Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:58

Vanuit de auto of de Trein?

Ik pak de trein naar Göteborg vanuit Kopenhagen

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:07

Jönköping is ook meer een groot dorp dan een stad, maar ik vond het echt heerlijk om te wonen. En ze hebben wel alles wat betreft winkels enzo.
Ik vind veel Zweeds mannen net iets te 'metro' voor mijn smaak. De meisjes zijn wel echt heel knap over het algemeen, dan voel ik me echt zo'n trol ernaast :')

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:34

Hahaha nou nou, ik ken 1 jonge Zweedse meid en das inderdaad echt een mooie, verder heb ik niet veel bijzonders gezien ^^ (in ieder geval op gotland en stockholm) wel valt me op dat, on ieder geval de oudere (50+) wat laid back zijn qua uiterlijk en qua kleding... mijn oma loopt er moderner bij. Is dat overal in Zweden?

En metro ^^ wat is dat nou voor benaming haha wat is metro precies?

Mijn vriend is echt een slordevos wat betreft kleding. De eerste dag dat ik hem ontmoette had ie gewoon redelijke kleding aan maar zodra we thuis waren gong zijn baggy joggingbroek aan die zo versleten was dat je precies kon zien wat voor ondergoed hij er onder aan had :/. Eerste wat ik dacht was nou, volgens mij vind je me achteraf toch niet zo leuk nu je me ontmoet hebt, anders doe je dit niet! En toen gig hij ook nog naar de supermarkt met diezelfde kleding XD iedereen kent iedereen daar, ik schaamde me dood want ik werd ook aan iedereen voorgesteld en ik zag die suggestieve blikken XD. Dacht, nee mensen, dit wordt hem niet, kijk is naar zijn broek! Het bevalt me niet XD en ik hem niet, anders doet ie die broek toch niet aan!!?? Totdat we die nacht gingen slapen (beiden eigen bed maar zelfde kamer) en ik in mijn ooghoek zag dat ie alles uit deed XD ik deed maar net alsof ik gek was en klom zelf met een joggingbroek en lange nachtjapon het snikhete bed in haha. En wat antwoord je dan als ie vraagt of hij je een knuffel mag geven? XD

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:43

Xyris schreef:
Hahaha nou nou, ik ken 1 jonge Zweedse meid en das inderdaad echt een mooie, verder heb ik niet veel bijzonders gezien ^^ (in ieder geval op gotland en stockholm) wel valt me op dat, on ieder geval de oudere (50+) wat laid back zijn qua uiterlijk en qua kleding... mijn oma loopt er moderner bij. Is dat overal in Zweden?

En metro ^^ wat is dat nou voor benaming haha wat is metro precies?

Mijn vriend is echt een slordevos wat betreft kleding. De eerste dag dat ik hem ontmoette had ie gewoon redelijke kleding aan maar zodra we thuis waren gong zijn baggy joggingbroek aan die zo versleten was dat je precies kon zien wat voor ondergoed hij er onder aan had :/. Eerste wat ik dacht was nou, volgens mij vind je me achteraf toch niet zo leuk nu je me ontmoet hebt, anders doe je dit niet! En toen gig hij ook nog naar de supermarkt met diezelfde kleding XD iedereen kent iedereen daar, ik schaamde me dood want ik werd ook aan iedereen voorgesteld en ik zag die suggestieve blikken XD. Dacht, nee mensen, dit wordt hem niet, kijk is naar zijn broek! Het bevalt me niet XD en ik hem niet, anders doet ie die broek toch niet aan!!?? Totdat we die nacht gingen slapen (beiden eigen bed maar zelfde kamer) en ik in mijn ooghoek zag dat ie alles uit deed XD ik deed maar net alsof ik gek was en klom zelf met een joggingbroek en lange nachtjapon het snikhete bed in haha. En wat antwoord je dan als ie vraagt of hij je een knuffel mag geven? XD

(ik piep ook weer eens om de hoek hier)
_/-\o_ Prachtig verhaal :D haha

Hier in Zweden, Dalarna, Vansbro lopen ze er in mijn omgeving ook niet hip bij hoor..
Scheelt, ik ook niet haha maar het viel me wel op de eerste weken hier dat je echt in je pyama rond zou kunnen lopen zonder blikken of blozen.. Er lopen ook net geklede mensen hoor maar de meesten lopen rond in een makkelijke outfit...
Ik vind het een enorm pluspunt dat mensen elkaar niet beoordelen op kleding, ik moest er zelf eerst erg aan wennen.. ik ga zelf echt niet in een joggingbroek naar "buiten" (van mijn eigen terrein af dus) maar toen manlief (ook net als ik geëmigreerd) gewoon gezellig in zijn pyama/jogging broek mee wilde.. nou vergeet het.. ik heb hem een spijkerbroek gegeven..

