Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:59

Ik heb eigenlijk niet echt mijn best gedaan op mijn Zweeds, maar door een half jaar wonen (en vnl Engels spreken met iedereen daar :o ) En dan één of twee keer per jaar een bezoekje van een weekje of wat, pik je het toch wel vrij makkelijk op hoor. Het heeft erg veel overeenkomsten met de andere noord-Europese talen.

Wat mij gek genoeg echt ff heeft gekost was het woord 'Häst' ik zag het al zóvaak staan en had wel door dat het paard zou betekenen. Maar pas bij een reclame van 'Hästens' viel het kwartje pas echt.... whaha.... bedden van paardenhaar... häst... maar natuuurlijk!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:05

Haha das grappig ^^. Ik hoorde inderdaad wel dat de noordelijke talen vrij makkelijk te leren waren. Voor mij komt zweeds over tussen een mocht van Duits en Engels ^^. Goede tip trouwens om het vanuit Engels te doen. Grammatica is niet mijn sterkste punt maar als het lijkt op Engels heb ik een deel al gewonnen.

Anyways, mij vriend zou Nederlands leren, hij is er nu al bijna 8 maanden mee bezig maar spreekt nog geen woord Nederlands. Heel soms herkent ie wel waar wij het over hebben in het Nederlands maar hij geeft aan dat het veel te moeilijk is en dat hij Hulp nodig heeft maar als ik Hulp bied is dat ook snel teveel. Begon me al zorgen te maken dat het zo idioot moeilijk is (maar volgens mij heeft hij er niet echt zin in ^^)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:08

Mijn voorwaarde was ik leer Zweeds hij Nederlands :') maar hij gaat echt naar een klas waar eigenlijk alleen maar Zweedse mensen met een Nederlandse of Belgische partner zitten :+

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:13

Haha dat schiet ook lekker op. Lekker Zweeds communiceren en af en toe een zinnetje Nederlands zeker ^^. Mag ik raden? Jij leert sneller!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:15

Haha nee valt wel mee want de leraar is Nederlands :p dus die zit er boven op we hebben ook post it in huis met de woorden van koelkast etx in nl en se

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:19

Haha das een goeie, moet ik ook maar doen. Hoe lang leer je nu Zweeds?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:57

Ik denk een paar maanden 5 zo iets

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:48

En kan je alles goed volgen? En spreken? (En schrijven..? Maar dat zal wel als laatste komen ^^)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:52

Ik vind verstaan/lezen het makkelijkst, spreken/schrijven het moeilijkst :P

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:04

Ik heb hetzelfde als fangio :j

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:17

Ik ben begonnen met leren via internet. Ik ben dus nog niet veel verder dan 'een meisje leest een boek', 'de jongen eet een appel' 'het paard drinkt water' en 'ik spreek geen Zweeds'. :')
Maar hé, het is een begin! en ik ben al heel goed in 'tack' en 'hej då' zeggen in de supermarkt haha.

Ik hoor wel van iedereen dat Nederlanders heel snel zijn in het leren van de taal (na de Duitsers, die zijn nog sneller)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:40

Hehe oke, ik ga eerst mijn grafisch ontwerpen afronden, dan gaan we beginnen aan Zweeds! Of laten we gelijk maar een HK topic starten waar we uitsluitend Zweeds praten ^^

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:23

Als we nu geluidsfragmenten konden plaatsen daar oke, maar mijn Zweeds is ondertussen zo roestig dat als ik het schrijf je niet meer begrijpt wat er staat denk ik xD

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:17

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:18

Jaa, die gebruik ik ook inderdaad! Leert erg snel (al blijft het verdomde lastig). Zitten ook geluidsfragmenten bij

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:26

Ohh maar is dat niet alleen engels? (of ben ik nou scheel?)

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:37

O ja, klopt, maar als je je eigen taal op Engels zet kun je Zweeds leren (maar dan dus wel vertalend naar het engels als je begrijpt wat ik bedoel :+ ). Je moet daarvoor dus wel goed engels kunnen (al moet 'the boy eats an apple' niet zo'n probleem zijn gok ik?)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:20

Ah gevonden! -en leuk- mijn engels is als een tweede taal voor mij dus dat is geen probleem ^^. Thanks voor de tip!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:07

Ja Engelse grammatica lijkt ook veel meer op Zweeds :j mijn ml heb ik gelijk op Nederlands gezet, je kan elkaar ook volgen mijn naam is kirri1985

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 07:11

Ik vond het zweeds leren wel meevallen, ik ga wel naar school maar doe eigenlijk niet zoveel, jaa ik weet t.. Haha, maar als ik met iemand via facebook praat ofzo merken sommige niet eens dat ik geen zweed ben, en volgens de mensen waar ik gewoon mee praat is mn zweeds goed. Das altijd leuk om te horen :D

Noors en zweeds zijn idd goed te doen maar fins is echt een hel hoor. Ga maar eens wat lezen of luisteren, je maakt er niks op uit en schijnt ook echt bijna onmogelijk te zijn om te leren..
Maar is nederlands niet een best moeilijke taal dan?

