[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 21:37

Zo dat was weer een weekje zeg.. miste jouw update gisteren al.
Iets met zondag even bij lezen met een kopje thee ;)
De nieuwe raampjes zien er goed uit. De vorderingen gaan gestaag daar op die zolder.

Die storm is echt goed te keer gegaan. Zo nat als het bij jullie is, zo droog is het hier (zuid-Limburg). hopelijk hebben jullie geen schade aan de gebouwen.
En de zee…. Zalig!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 11:24

balance schreef:
Zo dan, dat is een heftige storm geweest.
Genoeg stookhout in elk geval.
Zolder is zo lekker licht; mazzel met die deuren zeg!

Ja zeker en dat hebben we ongeveer een maand lang bijna iedere avond gehad, een onweersstorm echt soms leek het wel de zondvloed. En heftig onweren ook. Ook een keer een klap vlakbij. Maar niet in die bomen ingeslagen want die waren gewoon wit niet verbrand. Maar de vele regen maakt de grond zacht en bomen die al niet 100% zijn, waaien dan om en nemen andere in hun val mee. Ja, veel te veel stookhout nu, maar ja, als het binnen twee jaar op is, was het niet voor niets.

Die deuren was echt mazzel ja. Ze gaan eruit kennelijk, ouderwetse deuren met glas erin. Het is nu meer industrieel met glas, schuifduren, aluminium etc. Dat is de mode. Hout ook nog wel maar met modern glas erin. Dit zijn deuren met ruitjes die geslepen zijn, met zo'n mooie rand! Nou alleen dat al is veel geld. Ze waren nu inclusief deurpost, handgrepen (vreselijke, dus komen antiek-look in) en glas én bezorgen rond de 1500 euro. Dus ik meen iets in de 230 per deur. Dat is echt geen geld. Meest zijn ze dubbel zo duur en dan moet je het glas er zelf nog bij kopen. Én supersnel leverbaar. Oostblok, niet China, scheelt ook.

SjonnieZ schreef:
Zo dat was weer een weekje zeg.. miste jouw update gisteren al.
Iets met zondag even bij lezen met een kopje thee ;)
De nieuwe raampjes zien er goed uit. De vorderingen gaan gestaag daar op die zolder.

Die storm is echt goed te keer gegaan. Zo nat als het bij jullie is, zo droog is het hier (zuid-Limburg). hopelijk hebben jullie geen schade aan de gebouwen.
En de zee…. Zalig!

Wat lief dat je me miste, of de update dan althans, hahaha. We zaten dus aan de kust. En ik had wel 's avonds op zondag het filmpje gemaakt, maar toen waren we alweer op de terugweg via de Pyreneeën en daar hadden we geen goede verbinding en kreeg ik het filmpje niet naar YT opgeladen. Helaas, c la vie.

We gaan idd gestaag door. Je moet. We kunnen het niet zo laten, maar wat een werk, tjemig. Zodra maar die kap gewit is, dan komen de muren en dat is minder heftig. Maar ja, er is altijd werk dat tussendoor komt. Het gras staat meer dan een meter hoog her en der en moet qua onderhoud gewoon gemaaid worden. Er is een tuin die is ontploft, er zijn veel leuke schrijfopdrachten voor de icing on the cake en er zijn dieren en een huishouden. En er is helaas maar 1x energie en tijd, dus als we een uur of 3 pd in de verbouwing kunnen werken is het veel.

Dank geen schade aan gebouwen, voor we alsnog weten.

Marilu

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:26

Ja, ik was ook al aan het denken, 'oei, geen filmpje' :D
Gewoontedieren, hé, mensen ;)

Wat zijn jullie toch handig !
Ik lees nu dat jullie per dag 'maar' 3 uur aan de zolder werken. Klinkt nog overzichtelijk, maar vraagt toch veel energie, niet ?

Heel speciaal, die ooievaars :j
Mooi dat ze het wel veiliger gaan maken aan de spoorweg !

