Griekenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:20

Is zuipen in Cherso nog steeds een ding ja?

Maar gelukkig is Kreta groot. Ik heb een keer vlakbij Rethimnon gezeten en vond het echt heel erg leuk.
Op de bekende eilanden heb je in alle grotere steden wel meer jeugd denk ik maar kan me niet herinneren dat er nou veel van de typische "zuipvakantie" jeugd zat.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:22

Ik ben een paar keer op Kreta geweest. Nee het is niet die mooie kusten van Lefkas maar het eiland heeft zeker wel mooie plekken. Je moet wel een auto hebben om de mooie plekken op te zoeken.
Ik ben 2x in Sissi geweest een klein schattig kust plaatsje. En vandaar uit naar spinalonga, lasithi hoogvlakte, kritsa. Maar ook het zuiden van Kreta is nog zonder massa toerisme

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:36

daffodil schreef:
Ohh Lefkas heeft een bijzonder plekje bij mij, echt magisch vond ik het daar.

Ik ben weer terug van Kos. Ik heb een topvakantie gehad, dat zonder meer maar vond ik Kos heel mooi/bijzonder etc. nee. Het was wel heerlijk dus als ik nog een keer verder niets wil, kan ik zo daarheen.

Nu ben ik aan het loeren voor september maar ik wil heel graag vliegen vanaf rotterdam en dan is de keuze beperkt. Ben ik erg als ik zeg dat ik denk dat Kreta niks is? Ik ben er nooit geweest namelijk maar laat me leiden door de Chersonissos toestanden. Hier zitten vast ervaringsdeskundigen die het me kunnen vertellen!

Ik ben 3 x naar Kreta geweest en wil zeker nog wel een x terug.
Ik vind de omgeving van Retymnon of Chania erg leuk.
Agios Nikolaos ook leuk.
En aan de andere kant Matala.

Ik heb hier paar dagen geleden een linkje geplaatst van een aanbieding, zag er ook heel leuk uit.

Kreta is groot en mooie natuur, er is voor iedereen wel iets te vinden.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:39

Ik ben nog nooit op Kreta geweest, maar in September is het zuip seizoen ook sowieso al wel afgelopen. Dus dan zou ik me er sowieso niet zo druk om maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:49

Skessa_ schreef:
Ik ben nog nooit op Kreta geweest, maar in September is het zuip seizoen ook sowieso al wel afgelopen. Dus dan zou ik me er sowieso niet zo druk om maken.

Klopt, ik ben eind september weleens een dagje en avond naar Chersonissos geweest, ik vond het een leuk stadje en we hebben lekker gegeten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:34

Kijk hier kan ik echt wel wat mee, thanks! Ik ga eens rustig kijken voor een dag of 12 naar Kreta

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 12:25

daffodil schreef:
Ohh Lefkas heeft een bijzonder plekje bij mij, echt magisch vond ik het daar.

Ik ben weer terug van Kos. Ik heb een topvakantie gehad, dat zonder meer maar vond ik Kos heel mooi/bijzonder etc. nee. Het was wel heerlijk dus als ik nog een keer verder niets wil, kan ik zo daarheen.

Nu ben ik aan het loeren voor september maar ik wil heel graag vliegen vanaf rotterdam en dan is de keuze beperkt. Ben ik erg als ik zeg dat ik denk dat Kreta niks is? Ik ben er nooit geweest namelijk maar laat me leiden door de Chersonissos toestanden. Hier zitten vast ervaringsdeskundigen die het me kunnen vertellen!

Aaah, heb je nog (excursie) tips :D? Is er misschien een bedrijfje die dit doet? Ik weet dat Tui ook excursies heeft maar heb altijd betere ervaring met lokale touroperators :)

En kwa vervoer; ik zit er aan te denken om niet alle dagen een auto te huren maar misschien een scooter, zou dat kunnen denk je? Of echt beter een auto? Wij zitten in Ligia

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 12:39

Wij hebben met een auto rondgereden maar dat komt omdat ik scooters bloedlink vind. Maar ik heb er zat met de scooter gezien. Wij hebben wel echt flink rondgereden daar dus dan is een auto wel fijn. Ook de airco trouwens ;-)

Als je een boottocht wilt doen, is de MS Christina echt een aanrader. Engels personeel en je wordt er heel goed verzorgd. Echt een dikke 9. Er is ook een Lefkas FB groep waar vooral NL tips delen, daar had ik deze ook uit.

