Ikzelf als vegetariër die soms eens een flexinist is (

) ben heel blij met het uitgebreide aanbod aan vleesvervangers. Of eerder, vegetarische maaltijdverrijkers

Net zoals met alles is het niet zwart wit. Variatie is belangrijk. Elke dag vleesvervangers eten wil je idd niet hebben, net zoals elke dag vlees eten overigens.
Ik ben vegetariër om meerdere reden:
1. Ik lust het meeste vlees gewoonweg niet, ik ben opgegroeid met enkel gevogelte en vis. En heb nooit anders vlees echt leren eten. Daar ben ik mijn ouders eigenlijk wel dankbaar om, maakt de boel makkelijker.
2. Ethiek op vlak van dierenwelzijn / klimaat.
3. Gezondheid - ik voel me gewoon veel fijner bij deze keuze.
Sommige dagen kook ik dus wel met een vleesvervanger. Ik hou net als Mo wel van een lekkere bite of wat extra proteïne (die weliswaar is toegevoegd aan die producten, dat besef ik). Bv lekkere gemarineerde tofu of tempeh in een wokgerecht. Of wat vega gehakt in een quiche. Het vult de maaltijd wat aan. Ik was bv gek op kip bereid op Normandische wijze. Dan ben ik heel dankbaar dat ik dat gerecht kan nabootsen met vegetarische stukjes. Voor mijn part hoeft het niet te verwijzen naar het product dat het probeert na te apen. Maar snap wel dat het voor flexitariërs makkelijk is. Of als niet-vegetariërs voor een vegetariër of veganist moeten koken, is het ook wel handig voor die ene keer (al prefereer ik wel altijd iets complexer dan een droge veggie burger. God wat heb ik ook vreselijke dingen gegeten, in ziekenhuizen hier is het echt vaak karton..)
Wij hebben op het werk altijd meerdere vegetarische gerechten in het bedrijfsrestaurant en die zijn ook heeerlijk gevarieerd. Soms met vleesvervanger, soms lekker veel groentjes gewoon. Dus dat helpt ook voor de inspiratie.
Mijn vriendin is niet vegetarisch en is alleszins altijd blij als ik kook

Ik kan beamen dat Mo ook lekkere dingen klaar tovert - ik dacht onlangs nog aan de pindasaus en dat ik die toch echt nog eens moet maken.. lang geleden.
Ik bedoel, dit is toch heerlijke volwaardige tapas?
[
Afbeelding ]