[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:07

Mijn eerste idee ook, steenmarter.
Ik kom gelijkaardige keuteltjes tegen op het spoor wat ze lopen in de weides.
En ook op mijn zolder :x , maar daar blijven ze nu voorlopig weg :D

Tinka

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 11:16

Ik denk van een beverrat

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:19

Dat zou ook kunnen inderdaad. Even de google aangewengeld om die uitwerpselen te zien.
En zou beter passen bij het water. :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 12:15

zeker weten inderdaad Tinka een moerasbever. Of ragondin. Stuk gaas over die opvangbak leggen? En dit water alleen gebruiken als grijs water, en het water van de gemeente drinken?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 13:16

Wij dronken dat water toch al nooit, alleen uit flessen. We hebben geen gemeente water.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:20

Als het echt ragondin is, echt goed opletten met dat water (niet ongekookt gebruiken). Die beesten kunnen leptospirose overdragen.
Ook voor de honden/paarden bvb.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 13:24

Afbeelding
Bonita maakt zich niet druk.
Gaas is wel een goed idee, morgen maar even kopen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:42

aha, lol, ik las: we zijn net aangesloten op het waternet. Maar je bedoelt niet net, niet? Hahaha.

Ik bescherm veel dingen met gaas tegen de radondin, ze eten ook pompoenen en ze pikken valfruit. De pompoenen heb ik nu afgedekt met gaas en dat gaat nu goed.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 14:09

Als ik zou weten waar ze zitten zou ik de jagers inschakelen. Het is een uitheemse soort en een plaag, ze horen hier niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:11

Vraag het de jagers, die weten misschien veel beter waar naar ze te zoeken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:15

Meestal zitten die ergens in/bij water, hun nestingangen zitten dan in de bermen, soms ook gewoon onder water.
De gemiddelde jager weet er wel vallen voor te zetten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 14:56

Ik zal morgen Remy, de boer wel even een SMS sturen, die kent genoeg jagers.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 16:50

Je kunt ook een grote bevervriendelijke val kopen, net als je met de muizen doet en hem een heel eind verder in de natuur weer wegzetten. Ze zijn enorm groot, groter dan een kat, alleen dan met korte poten. Onze kat past er minstens twee keer in. Wij laten ze hier maar gewoon hun gang gaan. Ik dacht dat ze zich enorm zouden voortplanten, en ze hadden vier baby's, maar geen een van de kleintjes heeft het overleefd. Ik vind het alleen jammer dat ze het dassenhol gekraakt hebben. Dat zit overigens best ver van de vijver af, wel zo'n 50m. Ze zouden aan de waterkant kunnen wonen, maar dat doen deze niet.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:30

Attentie! Het zetten van vallen is in Frankrijk alleen toegestaan na een specifieke opleiding et met een specifieke vergunning.

Ragodin is een muskus rat. Ik heb een paar jachtvriendjes die ze jagen.....en opeten ;-)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:18

pjotrg schreef:
Attentie! Het zetten van vallen is in Frankrijk alleen toegestaan na een specifieke opleiding et met een specifieke vergunning.

Ragodin is een muskus rat. Ik heb een paar jachtvriendjes die ze jagen.....en opeten ;-)

Heb je het dan over dodelijke vallen? Ik heb het over levendhoudende vallen. Die val is net een publieke vrouw, iedereen hier in de buurt gebruikt hem van onze buren. En niemand heeft volgens mij een vergunning en al helemaal geen opleiding.

En ik dacht niet dat de Ragondin een muskusrat was

(hahaha ik typte lekker dyslectisch muskutras whoeahahaha)

Volgens wiki is de Ragodin de Myocastor coypus -> https://fr.wikipedia.org/wiki/Ragondin

De myocastor coypus is in het nederlands de Beverrat of moerasbever -> https://nl.wikipedia.org/wiki/Beverrat

De muskusrat is een andere soort, veul kleiner, nog meer waterliefhebber en hij heet Ondatra zibethicus -> https://nl.wikipedia.org/wiki/Muskusrat

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:35

Muskusratten schijnen inderdaad heel lekker te zijn, maar ik pas toch maar :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:52

Waterkonijn :D

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:53

Waterkonijn is dat toch? Word je lekker op het verkeerde been gezet
Net als knorhaan. Dacht een stukje kip te krijgen maar bleek om vis te gaan :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:00

Hier ook veel van die beesten, vorig jaar hebben ze er al een stuk of 25 gevangen maar ze kunnen zo weer aan de gang.
De buurman had er vooral last van want de ratten haalde zn hele groentetuin leeg :+

