Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:14

amies100 schreef:
Hoi ik kom even binnenvallen :o
Volgend jaar februari ga ik weer naar Pitea, Vorig jaar ben ik ook geweest en toen heb ik een hondensledetocht gedaan, naar de markt in Jokkmokk geweest, poolcirkel en de watervallen. Helaas het noorderlicht niet gezien wegens veel bewolking |(

Heeft er nog iemand tips om iets leuks te gaan bekijken of te doen daar in de regio? Weet iemand of je in die regio kan paardrijden in de sneeuw oid?

anoukwendy schreef:
Ik heb geen idee om iets in die regio te doen, misschien kan je gaby op bokt vragen, zit ook in dit topic, gabyfedde. Geen idee of ze wat weet hoor..

Meldt zich!!

Piteå is hier vlakbij.
Ik woon hier nog niet zo lang (sinds begin februari). Wat een echte aanrader is: het IJshotel in Jukkasjärvi (bij Kiruna). Qua paardrijden heb ik het nog niet zo goed verkend hier. Noorderlicht is supergaaf. Eigenlijk is het er bijna altijd wel, maar of het helder is is maar de vraag natuurlijk. Met het blote oog zie je het niet altijd, maar met een goed ingestelde camera wel.
Sneeuwscootertocht is ook een aanrader!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:17

Marion_ schreef:
Zeker *D :):) Mocht je op bezoek willen komen ben je welkom hoor!

Tot wanneer zit je daar? :+

Ik heb jullie verwaarloosd.. nog 1 examen en ik heb zeeën van tijd om alles bij te houden!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:42

Thanks voor de antwoorden! Dat was verhelderend :).

Kelly_ann schreef:
Xyris schreef:
Hahaha Welcome to Sweden, ik lach me rot! En niet gewoon een beetje herkenbaar!

Zou het ook vanuit NL te bekijken zijn?

Www.dreamfilmshd.org (of .se of .net) ze wisselen nog wel eens. Ik meen dat je vanaf .se doorgestuurd wordt naar de juiste. Maar ik weet niet tot hoe verre het legaal is.

Voor de noordelijke Zweden bewoners: Wat heeft jullie ertoe gebracht zo ver in het noorden te gaan wonen? Ik hoor dat het er heel mooi is, maar dat klimaat! En dan zit je ook nog met die "ziekte" die veroorzaakt wordt Door een slecht dag-nachtritme etc.. mijn vriend laat het allemaal heel negatief klinken ^^.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 20:40

idinn schreef:
Marion_ schreef:
Zeker *D :):) Mocht je op bezoek willen komen ben je welkom hoor!

Tot wanneer zit je daar? :+

Ik zit hier nog tot half augustus :)

Ik ben vorige week uitgenodigd om aan het einde van mijn onderzoek naar Umea te komen om mijn onderzoek te presenteren! Dus ga sowieso nog naar het noorden in de tijd dat ik hier ben :D

Ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar het dag/nacht ritme ding van de mensen in noord Zweden. Vooral de winter lijkt me ERG zwaar?
Ik wordt hier nog steeds bijna elke dag om half 5 wakker met de schrik dat mijn alarm niet is gegaan, omdat het klaarlichte dag is :+

anoukwendy

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 21:23

Hahah maar hier is het nu ook om 4 uur al gewoon licht :P en om 12 uur pas donker.. In de zomer is het maar 2,5 uur donker hier haha

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 21:25

Ik ben nu bijna een week weer in nederland..
Heb 3 weken in Gallivare gezeten en daar werd het helemaal niet donker s'nachts, maar heb helemaal geen problemen gehad met slapen! Nu ik weer terug ben in nederland moet het echt weer pikkedonker zijn voor ik kan slapen hahah

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 22:06

Kelly_ann schreef:
Xyris schreef:
Hahaha Welcome to Sweden, ik lach me rot! En niet gewoon een beetje herkenbaar!

Zou het ook vanuit NL te bekijken zijn?

Je kunt het sowieso vinden op www.swefilmer.com.
Vind de serie een beetje flauw maar er zitten echt herkenbare dingen in :')

Bokt Zweden meeting, cool! Alleen de vraag, waar in Zweden wordt het? De afstanden zijn wat extremer dan NL :))

Nog even en dan ga ik ook weer. Pfff was het maar zo ver :#

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 22:11

Ja ik ben voor een meeting, ik denk dan echt in het midden pinnen :D

Maps zeg Dorotea S, Zweden :))

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 00:58

Hoeveel keer past Zweden in Nederland? ^^.

Komt mijn vriend net aan "Als ik een baan heb kunnen we het huis van mijn stiefvader huren en mijn oom wilt heel graag dat je, zodra je paarden hebt gekocht, ze op zijn grond zet, het kost je niks".

-O- Krijg ^&%$(@&* eens HEEL snel een baan jij!