En de Golf van Biskaje is toch ook weer een eindje rijden van bij jullie. Ik veronderstel dat de kust van de Middellandse Zee veel dichter ligt. Maar dat is wel een heel andere sfeer dan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 12:38

Marilu schreef:
Ja, ik was ook al aan het denken, 'oei, geen filmpje' :D
Gewoontedieren, hé, mensen ;)

Wat zijn jullie toch handig !
Ik lees nu dat jullie per dag 'maar' 3 uur aan de zolder werken. Klinkt nog overzichtelijk, maar vraagt toch veel energie, niet ?

Heel speciaal, die ooievaars :j
Mooi dat ze het wel veiliger gaan maken aan de spoorweg !

En de Golf van Biskaje is toch ook weer een eindje rijden van bij jullie. Ik veronderstel dat de kust van de Middellandse Zee veel dichter ligt. Maar dat is wel een heel andere sfeer dan.

Wat lief dat je aan ons dacht.

Ja om en nabij 3 uur verbouwen we per dag. Het zal eens wat meer zijn, maar niet meer dan dat. Verbouwen is echt slopend voor het lijf, zeker zo boven je hoofd. Mijn lijf trekt dat niet zo lang. Erwins lijf doet er wat langer over om te waarschuwen, maar hij doet veel zwaar werk in de ochtend, bijvoorbeeld onder het schriklint maaien, dat is 2 km maaien, dat is veel en zwaar met zo'n machine. Of uren op de tractor zitten om de paden te maaien of het land te onderhouden, dat gaat ook in je rug zitten. Dus we zijn helaas, echt erg helaas geen 20 meer maar 3x zo oud, dus de energie gaat gewoon een keer op.

Ik begin zelf de dag met die wandeling van 2km. Dan trek bijv onkruid als we zitten te lunchen of buiten thee drinken. Ik geef de planten buiten water als de honden tussendoor wat moeten doen. Tijdens het koken, doe ik een was, droger, of vaatwasser klaarzetten. Ik werk 's avonds voor de tv als ik mijn fysieke rust neem. Eigenlijk doe ik altijd wel 2 dingen tegelijk, anders zou ik helemaal tijd tekort komen. Maar ook ga ik vaak per dag even plat op bed. Zet ik het alarm op 20 minuten en dan kan ik weer verder.

En zondags doen we niets. Niet omdat het zondag is, maar omdat we 1 dag in de week voor ons samen willen zonder verbouwen en op zondag zijn er vaak leuke dingen open.

We zitten ongeveer midden tussen de twee zeeën in. Het is naar beide kanten een uur of 3 rijden, maar de Atlantische daar rijden we sneller naartoe. Ja, heel andere sferen. Ik vind de midd zee wel erg gezellig ook. Meer Zuid-Frankrijk sfeertje, meer zon, meer veel culturen, echt heel anders. De atlantic is ruiger, mensen zijn wat stugger vind ik en de grotere steden zoals Bayonne en Biaritz hebben een duurder image. Aan de Midd zee heb je natuurlijk Monaco en Cannes, maar dat is dan weer meer extravagant.

En die ooievaars, echt, zo bijzonder!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 15:00

Wij zijn er iets minder goed vanaf gekomen na de storm. Twee flink bomen omgevallen waarvan een een gedeelte van het huis heeft beschadigd. Ik was niet thuis, met een vriendin naar een voorstelling.
Mannetje ligt beneden op bed met een gerepareerde achillespees maar heeft gelukkig niets.
In het donker was de ravage niet zo goed te zien, maar overdag…pfff

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 17:07

balance schreef:
Wij zijn er iets minder goed vanaf gekomen na de storm. Twee flink bomen omgevallen waarvan een een gedeelte van het huis heeft beschadigd. Ik was niet thuis, met een vriendin naar een voorstelling.
Mannetje ligt beneden op bed met een gerepareerde achillespees maar heeft gelukkig niets.

Heftig joh! Akelig hoor als je na gaat denken wat er allemaal had kunnen gebeuren. Gelukkig zijn jullie zelf ok. En je man ook nog in de lappenmand, dat is wel veel allemaal! Veel sterkte!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 18:01

Storm is sowieso altijd akelig, vind ik ...
Tussen de bomen wonen, is op zo'n moment wel erg spannend ..
Waar we vroeger woonden, waren we omringd door van die lange 'telefoonpalen'. Dennen of sparren (ik vergeet de verschillen willen altijd :o ). Eigenlijk maar 1 keer schade gehad door een afgeknakte kroon, maar was bij hevige wind toch altijd bang afwachten.

