Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:32

anoukwendy schreef:
Iiewl oude kaas hahah.
Ze hebben wel gouda kaas en edammer kaas maar wij eten geen oude kaas dus geen idee haha

Dat er Gouda en Edammer op staat wil nog niet zeggen dat het op Gouda of Edammer lijkt ;) Ik vind ze nogal smaakloos vergeleken met de originele varianten.

Xyris

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:37

Haha mijn vriend wilt de kaas hier niet eten omdat er "teveel smaak" aan zit XD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:25

Ik ben trouwens voor een meeting. Mag ik dan vanaf NL komen? :+ Goed excuus om toch ff op vakantie te gaan. En dan kan ik gelijk langs jou Marion! Ben benieuwd ook naar je onderzoek!

Las ook nog iets over een blik vrijgezelle Zweden die opengetrokken gaat worden. Doe mij er ook maar eentje! :')

*duikt terug leerwerk parasito in*

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:25

Volgens mn moeder smaakt het hetzelfde, ik heb verder geen idee. Ik lust niet zoveel kazen, alleen hushållost van arla vind ik lekker.

Haha indinn, tuurlijk, gezellig toch!

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:42

Als de meeting ergens in de zomer wordt gehouden ben ik er ook graag bij! En dan ben jij uiteraard welkom Idinn!

Ik heb ook gouda kaas gekocht, bij gebrek aan beter haha. Maar het smaakt prima hoor! Ik ben trouwens een van de weinigen hier die gewoon brood eet tussen de middag. Iedereen maakt er grapjes over :=

Oh en vrijgezelle Zweden.. ik meld me ook graag aan! :')

Xyris, dat klinkt allemaal echt super! Ben wel een beetje jaloers haha. Leuk dat je vriend ook zo enthousiast is :D

En ik wist helemaal niet dat het zo warm kon worden in het noorden joh :oo Weer wat geleerd :+

Ik ben hier in de buurt ondertussen alle natuurreservaten aan het ontdekken. Wat hou ik toch van de natuur hier <3
Even voor het idee waar ik vandaag 10km heb gewandeld (of geklauterd eigenlijk haha): https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=55F16084

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:49

Ohh leuk marion!!

Volgens mij zitten jullie allemaal rond göteborg of niet?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:22

Oh ik ben heel erg zeikerig met kaas, ik proef élk verschil ^^ tot de grote ergenis van de kaasboer die bij mijn ouders op de zaak levert ^^. Ik merk het gelijk als de kaas te oud of te jong is of een ander merk.

Marion, wat een prachtige route! Als ik in Zweden woon, dikke kans dat Zweden ook mijn vakantieland gaat worden ^^. Heerlijk om zulke tochten te kunnen maken, jammer alleen dat mijn vriend dit soort dingen niet aan kan vanwege zijn spierziekte. Ach je kan niet alles hebben ^^.

Helaas ga ik het dit jaar niet redden om te meeten. Vriend heeft geen baan en als hij hier is onderhoud ik hem en dat heeft al mijn reserves opgeslokt. (Nogmaals, je kan niet alles hebben *zucht*) Maar misschien volgend jaar!

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:23

gabyfedde schreef:
Meldt zich!!

Piteå is hier vlakbij.
Ik woon hier nog niet zo lang (sinds begin februari). Wat een echte aanrader is: het IJshotel in Jukkasjärvi (bij Kiruna). Qua paardrijden heb ik het nog niet zo goed verkend hier. Noorderlicht is supergaaf. Eigenlijk is het er bijna altijd wel, maar of het helder is is maar de vraag natuurlijk. Met het blote oog zie je het niet altijd, maar met een goed ingestelde camera wel.
Sneeuwscootertocht is ook een aanrader!!

Dank je!
Ja ik wil echt het noorderlicht een keer zien dus kom gewoon weer terug :D . Vind de omgeving daar ook wel super mooi!
Inderdaad het ijshotel was ik ook tegen gekomen, is misschien wel leuk om daar met de trein vanuit banketstaaf naartoe te gaan en dan door naar Abisko waar je op de berg heel veel kans hebt om het noorderlicht te zien. Sneeuwscootertocht gaan we zeker doen, degene die ik ga bezoeken heeft afgelopen jaar een sneeuwscooter gekocht dus we hebben al afgesproken om een tochtje te gaan maken :)
Weet jij toevallig of de treinreizen duur zijn in Zweden?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:30

kirri schreef:
Zal het hem eens vragen :))

ja super leuk dat je weer gaat. Misschien ga ik maar stroopwafels importeren en verkopen :')

Een vriendin van mij uit Zweden had ergens stroopwafels weten te kopen, waren keihard volgens haar.... Dus er is een behoefte aan goede stroopwafels :D

Ik zag in de super (ICA Maxi) wel Old Amsterdam liggen trouwens, voor degene die vroeg naar oude kaas.

Ikzelf vind dat ze in Zweden een heerlijke kaas hebben, hij is wat lichter van kleur en smaak en heeft veel gaatjes. En nog meer lekkers natuurlijk, heb inmiddels een heel lijstje van favorieten. B.v. de perensiroop, garnalensalade voor op brood, toast met kaviaar, créme fraiche en uitjes, en dan mijn topper: entrecote! Man wat is het vlees toch goed in Zweden :~

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:30

haha, jij eet wel vieze dingen vind ik hoor :P

als je een sj trein boekt heb je kans op korting. verder vind ik de trein wel meevallen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:39

Ik ben gewoon goed ingeburgerd :+
Pyttipanna, mét rode bietjes en een ommelet... ook zo heerlijk Zweeds :Y)

Ik ben 1 keer met de trein van Gotenborg naar Stockholm geweest, prijs was volgens mij vergelijkbaar met Nederlandse tarieven. Over drie weekjes pas ik de trein van Kopenhagen naar Gotenborg denk ik.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:23

@Amies, ik moest smakelijk lachen om de forumcorrectie "banketstaaf" welk Zweedse dorp heeft een geband Nederlands woord als naam?