Mensen voelen zich in alle kleding fijn volgens mij, ik zie de meest uiteenlopende kleding hier. Van knalgele ouderwetse jurken over een paarse broek bij een oude vrouw achter een rollator tot piepjonge jongens in keurig nette pakjes :) Vrolijkt de straat wel op in het dorp, ik vind het gezellig :)

In Nederland was ik altijd veel netter en kieskeuriger qua kleding, nu kies ik mn outfit op wat ik plan te doen.. Nu in dit jaargetijde veel buitenwerk, dan trek ik een oude broek aan met een shirt en als ik dan naar de winkel moet.. sjah.. pech.. ;) (maar geen joggingbroek... haha)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:46

Das hier in de stad ook zo, hoe ze er soms bij lopen valt mijn mond van open haha zou je in NL niet zien :D.

Ik loop ook gerust in mijn pj naar de winkel, maar ja de ICA zit op 1 minuut lopen ben zo weer thuis :')

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:26

Haha dat is hier inderdaad ook zo. Ik zie op school de raarste dingen, tot pikachu en kabbel en babbel pakken aan toe :')

Ik loop ook rustig over straat alsof ik net mn bed uitkom :')

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:48

Haha ik zou het zelf nooit doen maar, oh wat heerlijk als je dat kan!

Ik moest ook zo lachen toen mijn vriend zijn famillie hier was. Ik loop altijd tegen mijn vriend te mopperen dat hij zijn kleding (om over zijn sokken nog maar te zwijgen) in de wasmand moet doen. Is die famillie hier trok ik de sokken van een van de mannen onder mijn bankkussens vandaan XD

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:57

Wat mij altijd opviel was dat men in de winter gerust erbij loopt als een wegwerker.... Dikke kisten, broekpak met bretels incl. reflectiebanen op de enkels. Overjas met logo van willekeurig bedrijf in kanariegeel of oranje.

In de stad (Göteborg) wel grote variëtijd, best veel mensen uit alternatieve hoek (de new-age/punk/rock/metallscene leeft erg in Zweden lijkt het)
Maar ook veel modepopjes als je op stap gaat met huge hakken, hoogblond, veel make-up, en diep decolleté haha.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:10

jaa de modepopjes zie ik voornamelijk in het weekend :D

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:34

Haha die barbiepoppen zie ik hier ook wel eens lopen idd, en ik ben zelf dus totaal niet zo, sterker nog, heb geen eens make-up :')

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:03

Haha, ik stond een keer minutenlang te wachten achter zo'n meisje bij de wastafel (lees: spiegel) van het toilet. ik wilde ook graag even mijn handen wassen en was het wachten beu. Dus ik (ietwat sarcastisch) tegen haar: "Du ser bra ut!"

Barbie in kwestie: "Oh tack so mycket, vi vänlig""
En ze vertrok van de plek bij de spiegel...

Ik blij, zij blij! :')

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:25

Kelly_ann schreef:
Haha, ik stond een keer minutenlang te wachten achter zo'n meisje bij de wastafel (lees: spiegel) van het toilet. ik wilde ook graag even mijn handen wassen en was het wachten beu. Dus ik (ietwat sarcastisch) tegen haar: "Du ser bra ut!"

Barbie in kwestie: "Oh tack so mycket, vi vänlig""
En ze vertrok van de plek bij de spiegel...

Ik blij, zij blij! :')

Hahahaha, prachtig!!! _O- _O- :')

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:47

Hahaha fantastisch _/-\o_ :')

Die poppetjes heb ik inderdaad ook veel zien lopen, maar ook heel veel andere stylen en variaties. Heb wel heel erg het idee dat iedereen lekker aantrekt waar die zichzelf goed bij voelt (poppetjes uitgezonderd gok ik zo). Dat blijkt ook wel uit het pj-verhaal. Wat lijkt me dat fijn!

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:53

Haha ze trekken idd aan wat ze willen. Maar ze zijn hier niet zo erg met uitgaan op uiterlijk volgens mij.
Hier lopen ze met groen haar rond enzo :')

Geweldig dat verhaal :D

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:58

Hahahaha schitterend!!!