Jullie hebben dan waarschijnlijk altijd een vaste dagplanning, Monique ?
Zo te lezen wel weinig tijd om te luieriken ;) Daar ben ik wel goed in eigenlijk, in luieriken :o

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 19:58

Marilu schreef:
Storm is sowieso altijd akelig, vind ik ...
Tussen de bomen wonen, is op zo'n moment wel erg spannend ..
Waar we vroeger woonden, waren we omringd door van die lange 'telefoonpalen'. Dennen of sparren (ik vergeet de verschillen willen altijd :o ). Eigenlijk maar 1 keer schade gehad door een afgeknakte kroon, maar was bij hevige wind toch altijd bang afwachten.

Jullie hebben dan waarschijnlijk altijd een vaste dagplanning, Monique ?
Zo te lezen wel weinig tijd om te luieriken ;) Daar ben ik wel goed in eigenlijk, in luieriken :o

Officieel moet je in Frankrijk bomen niet naast je huis hebben ivm brandgevaar. Ik geloof dat niemand die regel naleeft. Ik vind heerlijk bomen om mijn huis. Lekker beschermd gevoel. We hebben hier wel gekeken of er grote waren die bij omvallen op het huis zouden kunnen komen, en dat valt mee. Wel op de schuren en stallen.

We hebben een redelijk vaste dagplanning, die voornamelijk gedirigeerd wordt door het verzorgen van de dieren. Yoda heb ik terug kunnen brengen naar 4x pd eten ipv 5x. Ze eten op hetzelfde moment als wij en daarna even uitlaten. Omdat Yoda epilepsie heeft, wil ik dat zo regelmatig mogelijk houden. Dus daar heb je dan al ankerpunten qua tijd.

De middag aan het huis bouwen, ook een vast punt.

Dus ja, dan zit er wel een stramien in. Maar dan heb je ook een houvast, dat is ook wel fijn. Weinig luieren hier of zoals jij zegt luierikken. Toch ken ik mensen die heel erg veel harder werken dan wij. Echt die gaan als een speer. Die rennen ook als ze even een ladder pakken, die hebben megaveel energie. Zijn ook een generatie jonger. Dat scheelt.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 21:12

balance schreef:

O wat erg balance dan kun je wel huilen he
Hopelijk lukt het jullie om de schade gauw te herstellen en vallen de kosten mee.

@monique.. ik denk dat dat dag ritme jullie veel brengt. Zo houden jullie het lang vol met verbouwen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 21:43

SjonnieZ schreef:
balance schreef:

O wat erg balance dan kun je wel huilen he
Hopelijk lukt het jullie om de schade gauw te herstellen en vallen de kosten mee.

@monique.. ik denk dat dat dag ritme jullie veel brengt. Zo houden jullie het lang vol met verbouwen.

Hi Sjonnie, het is ook van belang voor de geestelijke gezondheid om een evenwicht te hebben tussen van allerlei dingen. Als die balans doorslaat naar alleen maar verbouwen, dan gaat de lol er erg snel af en gaat er steeds meer fout. Of de creativiteit gaat eruit. Nu op onze manier en tempo hebben we tijd om creatieve oplossingen te bedenken. Want voor zo'n huis als dit zijn er weinig oplossingen die 100% passen. Dus op deze manier breekt het lijntje niet. Op dit moment is het onderhoud wel een spelbreker, er moet ontzettend veel qua buiten. over een paar weken is dat voorbij dan verdroogt het allemaal, maar nu is het heftig veel.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 22:03

Helemaal eens Monique dit is de enige manier om een project huis als dit op de rit te krijgen. Maar de discipline om het ook zo daadwerkelijk aan te pakken is niet iedereen gegund.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 22:09

Dank je Sjonnie voor het compliment. Vanaf 1991 knappen we al zo huizen op. In NL werkten we dan nog wel natuurlijk, maar dan hadden we ook een ritme bedacht. Maar daar hadden we dan alleen 3 dagen in de week incl weekend en daar liepen we wel aan tegen wrijvingen. Nu we onze tijd zelf kunnen indelen zonder dat er werkuren van een baas bij zitten, is het veel beter te doen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 22:23

Bij zo’n groot project als dit lijkt mij eigen tijd kunnen indelen bijna randvoorwaardelijk.
Wat zijn jullie van plan met dit huis? Is het een blijvertje?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 23:49

SjonnieZ schreef:
Bij zo’n groot project als dit lijkt mij eigen tijd kunnen indelen bijna randvoorwaardelijk.
Wat zijn jullie van plan met dit huis? Is het een blijvertje?

