[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:55

Het oude huis stond tussen de Tabaksdroger en het nieuwe huis/einde rotonde, dat heeft de vorige eigenaar ons verteld

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 15:56

Tinka schreef:
Het oude huis stond tussen de Tabaksdroger en het nieuwe huis/einde rotonde, dat heeft de vorige eigenaar ons verteld

Aha dat klinkt wel logisch dat ze het oude huis pas gesloopt hebben toen ze het nieuwe klaar hadden. Ik begrijp alleen rotonde niet?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:46

Wij hebben een soort rotonde, eind van de oprit
Afbeelding
Rechts onder is het huis, in het midden tabaksroger, daarnaast varkensstal en linksonder grange

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:52

Handig. Zal wel aangelegd zijn omdat het een bedrijf is geweest?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 17:02

Het is een boerderij geweest, in iedergeval met koeien, varkens en kippen.
En vroeger had bijna iedere boerderij een tabaksdroger, je ziet ze nog overal staan.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 17:37

Filmpje ook bekeken ! Weer zonder geluid, want er stond constant ander geluid op hier (en mijn man was geconcentreerd aan de computer aan het werken, dus wou zijn 'trance' niet doorbreken - en ik heb nog altijd geen oortjes ;-) ).

Montégut lijkt me ook weer een heel charmant dorpje !
Ik zag op de kaart dat het vlakbij 'Auch' ligt. Wel een grappige naam :D
Ik veronderstel dat de uitspraak wel iets anders is, dan het Engelse 'auch' ... meer als 'oosch' ofzo ?

De werken aan de zolder gaan gestaag door ! Wat gaan jullie allebei gelukkig zijn, dat die grote klus eindelijk achter de rug is !
Dankzij handyman Erwin zien de ramen en de balken er al heel netjes uit !
En uiteraard mogen we rechterhand Monique niet vergeten om de finishing touch te verzorgen ;)

We zijn sinds zaterdag terug van 14 dagen Spanje. Het weer was er lekker zonnig en warm.
We hebben er ook zo'n spijtig iets geconstateerd, als jullie met het vogelnestje.
Ik merkte op de oprit een schildpadje, dus riep mijn man erbij om te kijken en een foto te nemen.
Beestje bleef wel héél erg rustig zitten en trok zijn/haar kopje niet in het schild ... dan merkte ik een rode druppel aan het schild. En ja, hoor, schildpadje dood ;(
Geen idee wat de oorzaak was. Misschien opgepakt door een roofvogel, die het daarna laten vallen heeft ... of een tikje van een auto gekregen ...

Al kan je er niks aan doen, toch voel je je even slecht, hé, op zo'n moment.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 18:09

Wat luxe, Odette, je hebt een keerlus! En tabaksschuren zie je hier ook, maar iedere streek heeft zijn eigen soort bouw.
@Balance dat zal idd het manoeuvreren met grote machines wel vergemakkelijkt hebben.

@Marilu, Wat een verdrietige afsluiting van je vakantie met dat schildpadje. akelig. Ja wij hebben Paula de Pad, onze huispad, zelf waarschijnlijk op ons erf doodgereden. Net zoiets zieligs. Wel heel fijn dat je goed weer hebt gehad. Baal je nu iedere keer niet dat je weer naar België moet? En "moet" dat dan ook echt of zou je ook langer kunnen blijven. Ik weet wel toen we in het begin op en neer reden, dat ik moest huilen als ik weer naar NL moest. Ik had erna ook zo'n heimwee naar Frankrijk.

Vandaag aan het behangen geslagen, omdat we de lelijkheid niet gecorrigeerd krijgen. Klus met verrassingen. Verrassingen zijn altijd duur. Blijk je namelijk dit soort behang ook weer te moeten verven, grrr.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 18:43

Oh, dat heb je dan niet goed bekeken vóór het kopen, Monique ;)
Maar ik denk dat ik wel weet over welk soort behang je het hebt, zoiets dat alle oneffenheden wegmoffelt.
Is het glasvezelbehang ?
Dat is dan toch niet voor het plafond van de zolder, hoop ik voor jullie ... ??

