Griekenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:00

Als je in Google maps zoekt op "Gorge" dan krijg je een heleboel kloven te zien. Je kunt de resultaten dan ook op afstand sorteren.
In willekeurige volgorde een paar voorbeelden, want ik ken Noord-Kreta niet zo goed en heb ook niet naar de afstand gekeken: De Roza Gorge, de Kounaviano Gorge, de Patsos Gorge, de Mili Gorge, enz. enz.
Kreta stikt van de kloven, grotten en ravijnen :j

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:42

Electra63 schreef:
carina schreef:

Welke kloven kun je aanraden? We verblijven eind mei in Koutouloufari. Graag niet langer dan een uur of 3 wandelen.

Wij hebben eens de Imbros-kloof gelopen, maar zaten toen in Rethymnon. Deze is wel een stuk korter dan de Samaria-kloof.
Dat is voor jullie ook te ver, denk ik.

https://www.grieksegids.nl/griekenland- ... l-1050.php

Er zijn volgens mij 6 of 7 kloven op Kreta.

Dank je! Ga eens kijken of dat te doen is, we vinden het niet erg om een eindje te rijden voor iets moois.
Praktische vraag, hoe doe je dat met je auto? Zet je die op begin punt en neem je taxi terug? Of juist andersom? Of moet je de route heen en terug lopen?

Albertina, bedankt! Ik ga eens zoeken wat ons past!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:18

Bij de Imbros kan je boven parkeren, naar beneden door de kloof en dan met een busje weer terug naar de auto.

Richtis gorge vond ik erg leuk! Wel veel klimmen en klauteren. Ben van boven tot de waterval gelopen en daar weer terug gegaan. Maar je kant ook vanaf het strand lopen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 07:39

xxxmh schreef:
Electra63 schreef:

Dat zou je nog best kunnen tegenvallen, het is een pittige wandeling. Zorg in ieder geval voor voldoende water en wat energierepen ofzo.

Heb petra in Jordanië ook met een mini ontbijtje een paar uur gewandeld en geklommen, als het warm is dan eet ik nog zo veel dus denk dat dat wel goed moet komen haha

Ik ben echt jaren geleden op Kreta geweest en toen zouden sportieve meiden ook vanuit Malia de Samria kloof gelopen. Een beetje met jouw instelling, en van die groep zijn er toch een paar opgehaald omdat ze niet goed werden door te weinig vocht en voedsel.

xxxmh

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:01

Naja we wisten niet dat we toen zoveel gingen lopen en kan nooit zo goed ontbijten in de ochtend. Maar neem gewoon wat eten mee en flesje drinken. Je kan het bronwater drinken zag ik dus vocht genoeg.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:11

Hey! Wij waren vorig jaar op Lefkas, als Griekenland groentjes maar helemaal verkocht. Nu had ik een periode Kefalonie met Sunweb geboekt maar mijn man komt een beetje in de knoei met z'n planning waardoor we wat moeten schuiven (kans was al aanwezig dus heb flexibel pakket). Nu komt kefalonia niet meer zo goed uit qua vluchten en reisdagen, als we ons best doen lukt het wel maar ideaal is het niet.

Wat we zoeken: een leuk eiland met een hotel op een enigzins niet over toeristische plek. Waar wat te zien is zodat we een beetje kunnen rondscooteren en mooie natuur (we zijn iets minder van de stadjes). We gaan begin juli en we zoeken minimaal 10 dagen. Mijn hersenspinsels;

Peloponnesos, Chrani zagen we een mooi hotel. Maar kan de ervaringen van het schiereiland niet helemaal goed teruglezen.

Zuid Kreta (weg van cherso etc ;p maar waar ik dan moet zijn is niet helemaal helder, Sunweb moet er ook nog een hotel hebben natuurlijk)

Corfu (liggen de "goede" hotels voor onze periode niet helemaal voor t oprapen)

Zakynthos ben ik bang dat we wat sneller uitgekeken zijn ivm grootte.

Samos wil ik graag heen maar is voor begin juli te warm zijn we bang voor.

Iemand een gouden tip qua plek?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:34

Ik denk dat alle opties mooi zijn.
Zakynthos is ook prima voor 10 dagen. Genoeg te zien. Zeker als je ook wat door de natuur wil.
Bloedheet is het in die periode overal in Griekenland. Samos waait het vaak ook, dus denk niet dat dat veel verschil maakt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:39

Ik denk dat je heel blij gaat worden van zakhyntos

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:22

Oke, nog een tip waar op zakynthos?
Laganas/Tsvili?