Nederlanders doen er ongeveer een jaar over, dan spreken ze redelijk zweeds en kunnen ze zichzelf redden. Bij mij klopt dat wel, mn moeder heeft er meer moeite mee.
Had eergister de da aan de telefoon, mn moeder belde haar maar snapte het niet dus drukte de telefoon in mijn handen haha.

Huh maar ik vind de zweedse grammatica juist best op het nederlands lijken? Vaak zelfde zins opbouw terwijl dat in het engels anders is. In mijn belevenis haha.
Als ik deze test haal, moet nog 1 onderdeel als het schrijven goed genoeg is, dan is mijn zweeds zoals een 12 jarige ongeveer. Heb ik bijna niks voor hoeven doen :') zit alleen maar op bokt op school.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:21

Ahh Kirri ik zal je gaan volgen! Leuk ^^.

Ik heb een paar Finse kennissen, wat een rare taal is dat zeg, kan je toch niks mee? ^^.

Ik heb gehoord van Zweden die Nederlands leren binnen een half jaar. Maar dat kan een unicum zijn hoor.

Wel lekker dat je zo goed Zweeds kan Anouk. Ik heb nog een hele weg te gaan ^^. Maar vind het wel leuk!

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:57

Maar ik zit er midden in he, ik 'moet' wel. En ik vind dat als je in een ander land woont je ook gewoon de taal moet leren, ik ergerde me altijd dood aan die buitenlanders in nederland die geen nederlands spraken :')
Hier woont ook een vrouwtje die nederlands spreekt, maar zij heeft een paar jaar in nederland gestudeerd. Ze vond het een moeilijke taal om te leren maar dat kan per persoon verschillend zijn..

Haha en dat fins is idd onmogelijk :')

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:11

Zweeds is leuk <3 en Duolingo is fijn. Memrise is ook zo’n soort programma, ook leuk!
En daarnaast disneyliedjes luisteren. Op youtube staan liedjes met zowel Engelse als Zweedse ondertiteling, superhandig en leuk :) Ik heb bijna weer tijd en een leven, dan ga ik weer beginnen met leren :D

Hou op over Fins :’) Ik heb in die tijd dat ik daar heb gewoond ook Finsles gehad. Ik heb m’n tentamen gehaald, maar vraag me niet hoe. Het is echt onmogelijk hoe die woorden zijn en hoe ze alle woorden aan elkaar plakken. Het klinkt ook heel raar, maar ik moet zeggen dat ik het nu wel een beetje mis en het heel leuk vind om weer te horen :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:53

Ben het er mee eens hoor, als je elders gaat wonen moet je op zijn minst het respect hebben om hun taal te kennen zodat je jezelf op zijn minst verstaanbaar kunt maken. Daar stoor ik me ook enorm aan bij mijn vriend die eigenlijk geen zin heeft om nl te leren dus als hij er 30 minuten per week aan besteedt als hij in NL is ist al veel. Nu hij weer even in Zweden zit gebeurt het helemaal niet. Maarja, als je iets goed wilt doen moet je het zelf doen ^^ Is mij altijd verteld Door paps en mams :p.

Een van mijn Finse vrienden was nogal een drank en drugs gebruiker. Ik houd er niet van maar hij heeft altijd een hele goede dronk en wordt heel knuffelig en grappig ervan dus ik kon er enigszins mee leven. Maar het gevloekt dat hij af en toe deed XD geen flauw idee wat hij zei maar zijn intentie was heel duidelijk, ik zat soms gerust 5 minuten lang aan de telefoon te luisteren naar Fins gezwets ^^.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:57

haha snap dat dat irritant is xyris, nu heeft ie mazzel dat jij ook die kant op wil en hij het dus niet hoeft?
whahaha, humor. en je versta er niks van, nog grappiger. heel verhaal, jaa wat zei je eigenlijk?