[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 20:46

lizy29 schreef:
Zonde joh, zwijn is zo lekker!

Ik hoop op nog een stukje dit jaar.

Anders heb ik halve vriezer nog wel vol liggen :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 21:32

Poosje81 schreef:
lizy29 schreef:
Zonde joh, zwijn is zo lekker!

Ik hoop op nog een stukje dit jaar.

Anders heb ik halve vriezer nog wel vol liggen :')

Ons eerste kwart zwijn ligt al in de vriezer hoor + nog een restje van begin van het jaar. Als dat op is kan ik altijd nog bedelen bij mijn ouders :')

JudithO

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 21:46

Ohhh kom maar door met dat zwijnenvlees!!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 07:25

Wij hebben nog nooit zwijnen vlees gegeten. Een vriend van Milko heeft mij een beetje bang gemaakt door te vertellen dat er allemaal gevaarlijke bacteriën inzitten, hij is kok.
Volgens mij valt het mee als je het goed verwarmd, maar durf het dan toch niet aan.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 08:06

Wij eten het zeer regelmatig en mijn man is natuurlijk, as we speak, zich aan t voorbereiden, zelf ook jager.

Maak er stoof van en geen enkele bacterie kan nog iets doen hoor. En anders breng het naar de slager om er paté mengsel van te maken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 08:45

Dat betekent dat hij of de jachtvereniging op jullie terrein een zwijn minstens geschoten hebben. Het is een ongeschreven wet dat wat ze op jouw terrein schieten daar een stuk van aan jou moeten geven. Ik heb altijd wel aangenomen wat men ons gaf, maar heb het dan voor de dieren in het bos weer neergelegd. Dat geldt voor vlees, eieren en groente. Eieren kreeg ik emmers vol van de buurvrouw, maar als ik ze in water legde dreven ze allemaal, dus durfde ik niet aan. Soms rauw, soms gekookt maar allemaal het bos in. Ik heb nog filmpjes van de nachtcamera dat de marter ze kwam ophalen. En dat geldt ook voor groente. Onze buurman koopt voor 1 euro kratten vol groente bij de supermarkten wat ze anders weggooien. Dan kreeg ik ineens 30 kilo overrijpe tomaten. Ja leuk hoor, maar ook mijn vriezer zat dan al vol met tomatensoep. Dus ik neem het wel aan, maar geef het terug aan de natuur. Inclusief vlees is alles met een paar dagen weg.

Ik heb het gevoel dat als ik het niet aanneem dat ik ze dan teleurstel en ik wil graag op goede voet blijven staan met die boys, ook al vind ik sportjacht not done.

Dus ik zou zeggen aannemen en weggeven.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 09:42

Mijn buurman is/was jager en ook wij konden van alles krijgen, heb er gewoon vriendelijk voor bedankt en gezegd dat ik niet van de smaak dan wild houd. Kan goed met ze opschieten dus dat was ook prima. Hij weet dat we verschillen van mening over de jacht.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 10:15

Ze hebben geen zwijn geschoten op ons land en vorig jaar ook niet. We hebben maar een klein stukje eigen land natuurlijk.
Het is gewoon een aardig gebaar. Ze kunnen het dan beter aan iemand geven die gek is op zwijnen vlees of iemand die minder bedeeld is denk ik.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 11:07

Wij krijgen standaard een kwart zwijn als vergoeding om op ons land te mogen jagen en dan nog wat van een geschoten dier als dit op ons land gebeurd is.
Ben er altijd weer blij mee. Gelijk versnijden en de vriezer in.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 11:54

Wij hebben maar 5000 m2 eigen land direct naar het huis. Ook nog afgezet met 4 lagen schrikdraad en stroom staat erop. Daar komt dus geen zwijn op. Het andere land van 6 hectare huren we. Daar lopen ze wel overheen maar mogen ze niet schieten, de paarden lopen daar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 12:12

Wat Lizy zegt is ook waar. In het vorige Franse huis, hadden de eigenaren vóór ons een verklaring getekend met de jagers dat ze op het terrein mochten. Voor die geste kregen we dan zo'n poot, die we ook hebben weggegeven.