Ja, dit is ons laatste huis. Als we niet weghoeven gaan we niet meer weg hier. Dit huis heeft echt alles wat we willen in een huis en alleen het uitzicht al op de Pyreneeën is het meer dan waard. En erg veel potentie in het huis, gebouwen en terrein. Ook het klimaat is wat we zoeken. Dus, ja dit is een blijver.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:14

Voor mij klinkt het als een relaxt tempo, goed vol te houden :) ! Zelf overdrijven mijn vriend en ik graag, vooral mijn vriend heeft een hoeveelheid energie waar je jaloers op wordt _O- die kan ik niet bijhouden.

Maar ik ben wel toe aan een verbouwpauze als dit huis klaar is :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 08:59

Sintara schreef:
Voor mij klinkt het als een relaxt tempo, goed vol te houden :) ! Zelf overdrijven mijn vriend en ik graag, vooral mijn vriend heeft een hoeveelheid energie waar je jaloers op wordt _O- die kan ik niet bijhouden.

Maar ik ben wel toe aan een verbouwpauze als dit huis klaar is :)

Nou, stiekem ben ik wel een beetje jaloers op de energie van je vriend. Van mij kan het niet snel genoeg gaan, maar ja, wij zijn 60 plussers en dat merk je toch echt. Behalve energie wordt je lijf ook echt krakkemikkiger helaas.

Dus ik zou zeggen, niet remmen die vent van jou, laat maar lekker doorgaan! Af is af. Komen jullie verkoop/verhuisplannen nu in zicht?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:26

Wel goed om maar een beperkte tijd per dag te klussen. Wij moeten zoveel doen, en veel moet ook echt zo snel mogelijk gedaan worden, dat we hele dagen klussen. Totdat we weer helemaal naar de klote zijn en in slaap vallen op de bank.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:42

Monique1963 schreef:
Dus ik zou zeggen, niet remmen die vent van jou, laat maar lekker doorgaan! Af is af. Komen jullie verkoop/verhuisplannen nu in zicht?

Ja alleen soms is het wel vermoeiend, dan staat hij om 6u s ochtends weer de steiger te verbouwen enzo haha. Ook komt er niks van de gewone huisklusjes terecht dus ik ben de enige die afentoe opruimt of schoonmaakt en dat is echt mijn hobby niet dus het huis ziet er niet uit :') van het weekend heb ik de boel aangeveegd in plaats van gestofzuigd omdat ik bang was dat de stofzuiger het niet meer zou trekken haha.

Het einde is wel echt in zicht, maar er zijn nog aardig wat afwerk dingen. En deze week is mijn vriend beveiliging bij een festival dus hij draait qua werk al minimaal 80u deze week :o heftig weekje

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 10:42

Tinka schreef:
Wel goed om maar een beperkte tijd per dag te klussen. Wij moeten zoveel doen, en veel moet ook echt zo snel mogelijk gedaan worden, dat we hele dagen klussen. Totdat we weer helemaal naar de klote zijn en in slaap vallen op de bank.

Dat herken ik ook. Bij ons renden we ook in het begin van prioriteit naar prioriteit en leken we overal achter de feiten aan te lopen. Die dingen móésten idd ook echt, wc vervangen, water en elektra in de keuken, dan weer een wasmachine vervangen, dan stallen voor de paarden, dan weilandomheining, gevaarlijk glas dat overal lag opruimen. Het schoot wel op, en het was heerlijk om te doen, maar als je een prioriteit had gesteld, kwam er alweer wat anders tussendoor. We hebben toen ook echt de vrije zondag ingesteld als een must. Hahaha. Of we nou zin hebben of niet, en geloof me, het kriebelt vaak zo hard om toch door te gaan, we moeten weg van onszelf. En iedere keer zeggen we weer dat we het heerlijk vinden even eruit.

