[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 17:39

balance schreef:
:D dat laatste vind ik dan wel weer heel leuk. Ik zou hier eigenlijk ook moeten verven. Eigenlijk zou het hele huis opgeknapt moeten worden. Maar wij zijn echt, echt geen klussers.

Of je probeert gewoon eens de kleinste muur die je hebt, misschien vind je het toch hartstikke leuk! Begin met de wc!

Monique1963

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 08:09

Tip, was altijd je handen na melkdistels trekken ...

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 09:04

Monique1963 schreef:
Tip, was altijd je handen na melkdistels trekken ...

O o, what happened?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 09:09

Zombies deel 4 has returned.

Ik doe met onkruidtrekken eigenlijk alleen handschoenen aan bij brandnetels. Ik werd een paar keer wakker vannacht met een raar gevoel in mijn neus, alsof ik verse peper had ingeademd of zo. Toen jeuk bij mijn ogen en vanmorgen voelde het helemaal dik en ja dus. Net of ik een klap op mijn oog heb gehad, maar dat het niet blauw is. Dik, heel raar gevoel. Af en toe wordt mijn wang ineens koud. Andere oog ook, maar minder.

En toen viel het kwartje ik heb gisteren melkdistels getrokken. Ik denk dat het wel ideaal is om je lippen voller te krijgen ipv botox, alleen daar heb ik het nou net niet gesmeerd kennelijk.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 09:59

Klinkt als een allergische reactie. Heb ik 2 keer gehad vanwege een muggenbeet. 1e keer 1 oog dicht, gewoon gaan werken. 2e keer 2 ogen dicht, kon bijna niets meer zien, alleen door een heel klein hoekje nog. Vond mijn bazin dat ik me aanstelde omdat ik me ziek meldde vanwege een muggenbult. Hoe kan je nou autorijden en opereren als je bijna niet kan zien _-:( -:(- . Ben er nog kwaad om dat ik dat verwijt naar mijn hoofd kreeg.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 10:06

Tinka schreef:
Klinkt als een allergische reactie. Heb ik 2 keer gehad vanwege een muggenbeet. 1e keer 1 oog dicht, gewoon gaan werken. 2e keer 2 ogen dicht, kon bijna niets meer zien, alleen door een heel klein hoekje nog. Vond mijn bazin dat ik me aanstelde omdat ik me ziek meldde vanwege een muggenbult. Hoe kan je nou autorijden en opereren als je bijna niet kan zien _-:( -:(- . Ben er nog kwaad om dat ik dat verwijt naar mijn hoofd kreeg.

En indertijd kon je natuurlijk nog niet even een selfie sturen, dan kon ze zien dat jij niet kon zien.

Ik denk idd dat het een allergische reactie moet zijn. Het komt echter niet zo vaak voor lees ik. Maar goed, als het morgen nog niet weg is, dan haal ik een anti-histamine crème. Ik heb wel tabletjes ingenomen, maar ik denk dat crème effectiever is. Het is gelukkig wel al een stuk minder dan vanmorgen vroeg. Het zit nu vooral in mijn oogleden, pfff ik kan wel een eye-lid-lift gebruiken nu!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 10:20

Anders een anti histamine slikken als je die in huis hebt. Dat gezeur met mijn werk was iets van 12 jaar geleden, dus heb wel een foto gestuurd. Ik had toen sowieso een arbeidsconflict, omdat ik ziek was. Uiteindelijk ben ik ook ontslagen, echt niet leuk, ben er echt zwaar depressief door geworden. Dat terwijl ik het altijd erg naar mijn zin had op mijn werk. Ik had liever ook niet ziek geworden, ben nu nog steeds chronisch ziek. Het liefst was ik gewoon gezond.
Prikt die distel trouwens niet? Melkdistel heeft wel geneeskrachtige eigenschappen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 12:42

Tinka schreef:
Anders een anti histamine slikken als je die in huis hebt. Dat gezeur met mijn werk was iets van 12 jaar geleden, dus heb wel een foto gestuurd. Ik had toen sowieso een arbeidsconflict, omdat ik ziek was. Uiteindelijk ben ik ook ontslagen, echt niet leuk, ben er echt zwaar depressief door geworden. Dat terwijl ik het altijd erg naar mijn zin had op mijn werk. Ik had liever ook niet ziek geworden, ben nu nog steeds chronisch ziek. Het liefst was ik gewoon gezond.
Prikt die distel trouwens niet? Melkdistel heeft wel geneeskrachtige eigenschappen.

ja anti histamine tabletjes vanmorgen ingenomen en het is al een stuk beter. Die heb ik in huis omdat ik wel eens een aanval heb van iets, geen idee wat.
Melkdistel prikt wel maar niet zoals een echte distel of brandnetel.

