[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:20

SjonnieZ schreef:
Haha ik ben duidelijk inde minderheid.
ik eet nog met regelmatig een stukje vlees of vis maar ook wel vegetarisch.

Waar ik mij wel aan erger is dat vegetarisch maken van vlees. Waarom zou ik bijv. in hemelsnaam vegetarisch gehakt willen eten?
Als ik ergens gehakt bij nodig heb, neem ik gehakt, geen wannabe gehakt. Terwijl ik dat zelfde gerecht (de gehaktschotel uitgezonderd, als ik die al zou maken) mss best eens zou willen combineren met wat anders dan vlees.

Wat ik wil zeggen, waarom de nadruk leggen op de vervanger van vlees, vis of kaas etc ipv op zelfstandige producten die gewoon lekker zijn.

Dat boeit mij niet. Een praktisch stukje eiwitvervanger past prima.
Een burger of bal gehakt ziet er ook niet uit als een dier. In een slavink is groente noch vogel te vinden.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 19:06

Ik wou net ook reageren op de post van SjonnieZ en ik sluit me aan bij senna21.

Ik krijg ook regelmatig opmerkingen in die zin, dat sommige mensen niet snappen dat je wel de vorm of het 'uiterlijk' van vlees wil, maar niet het vlees zélf.
Het is niet omdat ik niet graag vlees eet of het niet lust, dat ik het niet eet. Ik eet het namelijk niet omwille van 'sentimentele redenen' = beperken van dierenleed.
Daarom vind ik het geweldig dat je met seitan dierlijk gehakt kunt 'nabootsen' qua structuur en ietwat qua smaak. Dan heb je wel het gerecht dat je graag eet, bv. de spaghetti bolognaise, maar dan zonder dierenleed.

Ook is het voor mij als absoluut niét-keukenprinses zijnde, heel gemakkelijk om een maaltijd te maken met patatjes, groentjes en een vegan burger ...
Mensen die goed kunnen koken, kunnen weliswaar nog heel wat andere en veel lekkerdere gerechten maken op vegan wijze, maar dat kan ik dus niet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 19:26

senna21 schreef:
In een slavink is groente noch vogel te vinden.

Hhahhaha, supergrappig nog nooit over nagedacht!

Marilu schreef:
Ik wou net ook reageren op de post van SjonnieZ en ik sluit me aan bij senna21.

Ik krijg ook regelmatig opmerkingen in die zin, dat sommige mensen niet snappen dat je wel de vorm of het 'uiterlijk' van vlees wil, maar niet het vlees zélf.
Het is niet omdat ik niet graag vlees eet of het niet lust, dat ik het niet eet. Ik eet het namelijk niet omwille van 'sentimentele redenen' = beperken van dierenleed.
Daarom vind ik het geweldig dat je met seitan dierlijk gehakt kunt 'nabootsen' qua structuur en ietwat qua smaak. Dan heb je wel het gerecht dat je graag eet, bv. de spaghetti bolognaise, maar dan zonder dierenleed.

Ook is het voor mij als absoluut niét-keukenprinses zijnde, heel gemakkelijk om een maaltijd te maken met patatjes, groentjes en een vegan burger ...
Mensen die goed kunnen koken, kunnen weliswaar nog heel wat andere en veel lekkerdere gerechten maken op vegan wijze, maar dat kan ik dus niet.

Ook dát vind ik een waarheid als een koe, excuse le mot ;-) . Waarom neem ik vegadingen. Behalve de heerlijke pot au feu, zit het Nederlandse aarpels vlees en groente er nog wel ingehamerd. Dan wil ik graag "iets" maak niet uit wat naast de aarpel en de groente hebben. En aangezien ik geen vlees eet, kan dat anything zijn als het maar anders smaakt dan aarpel of groente. Wat ik ook erg fijn vind als vegan, dat het een bite moet hebben. Vegan eten is allemaal erg zacht, behalve noten, dus iets met een korstje of een lekkere kauwfactor vind ik dan wel erg fijn. En dat vind ik dan in veganistische kant-en-klaar producten.

Dus nee, ik wil niet dat het er als vlees uitziet, liever niet zelfs (vandaar dat ik vega hartjes zou maken) maar ik wil weg graag iets wat een bite heeft.