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:06

Ik vind de omgeving van Chrani op de Peloponnesos zelf erg leuk, maar om vandaaruit de natuur op te zoeken zou je wel een auto moeten huren. De watervallen bij Polylimnio zijn bijvoorbeeld erg gaaf, het natuurgebied en strand bij Voidokilia, Pilos heeft nog een mooie waterval en genoeg mooie en niet al te drukke stranden.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:25

Tsvili is een leuk rustig plaatsje met genoeg lekkere plekjes om te eten. Laganas is echt wel flink groter en touristischer

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:07

Jester_ schreef:
Tsvili is een leuk rustig plaatsje met genoeg lekkere plekjes om te eten. Laganas is echt wel flink groter en touristischer

Dankjulliewel! Ik heb nu een mooie accomodatie in Tsvili geboekt! We gaan dan denk ik misschien 2 daagjes maar Kefalonie vanaf Zakynthos, zijn we er toch geweest ;)!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:57

xxxmh schreef:
Volgende maand ga ik naar Kreta. We verblijven bij Stalis. Nu willen we graag de Samaria kloof gaan lopen. Het is 3 uur rijden vanaf ons hotel. Is dit het waard om zover te rijden en weer terug? Ik ben zelf ergens bang dat het te zwaar is maar lijkt me wel heel mooi.

ik zat 3 jaar geleden ook in stalis en heb toen via een excursie de Samaria kloof geboekt.
Was niet eens zo gek duur en beviel uitermate goed. Het is toch een stuk rijden en in de bus kun je nog slapen. De gids liep achter ons aan maar zag hem pas weer bij de boot. Je bent helemaal opjezelf. Zeker op de terug weg was ik blij met de bus.
Het is een hele lange dag en over de kloof had ik 5,5 uur gedaan. Was best goed getraint maar heb 2 dagen mega veel spierpijn gehad. Ik zou hem daarom de volgende keer een beetje aan het eind van de vakantie doen ipv aan het begin :j

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:13

Op Zakynthos zou ik Laganas mijden in die periode. Verder wel een mooi eiland.
Samos is qua natuur ook erg mooi.
Kreta is groot genoeg om Cherso te vermijden. Chania heeft ook een mooie omgeving. Peloponnesos is natuurlijk niet zo toeristisch als de meeste eilanden. En hebben we vorig jaar weer van genoten.
Wij twijfelen ook nog. Plan was om met camper, en hond, in september bijna 4 weken die kant op te gaan. Maar met camper is allemaal wel lastiger geworden in Griekenland. En schoonouders, in de 90, zijn aan het dementeren. Durven het nu niet zo goed aan. Denk dat het een last minute wordt naar Griekenland. Of dichterbij huis als het weer goed is

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:29

Wij zaten in Argassi op Zakynthos, was prima. Niet zo groot. Laganas is een stuk groter, tsvili dacht ik ook.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:32

Wij zaten in Laganas buiten het seizoen en hadden toen al heel veel britten die best luidruchtig waren.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:03

Cowgirl schreef:
xxxmh schreef:
Volgende maand ga ik naar Kreta. We verblijven bij Stalis. Nu willen we graag de Samaria kloof gaan lopen. Het is 3 uur rijden vanaf ons hotel. Is dit het waard om zover te rijden en weer terug? Ik ben zelf ergens bang dat het te zwaar is maar lijkt me wel heel mooi.

ik zat 3 jaar geleden ook in stalis en heb toen via een excursie de Samaria kloof geboekt.
Was niet eens zo gek duur en beviel uitermate goed. Het is toch een stuk rijden en in de bus kun je nog slapen. De gids liep achter ons aan maar zag hem pas weer bij de boot. Je bent helemaal opjezelf. Zeker op de terug weg was ik blij met de bus.
Het is een hele lange dag en over de kloof had ik 5,5 uur gedaan. Was best goed getraint maar heb 2 dagen mega veel spierpijn gehad. Ik zou hem daarom de volgende keer een beetje aan het eind van de vakantie doen ipv aan het begin :j

Bedankt voor de tips! Wij willen hem juist de 2e dag doen als we er zijn omdat we de rest van de vakantie veel uit willen gaan en niet brak deze kloof willen doen. De rest van de vakantie wordt toch chill en weinig doen.
Onderweg kan je niet lunchen daar zeker? Dus eten meenemen lijkt mij? En als je met de boot terug gaat kom je dan op hetzelfde punt aan zeg maar dan waar je begint? Want wij twijfelen nog om het zelf te rijden met huurauto of georganiseerd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:44

Het is Tsilivi ! ;)
Is een leuker plaatsje dan Laganas in het hoogseizoen.
In voor- of naseizoen is Laganas prima te doen.
Ik vind het strand daar erg fijn.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:05

welmoedz schreef:
Jester_ schreef:

Dankjulliewel! Ik heb nu een mooie accomodatie in Tsvili geboekt! We gaan dan denk ik misschien 2 daagjes maar Kefalonie vanaf Zakynthos, zijn we er toch geweest ;)!

Leuk, lekker autotje huren en dan veel plezier beleven :)