[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:15

Hadden jullie misschien onweer en dat ze daar bang voor is?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 13:22

Tinka schreef:
Hadden jullie misschien onweer en dat ze daar bang voor is?

Zou hebben gekund, maar nee ook niet.

Het is met epilepsie ook bij mensen niet te voorspellen wat de oorzaak is. Wat men wel weet en wat ik soms zie bij de 44 aanvallen die ik heb genoteerd, is stress. Maar soms juist als er veel stress is geweest is er helemaal geen aanval, dus er is geen pijl op te trekken.

Ze heeft er veel meer gehad ervoor, een stuk of 12 minstens, maar dat document ben ik kwijtgeraakt. Dus zeg maar 60 aanvallen in 3,5 jaar dat we haar hebben. Maar gemiddeld dus over al die jaar nog steeds iedere 3 weken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:32

Het kan hoor, dat er niet echt een duidelijke oorzaak is. Het komt door een soort kortsluiting in de hersenen. Is ook vaak erfelijk, maar niet altijd.
Ik heb een heel handig apparaatje om pillen in kwarten te snijden, een pillensnijder. Voor heel weinig op AliExpress te koop bijvoorbeeld.

Afbeelding

Coco krijgt 3/4 hartmedicatie 2 x daags. Eerst waren het van die tabletten die al een breukstreep voor in 4en hadden. Maar nu alleen nog in 2en, geen idee waarom ze dat veranderd hebben. 0,5 is te weinig, en 1 hele teveel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 13:36

Ha dat is idd een grappig dingetje. Het stikt ervan op internet. Slim!

Gaat het dus nu wel beter met Coco? Een poosje geleden vlak na de stress van jullie verhuizing had ze het 2x zo slecht!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:47

Het gaat nu af en aan, maar wel iets beter gelukkig. Ze is 200 gram aangekomen, eet nog steeds af en toe een kwart zakje natvoer (zou er 4 per dag moeten). En verder alleen hondensnoepjes en af en toe stukje worst of ei oid.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 13:48

Tinka schreef:
Het gaat nu af en aan, maar wel iets beter gelukkig. Ze is 200 gram aangekomen, eet nog steeds af en toe een kwart zakje natvoer (zou er 4 per dag moeten). En verder alleen hondensnoepjes en af en toe stukje worst of ei oid.

Gelukkig dat het wat beter gaat. En ze wil in ieder geval nog eten, dat zegt genoeg! Dapper oud dametje.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:51

Heel vaak wil ze ook niet eten helaas, hou ik haar iets voor, en draait ze haar hoofd weg. Dan probeer ik het steeds opnieuw tot ze wel iets eet. Ze krijgt nu ook standaard een vochtafdrijver erbij.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 14:06

Tinka schreef:
Heel vaak wil ze ook niet eten helaas, hou ik haar iets voor, en draait ze haar hoofd weg. Dan probeer ik het steeds opnieuw tot ze wel iets eet. Ze krijgt nu ook standaard een vochtafdrijver erbij.

Ach zo herkenbaar met oude honden, zo rond de 15 begint het kwakkelen. Verwen haar maar lekker!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 19:34

minidrama, ben er wel verdrietig om. We hadden een nestje roodstaartjes die in een oud zwaluwnest al zolang we hier wonen en ws langer, een nestje hebben. Erwin komt net met een babyvogeltje in zijn handen binnen. Het hele nest is van de balken af komen vallen, alle 3 de andere broertjes en zusjes al aangevreten door de kat. Gvd. De plek waar het hing is verzwakt door het gat in de vloer. We hebben op camera's gekeken of we konden ontdekken hoe het nest eraf is gevallen maar niet goed te zien, te veel tegenlicht. Dus we hebben nu een bak gemaakt, nestje erin, bak even verderop aan stevigere balken vastgemaakt, baby'tje er weer in, nu enig kind, en nu enorm duimen dat de ouders het kleintje kunnen vinden. Ze zitten wel buiten, maar doen geen pogingen naar binnen te komen. Er moet giga veel paniek en trauma zijn geweest. Misschien kijken ze nu niet meer verder dan hun snavel lang is en betekent voor hen, geen nest op die plek meer, einde oefening. Dus ik ga telkens vanaf een grote afstand kijken of ze überhaupt nog naar binnen komen. ik had al een teleurstellende dag, dit maakt het niet vrolijker. Want als pa en ma niet meer terugkomen, dan wil ik het kleintje natuurlijk proberen te redden. Waarvan ik natuurlijk weet dat het niet gaat lukken en als het wel lukt, en ik hem dan uitzet als ie groot is, wordt ie natuurlijk ook door de katten gepakt.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 21:03

-O- dat zijn altijd van die verdrietige dingen. En die gebeuren uiteraard op de dag die toch al niet zo geweldig is. :(:)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 22:09

balance schreef:
-O- dat zijn altijd van die verdrietige dingen. En die gebeuren uiteraard op de dag die toch al niet zo geweldig is. :(:)

ja t een trekt t ander aan of zo.

ik heb de ouders terug zien komen maar ze konden de nieuwe plek niet vinden en de baby zei niet waar hij was, er was ook geen voedelresponse. Dus hebben we de bak meer terug naar de nieuwe plek gehangen, maar ik hoop dat t niet te laat was en dat ze het net opgegeven hadden. want ik heb ze niet meer gezien, hangt een cam bij. hoop morgenochtend dat ze er toch zijn...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 19:01

We liepen helaas telkens een halfuur of zo achter de feiten aan, maar genoeg voor de ouders om niet meer terug te komen. Er zit nog een wereld van verhaal tussen, maar het baby'tje had geen voedselresponse meer en was de volgende ochtend overleden.