SjonnieZ

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:17

Op m’n telefoontje meerdere quotes aanmaken in 1 post lukt me niet, dus vergeve mij.

Ik denk dat Marilu wellicht het verschil verklaart

“Ik eet het namelijk niet omwille van 'sentimentele redenen' = beperken van dierenleed.
Daarom vind ik het geweldig dat je met seitan dierlijk gehakt kunt 'nabootsen' qua structuur en ietwat qua smaak. Dan heb je wel het gerecht dat je graag eet, bv. de spaghetti bolognaise, maar dan zonder dierenleed.”

Voor mij is vegetarisch / veganistisch gerecht eens iets anders… een uitbreiding op m’n recepten patroon. Wil ik gemak en bekend kies ik nu nog sperziebonen met zalm of vlees.
Wil ik iets aparts dan neem ik een gevulde portobello.

En juist daarom vind ik het jammer dat er niet ingezet op het “zelfstandiger in de markt zetten van vegetarische producten. Zo blijft dit toch een beetje in de sentimentele sfeer zitten zoals Marilu dit beschrijft. En blijft het gemak voor een groep personen ipv een volwaardige keuken.

Ik vergelijk het een beetje met sushi. Toen ik in Luxemburg woonde was sushi daar net “in” (1998-2006) en in Nederland onbekend. Inmiddels eet Jan en alleman al jaren sushi, ook in Nederland. Dus nieuwe vormen voedsel / recepten worden met de juiste marketing echt wel geadopteerd.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:34

Als de huidige marketing meer mensen over de drempel helpt om vaker vegetarisch te eten, is die opdracht geslaagd.
Ik vind het wel bezwaarlijk dat de producten wel zwaar bewerkt zijn en minder gezonde ingrediënten bevatten. Maar ja, ook veel vleeswaren vallen inmiddels in die categorie.

Enne, Monique en Erwin, petje af voor jullie werk. Nu is het buffelen, straks genieten.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:44

Vleesvervangers vervangen geen voedingsstoffen (nou ja, een beetje, maar verre van 1 op 1), maar een maaltijdelement :) Wat Monique al zei: het 'v'-tje in de AVG.

Ik eet zelf liever geen vlees. Vooral vanwege de bio-industrie. Dat een dier een (vaak ongezond) rotleven moet hebben voor het wordt geslacht, vind ik eigenlijk nog erger dan het uiteindelijke slachten zelf. (Aangenomen dat het op een zo 'netjes' mogelijke manier gebeurt - nee, het is nooit echt netjes, maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel, geen onnodig extra leed, vooral.) Buiten de deur eet ik het dan ook nooit, want je weet niet waar het vandaan komt. Thuis soms, want vriend en kleine eten het wel, maar alleen van de biologishe slager. Het is dan ook meer een verdwaald stukje kip dat er bij het opscheppen niet is uitgefilterd. Voor de kleine er was, doneerde ik dat altijd nog aan vriend, maar ik wil haar niet leren om alles uit te pluizen en wat haar niet aan staat op iemand anders' bord te parkeren :))
Ze is nu nog te klein om daar over na te kunnen denken, dat komt later wel. En dan eet ik het waarschijnlijk zelf (weer) helemaal niet meer.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:51

Maar haalt de huidige marketing meer mensen over de streep?
Vegetarisch is momenteel populair, dat klopt maar dat heeft ook te maken met de vlees/visprijzen.

De marketing die nu zit op de gezondsheids voordelen van minder vlees wordt inmiddels regelmatig geflankeerd door berichten dat deze vleesvervangers behoorlijk bewerkt zijn en helemaal niet zo gezond als dat beweerd wordt. Daarbij worden ook vleesvervangers steeds duurder.

Als je een verandering in een eetpatroon wilt bewerkstelligen is dit wel het recept om het te laten mislukken en dan wordt vegetarisch weer iets voor mensen die het om sentimentele redenen doen.
En dat vind ik juist jammer, want het best een interessante keuken als je wegblijft van de vleesvervangers.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 21:08

SjonnieZ schreef:
Op m’n telefoontje meerdere quotes aanmaken in 1 post lukt me niet, dus vergeve mij.