Old Amsterdam, een acceptabel alternatief maar denk ik wel peperduur ^^. En ik ga de stroopwafels zo missen! Haha. Ik zal de Zweedse kaas eens proberen! Heeft iemand van jullie al eens surstromming geprobeerd?

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:30

gadver nee!! rotte vis, nee dankje haha.
geloof dat wij worden uitgenodigd voor die kreeftenparty hier, iewl, slurpen ze die dingen uit :r

ik betaal van kopenhagen naar alvesta 125 kronen maar ik heb nog jongeren tarief, als je volwassen bent betaal je 250 geloof ik

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:52

Xyris schreef:
@Amies, ik moest smakelijk lachen om de forumcorrectie "banketstaaf" welk Zweedse dorp heeft een geband Nederlands woord als naam?

Old Amsterdam, een acceptabel alternatief maar denk ik wel peperduur ^^. En ik ga de stroopwafels zo missen! Haha. Ik zal de Zweedse kaas eens proberen! Heeft iemand van jullie al eens surstromming geprobeerd?

O haha dat had ik nog niet gezien :D Ik bedoelde l.u.l.e.a.
Bedankt voor jullie antwoorden!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:34

Nou mijn man kent geen leuke singel mannen haha ze zijn allemaal bezet :P

ik heb gekeken maar een ICA maxi is zeker 15/20 min rijden vanuit huis. Weet je ook toevallig hoe duur de kaas was? Misschien is het voordeliger om het op te laten sturen :P

Zal eens kijken of het veel scheelt als ik vlieg naar kopenhagen en daar de trein te pakken. Anyway ik hoop in juli/aug mijn auto te krijgen. Wij hebben gekeken naar deze aanbieding, is een lease optie (dan rijd ik wel ff heen en weer naar NL). Een goede vriend wees ons er op en het lijkt wel erg aantrekkelijk

http://www.autolounge.se

EDIT dan wil ik graag Aktuella kampanjer deze volgen :P

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:39

Ik moet nog 2 jaar naar school als ik alles in 1 keer haal :')
En in België hebben ze de heerlijke regel dat je in het eerste jaar dat je er werkt geen vakantie hebt, omdat je dat nog niet heb opgebouwd... En aangezien ik in april ben begonnen heb ik dus ook pas in januari 2016 voor het eerst recht op vakantiedagen =/

De bus vind ik trouwens soms ook wel een handig vervoersmiddel in Zweden, vooral tussen steden kan het ook nog relatief goedkoop zijn. Binnen de stad is het ronduit duur.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:06

Fangio schreef:
Ik moet nog 2 jaar naar school als ik alles in 1 keer haal :')
En in België hebben ze de heerlijke regel dat je in het eerste jaar dat je er werkt geen vakantie hebt, omdat je dat nog niet heb opgebouwd... En aangezien ik in april ben begonnen heb ik dus ook pas in januari 2016 voor het eerst recht op vakantiedagen =/

De bus vind ik trouwens soms ook wel een handig vervoersmiddel in Zweden, vooral tussen steden kan het ook nog relatief goedkoop zijn. Binnen de stad is het ronduit duur.

In Zweden is dat regelmatig ook zo (geen vakantie in eerste jaar).

Bus is inderdaad prima. Ik word alleen enorm snel wagenziek in de bus, dus vermijd ze liever. In Göteborg ging ik altijd met de tram.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:46

Ik snap de theorie dat je het eerste jaar geen vrij hebt, maar vind het echt niet handig :/. NIet echt common sense.

En denk ook dat kaas opsturen goedkoper is, kan het voor een inkoop prijs bij de zaak van mijn ouders vandaan halen ^^. (weten jullie gelijk bij wie je in de toekomst aan moet kloppen voor kaas haha).

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:54

Xyris schreef:
Ik snap de theorie dat je het eerste jaar geen vrij hebt, maar vind het echt niet handig :/. NIet echt common sense.

En denk ook dat kaas opsturen goedkoper is, kan het voor een inkoop prijs bij de zaak van mijn ouders vandaan halen ^^. (weten jullie gelijk bij wie je in de toekomst aan moet kloppen voor kaas haha).

Ik ben ook geen voorstander. Ik heb gewoon vakantiedagen, maar ben dan ook ambtenaar (werk voor provincie).

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:01

0_o ik bedoel er niks banketstaaf mee, maar hoezo kan een ambtenaar wel vrij krijgen en de "gewone burger" niet?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:05

Xyris schreef:
0_o ik bedoel er niks banketstaaf mee, maar hoezo kan een ambtenaar wel vrij krijgen en de "gewone burger" niet?

Geen idee. Weet ook niet of bedrijven het zelf kunnen bepalen of iets wettelijks is. Provincie is de grootste werkgever hier (ongeveer 7000 medewerkers).

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:21

Ohh op die manier. Ik moet soms nog een beetje over schakelen. Ik weet wel dat, wat hier normaal is elders mogelijk niet normaal is, maar het verbaasd me elke keer om wélke dingen het gaat ^^.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:21

Ik lees half mee := zit hier al sinds augustus maar over een halve maand weer richting Nederland en UK. Maar, stroopwafels kun je bij TGR kopen! :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:29

*\%/* Woohoo! Is er tenminste iets wat ik lekker vind in Zweden! :9

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:30

Xyris schreef:
*\%/* Woohoo! Is er tenminste iets wat ik lekker vind in Zweden! :9

Moet je wel bij een TGR in de buurt gaan wonen ;) Hier hebben we dat niet.