Later hebben we dat beëindigd overigens omdat ze veel te dicht bij de paarden schoten, dat was echt naar. Je geeft ze een vinger, (of dé vinger, hahaha) en ze nemen je hele Land.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 13:49

Wij hebben ze een paar keer persoonlijk aangesproken als ze in de buurt waren en gezegd waar de paarden stonden, daar zouden ze dan rekening mee houden.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 14:21

De schuilstal schiet aardig op, alleen het dak nog. En Milko moet nog beton storten bij de palen.
Vervelend is het dat het al 2 weken hard waait, met nu al weer een paar dagen storm. Heel irritant.

Afbeelding

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 15:09

Super mooi! Waar haal je het hout vandaan? Van de bouwmarkt of ergens anders?

Ziet er echt uit als een hele degelijke constructie :)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 17:35

Van de brico depot, het is eigenlijk hout voor bekisting van beton, dus lekker goedkoop. En dat hebben we dan gelakt. De stallen zijn van hetzelfde hout.
Milko ging net weg van de wei, stond er een jager bij de ingang van de wei. Die sprak Engels, handig. Die jagers kwamen niet uit de buurt en schenen al 8 km achter een zwijn aan te zitten. Ben benieuwd of ze hem te pakken hebben gekregen, later zagen we ze aan de andere kant lopen.
Zij aten de zwijnen trouwens zelf op en gaven geen vlees weg.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 17:55

Tinka schreef:
Van de brico depot, het is eigenlijk hout voor bekisting van beton, dus lekker goedkoop. En dat hebben we dan gelakt. De stallen zijn van hetzelfde hout.
Milko ging net weg van de wei, stond er een jager bij de ingang van de wei. Die sprak Engels, handig. Die jagers kwamen niet uit de buurt en schenen al 8 km achter een zwijn aan te zitten. Ben benieuwd of ze hem te pakken hebben gekregen, later zagen we ze aan de andere kant lopen.
Zij aten de zwijnen trouwens zelf op en gaven geen vlees weg.

Dat zijn dan jagers van een andere Diane. Dat mag in FR. Als je een vergunning hebt, mag je buiten je eigen Diane ook jagen. Maar als hij een zwijn op jouw terrein schiet, dan hoort hij echt jou een deel ervan aan te bieden. Dat is gewoon de etiquette.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 19:30

Dat weet ik hoor. Er zijn geen zwijnen op ons terrein geschoten, ze gingen weer richting bossen. Wel handig dat er een jager Engels sprak.
Bonita was gisteren ook op jacht. We zaten in de woonkamer toen ik een muis hoorde lopen. Milko naar zolder gegaan, die vangt de relmuizen altijd. Bonita was er achteraan gegaan, meteen schoot ze een hoek in en werd helemaal wild, piepen, graven, blaffen. En toen had ze hem toch weer te pakken. Ze slaat de muizen altijd dood. Ze is het kleinste hondje, 2.5 kg, maar wel het felst. Dit was al de 5e relmuis die ze vermoord heeft. Wij blij, want hadden geen zin in een rellende muis op zolder die alles onderpoept en sloopt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:41

Super zo'n hond! Ik ben ook altijd blij met mijn kat eerlijk gezegd. Ik kan zelf geen dieren doden, maar als de natuur het doet, vind ik het minder erg.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:00

Monique1963 schreef:
Wat Lizy zegt is ook waar. In het vorige Franse huis, hadden de eigenaren vóór ons een verklaring getekend met de jagers dat ze op het terrein mochten. Voor die geste kregen we dan zo'n poot, die we ook hebben weggegeven.

Later hebben we dat beëindigd overigens omdat ze veel te dicht bij de paarden schoten, dat was echt naar. Je geeft ze een vinger, (of dé vinger, hahaha) en ze nemen je hele Land.

Onze paarden staan gewoon rustig te kijken als er gejaagd wordt in de buurt :+

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:11

Hier geen problemen met jagers rondom, al houden ze de zwijnen ook wel zelf :P .
Maargoed heb liever ook dat ze de zwijnen een eindje verder schieten voordat ze op mijn lapje komen.