Ik denk dat Marilu wellicht het verschil verklaart

“Ik eet het namelijk niet omwille van 'sentimentele redenen' = beperken van dierenleed.
Daarom vind ik het geweldig dat je met seitan dierlijk gehakt kunt 'nabootsen' qua structuur en ietwat qua smaak. Dan heb je wel het gerecht dat je graag eet, bv. de spaghetti bolognaise, maar dan zonder dierenleed.”

Voor mij is vegetarisch / veganistisch gerecht eens iets anders… een uitbreiding op m’n recepten patroon. Wil ik gemak en bekend kies ik nu nog sperziebonen met zalm of vlees.
Wil ik iets aparts dan neem ik een gevulde portobello.

En juist daarom vind ik het jammer dat er niet ingezet op het “zelfstandiger in de markt zetten van vegetarische producten. Zo blijft dit toch een beetje in de sentimentele sfeer zitten zoals Marilu dit beschrijft. En blijft het gemak voor een groep personen ipv een volwaardige keuken.

Ik vergelijk het een beetje met sushi. Toen ik in Luxemburg woonde was sushi daar net “in” (1998-2006) en in Nederland onbekend. Inmiddels eet Jan en alleman al jaren sushi, ook in Nederland. Dus nieuwe vormen voedsel / recepten worden met de juiste marketing echt wel geadopteerd.

SjonnieZ schreef:
Maar haalt de huidige marketing meer mensen over de streep?
Vegetarisch is momenteel populair, dat klopt maar dat heeft ook te maken met de vlees/visprijzen.

De marketing die nu zit op de gezondsheids voordelen van minder vlees wordt inmiddels regelmatig geflankeerd door berichten dat deze vleesvervangers behoorlijk bewerkt zijn en helemaal niet zo gezond als dat beweerd wordt. Daarbij worden ook vleesvervangers steeds duurder.

Als je een verandering in een eetpatroon wilt bewerkstelligen is dit wel het recept om het te laten mislukken en dan wordt vegetarisch weer iets voor mensen die het om sentimentele redenen doen.
En dat vind ik juist jammer, want het best een interessante keuken als je wegblijft van de vleesvervangers.

Ik probeer te 'proeven' ;-) wat je zegt Sjonnie, en ik denk dat je zegt dat je het jammer vindt dat het als vleesvervangers in de markt is gezet, in plaats van een eigen tak van producten die vegan is. Ik denk dat dat een beetje Nederland afhankelijk is. Frankrijk bijv brengt het niet als vleesvervangers maar meestal als dieetlijn/bio of zoals bij de Carrefour "anders" of "extra". Komt misschien omdat Frankrijk 20 jaar later dan NL aan vega gewend is geraakt.

Overigens kook ik niet anders dan wanneer ik met vlees zou koken. Ik zie vegan eten juist niet als een andere tak van sport. Ik doe precies hetzelfde al vroegah toen ik nog voor Erwin met vlees kookte, ik vervang alleen het vlees door iets anders.

Daarom snap ik ook nooit waarom mensen die niet weten wat veg is, er zo'n punt van maken en waarom het hen zo moeilijk lijkt om veg te koken, want ik doe niets anders dan zij.

MoriMann schreef:
Vleesvervangers vervangen geen voedingsstoffen (nou ja, een beetje, maar verre van 1 op 1), maar een maaltijdelement :) Wat Monique al zei: het 'v'-tje in de AVG.

Ik eet zelf liever geen vlees. Vooral vanwege de bio-industrie. Dat een dier een (vaak ongezond) rotleven moet hebben voor het wordt geslacht, vind ik eigenlijk nog erger dan het uiteindelijke slachten zelf. (Aangenomen dat het op een zo 'netjes' mogelijke manier gebeurt - nee, het is nooit echt netjes, maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel, geen onnodig extra leed, vooral.) Buiten de deur eet ik het dan ook nooit, want je weet niet waar het vandaan komt. Thuis soms, want vriend en kleine eten het wel, maar alleen van de biologishe slager. Het is dan ook meer een verdwaald stukje kip dat er bij het opscheppen niet is uitgefilterd. Voor de kleine er was, doneerde ik dat altijd nog aan vriend, maar ik wil haar niet leren om alles uit te pluizen en wat haar niet aan staat op iemand anders' bord te parkeren :))
Ze is nu nog te klein om daar over na te kunnen denken, dat komt later wel. En dan eet ik het waarschijnlijk zelf (weer) helemaal niet meer.

