[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 19:08

balance schreef:
O, is dat alleen in Europa zo? Ik dat dat dat de algemene stelregel is, ronde pupillen=niet giftig.
Ik had trouwens al gelezen van die atypische myopathy maar vroeg me af of de stam dan toch nog geschikt is om aan te krassen.

Nee, ik begreep dat er in Afrika ook giftige slangen zijn met ronde pupillen.

En ik denk dat een echte es, dus geen esdoorn dan in zijn algemeen geen kwaad kan. Vraag het anders ff aan je d.a.

Monique1963

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 19:09

Als je nog eens naar Afrika gaat Balance ;-) Dit is het verhaal:

Giftige slangen in Afrika met ronde pupillen
Elapidae (koraalslangenfamilie)
Deze familie bevat veel zeer giftige slangen die meestal ronde pupillen hebben.

Zwartnekspuugcobra (Naja nigricollis)

Ronde pupillen

Komt veel voor in Afrika ten zuiden van de Sahara

Kan spuwen en bijten

Kaapse cobra (Naja nivea)

Ronde pupillen

Zeer giftig, bij voorkeur in zuidelijk Afrika

Egyptische cobra (Naja haje)

Ronde pupillen

Komt voor in Noord-Afrika

Mamba’s (Dendroaspis spp.)

Zoals de zwarte mamba (Dendroaspis polylepis) en groene mamba’s

Ronde pupillen

Zeer snel en zeer giftig

Boomslangen (Dispholidus typus)

Ronde pupillen

Achtertandige gifslang, dodelijk voor mensen

Twig snake / Vine snake (Thelotornis spp.)

Ronde pupillen met horizontale spleet (maar niet verticaal)

Achtertandig, zeer giftig

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:18

Hier zouden een 5-tal soorten slangen wonen. Geen van alle giftig.
Schorpioenen zitten hier naar het schijnt ook ... nog nooit een gezien en hoop dat zo te houden (tenzij ik in de spiegel kijk ... want van sterrebeeld ben ik een schorpioen ;) ).
Ook de schorpioenen hier zouden niet dodelijk giftig zijn.

En nog een leuk beeld van zonet ...

Afbeelding

Hier loopt regelmatig een herder rond met een kudde geiten.
Ook heel mooi en bijzonder om te zien :j

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:38

balance schreef:
O, is dat alleen in Europa zo? Ik dat dat dat de algemene stelregel is, ronde pupillen=niet giftig.
Ik had trouwens al gelezen van die atypische myopathy maar vroeg me af of de stam dan toch nog geschikt is om aan te krassen.

De es is niet giftig, alleen de esdoorn, dat is een hele andere boom.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 21:16

Die hypoglycine A komt alleen voor bij Esdoorns, dan ook niet bij alle, maar dat is zo giftig, daar wil je geen paard van laten eten. Verder komt het voor in vruchten van de Aki ( Ackee), maar die hebben we hier in Europa niet groeien voor zover ik weet. Er zijn wel mensen ziek geworden en overleden door het eten van deze onrijpe vruchten: https://www.orpha.net/nl/disease/detail/73423 .

Essen hebben geen hypoglycine A en nergens lees ik dat die giftig zijn voor paarden.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 21:52

Het is al opgelost; het is allemaal weggezaagd en krijgt een nieuwe bestemming als brandhout ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 21:59

Ook fijn als stookhout, Balance.

Eng hoor Jet zo'n esdoorn, echt giftig!

Klopt Tinka, Voor iedereen nog even voor het gemak

ESDOORN (bekendste variant) GIFTIG

Afbeelding

ES, NIET GIFTIG

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 23:36

En nog even met de zaadhelikoptertjes

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 16:23

https://youtu.be/bGYUP-uV5DY

Daar is ie weer het wekelijkse filmpje, met Callas als sinaasappelpers, 41 graden, Erwin op de accordeon, wat klussen en veel mooie natuur op het terrein.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 20:14

Daar is genoten geweest, de voorbije week, zie ik !

Wat een prachtig domein hebben jullie daar toch :wow:
Hoelang ben je onderweg als je een rondje tuin doet bij jullie ?

Ik wist niet dat (sommige) paarden sinaasappel eten !?!
Zou denken dat dit niet gezond is voor een paard, maar dat lijkt dus geen probleem te zijn, op Callas afgaande :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 21:24

O is sinaasappel niet gezond voor paarden? Ik geef mijn leven lang al bananen met schil en sinaasappels met schil aan paarden. En sommige laten het liggen, maar de meeste paarden eten het lekker op. Nog niet gehoord dat het kwaad kan? Ze krijgen het ook niet dagelijks of zo, veel te duur en onnodig, maar als er iets te ver heen is, dan krijgen ze het.

Dank voor je complimenten over ons domein. Grappig dat je dat zegt. Ons vorige huis heette Domaine de la Combette. Ook een domein dus. En toen we hier kwamen hebben we overwogen het Domaine du Maqué te noemen.