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 07:13

Haha nederland past 11 keer in zweden :+
Weet je zeker dat dat het midden is? :oo dat is hier 1000 km vandaan, is bijna net zo ver als van hier naar nederland hahah

Hahah dat zou wel chill zijn! Wil ik ook wel voor niks hahah

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 08:33

Xyris schreef:
Voor de noordelijke Zweden bewoners: Wat heeft jullie ertoe gebracht zo ver in het noorden te gaan wonen? Ik hoor dat het er heel mooi is, maar dat klimaat! En dan zit je ook nog met die "ziekte" die veroorzaakt wordt Door een slecht dag-nachtritme etc.. mijn vriend laat het allemaal heel negatief klinken ^^.

Ik woon het Noordelijkst gok ik (Gällivare, Norrbotten).
Reden dat ik hier woon is dat ik een baan aangeboden kreeg. Wilde altijd al wel in Zweden wonen (ouders wonen er ook parttime ivm de baan van mijn vader), maar zo Noordelijk was ik nog nooit geweest. Woon nu 100km boven de poolcirkel. Wordt hier al zeker een maand niet meer donker, maar vanaf maandag a.s. gaat de zon helemaal niet meer onder. Ik slaap prima, heb goede gordijnen.
Enige is dat ik 's avonds nog wel eens de tijd vergeet en dat is wel vervelend als je wekker om 5:45 gaat.
Toen ik hier kwam (3 februari) was het erg lang donker, maar de echte donkere maanden heb ik nog niet meegemaakt.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 14:21

Oh, dan heeft mijn vriend het wat overdreven ^^. Hoe staat het nu met de temperaturen?

Mijn vriend wilt dat ik naar Götland kom. Hij is meestal niet zo passioneel als het om dit soort dingen gaat. Hij zit liever achter zijn computer en hem tot iets brengen kan een hele tijd duren. Maar nu ik een milde interesse in Gotland heb getoond heeft hij binnen 36 uur weidegang voor paarden geregeld, een huurhuis én komt net aanzetten met een krantenartikel over 2 Nederlanders die afgelopen week geemigreerd zijn naar gotland. Om maar te zwijgen over kleine details zoals hoe paarden tehouden hier, waar overdekte rijhallen zijn etc etc. *help* Ohja, en we kunnen ook een stuk grond van zijn oom kopen om een huis te bouwen *\o/*

PS. Mijn vriend zijn oom heeft enorm veel landgoed, voornamelijk bezaaid met bomen. Hij krijgt subsidies om het gebied te onderhouden. Dus houden zoals het is zonder dat het overbegroeid raakt. Maar ga daar maar eens met een grasmaaier aan de slag ^^ het is enorm rotsachtig en boom na boom met hier en daar wat open plekken. Normaliter zet hij er een tweehonderd schapen op, die vreten het kaal in een week of 4, (geeft een beetje een idee van hoe groot het is). Maar de eigenaar van de schapen doet dat kennelijk niet meer.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:31

Leuk! Denk alleen niet dat op gotland veel vraag naar stallen is of wel?
Vrienden van ons (komen ook uit nederland) wonen ook op gotland haha

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:44

Grappig, de wereld is zo klein soms! Iets meer als een jaar geleden wist ik niet eens dat het bestond ^^.

Nee er is geen vraag naar stallen -helaas, want ik zou dolgraag een stalhouder zijn-. Ik functioneer niet zo goed onder een baas, ik zou graag eigen baas zijn en lekker buiten werken, maar ik weet bij god niet wat er rendabel kan zijn, want zo goed opgeleid ben ik nou ook weer niet.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:02

Als er zoveel land is kan je misschien een fokkerij beginnen. Van Gotlandponies b.v.?

Ik ben er alweer over drie weekjes! Stroopwafels en drop mee voor de liefhebbers daar haha!

En ik ga toch eens goed kijken of een Zweedse man aan de haak slaan lukt <<) Kent jouw vriend geen leuke vrijgezellen Kirri?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:10

Haha ik ken nog wel een aantal vrijgezellen op Gotland Kelly ^^.

Ik ben er inderdaad in gedoken of een fokkerij een optie is maar ik hoor vanuit elke uithoek dat je daarmee eigenlijk alleen maar je geld weg brengt onafhankelijk van hoeveel paarden je hebt... Ik zou daarnaast een fulltime baan moeten hebben. Ik zit daar niet op te wachten, ik wil echt iets doen wat ik met plezier doe, planten, dieren, creativiteit, informatie verstrekken, catering, kleine evenementen... Daarnaast leuk fokken als hobby. Zal vast wel iets in te vinden moeten zijn, maar tsjee, ik ken mezelf, ik wil altijd van alles en nog wat maar, hoe realistisch ik ook ben, op de één of andere manier weet ik het met mijn berekeningen nooit te redden ^^. (Teveel risico en te weinig foutmarge).

