Griekenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 21:13

Nou, heel eerlijk, Mel, ik denk dat het aan de eilanden lag maar ik vond ze op Naxos ook niet heel vriendelijk (afgezien van onze hotelier). Ik moet zeggen dat ik dit nog nooit zo heb meegemaakt in Griekenland. En volgens de hoteleigenaar lag dit niet aan het einde van het seizoen maar was dit een trend sinds corona. Herken jij dit?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 22:28

Ik was dit jaar op santorini maar daar waren ze ook zeker niet vriendelijk, zelfs wat asociaal. Niet iedereen natuurlijk maar vriendelijk vond ik ze niet

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 22:42

Zou ook nooit naar Santorini gaan. Ondanks dat het best mooi zal zijn om te zien.
Heb het eiland een paar keer vanuit de lucht gezien
Toen ik hoorde dat er bijna geen Griek meer woont maar alles in buitenlandse handen is, is voor mij de lol er af.
Ondanks dat ik graag in een heel modern hotel zit hou ik wel van de traditionele Griek.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 00:06

Ik ga eind van de maand weer even naar de traditionele Grieken van Zuid-Kreta ;)
Op de terugweg hebben we een lange tussenstop in Athene met overnachting.

Dit keer hebben we op de heenweg een akelig vroege vlucht :(:) maar gelukkig kon ik nog een uurtje slaap redden door Sleep Park Fly te boeken bij Ibis Schiphol. Dat kan omdat we maar 2 weken gaan. Het was zelfs goedkoper dan parkeren op P3 *\o/*

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 07:10

Ik vond ze op Tenerife destijds juist hartstikke vriendelijk.
Zakynthos vonden wij minder dan we gewend zijn van de Grieken :o

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 07:36

in Santorini zijn ze ook niet vriendelijk inderdaad, maar daar zitten ook geen echte Grieken meer.
In Zakynthos zaten wij achteraf dus niet in de toerisme en daar waren ze weer heel vriendelijk en behulpzaam <3

Voor mij staat Kythira als eiland op 1 en dat komt ook door de ongelofelijke geweldige vriendelijke en lieve mensen die daar wonen!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 11:38

Nou, in Santorini heb ik toch wel degelijk échte Grieken ontmoet, zowel in het hotel, de autoverhuur als de taxi. En super vriendelijk allemaal. Wel kwamen ze allemaal niet van Santorini maar uit Larissa, Thessaloniki en Volos. Zoals velen die in de zomer op de eilanden zitten en in de winter op het vasteland.
Ik vind het juist op Naxos super opvallend.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 14:21

Ik vind dat het er maar net aan ligt wat voor " soort" toeristen er zitten.
Overlopen gebieden met vooral feestgangers of mensen die de all-inclusive nauwelijks af komen zijn anders dan wat rustigere stukken met mensen die echt het eiland willen ontdekken, goed willen eten en geïnteresseerd zijn in hun omgeving.

En ik denk dat dat er ook bij hoort. Op topdrukte locaties is het onpersoonlijker dan op rustigere stukken. Niet alleen in Griekenland.

Bovendien vind ik timide mensen soms vriendelijker dan amicale mensen die bij iedereen om de nek hang bij wijze van spreken.

Op Cyprus zei een bewoner: als je iemand aanspreekt en groet, dan reageren ze altijd terug. Maar als jij dat niet doet, zeggen ze niets. Dan denken ze dat je met rust gelaten wil worden en dat respecteren ze.

In Griekenland wonen veel vriendelijke mensen. Met over het algemeen een gastvrijere basishouding dan in Nederland.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 15:11

Wij verblijven altijd in kleinschalige hotels/appartementen waar men na 2 of 3 dagen weet, dat ik "altijd" cappuccino drink.
Het scheelt dat wij redelijk Grieks spreken en dat breekt het ijs en hebben daardoor vaak gespreksstof.

Mijn man heeft een bloedhekel als restaurants je (continu) dwingend aanspreken om binnen te komen (een stoepier).

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 15:26

Ja ik ook. Dan ga ik niet naar binnen. Bij winkels hetzelfde, groeten oké, maar overhalen/ aansmeren dan blokkeer ik.

Op Samos heb ik echt superveel gekocht. En in alleen in Kokkari stonden ze bij de restaurants endaar zaten we niet. Dus fantastisch.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:38

raket schreef:
Ja ik ook. Dan ga ik niet naar binnen. Bij winkels hetzelfde, groeten oké, maar overhalen/ aansmeren dan blokkeer ik.

Op Samos heb ik echt superveel gekocht. En in alleen in Kokkari stonden ze bij de restaurants endaar zaten we niet. Dus fantastisch.