@ morimann, Ik eet het 3e vakje op mijn bord ook echt niet indd voor de voedingswaarde misschien voor de eiwitten door de bonen waar het vaak op gebaseerd is, maar daar let ik niet op. Ik wil gewoon wat extra's erbij.

Fijn dat je je kleine het niet opdringt en dat het zelf mag kiezen. Ik koos op mijn tiende al, dus wie weet is het dichter bij dan je denkt ;-)

Als ik het moet kwalificeren dan eet ik geen vlees om 1. dierenleed, 2. gezondheid, 3. milieu. Zoiets ongeveer.

senna21 schreef:
Als de huidige marketing meer mensen over de drempel helpt om vaker vegetarisch te eten, is die opdracht geslaagd.
Ik vind het wel bezwaarlijk dat de producten wel zwaar bewerkt zijn en minder gezonde ingrediënten bevatten. Maar ja, ook veel vleeswaren vallen inmiddels in die categorie.

Enne, Monique en Erwin, petje af voor jullie werk. Nu is het buffelen, straks genieten.

Dank je Senna, helaas staat alles weer een paar dagen on hold. We hebben erg veel afspraken deze week, zondag stond ik op die rommelmarkt, maandag werden er deuren geleverd die we allemaal omhoog moesten tillen, dinsdag konden we verven, vandaag had ik hondentraining, morgen moet ik boodschappen doen, vrijdag heb ik een lunch hier, zaterdag hebben we een feest, zondag en maandag gaan we met de camper weg om bij de atlantische oceaan een 2e hands raam op te gaan halen en we hebben ook veel stormschade in het bos, er zijn 2 erg grote bomen omgegaan en dat bospad willen we vrij houden en het is eroverheen gevallen. Maar we kunnen niet zo hard opschieten omdat Pelle zijn grijpert nog bij de lasser ligt. Ook veel pech met kettingzagen, we hebben er 4 en dan gaan ze gewoon allemaal stuk, behalve de elektrische, maar ja daar heb je in het bos niets aan. Dus wel druk, maar weinig verbouwd...

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:16

Ikzelf als vegetariër die soms eens een flexinist is ( :D ) ben heel blij met het uitgebreide aanbod aan vleesvervangers. Of eerder, vegetarische maaltijdverrijkers ;) Net zoals met alles is het niet zwart wit. Variatie is belangrijk. Elke dag vleesvervangers eten wil je idd niet hebben, net zoals elke dag vlees eten overigens.

Ik ben vegetariër om meerdere reden:
1. Ik lust het meeste vlees gewoonweg niet, ik ben opgegroeid met enkel gevogelte en vis. En heb nooit anders vlees echt leren eten. Daar ben ik mijn ouders eigenlijk wel dankbaar om, maakt de boel makkelijker.
2. Ethiek op vlak van dierenwelzijn / klimaat.
3. Gezondheid - ik voel me gewoon veel fijner bij deze keuze.

Sommige dagen kook ik dus wel met een vleesvervanger. Ik hou net als Mo wel van een lekkere bite of wat extra proteïne (die weliswaar is toegevoegd aan die producten, dat besef ik). Bv lekkere gemarineerde tofu of tempeh in een wokgerecht. Of wat vega gehakt in een quiche. Het vult de maaltijd wat aan. Ik was bv gek op kip bereid op Normandische wijze. Dan ben ik heel dankbaar dat ik dat gerecht kan nabootsen met vegetarische stukjes. Voor mijn part hoeft het niet te verwijzen naar het product dat het probeert na te apen. Maar snap wel dat het voor flexitariërs makkelijk is. Of als niet-vegetariërs voor een vegetariër of veganist moeten koken, is het ook wel handig voor die ene keer (al prefereer ik wel altijd iets complexer dan een droge veggie burger. God wat heb ik ook vreselijke dingen gegeten, in ziekenhuizen hier is het echt vaak karton..)

