[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:09

:wow: Geweldig dit ! :D

Loopt daar ergens één of andere camino naar Compostella in de buurt misschien ?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 11:03

Pandora2 schreef:
:wow: Geweldig dit ! :D

Loopt daar ergens één of andere camino naar Compostella in de buurt misschien ?

Die loopt hier wel in de buurt ja, 3 dorpen verderop.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 11:07

Monique1963 schreef:
Wauw wat heerlijk bizar weer. Wilden ze niet in je schuur slapen met zijn allen? En heb je nog gevraagd of ze die koe gingen opeten?

Ik dacht ze willen vast hier overnachten, maar dat vroegen ze dus niet. Verder is mijn Frans natuurlijk niet bepaald goed, dus begreep de helft weer niet. Ze vroegen ook om water voor de beestjes, dat hebben we gegeven en we hebben nog 2 flessen drinkwater mee gegeven voor ze.

Monique1963

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 11:34

Jonge mensen spreken over het algemeen wel Engels, zeker hippies.

We hebben bij ons eerste huis een keer een zwerver gehad, die we in de schuur tegenkwamen, gaan we niet doen meneertje. Nog een keer iemand die vroeg of hij bij ons mocht slapen, was een griezel, dus nee. En een keer een keurige oudere meneer die alleen water kwam vragen en wij boden hem wel aan om te blijven slapen, maar nee, hij was op vakantie en liep ieder jaar van Orleans naar zijn dochter als vakantie en dan sliep hij onder een tarp in de natuur. 3 weken lopen!

Mensen met een koe hebben we nog nooit gehad, heel bijzonder! Wel hadden we ook in dat eerste huis, ieder jaar de zigeuners die met hun schapen de bermen afliepen en aan het eind van het seizoen ging dat ergens een slachthuis in, kochten ze lammeren en liepen ze weer terug en gingen ze aan het begin weer het slachthuis in. Heel apart. Er reed dan altijd een mercedes met caravan achteraan. Er was daar ook een andere jongen die hoedde ook schapen, maar die liep met een rol schriknet op zijn rug en op loze stukjes bij communes zette hij het af. Hij had ook twee enorme pyreneese berghonden. Was een mooi gezicht als dat langstrok.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 12:24

Ze zagen er niet uit als zigeuners, wel een beetje smoezelig, denk dat ze al heel lang niet gedoucht hadden. Het was een donkere man en een blanke, nog wel jong, maar spraken geen Engels. Ze hadden aardig wat bagage mee op hun rug en op het paard, ook een gitaar. Ze hadden een herder en nog een kruising hond, iets met jachthond/herderachtig.
Misschien was die koe wel voor de slacht hoor, er zijn 2 slachthuizen in Lacaune.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:42

Tinka schreef:
Ze zagen er niet uit als zigeuners, wel een beetje smoezelig, denk dat ze al heel lang niet gedoucht hadden. Het was een donkere man en een blanke, nog wel jong, maar spraken geen Engels. Ze hadden aardig wat bagage mee op hun rug en op het paard, ook een gitaar. Ze hadden een herder en nog een kruising hond, iets met jachthond/herderachtig.
Misschien was die koe wel voor de slacht hoor, er zijn 2 slachthuizen in Lacaune.

Dan zal de koe idd wel voor de slacht zijn geweest. En ik vermoed dan dat ze haar niet gekocht hebben. Mogelijk gevonden, zoals zoveel koeien bij jullie op de weg lopen. Hahaha, vraag ff aan je buurman of ie een koe kwijt is...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 13:21

Het was geen Limousin volgens mij en ze was vrij mager. Paard zag er wel goed uit.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 17:03

Het zwijn wat de jagers gisteren hadden geschoten.

Afbeelding

En de veulens vandaag

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 18:10

Afbeelding

Het dak van de schuilstal zit erop.
En nog een mooie zonsondergang

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 18:24

Complimenten, ziet er fantastisch mooi uit je schuilstal!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 18:48

Prachtig!
Die schuilstal, watert die af aan de voorkant? Zo ja, dan zou ik er nog even een dakgoot langs maken. Het is niet lollig als het regent en het met stromen ook voor de ingang naar beneden komt, ik spreek uit ervaring ;)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 18:55

JudithO schreef:
Prachtig!
Die schuilstal, watert die af aan de voorkant? Zo ja, dan zou ik er nog even een dakgoot langs maken. Het is niet lollig als het regent en het met stromen ook voor de ingang naar beneden komt, ik spreek uit ervaring ;)

+1

Staat hier ook nog op to-do lijst bij mijn stallen achter, hele weide droog en net voor mijn stallen is het een blubzooi.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 19:31

Hij watert af aan de achterkant, daar loopt het zo de berg af.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:35

Mooi ! Knappe veulies ook ! <3

Dat varken ook... :') Een bullbar kan echt voor alles dienen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 20:22

Ja ik vond het wel apart, en ze scheurden zo weg, dacht straks vliegt dat zwijn er onderweg zo af.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:52

Tinka schreef:
Ja ik vond het wel apart, en ze scheurden zo weg, dacht straks vliegt dat zwijn er onderweg zo af.