Maar het is frustrerend om tig klussen onaf te zien omdat andere dingen dan weer voorrang hebben. Ook nu. We waren volgens mij bezig met de dakgoten. Toen kwam de badkamer van de logeerkamer ertussendoor, die moest, we kregen vrienden en familie, dat was in 2023, de logeerkamer zouden we gelijk doen, toen kwam Erwins voet ertussendoor, alles op de schop, toen een muziekkamer die moest omdat de instrumenten stonden te beschimmelen, geen idee wat er toen weer tussendoor kwam maar nu dan ad hoc hop out of the blue die zolder.

Het gaat allemaal vooruit, maar we zien de onafgemaakte klussen en dat frustreert nog steeds. Maar toch gaan we door zoals we doen. Iedere dag wordt het huis ontegenzeggelijk een beetje fraaier. Vandaag weer wat minder tijd, auto moet naar de keuring en zo is er altijd wat...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 10:45

Sintara schreef:
Monique1963 schreef:

Ja alleen soms is het wel vermoeiend, dan staat hij om 6u s ochtends weer de steiger te verbouwen enzo haha. Ook komt er niks van de gewone huisklusjes terecht dus ik ben de enige die afentoe opruimt of schoonmaakt en dat is echt mijn hobby niet dus het huis ziet er niet uit :') van het weekend heb ik de boel aangeveegd in plaats van gestofzuigd omdat ik bang was dat de stofzuiger het niet meer zou trekken haha.

Het einde is wel echt in zicht, maar er zijn nog aardig wat afwerk dingen. En deze week is mijn vriend beveiliging bij een festival dus hij draait qua werk al minimaal 80u deze week :o heftig weekje

Dat herken ik wel. Ik doe ook het huishouden bij ons en de tuin en de dieren, omdat ik andere dingen minder makkelijk kan doen dan Erwin. Het is een logische verdeling. Nu is het huishouden echt mijn hobby niet, net als bij jou, dus heel soms zie ik ineens dat Erwin aan het stofzuigen is, hahaha, dan neem ik het over, okay get the hint ...

En dat is een dubbele week die hij draait! Heftig en houdt hij dan nog energie over om te klussen, nou petje af!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:13

Hier is het ook vaak een zooitje omdat het huishouden erbij inschiet. Minder belangrijk vind ik.
Gaan jullie de muren nog een kleurtje geven boven? Bij de action hebben ze best leuke kleuren voor een kleine prijs.
Wij hebben net de badkamer geverfd, turquoise, we vonden verf met 50 % korting bij de leclerc bouwmarkt, echt mazzel.
Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 11:17

precies, je stelt toch je prioriteiten en huishouden, ach zolang de schimmel niet op de aanrecht groeit ;-)

Gaaf kleurtje! Helemaal ons kleurtje, licht olijfgroen hebben we overal buiten en de luiken ooit ook die kleur.

Vooralsnog hebben we besloten heel veel verf op te gaan maken die we nog hebben. Het is echt vreselijk zo duur als het is en hoeveel we nog hebben staan. Ik ben van plan alles op te maken en ik mik de div dingen wel door elkaar als ze dezelfde bestanddelen hebben. Het meeste is nog goed.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:45

Ja dat is wel handig eerst alles opmaken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 12:13

Tinka schreef:
Ja dat is wel handig eerst alles opmaken.

Ja precies, het is gewoon echt zonde wat er staat. Heel nieuwe blikken zelfs, gekocht in een vlaag van verstand-ververving ;-) want het was zo'n leuk kleurtje en het was een aanbieding, en dan verschuiven er weer prioriteiten, kom je er nooit meer aan toe en verhuizen die blikken gewoon mee. Of iets geverfd, nét te kort, moet je bijkopen en daar gebruik je dan maar heel weinig van en blijf je zitten met een bijna volle emmer of blik. Dus nu eerst opmaken. Resulteert er wel in dat het heel aparte kleuren overal gaan worden, van paarsblauw tot perzikoranje...

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 15:51

:D dat laatste vind ik dan wel weer heel leuk. Ik zou hier eigenlijk ook moeten verven. Eigenlijk zou het hele huis opgeknapt moeten worden. Maar wij zijn echt, echt geen klussers.