Ik loop op zijn langst, als ik niet stil sta om te genieten, een ronde van 3 kwartier. Een ronde over de track rondom de weilanden is ruim 2 km, iets meer. Wat ik nu heb laten zien is 1 boomgaard en alleen de ronde het dichtst bij het huis, dat is 20 minuten. We hebben nog veel perzikenbomen in een andere boomgaard en ik bedacht nog van alles dat ik vergeten was te laten zien. Een andere keer weer. Maar het is op dit moment zo prachtig met de vogeltjes, echt geweldig.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 23:21

Het is niet dat ik met zekerheid weet, dat sinaasappels slecht zijn voor een paard. Ik denk het alleen maar.
Als je dit al langer doet en nog nooit problemen ervaren hebt met de paarden in kwestie, dan is mijn terughoudendheid in ieder geval onnodig. En Callas vindt het duidelijk lekker :)

En geweldig, zeg, zo'n eigen domein (ik vind domein een erg gepaste naam voor jullie plek :D ) waar je zó lang in kunt rondwandelen :j

Prachtige streek ook !

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 10:44

Ik zag in je filmpje die soort pruimen, kroosjes geloof ik. Ik denk dat wij die ook hebben. Obsidentify zegt kerspruim. Mijn broer en schoonzus wisten het ook niet.
Zou leuk zijn als ie toch eetbaar is, zit erg veel fruit aan. Dit is onze boom:
Afbeelding

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:18

Wat een gezellige update Monique.
Jullie domein is echt prachtig met dat uitzicht en al die fruitbomen.
Mijn eerste paardjes ook dol op sinaasappels. Kreeg iedere dag een halve van de staleigenaar. Muis huidige paard lust het ook maar houd meer van bananen. Ik heb niet het idee dat het kwaad kan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 16:45

Tinka schreef:
Ik zag in je filmpje die soort pruimen, kroosjes geloof ik. Ik denk dat wij die ook hebben. Obsidentify zegt kerspruim. Mijn broer en schoonzus wisten het ook niet.
Zou leuk zijn als ie toch eetbaar is, zit erg veel fruit aan. Dit is onze boom:
[ Afbeelding ]

Hi Odette, ja dat zijn kroosjes en erg eetbaar, wij hebben ook erg veel struiken en helemaal vol. Ik heb er een aantal jaren pruimencompôte van gemaakt. Wel lekker met Indiase specerijen erdoor als saus bijv bij rijst.
Ik vind het meer pruimen dan kersen, maar kan me goed voorstellen dat ze kerspruimen heten. Ik denk dat je nog een week of 2 moet wachten. Ze zijn vreselijk zuur en alleen als ze supersuperrijp zijn, zijn ze te pruimen, hahahaha. Itt de kersen zitten hier veel meer vogels op. Tip, als de wespen erop gaan zitten, zijn ze goed. Dus ga maar vast potten inslaan!

SjonnieZ schreef:
Wat een gezellige update Monique.
Jullie domein is echt prachtig met dat uitzicht en al die fruitbomen.
Mijn eerste paardjes ook dol op sinaasappels. Kreeg iedere dag een halve van de staleigenaar. Muis huidige paard lust het ook maar houd meer van bananen. Ik heb niet het idee dat het kwaad kan.

Dank je Sjonnie, we zijn ook erg bevoorrecht vinden we zelf. Wat grappig dat ze iedere dag een halve snappel kreeg, lekker! En je hebt dus ook een bananenpaard! Geef jij ook met schil en al?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 20:12

Nee bij de bananen haal ik de schil er vanaf..
de sinaasappel werd in 2-en gedaan en zij haalde die dan helemaal leeg en liet de schil liggen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 21:12

O grappig, hier gaat alles met schil en al naar binnen. Sterker nog, als ik schillen over heb, geef ik die ook. En wat knap dat ze precies de schil kon laten liggen!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 21:35

Monique1963 schreef:
O grappig, hier gaat alles met schil en al naar binnen. Sterker nog, als ik schillen over heb, geef ik die ook. En wat knap dat ze precies de schil kon laten liggen!

Ja vond ik ook altijd.
Ik zag trouwens de temp bij jullie… heel blij dat ik in Nederland woon… wat een warmte.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 21:39

SjonnieZ schreef:
Monique1963 schreef:

Ja vond ik ook altijd.
Ik zag trouwens de temp bij jullie… heel blij dat ik in Nederland woon… wat een warmte.

LOL en wij zijn weer blij dat we hier wonen ;-)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 22:47

Dat verwachtte ik al .. ieder zo z’n meug he

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 22:59

Goh mel heeft 1x een stukje gepelde banaan opgegeten, gegeven door mijn vriend toen ze boos op me was :+ ze pakt altijd alles braaf aan en spuugt het dan uit. Ze eet graag mandarijn maar de schil spuugt ze uit. Maarja zij eet zelfs appel (haar lievelings eten) niet meer als het in zand is gevallen of een slecht plekje heeft. Ik kan haar gerust haar bakje geven naast een open zak wortels en roggebrood of wat dan ook, ze zal het nooit zelf pakken.

