden en dingen alleen achter de schermen met de personen in kwestie besproken, dan was het een topic geweest waarin een ervaring gedeeld werd (zoals 90% hier op Bokt) en was het een heel ander topic geweest.
Juridische stappen worden vaker genoemd. Ik vraag me af in hoeverre dat mogelijk is. Het betreft hier een buitenlands bedrijf buiten de EU. Ik geloof niet dat er een instantie is met armen die zo ver reiken dat een nederlandse toerist hier invloed kan uitoefenen op een toeristisch bedrijf in een ander werelddeel. Tenzij bij een overkoepelende organisatie aangesloten maar we hadden al geconcludeerd dat dat niet aan de orde is.
Naar de locale politie gaan... tja, ik vermoed dat dat weinig zin heeft en verschillende slachtoffers hebben al aangegeven dat ze niet het vertrouwen hadden dat veilig te kunnen doen. Hoe kan het ook anders als de broer van A. op de hoogte blijkt te zijn van zijn gedrag en zelf politieagent is. Hij heeft notabene in meerdere situaties helpen ingrijpen en nog volgen er geen stappen.

Ik persoonlijk ben blij dat dit verhaal op Bokt staat, ik ben zélf gewaarschuwd en heb mijn plannen om deze reis te maken in de prullenbak gegooid en met mij hoop ik nog meer Bokkende meiden. Ik zou niet goed weten hoe meiden deze info op een andere manier naar buiten hadden moeten brengen om mensen te waarschuwen.
Als het om een oneerlijke paardenhandelaar gaat mag iedereen gewaarschuwd worden maar nu is het een bokker met een toeristisch bedrijfje en is het ineens allemaal heel erg en zielig voor die bokker? Ja, inderdaad, heel vervelend en ja, verstrekkende gevolgen.. maar is ze daar niet zelf debet aan? Als iemand al deze problemen had kunnen voorkomen, in het ontstaan én in het afhandelen er van, dan is het Bedouin wel. Die laat dat op alle fronten volledig na en ja, dan vind ik dat men daar voor gewaarschuwd mag worden - nee, móet in dit geval, het gaat om meer dan een vieze badkamer of slecht eten.

[edit: typo]
Laatst bijgewerkt door Francis op 08-08-12 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:36

Francis, _/-\o_ zeer goed verwoord.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:39

Maar Francis, kunnen wij achter dit scherm wat er allemaal wel klopt van het verhaal en wat niet? Dat kunnen wij niet, en zullen we eerst zelf moeten zien. DAN PAS kan je ervan uit gaan of je iemand wel of niet moet waarschuwen ;)!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:42

maaikemuis schreef:
Ik heb het verhaal van Lalala, met verbijstering en tranen in mijn ogen gelezen. Helaas kon ik niet meer reageren omdat tegen dat tijdstip beide topics op slot waren gegaan.

De beschrijving van Lalala van Bedouin voordat het het verhaal gepost werd is tekenend. Zij werd neegezet als een 30 jarige vrouw, net single en op zoek naar zichzelf. Dit lees ik als 'iemand die het aan zichzelf te danken heeft'. Verbijsterend! Het verhaal was nog niet bekend, maar nu alle stukken op tafel liggen... Een jonge vrouw wordt aangerand, staat doodsangsten uit en de persoon die dit had op moeten lossen zegt in feite 'eigen schuld'. Nu ben ik ook single, 31 jaar en ben soms zoekende. Ik vind het een vrij enge gedachte dat er Westerse vrouwen rondlopen die feitelijk vinden dat ik loslopend wild ben voor mannen. Je zou de deur bijna niet meer uitdurven.

De schriftelijke communicatie van Bedouin is geraffineerd te noemen. Je bent geneigd haar te geloven, ze komt heel open en ontvankelijk over. Er wordt niet inhoudelijk op de belangrijkste zaken gereageerd, criticasters worden genegeerd en mensen die een positieve inbreng hebben worden binnengehaald met een hulpvraag. Er wordt ontweken, gemanipuleerd en gebagatelliseerd. De teksten die geschreven worden zijn lang en in mooie volzinnen opgeschreven. Op geen enkel moment is er in de reacties een woord van berouw naar voren gekomen. Ik vrees met grote vrezen dat dit berouw er niet is.

Bedouin noemt zichzelf een conceptualiste en ik denk ook dat dat daadwerlijk is wat ze goed kan. Een fantastisch mooi concept schrijven. Mijn aanbeveling na het lezen van Lalala's post is om het daar dan ook bij te laten. Schrijf concepten, maar laat alsjeblieft een ander deze uitvoeren. Voor ieders veiligheid.

Iedereen is nu denk ik voldoende gewaarschuwd. Voor en ieder die behoefte voelt om zelf het een en ander uit te proberen, ga vooral!

Vealosz schreef:
Maar Francis, kunnen wij achter dit scherm wat er allemaal wel klopt van het verhaal en wat niet? Dat kunnen wij niet, en zullen we eerst zelf moeten zien. DAN PAS kan je ervan uit gaan of je iemand wel of niet moet waarschuwen ;)!

Zoals ik al schreef, probeer het uit!

Ceriadwen

Ik begrijp echt de gevoelens van de meiden.. maar ik denk niet adt we het oplossen door alleen maar te blijven schoppen. Ik vind het moeilijk omdat ik van mening ben dat Bedouin echt wel goede bedoelingen had en heeft. Niemand wil toch op zo'n manier in de kijker worden gezet, laten we even realistisch blijven hier. Worst nightmare come true zeg maar.

Ipv nu nog 150 posts te krijgen over hoe dom en onverantwoord etc etc Bedouin is, zou ik het eigenlijk ewl kunnen waarderen als we nu eens gaan bekijken hoe Bedouin dingen zou kunnen oplossen bedrijfsmatig zodat het wellicht beter gaat in de toekomst?

Het is nu bij een ieder wel duidelijk hoe iedereen er tegen aan kijkt, maar we kunnen toch niet blijven trappen.. als iemand eenmaal op de grond ligt moet er ook een hand uitgestoken worden om iemand weer overeind te helpen.

En nee ik zeg echt niet dat ik de meiden niet geloof, ik vind het een enorm probleem en kan me voorstellen dat iemand verschrikkelijk geschrokken is.. maar alsjeblieft laten we nu proberen vooruit te gaan kijken.
Ik heb bokt mooie dingen zien doen ( een meisje bedolven onder honderden kaarten met een harttransplantatie vorig jaar) ik zie soms steun voorbij komen in topics waar ik echt een traan om kan laten. Dit moet toch ook wel op te lossen zijn?

inge81

Ik volg het al een aantal dagen en wil iedereen veel sterkte wensen die deze ervaringen hebben ervaren....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:43

Bedouin heeft nog niet een keer haar excuses aangeboden aan de meiden maar wij zouden haar wel moeten helpen? Ga gauw fietsen!