Wel, bij mij is het altijd met 'mixed emotions'.
Ik mis in Spanje de paarden en de activiteit rond de paarden (niet per se het rijden, maar gewoon de dagelijkse omgang met de dieren).
Wel zit ik nog altijd met een schuldgevoel ten opzichte van de paarden : ik vermoed dat zij het hier in België veel leuker vinden, dan ze het in Spanje zullen vinden ...
Maar het is daarom ook, dat ik het huis hier niet wil verkopen (en we dus de oplossing met een nicht van mij gezocht en gevonden hebben), zodat we, áls het echt niet lukt of werkt met de paarden, we kunnen terugkeren. Maar het is met hen in het achterhoofd, dat ik 's nachts nog wel eens lig te piekeren ...
Voor ons mensen, is het uiteraard ginder meer dan lekker vertoeven. Leuke, mooie omgeving met nog véél te ontdekken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 19:44

Marilu schreef:
Oh, dat heb je dan niet goed bekeken vóór het kopen, Monique ;)
Maar ik denk dat ik wel weet over welk soort behang je het hebt, zoiets dat alle oneffenheden wegmoffelt.
Is het glasvezelbehang ?
Dat is dan toch niet voor het plafond van de zolder, hoop ik voor jullie ... ??

Wel, bij mij is het altijd met 'mixed emotions'.
Ik mis in Spanje de paarden en de activiteit rond de paarden (niet per se het rijden, maar gewoon de dagelijkse omgang met de dieren).
Wel zit ik nog altijd met een schuldgevoel ten opzichte van de paarden : ik vermoed dat zij het hier in België veel leuker vinden, dan ze het in Spanje zullen vinden ...
Maar het is daarom ook, dat ik het huis hier niet wil verkopen (en we dus de oplossing met een nicht van mij gezocht en gevonden hebben), zodat we, áls het echt niet lukt of werkt met de paarden, we kunnen terugkeren. Maar het is met hen in het achterhoofd, dat ik 's nachts nog wel eens lig te piekeren ...
Voor ons mensen, is het uiteraard ginder meer dan lekker vertoeven. Leuke, mooie omgeving met nog véél te ontdekken.

Nououou, ik had het wel goed bekeken en gelezen dat je het moet verven, maar arrogant als ik ben, dacht ik het vliesvezelbehang van vroeger te herkennen en dat was vroeger gewoon wit. En de rol is ook wit. Maar als je het afrolt, kijk je er gewoon doorheen. Ik heb het gefotografeerd, ik laat het in het volgende filmpje zien. Dus moeten we het toch verven. grrr.

Ik snap je dualiteit. Ja, het gras in België is vast groener. Maar misschien valt het mee, misschien vinden ze makkelijk hooi ook wel heel lekker, ik snap je piekeren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:10

Ik heb in NL regelmatig bij de kringloop een kersenontpitter gezien, heb er zelf ook een, heel handig ding. Als je er in FR geen en kan vinden wil ik in NL wel even voor je kijken?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:49

Ik heb er ook 1 liggen, maar geen idee waar, tegen gekomen met inpakken, maar weet nu niet meer in welke doos ie zit, frustrerend is dat. Had ook kersenjam willen maken. Nu hebben we alleen nog rotte en zure kersen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 16:54

Prairy schreef:
Ik heb in NL regelmatig bij de kringloop een kersenontpitter gezien, heb er zelf ook een, heel handig ding. Als je er in FR geen en kan vinden wil ik in NL wel even voor je kijken?

Hi lief, Prairy, maar ik heb er dus eentje, maar ik weet even niet waar hij is. Ik knijp het nu gewoon uit met de vingers, net zo makkelijk en snel.