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:46

Kelly_ann schreef:
Als er zoveel land is kan je misschien een fokkerij beginnen. Van Gotlandponies b.v.?

Ik ben er alweer over drie weekjes! Stroopwafels en drop mee voor de liefhebbers daar haha!

En ik ga toch eens goed kijken of een Zweedse man aan de haak slaan lukt <<) Kent jouw vriend geen leuke vrijgezellen Kirri?

Zal het hem eens vragen :))

ja super leuk dat je weer gaat. Misschien ga ik maar stroopwafels importeren en verkopen :')

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:12

Als je toch mannen aan het filteren bent voor een keuring...mag ik er ook 1 uitkiezen O:) ?

Stroopwafels verkopen ze bij de Tiger! Wel mini's weliswaar, maar het zijn stroopwafels.
En salmiakki en lakritis (oh crap, ik weet alleen de Finse benaming nog, maar jullie snappen wel wat ik bedoel) is er in overvloed toch? Hoewel, nu ik dit aan het typen ben herinner ik me dat we met couchsurfen bij iemand sliepen die de Nederlandse drop toch ook heel anders vond smaken.

Xyris dat klinkt allemaal wel goed! Ik zou je vriend even een contract laten ondertekenen waar die al z'n uitspraken in vast zet <<)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:18

Xyris schreef:
Oh, dan heeft mijn vriend het wat overdreven ^^. Hoe staat het nu met de temperaturen?

Vandaag was het een graad of 15. Maar voelde warmer, zon is erg krachtig. Vorig jaar was het hier 6 weken lang 30 graden (en is zelfs de warmste plek van Europa geweest). Het klimaat is extreem, zie deze link http://nl.wikipedia.org/wiki/Subarctisch_klimaat

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:46

Oh das zo slecht nog niet Gaby, of eigenlijk best goed ^^.

En Diel, zodra ik over ga schakelen op emigreren zorg ik inderdaad wel dat alles geregeld is ^^. Mijn hoofd slaat aardig op hol, maar we hebben het pas over 2 jaar en dan moet vriendlief ook een baan hebben. Dus het blijft nog bij dromen. Zijn informatie was wel aannemelijk.
- Zijn oom heeft een paarhonderd hectare grond, als het niet de duizend in gaat met voornamelijk bebossing.
- Zijn stiefvader heeft een woning die hij niet gebruikt en mijn vriend woont bij zijn moeder in. Ze willen maar al te graag van hem af om het zo maar te zeggen ^^.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 01:45

Zou heel tof zijn als het door zou gaan, ik duim voor je :)

Gaby dat klinkt als een fijn temperatuurtje momenteel. Mensen geloven nooit dat het in het noorden ook warm kan zijn ofzo. Ik heb een tijdje in Finland gewoond waarbij iedereen zei dat ik gek was om naar zo'n koud land te gaan. Eind september lag ik nog in m'n bikini bij een strandje :') Oke een maand later liep ik vervolgens in de sneeuw, dat is de andere kant :+ Extremen zoals je zegt.

Zucht...Scandinavië ik mis je

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:00

Dropjesss!!! Hebben hahah

Gister liep ik met mn moeder in växjö, was een of ander kultuur iets, liepen best leuke jongens rond haha

Bij de lidl hebben ze vaak ook stroopwafels

Woow gaby dan is het bij jullie warmer als hier haha. In de nacht is het hier echt koud nog, zelfs af en toe nachtforst. En overdag is het nu rond de 12 graden.

Haha dus bijna heel gotland is van hem? :P
Zou wel vet zijn!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:52

Ik ben jaloers! Wil ook weer naar Zweden :P Heb alweer bijna spijt van dat ik in België ben gaan werken met hun rare regels maargoed, nog even op de tanden bijten :P

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:55

Hoe lang moet je nog Fangio?

Heb eerder al een Zweedse vent ontmoet die, mwah, er best mag zijn ^^. Alleen is ie inmiddels getrouwd en heeft een kind. Ze zijn niet allemaal hopeloos haha.

Vraagje: Ik heb een Beemster-kaas (oud) verslaving, PLEASE! Vertel me dat ze dat ook in Zweden hebben! *Schuift nerveuzig heen en weer op haar stoel in afwachting van een antwoord*...

En Anouk, zo wil ik het nou ook weer niet noemen ^^ Maar een groot deel van midden Gotland (rechts van Klintehamn, rond Hejde) is wel van hem ja.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:57

Iiewl oude kaas hahah.
Ze hebben wel gouda kaas en edammer kaas maar wij eten geen oude kaas dus geen idee haha
Chill, dan kunnen jullie idd makkelijk wat kopen :P

Fiango je bent altijd welkom om langs te komen hoor haha