Wij hebben op het werk altijd meerdere vegetarische gerechten in het bedrijfsrestaurant en die zijn ook heeerlijk gevarieerd. Soms met vleesvervanger, soms lekker veel groentjes gewoon. Dus dat helpt ook voor de inspiratie.

Mijn vriendin is niet vegetarisch en is alleszins altijd blij als ik kook <3 Ik kan beamen dat Mo ook lekkere dingen klaar tovert - ik dacht onlangs nog aan de pindasaus en dat ik die toch echt nog eens moet maken.. lang geleden.

Ik bedoel, dit is toch heerlijke volwaardige tapas?

Afbeelding

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:20

Dat heb je goed geproefd Monique.
En als ik zo lees wat jullie gedaan hebben en wat er nog op het programma staat dan hebben jullie genoeg op jullie bordje liggen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 21:22

Kaatastrof schreef:
Ikzelf als vegetariër die soms eens een flexinist is ( :D ) ben heel blij met het uitgebreide aanbod aan vleesvervangers. Of eerder, vegetarische maaltijdverrijkers ;) Net zoals met alles is het niet zwart wit. Variatie is belangrijk. Elke dag vleesvervangers eten wil je idd niet hebben, net zoals elke dag vlees eten overigens.

1. Ik lust het meeste vlees gewoonweg niet, ik ben opgegroeid met enkel gevogelte en vis. En heb nooit anders vlees echt leren eten. Daar ben ik mijn ouders eigenlijk wel dankbaar om, maakt de boel makkelijker.

Sommige dagen kook ik dus wel met een vleesvervanger. Ik hou net als Mo wel van een lekkere bite of wat extra proteïne (die weliswaar is toegevoegd aan die producten, dat besef ik). Bv lekkere gemarineerde tofu of tempeh in een wokgerecht. Of wat vega gehakt in een quiche. Het vult de maaltijd wat aan. Ik was bv gek op kip bereid op Normandische wijze. Dan ben ik heel dankbaar dat ik dat gerecht kan nabootsen met vegetarische stukjes. Voor mijn part hoeft het niet te verwijzen naar het product dat het probeert na te apen. Maar snap wel dat het voor flexitariërs makkelijk is. Of als niet-vegetariërs voor een vegetariër of veganist moeten koken, is het ook wel handig voor die ene keer (al prefereer ik wel altijd iets complexer dan een droge veggie burger. God wat heb ik ook vreselijke dingen gegeten, in ziekenhuizen hier is het echt vaak karton..)

Wij hebben op het werk altijd meerdere vegetarische gerechten in het bedrijfsrestaurant en die zijn ook heeerlijk gevarieerd. Soms met vleesvervanger, soms lekker veel groentjes gewoon. Dus dat helpt ook voor de inspiratie.

Mijn vriendin is niet vegetarisch en is alleszins altijd blij als ik kook <3 Ik kan beamen dat Mo ook lekkere dingen klaar tovert - ik dacht onlangs nog aan de pindasaus en dat ik die toch echt nog eens moet maken.. lang geleden.

[ Afbeelding ]

HAAAAAAAhAHAHAHAHA het duurde toch heel lang eer ik mijn eigen tafeltje herkende!

Ik vind dat je het super hebt verwoord, dank. Ja zo is het zo ongeveer ook voor ons. En dank voor je compliment over mijn kookkunst. We hebben idd wel heel wat lekkers klaargemaakt. Volgende keer dat je hier weer bent doen we het nog eens over!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 21:24

SjonnieZ schreef:
Dat heb je goed geproefd Monique.
En als ik zo lees wat jullie gedaan hebben en wat er nog op het programma staat dan hebben jullie genoeg op jullie bordje liggen.

Ik denk dat het in Frankrijk anders is, het voelt anders dan vleesvervangers. En er is inmiddels zoooo ontzettend veel.