Odette, dat herken ik dus, hij is ergens maar waar. Onze kersen blijven dit jaar goed gaan. Dit is het eerste jaar dat ze niet verrotten. We hebben erg veel wilde kersjes. We hebben zwarte soorten en rode soorten. Veel pit, maar zo heerlijk sappig en zoet! Nog niet eerder gezien.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 17:02

O, ik vind kersen dus ook zo lekker. Ontpitten heb ik een tijdje gedaan door de kers op een fles te leggen en er op te drukken zodat de pit in de fles valt. Maar inderdaad kun je ze er net zo makkelijk uitknijpen.
Ik zag vorig jaar wilde aardbeien op het land van de buurman. Ik kon er net niet bij.
Gisteren ging ik nog eens kijken en overal zijn bomen omgevallen dus ik kon er helemaal niet meer bij. Maar… ze zijn uitgelopen en staan nu op onze track! Zo blij mee <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 18:34

balance schreef:
O, ik vind kersen dus ook zo lekker. Ontpitten heb ik een tijdje gedaan door de kers op een fles te leggen en er op te drukken zodat de pit in de fles valt. Maar inderdaad kun je ze er net zo makkelijk uitknijpen.
Ik zag vorig jaar wilde aardbeien op het land van de buurman. Ik kon er net niet bij.
Gisteren ging ik nog eens kijken en overal zijn bomen omgevallen dus ik kon er helemaal niet meer bij. Maar… ze zijn uitgelopen en staan nu op onze track! Zo blij mee <3

Ha wat leuk dat je weglopers hebt. Je paarden zullen dat op de track ook wel lekker vinden! En vaak kijken of ze uitlopers hebben en die ook weer stekken. Leuk!

En best handige truc van je van die fles en kersen. Een bierflesje zou ik kunnen doen, want de meeste zijn kleine kersen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:07

We hebben hier heerlijke temp boven de 30, beetje werken, beetje zwemmen, life is good, la vie est jolie!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:05

Ja, maar hier is het ook warm vandaag, hoor :D ;)
Google zegt op mijn telefoon dat het hier nu 32° graden is :P

Daar moet ongetwijfeld onweer van komen ... zou voor morgen zijn.

Profitez-en, Mo ! *\%/*

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:08

Marilu schreef:
Ja, maar hier is het ook warm vandaag, hoor :D ;)
Google zegt op mijn telefoon dat het hier nu 32° graden is :P

Daar moet ongetwijfeld onweer van komen ... zou voor morgen zijn.

Profitez-en, Mo ! *\%/*

Het is echt zomer in europa geloof ik, ik hoor bij iedereen dat het heerlijk is. Inderdaad geniet er maar lekker van!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:18

Ja vreselijk.. 29 graden hier in zuid Limburg. En dan de hele dag in een cursus lokaal met matige airco.
Wel een mooie en frisse lunch locatie.
Afbeelding

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:22

hahaha, ja vreselijk zegt ze dan, heerlijk die warmte, geniet er maar van, binnenkort is het weer voorbij.

Wat voor cursus doe je?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:36

Monique1963 schreef:
hahaha, ja vreselijk zegt ze dan, heerlijk die warmte, geniet er maar van, binnenkort is het weer voorbij.

Wat voor cursus doe je?

ITIL, oftewel Information Technology Infrastructure Library, een framework van best practices voor het beheer en verbeteren van IT-diensten.
Ik werk bij een zorginstelling en hou me daar bezig met informatiebeveiliging.

En klopt er is hoop :P Voor morgenavond wordt er onweer voorspeld.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12 min geleden

Het is wel zo dat veel mensen warm weer niet leuk lijken te vinden.
Echt warm dan, zoals nu, een graad of 30.

Nochtans zouden mensen een tropische diersoort zijn van oorsprong.
En blijkbaar kan een mensenlichaam dan ook sneller wennen aan warmte dan aan koude.
Toch lijkt dat bij veel mensen anders te zijn.

Zelf houd ik van warm. Droog warm. Echt tropische warmte, zoals die er in Azië schijnt te zijn, zou mij dan ook weer niet bevallen.
Dat is ook een van de redenen waarom ik nooit in een sauna zal stappen : die combinatie van heel warm + heel vochtig is niks voor mij. Dat zou me echt op de adem pakken.

Ik kleef er nog even de link bij naar een artikel dat ik daaromtrent las.
Overigens een Nederlandse professor die aan het woord komt ;)

https://www.hln.be/fit-en-gezond/eens-e ... ~a142c495/