Alleen vannacht sterk vermoeden van stroperij. Paar fikse knallen rond een uur of 4 's nachts, grof kaliber. Dat zijn niet de jagende buren, die slapen 's nachts.

Heb m'n merrie ook nooit drama weten maken voor jagers vlakbij, ze kijkt hooguit een keer maar meer niet.

Zo ooit onbedoeld tijdens buitenrit midden in een jachtpartij terecht gekomen (stal lag in het bos zelf dus geen bordjes gezien) en we hoorden ze in eerste instantie niet.
Tot we een tijdje later op de jagers botsten. 2 reeën voor onze neus, een hele meute honden en ze hebben 1 ree geschoten in een veld een eindje voor ons. Paarden veroerden geen vin.
Beetje jammer dat we er op botsten maar verder wel fijn contact met de jagers, iedereen werd verwittigd dat wij langskwamen en de honden werden netjes teruggeroepen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 20:18

Als ze voorbij lopen met een meute honden kijken ze er wel naar, maar bij heel veel schoten worden ze wel wat nerveus. Ze zijn dat wel gewend in Nederland met die kanonnen voor de vogels, maar dat is dan niet bv 10 keer achter elkaar.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:49

Tinka schreef:
Wij hebben nog nooit zwijnen vlees gegeten. Een vriend van Milko heeft mij een beetje bang gemaakt door te vertellen dat er allemaal gevaarlijke bacteriën inzitten, hij is kok.
Volgens mij valt het mee als je het goed verwarmd, maar durf het dan toch niet aan.

Wat een onzin van die bacterien, je moet gewoon zorgen dat het vlees goed gaar is, dan zijn die bacterien echt wel dood. Lekker lang laten sudderen (mijoter in het Frans).

Er zijn erg vele lekkere recepten te vinden op Internet. Mijn vrouw had laatst een recept gevonden van Everzwijn met zuurkool. Yammie, wat lekker.

Ree en hert hoef je niet zo lang te garen. Laatst nog hertenbiefstuk klaargemaakt in een sausje met morieljes. De saaus is ene beetje werk, het herten vlees gewoon kort om en om aanbraden in een pan met hete boter of olie. Super lekker en mals!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 17:23

Vandaag weer ellende met de ontsnapte stier. Gisteren was ie ook al ontsnapt.
Gisteren was het erg koud, maar 5 graden en harde wind, ik kon dus geen balken lakken. Vandaag was het lekker weer, bijna geen wind en 15 graden. Goed klusweer dus voor de schuilstal. Milko was een zakje schroeven vergeten en was terug naar huis gereden, ik was alvast gaan lakken.
Toen bleek de stier midden op de weg te staan, heen kon ie er nog langs, terug niet, hij was meer richting ons huis gelopen en niet van plan op zij te gaan. Ik had de buurman gebeld, begreep de helft niet, maar dacht dat ie meteen zou komen. Het was wel lunch tijd en zo te horen zat ie met de hele familie bij elkaar. Ondertussen Milko maar wachten. Na een uur een sms gestuurd, geen reactie. Na 2 uur heb ik hem maar weer gebeld. Ik voelde me weer een beetje slapjes, had vorige week elke middag een hypo gehad en niets te eten bij mij. Toch maar weer buurman gebeld dat ik nu toch echt wel moest eten. Toen kwam ie meteen. Stier weer opgesloten en we konden gaan eten.
Ben ik net bezig met mijn broodje, komt er een horde jagers aangescheurd. Ze klopten aan, of we de stroom van de buurman even uit wilden zetten. Maar vorig jaar had ie gezegd dat dat niet mocht. Die jager ter plekke buurman gebeld, het mocht wel. Nou daar gingen ze met 3 terreinwagens over de net ingezaaide wei. Snap niet dat ie dat ok vond, maar zal wel.
Nu weer druk aan het klussen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 18:12

Afbeelding
Nog een sfeervolle foto van maandag

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:24

Buurmans wegen zijn ondoorgrondelijk...

En hoe vangt hij de stier dan? Of lokt hij hem? Of drijft hij hem in de richting van het land?