Haha, ik heb beeld :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:56

Tinka schreef:

Dan werd ie ook nog doodgereden. Och erm.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 21:22

Ik vond het best heftig om te zien hoor, allemaal bloed in de bek. Zo'n zwijn heeft gigantische slachttanden, het was een vrouwtje trouwens. Ze hadden eerder nog een heel groot zwijn geschoten.
Die beesten richten wel veel schade aan, wroeten hele weilanden om. Ik zag dat ze in de berm ook gewroet hadden. En vermenigvuldigen zich ook razendsnel. Milko had een kudde van wel 20 zwijnen hier in de buurt gezien.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:36

Ik vind het sowieso heel erg naar. Ik zou het fijner vinden als het niet als sport beoefend werd, maar alleen door profs en als men er niet zo mee te koop zou lopen. Vind het niet van respect tegenover dieren tonen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 09:28

Te koop lopen ze er niet mee hoor. Wij wonen erg afgelegen, dus waren de enige die dat dode zwijn zagen. Het was toevallig dat Milko net terug kwam van de wei, toen hun dat zwijn hadden, anders had ik het geeneens gezien.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:11

Tinka schreef:
Te koop lopen ze er niet mee hoor. Wij wonen erg afgelegen, dus waren de enige die dat dode zwijn zagen. Het was toevallig dat Milko net terug kwam van de wei, toen hun dat zwijn hadden, anders had ik het geeneens gezien.

Ze rijden met dat zwijn gewoon voor op hun auto naar hun huis of naar de jachtvereniging. Ik vind dat een walgelijk gezicht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:18

Practischer dan bloed, etc. in de auto. En zwijn heeft er geen last van, die is al dood.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:32

tamary schreef:
Practischer dan bloed, etc. in de auto. En zwijn heeft er geen last van, die is al dood.

Helemaal correct wat je zegt. Maar IK heb er wel last van. En met mij erg veel Fransen. In 2005 was 75% van de Fransen tegen de sportjacht, inmiddels lees ik dat het in 2021 tot 83% is gestegen. Dat betekent dat slechts 1 op de 5 Fransen de jacht een warm hart toedraagt.

Ik kan hier een hele discussie gaan voeren in een andermans topic, maar dat ga ik niet doen. Jij woont niet in Frankrijk Tamary, jij weet niet hoe de jagers hier kunnen zijn. Als persoon ken ik er velen en het zijn stuk voor stuk heel vriendelijke mensen. Maar ze houden er andere normen en waarden op na dan dus 80% van een bevolking prettig vindt. En 80% van de bevolking vindt het dus níét prettig een dood leegbloedend zwijn op de voorkant van een auto te zien. Ik laat het hierbij en ik ga niet in op verdere opmerkingen van je.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:55

Vraag me dan echt serieus af waar ze die vraag hier gesteld hebben want in onze omgeving is echt eerder 80% voor. En wat tegen is zijn met name de 'stadsen' en de Britten...

Ieder mag vinden wat hij ervan vind maar je kan ook met wat respect reageren ipv gelijk hun doen en laten af te schieten. Ik persoonlijk vind het in ieder geval een slimme, ingenieuze wijze van vervoer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:58

Hoe een mens is heeft weinig met zijn/haar hobby of beroep te maken.
Maar of dit sport jacht is? Wild zijn aantallen binnen de perken houden is verplichting van jagers in Frankrijk en leuk of niet, geconcentreerde voedselbronnen als bv aardappel of maisveld trekken nu eenmaal dieren aan. En hoewel ik ze ook wat lekkers gun, exploderen de aantallen dan en hebben zowel mens als dier vervolgens honger (en ziekte en agressie).
Misschien snap ik de practische kant iets beter en kan ik wat makkelijker negeren wat voor rare & niet mijn manier van zaken andere mensen doen zolang die in de categorie geen gevaar/doet geen pijn valt.
Onze lieve heer heeft vreemde kostgangers leerde ik vroeger. Klopt nog steeds.