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 14:18

Een ragondin is een beverrat, dat is wat anders dan een muskusrat. Beide wel uitheems volgens mij.
Het water is gelukkig weer helder en fris. Er zit nu ook gaas over de opvangbak zodat er niets meer in kan komen.
Vandaag is de hoefsmid dan eindelijk weer geweest, een maand geleden ook, toen lukte het niet met de veulens.
In de tussentijd was die man van die ranch geweest (hoefsmid kende hem ook trouwens). En ik heb veel geoefend met halster omdoen en voetjes geven.
We hadden de paarden naar stal gehaald. Bentley ging even in de paniek, maar hij hield de voet vast en parkeerde tegen de muur. Toen liet hij het wel toe, zelfs achter. Uitgbreid bekappen, knippen, vijlen, bijsnijden.
Ondertussen veel afleiden met snoepjes en wortels. Daarna was Rory aan de beurt, die vond het heel eng, is wat minder dapper dan Bentley. Maar ze liet het toch allemaal toe, ook met wortels.
Toen de merries nog, Angie is altijd wat lastig. Mercy vond de achtervoeten niet leuk. Maar achteraf toch allemaal gelukt. Dus wij weer blij.
Nadat de hoefsmid geweest is alles behandeld met butox tegen de teken en ontwormd. Dat ging allemaal een stuk makkelijker op stal.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:40

Tinka schreef:
Een ragondin is een beverrat, dat is wat anders dan een muskusrat. Beide wel uitheems volgens mij.
Het water is gelukkig weer helder en fris. Er zit nu ook gaas over de opvangbak zodat er niets meer in kan komen.
Vandaag is de hoefsmid dan eindelijk weer geweest, een maand geleden ook, toen lukte het niet met de veulens.
In de tussentijd was die man van die ranch geweest (hoefsmid kende hem ook trouwens). En ik heb veel geoefend met halster omdoen en voetjes geven.
We hadden de paarden naar stal gehaald. Bentley ging even in de paniek, maar hij hield de voet vast en parkeerde tegen de muur. Toen liet hij het wel toe, zelfs achter. Uitgbreid bekappen, knippen, vijlen, bijsnijden.
Ondertussen veel afleiden met snoepjes en wortels. Daarna was Rory aan de beurt, die vond het heel eng, is wat minder dapper dan Bentley. Maar ze liet het toch allemaal toe, ook met wortels.
Toen de merries nog, Angie is altijd wat lastig. Mercy vond de achtervoeten niet leuk. Maar achteraf toch allemaal gelukt. Dus wij weer blij.
Nadat de hoefsmid geweest is alles behandeld met butox tegen de teken en ontwormd. Dat ging allemaal een stuk makkelijker op stal.

Lekker alles weer een hele (half)jaarlijkse beurt! Rory is wel echt een meisje, zo lief. Grappig dat Bentley echt stoerder is. Mooi dat ze er door de snoepjes een fijne herinnering aan hebben!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 14:45

Ik weet niet hoe vaak een veulen bekapt moet worden eigenlijk, het had nu eigenlijk al 2 maanden geleden moeten gebeuren. De volwassenen worden elke 2 maanden gedaan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:49

Tinka schreef:
Ik weet niet hoe vaak een veulen bekapt moet worden eigenlijk, het had nu eigenlijk al 2 maanden geleden moeten gebeuren. De volwassenen worden elke 2 maanden gedaan.

Ik laat mijn smid ook iedere 7 a 8 weken komen. Dit keer was het veel te lang, 13 weken! Ik begin altijd op 6 weken te bellen of hij komt, en dit keer kwam het telkens bij hem niet uit. Ik woon verschrikkelijk ver weg van hem, 2 uur en een kwartier, het is mijn oude smid van mijn vorige huis, dus hij is een dag aan mij kwijt en dat is lastig plannen. Ik heb nu eergisteren dan na het bekappen met hem afgesproken dat hij 14 dec weer komt.

Voor veulens dacht ik halfjaarlijks het eerste jaar. Maar ik weet niet hoe ik aan die wijsheid kom.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:56

Gewoon doen wanneer het nodig is :Y)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:23

thequeensmum schreef:
Waterkonijn is dat toch? Word je lekker op het verkeerde been gezet
Net als knorhaan. Dacht een stukje kip te krijgen maar bleek om vis te gaan :D

En grasbuikjes.. Google maar niet :n