Verder is de tocht naar de vuurtoren echt gaaf maar je moet wel tegen hoogtes kunnen. En alle stranden zijn geweldig, wij hebben gewoon lekker rondgereden en her en der wat verschillende plekken gepakt.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 13:04

Ik wilde ook nooit naar Kreta, maar Rethymno vond ik zo leuk! Veel leuker dan verwacht.

Ik ben sinds gisteren terug van Kos. Hebben paar nachten nisyros gedaan, was erg leuk.
Kos is zeker niet het mooiste eiland, maar het is een mooie uitvalsbasis en de sfeer is heel fijn. Ik vond het al wel druk, drukker dan eerdere jaren in deze periode.

Wij gaan in september ook weer. Kreta of Rhodos zijn opties, maar ook buiten Griekenland gaan we kijken.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 13:34

Kreta is echt zo veel.meer dan Chersonisos. Gelukkig maar want die kant vind ik niks.

Naast Chersonisos zou ik ook Malia en Stalida (liggen er naast) vermijden.

Mijn voorkeur heeft omgeving Rethymnon of iets meer richting Chania. Plakias is ook best oké, maar wat minder als uitvalsbasis als je graag dingen met de auto doet.
Ook wel.naar het Oosten geweest, leuk voor een keer maar miste daar de mooie stranden.

Vanuit Rethymnon zijn veel leuke strandjes te berijken met de auto. Aan baaitjes, die vind ik het leukst.

Kos.ook veel geweest. Kosstad vond ik altijd zo een leuke sfeer hebben.

Misschien wil ik daar wel heen in september. De laatste keer Kos is ook al 12 jaar terug.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 14:04

Ik ben 2 x op kos geweest. Het is dat ze er zo een fijn hotel hadden. Maar na 1 x had ik het eigenlijk wel gezien.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 15:38

Maar vanuit Kos kun je vrij simpel door naar een paar kleine eilandjes zonder vliegveld. En dat is dan weer een pluspunt.

Volgende keer Kreta willen we omgeving Chania.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 16:27

Kosseh, als je nog een keertje op avontuur gaat in Oost-Kreta, ga dan eens naar Itanos. Dat heeft een opgraving en een paar mooie zandstranden. Noord van de opgraving en zuid van de opgraving (kijk maar op Google Maps op de satellietfoto).
Nog verder naar het zuiden, aan de andere kant van de heuvel is het beroemde Vai strand, maar dat is superdruk en commercieel.
Het bananenstalletje bij de driesprong naar het Vai-strand is wel de moeite waard. Hij verkoopt de allerlekkerste bananen!
En onderweg is het Toplou klooster een aanrader.
Als je helemaal tot rust wilt komen, dan is Kato Zakros ideaal! Helaas heeft het geen zandstrand. Wel stilte, een mooie opgraving, bijzonder wandel- fietsgebied, heerlijk eten en hele relaxte mensen.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 16:49

Wij hebben nu plannen voor Duitsland, maar als het zulk sh*t weer blijft, hoop ik dat ik manlief kam overtuigen voor een lastminute naar Griekenland!
Welke eilanden zijn aanraders met een 2-jarige?

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 17:01

Het allermooiste zandstrand van Kreta (vinden wij) is in het zuiden.
Het Kommos zandstrand is heel lang en loopt helemaal door naar Kalamaki (en eigenlijk nog verder tot aan Kokkinos Pirgos.
Kilometers zandstrand met of zonder strandtent (laatste stuk van Kommos, aan de kant van Matala) of bedjes. Vanaf de opgraving richting Kalamaki is een heel stuk zonder voorzieningen. Eerst een deel gewoon en daarna wordt het nudistenstrand. Bij de opgraving staat een foodtruck die lekkere hamburgers en ijskoud drinken serveert.
Bij Kokkinos Pirgos is het zandstrand minder mooi, maar de bedjes zijn gratis en de verzorging vanuit de cafés en taverna's is perfect.
Het is maar net wat je fijn vindt.
Bij Kommos zijn waterschoenen wel aan te raden vanwege de grote en gladde stenen die daar liggen (restanten van een antieke haven, zegt men).