Hahaha ja, wat een leuke woordspelingen komen er voorbij. Ja zat op het bord inderdaad. Een diep soepbord waarbij alles in de soep loopt.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:29

Kaatastrof schreef:

[ Afbeelding ]

Dat ziet er inderdaad zalig en gezellig uit.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 21:47

SjonnieZ schreef:

Tnx, ik doe dat idd wel erg vaak realiseer ik me nu. Vandaag bijv kopje soep, gelukkig zit er in pakjes soep vaak geen beest, (en wat verse groente en champignons erin), toen uienringen gebakken in een deegje als tapashapje, rijst met een potjessausje en sla, en als na sojavla met koekjes erin.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:56

Monique1963 schreef:
SjonnieZ schreef:

Tnx, ik doe dat idd wel erg vaak realiseer ik me nu. Vandaag bijv kopje soep, gelukkig zit er in pakjes soep vaak geen beest, (en wat verse groente en champignons erin), toen uienringen gebakken in een deegje als tapashapje, rijst met een potjessausje en sla, en als na sojavla met koekjes erin.

Ooh uienringen vind ik erg lekker, heb je een receptje :9 ?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:29

Had heel even kort en op de vegan vegetarische vervangingen. Ik mag geen melk hebben en ook geen varkensvlees, maar het gekke is in Nederland kan ik nagenoeg niks vinden. Als ik naar de Franse of Duitse supermarkt ga heb ik echt een keur aan vervanging wat ik mag hebben, vegan plakjesham voor op brood vegan smeer paté niet op sojabasis. Vegan rubber kaas die in Nederland bijna niet te krijgen is en in Frankrijk in de grotere supermarkten gewoon altijd wel ook zonder wortel en soja te krijgen.

En in enorme hoeveelheid aan melk vrije toetjes. En dan niet alleen de sojavla en beperkte yoghurt zoals in Nederland te krijgen is maar met citroen met frambozen met chocolade smaak in moesvorm met nepslagroom die ook gewoon in de supermarkt staat om ergens los op te doen. Kastanjes smaak rijst toetjes je kunt het zo gek niet bedenken of het is dat te krijgen melk vrij en zonder soja. Voor mij een feest om boodschappen te doen, dus.

Dus hoewel in Nederland het al langer te krijgen is. Is het aanbod over de grens wel uitgebreider. Het voordeel voor mij van de vegan hype dat ik zeker weet dat er geen varkens gelatine inzit en dat het melk vrij is.

Ik eet dus wel vlees maar beperkt en als het even kan dan biologisch afkomst, dan wel lokale boer omdat ik in mijn allergie gewoon niet vleesloos kan eten omdat ik de vervangers ook niet mag hebben.

Die vloer vind ik echt dood en dood eng bah

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 08:54

Voor Kaat, die uienringen is echt wel het simpelste wat je kunt maken en zo klaar.

1. Neem grote uien, 2 doe ik meestal. Liefst rode.
2. Snijden zodat je grote ringen hebt.
3. Gewoon meel of bloem, geen idee hoeveel, maar ik doe meestal 1 kopje vol ongeveer.
4. Bloem mengen met water of rijstmelk bijv en begin je met een klein beetje en telkens iets erbij doen tot je een dik papje hebt. Het mag niet druipen maar het moet ook geen boetseerklei zijn ;-)
5. Zout erbij en je kunt van allerlei specerijen toevoegen, curry ook erg lekker. Knoflook, ook (maar daar minder ik in, last van mijn nieren)
6. BELANGRIJK: Ui een beetje droogdeppen (als het te nat is pakt het beslag niet),
7. door het beslag halen,
8. en ik frituur het in zonnebloemolie, gewoon een laagje (ui-hoogte) in de koekenpan.
9. Goed erbij blijven, hoog vuur, vaak draaien, klaar!
10. serveren met een lekker sausje, wij vinden zoete chilisaus het lekkerst erbij.

Wauw Karuna, dat wist ik niet dat NL lastiger is. Ik had tot voor lang van NL een soort vegan eldorado voor ogen, zo van als we in NL zijn, koelbox vol van de vegetarische slager, maar dat hebben we al erg lang niet meer gedaan. Ik heb geen enkele moeite meer spul in Fr te kopen en als ik jouw verhaal zo lees, dan is Frankrijk het veg eldorado geworden. Het water loopt me in de mond bij die lekkere dingen die je zegt.
Toetjes is echt een overvloed zonder melk, je hebt ook pakjes vla, echt Nederlandse vla, ahhaha, dat is ook echt hip vind ik, ook zonder melk. Ik minder wel in soja, omdat dat toch niet zo gezond is als gedacht, dus zoek veel dingen van rijst. Nog beter voor de lijn ook. Maar ja, toetjes blijven niet het handigste voor de lijn LOL.
Slagroom zonder melk koop ik on line bij de grootste franse veg shop online.