Modepopjes hier minder maar ze zijn er wel, ook veel new age en hippie wannabees, erg leuk, ik draag ook nog graag mijn "wijde pijpenbroeken" als ik een nette dag heb en dat vinden ze schitterend hier! In nl kreeg ik dan nog weleens vage blikken :-)

En inderdaad de gaafste kleuren haar! Zelfs omaatjes met knalpaars haar!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:00

Ja heerlijk! Gewoon niets aantrekken van anderen hun mening :D en niemand die dat gek vindt.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:04

Haha ^^ mooie verhalen. Ik geloof dat ik de helft nog niet gezien heb maar vermaken zal ik me geheid! Ik hoorde trouwens ook dat Zweden erg open zijn naar anderen, behulpzaam en nieuwelingen makkelijk accepteren. (Dit is mijn ervaring binnen de famillie en vriendenkring van mijn vriend ook maar dat vind ik geen goede maatstaaf) ik hoor echter ook het tegenovergestelde. Beide heb ik terug gelezen op 2 verschillende websites (die ik me niet meer kan herinneren) die er betrouwbaar uit zien. Dus wat is het nou? 0_o.

Groen haar heb ik ook wel gedaan hoor! En flamingo roze en dieppaars... *D Ik ga me daar wel op mijn gemak voelen! (nee, ik ben nu oud! Ik doe dat niet meer!)
*Edit oma met paars haar? >;) oke misschien ben ik niet te oud daarvoor ^^.

Ey, tegen de tijd dat ik eens in Zweden woon, zullen we een Zweedse meeting houden? Ik vind het wel gezellig met jullie en het is geheid en bokt-first!

Ga vooral door met de verhalen en laat mijn vraag jullie niet afleiden van dit vermakelijke onderwerp ^^.

Hoe zit het eigenlijk met emigreren en de Nederlandse nationaliteit? Ik bedoel, je bent dan neem ik verplicht om een nederlandse zorgverzekering te hebben neem ik aan, moet je dan vaak op en neer reizen om de boel geldig te houden? Of hoe werkt dat precies? En met therapie? Ik heb bijvoorbeeld regelmatig fysio en manuele therapie nodig vanwege een wervelende limbo wervel maar is in Zweden minstens 2x zo duur.
En een bankrekening bijvoorbeeld? Ik weet dat je er wel eentje in Zweden kan krijgen als je er ook werkt, maar is het wijsheid er eentje in Nederland aan te houden?
En waar heb ik verder niet over nagedacht? B-) B-) B-)

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:13

De zweden worden omschreven als afstandelijk, maar als je eenmaal "binnen" bent staan ze wel voor je klaar.

Een meeting lijkt me een goed plan! Dan nodig ik een vriendin ook uit als jullie dat goed vinden, zij zit wel op bokt maar is niet actief.

Je kan pas na 5 jaar zweedse nationaliteit aanvragen maar hoe dat verder met zorg zit zou ik niet weten..
Geloof wel dat je zo'n kaart krijgt en na een bepaald aantal keer word het gratis? Durf het niet precies te zeggen, ik ben nog gratis en mn moeder gaat nooit naar de dokter haha

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:21

Hihi, dat van die kleding zie ik hier ook wel ja. Ben laatst mijn was (één gebouw verderop) ook in mijn pijama gaan doen, vindt niemand raar hier.
Maar ik moet zeggen dat ik dat in Utrecht ook wel zie, maar daar bestaat mijn buurt dan ook voornamelijk uit studenten en tokkies, dus dat is misschien niet zo raar :P

Ik vind Zweden heel aardig, maar voor wat ik hier zie wel erg op zichzelf. Mijn Zweedse huisgenoten (ik woon met 10 in een huis op het moment, waarvan 7 Zweeds) wachten bijvoorbeeld tot er niemand in de keuken is voordat ze gaan koken, zitten veel alleen op hun kamer en zeggen soms alleen 'hej'. Maar een aantal zijn wel heel leuk/aardig/open. En op de faculteit is iedereen ook erg aardig en wordt overal bij betrokken. Zoals ze zelf zeggen: met vreemden een gesprek aan gaan doen ze niet zo snel, maar als ze je eenmaal kennen ia het goed en zijn ze ontzettend aardig. Met uitgaan viel me ook op dat er bijna niet met vreemden gesproken wordt, iedereen heeft zijn eigen 'groepje'.
Maargoed, ik weer niet hoe anderen dit ervaren?

