Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:32

Gotland is klein :(:) Ik kan ze misschien zelf maken!
Nah ^^. Hoe minder je het eet hoe lekkerder het is als het wel weer eens kan tuurlijk ^^.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:33

Heb ze bij de ICA ook nog weleens gezien bedenk ik me nu :) Gewoon de grote.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:33

Xyris schreef:
Gotland is klein :(:) Ik kan ze misschien zelf maken!
Nah ^^. Hoe minder je het eet hoe lekkerder het is als het wel weer eens kan tuurlijk ^^.

Ik mis ze totaal niet. Mis eigenlijk niets :=

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:34

Hehe ik ben een moeilijke eter (de hollandsche pot) en vlees prima, maar verder ben ik een beetje een zeikerd ^^.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:46

Ik vind de Zweedse keuken best wel lijken op de Hollandse hoor, veel aardappelen haha

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:52

Oh gelukkig! Mijn vriend heeft het maar over Smorgorscake etc en ik ben ECHT geen visfan. En dan hoor ik ook nog die verhalen dat zijn oma ze altijd maakt en iedereen wordt altijd ziek (ze verzamelt voor de oorlog zegmaar ^^). En Surstromming etc etc brrr.... Maargoed, mijn vriend is ook een held in scheve perspectieven schetsen ^^.

Zo had hij eens een mega verhaal over de schapenboerderij van een vriend, dusdanig gedetailleerd dat ik het in mijn gedachten kon zien. Vraag ik die vriend of ik eens langs mag komen omdat het allemaal zo geweldig klonk en hij kijkt me verward aan en zegt "Is hij dan ooit wel op de boerderij geweest?" Waarop mijn vriend zijn nichtje antwoordt "Uh, nee!?" |o

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 02:07

Zijn er bedrijven die grote bussen (B rijbewijs) verhuren? Hertz en europcar doen dat in ieder geval niet... Weet niet precies waarom maar krijg steeds meldingen dat ze niet tussen de locaties afgeleverd mogen worden (nl gotland) of ik krijg auto's om uit te kiezen, maar ik heb een bus nodig!

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 06:19

Gewoon naar de lidl voor stroopwafels

Whahha wel humor hoor jouw vriend :')

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:36

Ik kom even binnen vallen hier!
Ik ga komende zomer werken op Ösjönäs met ijslandse paarden! 3,5 week genieten van het landschap, het meer waar het aan ligt (muggen!) en de paarden natuurlijk. Wie weet kom ik wel een van jullie tegen ;)
tips voor lekker eten maken/kopen zijn welkom

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:45

Leuk JustFenna :D heel veel plezier :)

mmm wat vind je lekker om te eten?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:46

JustFenna schreef:
Ik kom even binnen vallen hier!
Ik ga komende zomer werken op Ösjönäs met ijslandse paarden! 3,5 week genieten van het landschap, het meer waar het aan ligt (muggen!) en de paarden natuurlijk. Wie weet kom ik wel een van jullie tegen ;)
tips voor lekker eten maken/kopen zijn welkom

Welkom!
Klinkt erg gaaf!!!
Het is voor mij wat uit de buurt helaas, anders kwam ik wel een ritje maken.

Tip: koop daar spul tegen muggen. Bv Djungelolja.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:48

Xyris schreef:
Oh gelukkig! Mijn vriend heeft het maar over Smorgorscake etc en ik ben ECHT geen visfan. En dan hoor ik ook nog die verhalen dat zijn oma ze altijd maakt en iedereen wordt altijd ziek (ze verzamelt voor de oorlog zegmaar ^^). En Surstromming etc etc brrr.... Maargoed, mijn vriend is ook een held in scheve perspectieven schetsen ^^.

Maak je niet teveel zorgen. Zweedse keuken lijkt idd behoorlijk op de Nederlandse. En zelfs boerenkool wordt in de supermarkten verkocht.
In Visby zit een Lidl en daar heb je regelmatig Nederlandse producten.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:33

Ben blij om dat allemaal te horen! ^^.