Ja dat vond ik ook vervelend van Kokkari.
Dat proberen binnen te halen.
Dan loop ik echt door.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:42

Ik begin ook altijd met een woordje Grieks, wordt altijd enorm gewaardeerd :D
En ik zeg tegen iedereen goedendag op z'n Grieks (ligt aan het moment van de dag wat ik zeg uiteraard) en ook dan altijd een vriendelijke begroeting terug :D

Wij hebben altijd alleen een studio en zoeken verder echt de rust op, dus ik houd niet van de hele aanwezige mensen :+

Dit jaar op Zakynthos werd in de supermarkt in ons dorpje de boottocht aangeraden door de mevrouw in de winkel, geheel vrijblijvend vertelde ze erover, niks aangedrongen, alleen verteld dat ze het aanboden. Zelf even nagevraagd bij onze hostess van de reisorganisatie en ze wilde hun al aanraden dus dag erna zijn we naar de mevrouw terug gegaan en geboekt. Uiteraard was ze ons erg dankbaar :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:56

Wij waren in mei in Karpathos, daar was iedereen ook erg vriendelijk.
Wij hebben geen enkele vervelende of onvriendelijke ervaring gehad.
Wij hebben ook erg veel (cadeautjes) gekocht en sommige winkeliers boden hun excuus aan, dat alles zo duur was geworden door o.a. belastingverhogingen.
In ieder restaurant wel een aperitief of desert van het huis gekregen.
Je merkte daar echt wel het verschil met hele toeristische plaatsen als Rhodos-stad of Laganas.
Weinig arbeidsmigranten en veel familierestaurants of winkels.

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 22:31

Wij hebben ook een hekel aan opdringerige mensen en gaan het liefst ook bij familie restaurants eten! Vind de Grieken altijd zo gastvrij en vriendelijk! Oooo nu alweer zin in! :D

Vakantie is aangevraagd vanaf eind mei tot half juni! Nu nog een eiland uitzoeken! {:}

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 15:02

Afbeelding

Deze hoort hier echt!!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 15:28

Ik heb weleens overmorgen om therapie voor prednison te vervangen en zo naar de longarts te gaan. Mijn inmiddels gepensioneerde longarts had het gewaardeerd.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:01

raket schreef:
Ik heb weleens overmorgen om therapie voor prednison te vervangen en zo naar de longarts te gaan. Mijn inmiddels gepensioneerde longarts had het gewaardeerd.

Het Griekse woord voor zonnen (in de zon liggen) is Iliotherapia, oftewel zonnetherapie {:} en dat gecombineerd met zwemmen in de zee of in het zwembad ('s winters is dat :brr:) en gezond eten. Daar knappen mijn gewrichten wel van op :) maar die vormen niet zo'n heel groot probleem.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:36

Ik heb ook astma en artrose in verschillende gewrichten.
Ik knap ook zo op in de zon.
Daarom probeer ik ook altijd in maart/februari nog een weekje zo'n ergens mee te pakken.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:29

Electra63 schreef:
Ik heb ook astma en artrose in verschillende gewrichten.
Ik knap ook zo op in de zon.
Daarom probeer ik ook altijd in maart/februari nog een weekje zo'n ergens mee te pakken.

Ja ik ook. Maar wil vanwege de ernst wel binnen Europa, dus dat is soms zoeken naar een bestemming.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:30

Albertina: wij noemen het: even de longen in de zon leggen.
Dichtbij zonnetherapie dus.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 07:47

Ook al ben ik gewoon gezond, ik knap ook altijd op van Griekenland <3
Hier altijd last van m'n neus, allergieën enzo waardoor m'n neus zo gevoelig wordt, en daar is dat altijd weg. Altijd weer balen als ik in NL ben en m'n neus dan weer pijn doet :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 11:10

Ik ook, in Nl altijd een verstopte neus en daar niet. En verder knap ik er mentaal gewoon heel erg van op.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 12:49

Ik heb op Kreta ook last van hooikoorts, ik denk als de olijfbomen bloeien, maar we hebben intussen ook een grote tuin vol bloeiende planten en bomen. En natuurlijk gewoon huisstofmijtallergie. Dus ik neem vrijwel jaarrond Allegra hooikoortstabletten (die zijn lactosevrij). Alleen bij enorm regenachtig weer een paar dagen niet. Gelukkig kost Allegra op Kreta de helft van wat ze in Nederlandse webshops kosten (wat voor de meeste merk-medicijnen geldt, maar huismerken kennen ze niet dus die zijn in NL goedkoper).

Verder spoken mijn gewrichten minder op Kreta en kan ik dus langer fietsen (op mijn elektrische gravelbike <3) dan in Nederland. Maar ook daar moet ik niet overmoedig worden en de ondersteuning wel gebruiken, want anders kan ik weer een hele poos rustig aan gaan doen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 13:11

Hier ook standaard Allegra in m'n tas inderdaad. Maar eenmaal in Griekenland nergens last van, niet van de hooikoorts en niet van de huisstofmijt, ik hou ervan 2 weken geen last van mn neus haha!

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:47

We gaan in januari naar, het Griekse gedeelte van , Cyprus. Iemand die daar al eens is geweest? Benieuwd naar ervaringen en eventueel tips.