Een aanrader trouwens, elke week op tv4 (op woensdag geloof ik), 'Welcome to Sweden', over een Amerikaanse jongen die naar Zweden verhuist voor zijn vriendin en moet inburgeren. Enorm humoristisch en alle typisch Zweedse dingen komen er in terug. Het is ook via internet (terug) te zien (ze zijn nu in seizoen 2). :D

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:44

Hahaha Welcome to Sweden, ik lach me rot! En niet gewoon een beetje herkenbaar! Ik heb nu de eerste 2 episodes gezien, het meest herkenbare is dat je gelijk als familie wordt beschouwd en dat het woord "privacy" hen onbekend is ^^. Zoals die ene ochtend dat ik wakker werd omdat mijn vriend zijn moeder even kwam vertellen dat ze ging werken haha, het was snikheet in die cabin dus ik had niks aan -> en amper dekens over me heen. Om maar te zwijgen over het jaloerse neefje dat stenen tegen de ruit begon te gooien toen we "druk" waren in de douche...

En ik begrijp de context nu wat meer met oog op dat open/gesloten zijn. Zal dat gesloten denk ik nog wel eens tegen komen.

Qua meeting, ik vind het prima, hoe meer zielen hoe meer vreugd :).

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:33

Dat klopt idd wel, vooral onder de jongeren. Maar qua volwassenen moeten wij die afstand nemende en gesloten zweed nog tegen komen :P jongeren praten bijna niet en je ziet overal groepjes, super hinderlijk want je komt er ook echt niet tussen. Ik ga ook alleen maar om met andere buitenlanders :') en vooral jongens want die meiden praten ook niet, die jongens zijn tenminste gezellig

Wij kijken nooit tv maar dat kunnen we wel gaan terug kijken haha, wij kijken alleen gtst op internet, veel te druk voor de tv :P

Whahahah echt? Humor gewoon :D
Privacy kennen ze idd niet, mn moeder was een keer bij de bank voor een vraag maar ze was dr inlogpasje vergeten, pakt die vrouw (is van dat kantoor de baar geloof ik) haar eigen pasje en laat gewoon alles zien. Kon precies zien wat ze allemaal erop had staan enzo :') mn moeder wist niet zo goed wat ze ermee moest, die is absoluut niet gesloten maar dit is wel heel open haha

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:34

Marion_ schreef:
Ik vind Zweden heel aardig, maar voor wat ik hier zie wel erg op zichzelf. Mijn Zweedse huisgenoten (ik woon met 10 in een huis op het moment, waarvan 7 Zweeds) wachten bijvoorbeeld tot er niemand in de keuken is voordat ze gaan koken, zitten veel alleen op hun kamer en zeggen soms alleen 'hej'. Maar een aantal zijn wel heel leuk/aardig/open. En op de faculteit is iedereen ook erg aardig en wordt overal bij betrokken. Zoals ze zelf zeggen: met vreemden een gesprek aan gaan doen ze niet zo snel, maar als ze je eenmaal kennen ia het goed en zijn ze ontzettend aardig. Met uitgaan viel me ook op dat er bijna niet met vreemden gesproken wordt, iedereen heeft zijn eigen 'groepje'.
Maargoed, ik weer niet hoe anderen dit ervaren?

Dit herken ik ook heel erg van mijn Zweedse huisgenootjes xD

@ Xyris, het hangt ervanaf of je echt de zweedse nationaliteit wil aannemen (en dus je nederlandse verliezen), dat kan pas na 5 jaar. Anders is het denk ik hetzelfde als in Belgie, je hebt wel een belgische id kaart en ziekteverzekering e.d. maar houdt je Nederlandse nationaliteit. Dat heb ik nu.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:02

Xyris schreef:
Hahaha Welcome to Sweden, ik lach me rot! En niet gewoon een beetje herkenbaar!

Zou het ook vanuit NL te bekijken zijn?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:48

Hoi ik kom even binnenvallen :o
Volgend jaar februari ga ik weer naar Pitea, Vorig jaar ben ik ook geweest en toen heb ik een hondensledetocht gedaan, naar de markt in Jokkmokk geweest, poolcirkel en de watervallen. Helaas het noorderlicht niet gezien wegens veel bewolking |(

Heeft er nog iemand tips om iets leuks te gaan bekijken of te doen daar in de regio? Weet iemand of je in die regio kan paardrijden in de sneeuw oid?

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:28

Hahah en toevallig worden we uitgenodigd door de buurman of we morgen avond pizza komen eten :D
Ik heb al een paar dagen zin in pizza :') mn moeder had avond dienst dus moest ik zelf eten dus geen zin om pizza te halen haha

Ik heb geen idee om iets in die regio te doen, misschien kan je gaby op bokt vragen, zit ook in dit topic, gabyfedde. Geen idee of ze wat weet hoor..