Hoe hebben jullie het gedaan met de verhuizing als je je eigen inboedel in Nederland al hebt?
Mijn vriend heeft namelijk niks, ik heb een volledige inboedel (ikea kwaliteit). Eigenlijk wil ik het meeste wel meenemen. Ik heb al gekeken naar het huren van een bus maar ik krijg maar geen prijs te zien omdat bussen niet de grens over mogen ofzo (geen idee). Het heeft ook al door mijn hoofd gespeeld een grote bus te kopen of het te versturen met het vliegtuig en zelf te rijden (heb nl een kat die mee moet en in een blinde paniek raakt als ze mij uit het oog verliest, beetje een rare). Of moet ik gewoon schoon schip maken en alles daar kopen? Wat is wijsheid?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:38

Xyris schreef:
Ben blij om dat allemaal te horen! ^^.

Hoe hebben jullie het gedaan met de verhuizing als je je eigen inboedel in Nederland al hebt?
Mijn vriend heeft namelijk niks, ik heb een volledige inboedel (ikea kwaliteit). Eigenlijk wil ik het meeste wel meenemen. Ik heb al gekeken naar het huren van een bus maar ik krijg maar geen prijs te zien omdat bussen niet de grens over mogen ofzo (geen idee). Het heeft ook al door mijn hoofd gespeeld een grote bus te kopen of het te versturen met het vliegtuig en zelf te rijden (heb nl een kat die mee moet en in een blinde paniek raakt als ze mij uit het oog verliest, beetje een rare). Of moet ik gewoon schoon schip maken en alles daar kopen? Wat is wijsheid?

Mijn verhuizing werd betaald, dus ik heb de meeste meubelen door de firma Smilda uit Leek laten verhuizen. Is allemaal top gegaan. Prijs verhuizing lag wel een stuk hoger dan de waarde van de spullen. Als ik het zelf had moeten betalen zou ik mijn spullen in NL verkocht hebben en in Zweden nieuw/tweedehands gekocht hebben. In Zweden zijn ze erg actief met tweedehands verkoop. Heb bv een tv meubel van 50 kronen en een salontafel van 20 kronen. Hier is de de dichtsbijzijnde IKEA 300 km rijden, dus 'even naar IKEA' zoals in NL doe je hier niet gauw. Mensen bestellen veel online. Op Gotland heb je wel een IKEA.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:41

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:44

Xyris schreef:
Ik heb net gekeken: https://translate.google.com/translate? ... se%2Fsv%2F maar ik zie Gotland er niet bij staan, maar misschien is 1 van de dorpsnamen op Gotland (maar ben ik me er niet bewust van).

Oops, mijn fout. Dichtsbijzijnde ligt in Kalmar, op het vasteland dus. Ongeveer 200 kilometer rijden. Dus online bestellen (verzendkosten vallen mee) is wellicht handiger.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:51

ah ja dat is een optie inderdaad, ik begreep ook dat gotland support biedt met een aantal zaken zoals verlaagde reiskosten van en naar het eiland. Er wordt ook niks gerekend op import van zaken via de boot. Wie weet zijn er wel meer van dat soort dingen.

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:09

Is die Djungelolja niet een beetje hetzelfde als deet? Die gebruiken wij nu al jaren. Ik heb verder allemaal goede anti-mug kleding, waar ze niet door heen kunnen prikken. Ben allergisch, dus moet wel oppassen. Vorig jaar uit lappland ook iets tegen de muggen gekocht. Ruikt een beetje als derfen, heeft ook dezelfde vieze kleur, dus dat smeer ik liever niet op mijn gezicht of armen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:11

Wat gaat het hard hier =O
Wel gezellig dat er wat leven in het topic zit ^^

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:15

we zouden eigenlijk een HK topic moeten maken :P

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 11:55

Hier hebben we idd ook een keer boerenkool gehad, ik hou daar echt van. Net als zuurkool :9

Leuk, lekker 3,5 weken genieten :D
Ik vind die djungelolja niet werken maar dat kan bij iedereen anders zijn, bij mij werkt niks, zit evengoed onder de muggenbulten :(

Die ex van mn moeder heeft ons verhuisd, hij heeft een eigen vrachtwagen die helemaal propvol zat :')

Haha ik ben een paar weken geleden voor het eerst in mn leven naar een ikea geweest, vind het een vreselijke winkel :+

Haha kirri wat let je :P ik ben voor :D

Hier is echt dikke storm :oo

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:17

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:39

Jeej! Haha

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:12

Hoe was Zweeds leren voor jullie eigenlijk?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:15

lastig :+ nee valt reuze mee, echter vind ik het fijner om alles om te zetten vanuit engels naar zweeds
omdat die grammatica beter ligt als nederlands zweeds