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 20:47

Ben al vaak op Kreta geweest. Maar eigenlijk nooit in juli of augustus. Maar dan ook nooit last gehad van dronken jongelui. Kreta heeft zeker veel te bieden. Al ben ik het er wel mee eens dat er mooiere eilanden zijn.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 22:24

Ons huis staat in een boerendorp in Zuid-Kreta met twee mezedopoleio's (café's waar je kleine gerechtjes bij een alcoholisch drankje krijgt).
Daar kom je eerder een dronken boer of herder tegen, dan dronken jongelui _/-\o_

In Juli en Augustus komen veel Grieken naar hun vakantiehuis op Kreta. Dan is het veel drukker op het eiland en ook ons dorp, en wordt er echt veel georganiseerd. Bijvoorbeeld het Matala Beach Festival, concerten, dorpsfeesten, maar ook bruiloften en doopfeesten worden vaak in juli en augustus gehouden omdat familie dan ook op het eiland is.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 14:54

Bedankt voor de tips Albertina.

Vai ben ik geweest, maar vond ik niet echt een leuk strand. Denk dat dat ook door de drukte kwam Zandstrand hoeft niet. Kiezels vind ik altijd wel fijn, geen zand wat overal zit. De reden waarom ik in NL niet naar het strand ga (terwijl ik op loopafstand woon).

In de omgeving van Rethimnon heb ik een aantal standen waar ik vaker ben geweest, die ik fijn vind.
In het zuiden bij Plakias in de buurt, prima te doen vanuit Rethimnon:
Mikro Ammoudi, klein baaitje met een leuk tentje wat hoger. Het is een gemengd strand.
Skinaria, groter maar wel mooi. Fijne taverne erbij. De duikschool duikt vanaf dat strand.
Richting Chania:
Seitan Limania. Hier ben ik in corona tijd geweest, waardoor het niet zo druk was. In het hoogseizoen te druk denk ik. Ook geen makkelijk pad om er te komen.
Iets ten oosten van Rethimnon:
Spilies Beach, niet te groot en een strandtentje er bij. Ook een grot waar je heen kan.
Beach Good Land, beetje het zelfde idee als Spilies alleen dan wat minder verzorgd en minder druk. Ik zou alleen wel eerder kiezen voor Spilies Beach.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 16:49

Ik ben momenteel op Zakynthos, vandaag meegeweest met Marios Cruises en echt ik raad het aan, geweldig mooie boottocht met respect voor de zee en alles wat erin leeft!

We hebben genoten! :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 16:51

Albertina71 schreef:
Ons huis staat in een boerendorp in Zuid-Kreta met twee mezedopoleio's (café's waar je kleine gerechtjes bij een alcoholisch drankje krijgt).
Daar kom je eerder een dronken boer of herder tegen, dan dronken jongelui _/-\o_

In Juli en Augustus komen veel Grieken naar hun vakantiehuis op Kreta. Dan is het veel drukker op het eiland en ook ons dorp, en wordt er echt veel georganiseerd. Bijvoorbeeld het Matala Beach Festival, concerten, dorpsfeesten, maar ook bruiloften en doopfeesten worden vaak in juli en augustus gehouden omdat familie dan ook op het eiland is.

Dat is op veel eilanden het geval.
Sowieso trekken veel scholieren en studenten tijdens de lange zomervakantie naar de eilanden.
Er zijn dorpen op eilanden die 's winters uitgestorven zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 18:06

Wij zitten inmiddels op de Peloponnesos. Even acclimatiseren met de hitte :=
Mis nog een beetje de eiland sfeer ofzo, maar wel weer heerlijk om na zoveel jaar weer terug te zijn in Griekenland <3

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 18:51

Veel plezier, manzano ! En geen slecht weer :P

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 19:10

Ik ben aan het rondkijken voor Kreta maarrrrr....mijn zus kwam vandaag met de melding dat mijn zwager voor werk naar Las Vegas moet begin december en laat dat nou mijn allergrootste liefde zijn! Dus ik ga wel even goed kijken want beiden gaat m niet worden hahaha en ik weet ook niet of mijn vriend staat te springen voor Las Vegas. Hij is er nog nooit geweest maar ik heb gedreigd dat ik dan door Elvis getrouwd wil worden :D :D :D :D :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 20:13

daffodil schreef:
Ik ben aan het rondkijken voor Kreta maarrrrr....mijn zus kwam vandaag met de melding dat mijn zwager voor werk naar Las Vegas moet begin december en laat dat nou mijn allergrootste liefde zijn! Dus ik ga wel even goed kijken want beiden gaat m niet worden hahaha en ik weet ook niet of mijn vriend staat te springen voor Las Vegas. Hij is er nog nooit geweest maar ik heb gedreigd dat ik dan door Elvis getrouwd wil worden :D :D :D :D :D

Ik heb niets met Las Vegas, dus ik zou kiezen voor Griekenland :9

Fijne vakantie Manzano !

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 20:19

Manzano waar ga je precies heen? Ik mag in september pas weer :-(