Erg banketstaaf zoals dat gegaan is met je werk dan. En ben je toen een eigen praktijk begonnen?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:45

Ik heb eerst nog 2 jaar een uitkering gehad, en de opleiding voor veterinaire acupunctuur/ chinese geneeskunde gedaan en daarna ben ik een eigen praktijk begonnen. Dat liep al meteen heel goed, en ik had ook nog veel meer klanten kunnen krijgen. Maar het werd dus ook steeds zwaarder, moest vaak afspraken afzeggen omdat het niet meer ging. Dus toen we een heel goed bod op ons huis kregen, zijn we naar Frankrijk vertrokken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 13:10

Tinka schreef:
Ik heb eerst nog 2 jaar een uitkering gehad, en de opleiding voor veterinaire acupunctuur/ chinese geneeskunde gedaan en daarna ben ik een eigen praktijk begonnen. Dat liep al meteen heel goed, en ik had ook nog veel meer klanten kunnen krijgen. Maar het werd dus ook steeds zwaarder, moest vaak afspraken afzeggen omdat het niet meer ging. Dus toen we een heel goed bod op ons huis kregen, zijn we naar Frankrijk vertrokken.

Wel heel erge mooie opsteker dat je eigen praktijk zo goed liep en ook fijn dat je daarmee je weg naar vrijheid hebt kunnen kopen!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:11

Oh, allergische reactie !
Dat was ongetwijfeld schrikken geblazen, zo'n dik oog !!

Wij zijn weer effe in Spanje.
Hebben deze week al 2x het geluk gehad een kameleon te spotten in de tuin.
Ik heb hem net ook al in het 50+-topic gezet, maar ben er toch zo blij mee, dat ik hem hier ook nog eens post :D

Afbeelding

Het is niet de eerste keer dat we er hier eentje zien, maar het blijft speciaal !

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 17:14

Wauwie wat super super super gaaf zeg! Prachtige foto ook, heel goed gelukt. Wist niet dat die in Spanje woonden! En wat heerlijk dat je weer in je fijne huis bent! Geniet ervan!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:25

Wat gaaf die kameleon

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:37

Ze komen in Europa alleen voor in Andalusië (volgens Google ;-) ).

Hier hebben we ook wilde schildpadden. En muurgekko's hebben we ook in en om het huis.
Die laatste zijn wel bliksemsnel, dus daar schrik ik wel eens van ...
De kameleons zijn heel wat rustiger en trager. Eens je er een gespot hebt, kan je ze dus ook geruime tijd rustig bestuderen en uiteraard fotograferen en filmen :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 17:47

Marilu schreef:
Ze komen in Europa alleen voor in Andalusië (volgens Google ;-) ).

Hier hebben we ook wilde schildpadden. En muurgekko's hebben we ook in en om het huis.
Die laatste zijn wel bliksemsnel, dus daar schrik ik wel eens van ...
De kameleons zijn heel wat rustiger en trager. Eens je er een gespot hebt, kan je ze dus ook geruime tijd rustig bestuderen en uiteraard fotograferen en filmen :)

Erg gaaf. Gekko's ook superleuk! Spannend al die "vreemde" dieren. Fijn dat ze er nog zijn. Schildpadden zijn er in Frankrijk ook en niet zo ver van ons vandaan zijn er inheemse moerasschildpadden. Landschildpadden zijn beschermd en komen oostelijker in de Var en Languedoc (waar ons vorige huis stond) voor. Helaas worden ze veel gevangen (niet zo moeilijk natuurlijk) en illegaal verkocht. Er zijn er nog maar erg weinig.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:49

Een muurgekko ...

Afbeelding

Deze zijn dus erg schichtig en daarvan een scherpe foto nemen is niet voordehandliggend.

En een lokale, 'wilde' schildpad. Die zijn beschermd en mag je dus absoluut niet meenemen !
Grote boetes worden hiervoor uitgeschreven.