Ik heb het niet op film gezet, vond het te triest. Wel leuke dingen: https://youtu.be/Fw93vjzP_3Y

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:39

Leuk filmpje weer. Wat een oplossing voor die balk :=
Jammer van de afgebroken takken, vooral de pruimen. Ontpit jij de kersen voor de jam? Ik heb ze vorig jaar gewoon met pit en al ingevroren, wel zo makkelijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 22:06

Hi Balance, Ja, het wordt vast heel mooi, dank je.

De wind heeft dit jaar veel schade veroorzaakt. Bij jou de schade al weer opgeruimd?

Ik heb een ontpitter maar die kon ik niet vinden en dus heb ik vanmorgen de pitten eruit staan knijpen. Je kunt het ook gewoon koken en dan komen de pitten naar boven drijven, maar ik durf dat niet te gokken. Zal je erop bijten, hop weg kroon.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 23:28

Bomen zijn hier ook in stukken gezaagd maar dak is dichtgetimmerd omdat het pas over zes weken gemaakt kan worden. Nou ja, zolang er geen wespen meer in kunnen komen vind ik het best.

Voordeel als je weet dat er pitten inzitten is dat je voorzichtiger eet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 06:55

balance schreef:
Bomen zijn hier ook in stukken gezaagd maar dak is dichtgetimmerd omdat het pas over zes weken gemaakt kan worden. Nou ja, zolang er geen wespen meer in kunnen komen vind ik het best.

Voordeel als je weet dat er pitten inzitten is dat je voorzichtiger eet.

Ah, fijn Balance dat in ieder geval je dak weer dichtzit. Ook wel handig voor regen ;-)

Ja maar jam op brood met pitten is niet fijn vind ik. Dan geniet je er minder van als je voorzichtig moet zijn.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 16:31

Da’s ook weer waar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 16:33

Vandaag voor het eerst in mijn leven lindebloesemthee zelf gemaakt. Hm. Ik vond het pas met wat suiker de smaak naar voren komen.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 17:07

Ha Monique,
Ik was je topic kwijt denk ik, dus ik kan op mijn vrije dag morgen een heleboel bijlezen. Leuk!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 17:19

Veldbloem schreef:
Ha Monique,
Ik was je topic kwijt denk ik, dus ik kan op mijn vrije dag morgen een heleboel bijlezen. Leuk!

Ha! Leuk dat je me weer gevonden hebt via de Bingchallenge! Welcome back.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 10:51

Nav het filmpje, wij hebben hier overal balken met pen en gat verbinding.
Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 11:34

Ik heb het mijn vriend gevraagd, en deze pen en gat verbindingen hebben ze zeker 1000 jaar gebruikt. Rond 1850 gingen ze over op spijkers, die een jaar of 50 met de hand werden gesmeed (die hebben wij in ons huis in de balken). Daarna werden langzaam maar zeker fabriek gemaakte spijkers beschikbaar.

Maar deze balken met verbindingen die jullie hebben zijn zomaar 200 jaar of ouder, best bijzonder!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 12:15

Sintara schreef:
Ik heb het mijn vriend gevraagd, en deze pen en gat verbindingen hebben ze zeker 1000 jaar gebruikt. Rond 1850 gingen ze over op spijkers, die een jaar of 50 met de hand werden gesmeed (die hebben wij in ons huis in de balken). Daarna werden langzaam maar zeker fabriek gemaakte spijkers beschikbaar.

Maar deze balken met verbindingen die jullie hebben zijn zomaar 200 jaar of ouder, best bijzonder!

Tinka schreef:
Nav het filmpje, wij hebben hier overal balken met pen en gat verbinding.
[ Afbeelding ]

Prachtig Odette! Wij zien ze indd ook in veel constructies hier terug. Daar waar we de constructies moeten verwijderen komen de pinnen vrij en die bewaren we. Het is ongelooflijk hoe goed die dingen nog zijn. We zullen ze niet meer als constructiemateriaal gebruiken, maar wel voor decoratie als het van pas komt in balken. Bij ons hele huis is de kap van deze pen-en-gatverbindingen. Erg gaaf.

Toffe info Sintara! Dat zegt idd wel dat ons huis ouder moet zijn dan 1850. We weten in ieder geval dat het in 1827 al stond, dat hebben we gezien op kaarten van de gemeente. Maar het moet veel ouder dan dat zijn, maar hoe oud... Ik heb toevallig net van de week met het archief gemaild om te vragen of ze iets weten, maar ik moet zelf komen kijken, want dat wisten ze verder niet.
En gaaf dat jullie ook nog handgesmede spijkers hebben. Ook die hebben we hier ook idd overal, vooral bij de voordeur is het goed zichtbaar. We hebben een bak vol met die oude vierkante spijkers, want als we oud verrot hout verbranden komen die dingen vaak in de asla weer tevoorschijn ;-)

Ik vind het ook bijzonder om in zo'n stukje geschiedenis te mogen wonen!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 13:13

Die pen gat verbindingen zitten in het afdak van de grange en van de Tabaksdroger. Wij vermoeden dat die gebouwen een stuk ouder zijn dan het huis. De onderkant van de tabaksdroger is van kalksteen, de bovenkant van die oranje blokken, die is er denk ik later opgebouwd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 13:19

Tinka schreef:
Die pen gat verbindingen zitten in het afdak van de grange en van de Tabaksdroger. Wij vermoeden dat die gebouwen een stuk ouder zijn dan het huis. De onderkant van de tabaksdroger is van kalksteen, de bovenkant van die oranje blokken, die is er denk ik later opgebouwd.

Die oranje blokken zijn idd redelijk recent. kalksteen is alweer een stuk ouder van voor de rode briques. Het kan zomaar zijn dat jullie huis op de plek is gebouwd van waar ooit een oud huis heeft gestaan.