Maddy daarentegen eet alles _O-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:11

@Sjonnie, ja als we allemaal hetzelfde waren zou het een drukke boel worden op 1 plek ;-)

@Sintara, wat een deftig prinsesje is Mel toch. Maddy is zo ongeveer als mijn Prisca. Eten is eten en daar moet je niet moeilijk over doen. Want in tegenstelling tot wat ik in het filmpje zeg, blijkt ze wel degelijk sinaasappels te lusten, maar dat was gisteren en toen had ik de camera niet bij me.

Het noodweer dat ze aangekondigd hadden hebben we niet gehad, wel regen nu. En dus ook gedaalde temperaturen.

En gisteren een ritje met de auto gemaakt, maar 's avonds kreeg Yoda een aanval weer. Jammer het ging zo goed. Of het dan ligt aan stress, geen idee. We gaan iedere zondag met haar en Zozo en de auto weg, dus ze is het gewend. Maar rot is het wel.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:33

Leuk filmpje weer, heerlijk al dat fruit :~
Krijgt Yoda geen aanval door de hitte, vraag ik me af?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:41

Ja precies, Maddy denkt dat alles wat in haar mond past eten is, en als het niet zo past kan het misschien eerst stuk en dan in haar mond :')

Wat zielig dat Yoda weer een aanval kreeg. Hoevaak is dat nu? Je zou denken dat het afkoelen van de regen juist wat stress van het lijf haalt maarja, ik weet de oorzaak van de aanvallen niet...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:37

balance schreef:
Leuk filmpje weer, heerlijk al dat fruit :~
Krijgt Yoda geen aanval door de hitte, vraag ik me af?

Ja fruit is nog maar een stukje van wat er nog komen gaat. Perziken zijn al hard op weg.

Yoda zou kunnen van de hitte, maar gisteren was er geen zon. We hadden ook regen onderweg. Als het te heet is, gaan we niet weg met ze. Omdat ze idd ooit buiten in de zon lag en een aanval kreeg. Maar ja, ze krijgt evengoed aanvallen als het niet heet is dus, zoals gisterenavond.

Sintara schreef:
Ja precies, Maddy denkt dat alles wat in haar mond past eten is, en als het niet zo past kan het misschien eerst stuk en dan in haar mond :')

Wat zielig dat Yoda weer een aanval kreeg. Hoevaak is dat nu? Je zou denken dat het afkoelen van de regen juist wat stress van het lijf haalt maarja, ik weet de oorzaak van de aanvallen niet...

Hahaha, you made my day. Ik zie het helemaal voor me, wij hebben er hier ook zo eentje. En als het dan niet lekker blijkt te zijn, dan komt het er met veel hoofdknikken weer uit. Overigens wat NIET in je mond past kun je ook aanvreten ;-) Je kunt het altijd tot mondzame kleine stukjes verwerken en opeten.

En we hebben geen idee waar Yoda haar aanvallen van krijgt. Met epilepsie weet niemand dat eigenlijk. Ik houd al 3 jaar een schema bij, waarin ik alles wat ik me van die dag(en) ervoor kan herinneren noteer. Ik dacht ooit gevonden te hebben dat appel een boosdoener was omdat dat 2x was voorgekomen, krijgt ze niet meer. Ik dacht te hebben ontdekt dat als ze 's avonds niet poepte dat dat dwars zat, maar ja ze krijgt ze ook al ze wel poepte. Ze heeft een half jaar naast mijn bed geslapen omdat ze 2x een aanval had gehad na een heftige droom. Dus hoopte ik haar wakker te kunnen maken na een droom, maar ook dat bleek willekeurig. Soms kunnen we een stressoorzaak aanwijzen, denken we, maar andere keren is er meer stress en gebeurt er niets.

Het ging eigenlijk erg goed. Ze kreeg altijd zo om de drie weken een aanval. Toen zei de d.a. na een bloedtest hoog die medicijnen maar op naar 2 en een kwart.
Maar dat breekt zo lastig, dus ik geef nu 2.5 pil. En ik ben haar op vegetarisch voer gaan zetten. En het ging geweldig! Ze heeft 3 maanden lang geen aanval gehad. Totdat ik op de rommelmarkt ging een dag weg zonder haar, doe ik nooit normaal, en Erwin op haar paste, hop aanval en 3uur later weer eentje. Dat leek dan toch wel erg stressgerelateerd. En nu dan gisterenavond weer. Wat ook bijzonder is, want meestal is het vroeg in de ochtend.

Dus ik geef haar nu al drie jaar lang zoveel mogelijk hetzelfde ritme. Vandaar dat ik eerder ook schreef dat ons levensritme geregeerd wordt door het voeren en uitlaten van de honden. Van die dingen.