Afbeelding

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:50

Bij mijn vader in de Var heb ik inderdaad een keer een landschildpad gezien. En ook een schild gevonden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 17:51

Erg gaaf die dieren, Marilu, heel tof! Dan voel je je echt in het buitenland als je daar tussen mag wonen. Ja, deze landschildpadden bedoel ik inderdaad, die hebben we in Frankrijk ook, dus idd in de Var bij Tinka's pa ;-) en die worden dus illegaal gepakt en verhandeld.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:55

Hoe zuidelijker hoe meer reptielen, denk ik ....

Slangen zitten hier ook. Al enkele gezien ook, maar die heb ik liever op grote afstand :D

De gewone kameleon zou nog wel op enkele plekken aan de Middellandse Zee voorkomen, zegt Wikipedia ...

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gewone_kameleon

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 18:35

Ik zet deze hier ook even neer, misschien dat iemand het antwoord weet?
Bij ons is een Es omgegaan. Ik zag er een mooie kras boom in voor de paarden als alle bladeren er af zijn. Slecht idee?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 18:41

Helaas Marilu in Frankrijk zal ik ze niet zien die kameleons van jou. Veel geleerd van die wiki-link! En deze lichtbruine bij jou had er dus de pest in, ahhahaha.

Heb je bij jullie ook schorpioenen? Hier zouden ze tot nog een heel eind boven ons leven, maar we hebben ze (gelukkig) nog nooit gezien.

Wat hebben jullie een pech met je bomen, Balance!

Als je echt een es bedoelt en geen esdoorn, dan is het niet giftig. Dit zegt AI erover:

Goede vraag! Laten we dat even goed uitzoeken:

### **Is de es (Fraxinus) giftig voor paarden?**

**Antwoord**:
Nee, **de es (Fraxinus excelsior)** wordt **over het algemeen niet als giftig beschouwd voor paarden**.
Paarden kunnen soms wel bladeren, takjes of zaden eten van een es zonder problemen. Het wordt meestal gezien als een **veilig boomsoort** voor weiden of omheining in de buurt van paarden.

**Let wel op**:

* Als er sprake is van **roetdauwschimmel** (een schimmel die op essen voorkomt), kunnen de zaden (vleugeltjes) en bladeren **wel schadelijk** zijn. Dit komt omdat de schimmel *hypoglycine A* kan bevatten, wat ook in esdoornzaden zit en **atypische myopathie (spierziekte)** bij paarden kan veroorzaken.
* Dit is echter vooral een **probleem bij bepaalde esdoornsoorten** (zoals de Amerikaanse esdoorn of de vederesdoorn, *Acer negundo*), en niet bij de es (*Fraxinus excelsior*).

**Advies**:

* Hoewel de es over het algemeen veilig is, is het altijd goed om paarden niet te veel bladeren of zaden te laten eten van bomen die in de wei staan.
* Let ook goed op de aanwezigheid van esdoorns, want **esdoornzaden en bladen (vooral van de gewone esdoorn, *Acer pseudoplatanus*) kunnen wél giftig zijn**.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 18:48

O en Marilu, hier hebben we ringslangen, hazelwormen (wat een pootloze hagedis is en geen slang) valse adders oftewel gladde slang (herkenbaar aan hun lieve oogjes met ronde pupillen), en adders. Gisteren nog eentje gezien in het water waar we de honden lieten zwemmen. In ons vorige huis hadden we ook nog toornslangen, superlang worden die. Bovenstaande behalve de adder want die is giftig, hebben dus allemaal ronde pupillen. Als het in Europa ronde pupillen heeft, is het niet giftig.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 18:59

Mijn paarden zijn gek op bladeren en takken van de es. Bij ons oude huis stonden er erg veel, dus ze kregen regelmatig wat.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:02

O, is dat alleen in Europa zo? Ik dat dat dat de algemene stelregel is, ronde pupillen=niet giftig.
Ik had trouwens al gelezen van die atypische myopathy maar vroeg me af of de stam dan toch nog geschikt is om aan te krassen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 19:06

Tinka schreef:
Mijn paarden zijn gek op bladeren en takken van de es. Bij ons oude huis stonden er erg veel, dus ze kregen regelmatig wat.

Kijk dat is top om zo aan je info te komen Balance, dus als het echt een es is, lekker laten knagen!