Leuk dat er al zoveel mensen toevallig dan ook hier in het topic zitten en er op de een of andere manier ook mee bezig zijn!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:59

Ik heb geen keuze :P mijn allergie is helaas stevig aanwezig -O- en alsje 15 jaargeen toetjes hebt mogen eten ik kan me de eerste hap melken soja vrije chocomousse nog heel goedherinneren :Y)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 11:54

karuna schreef:
Ik heb geen keuze :P mijn allergie is helaas stevig aanwezig -O- en alsje 15 jaargeen toetjes hebt mogen eten ik kan me de eerste hap melken soja vrije chocomousse nog heel goedherinneren :Y)

Rot voor je allergieën zijn waardeloos, maar gelukkig dat je hier zoveel kunt vinden. Ja, dat heb ik idd met vegkaas. De ongeloof die ik had bij veg boursin, dat was de eerste kaas zonder melk beschikbaar hier. Ik weet idd nog dat we zeiden, we worden genept, dit is gewoon melk, hahhaha.

Morgen komt Annie (richting 80, superleuk mens) hier eten, dat is een Engelse die ik van de hondenclub ken en die vegetariër is geworden in later leven en die verrast was dat er veg kaas bestaat. Dus morgen komt ze lunchen om kennis te maken met veg kaas. Op het menu:

antipasta van groenteravioli (kant-en-klaar gekocht hoor) met veg grand peggiano kaas en blaadjes basil.

Veg fondue, met groenten, fruit en brood om te dopen (champignons, mini-paprika, courgette, broccoli, bloemkool en appel)

sla (Fransen eten sla als een gang vaak) met blokjes veg feta, olijven en gebrande sesamolie en homemade tzatziki erbij (veg yoghurt, komkom, knof, bies) en toost

Kaasplateau met selectie toost, ik heb allemaal veggies gescoord: een grijze, een fleuri, een blauwe en een Engelse cashewkaas die ik zelf nog niet ken en plakjes edam op minisandwiches.

Toetje chocomousse met slagroom en dan nog chocopoed eropstrooien voor het leuke effect

oprotbakkie na, hahaha.

Ik zal foto's maken. De smaak kan ik helaas niet overbrengen...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 11:56

Is die sla dan als voorgerecht of echt tussendoor? De Italianen doen dat namelijk ook, maar meer aan het begin. Schijnt te helpen met de vertering en bloedsuikerpieken te verminderen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 14:57

CrazyCat schreef:
Is die sla dan als voorgerecht of echt tussendoor? De Italianen doen dat namelijk ook, maar meer aan het begin. Schijnt te helpen met de vertering en bloedsuikerpieken te verminderen.

Ja dat klopt, ze zeggen dat het vetten absorbeert en het wordt na het hoofdgerecht gegeten. Dit zegt men: In traditionele Franse diners volgt er soms een lichte salade (zoals groene sla met vinaigrette) tussen het hoofdgerecht en de kaasgang. Dit helpt zogezegd de spijsvertering en reinigt het gehemelte.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:11

Ik vergeet nooit dat tijdens de budget trail vakantie de laatste keer we telkens grove bladeren sla kregen als voorgerecht. Niks geen vinaigrette ofzo.

Vond het echt zo gek, maar al die Fransen zaten er ongestoord van te knagen dus het zal voor hen niet zo heel gek zijn geweest.
Maar wij kregen dat voor het hoofdgerecht en het werd ook weggehaald voordat we het hoofdgerecht kregen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 15:58

Sintara schreef:
Ik vergeet nooit dat tijdens de budget trail vakantie de laatste keer we telkens grove bladeren sla kregen als voorgerecht. Niks geen vinaigrette ofzo.

Vond het echt zo gek, maar al die Fransen zaten er ongestoord van te knagen dus het zal voor hen niet zo heel gek zijn geweest.
Maar wij kregen dat voor het hoofdgerecht en het werd ook weggehaald voordat we het hoofdgerecht kregen

Ja, dat doen ze idd ook, als voorgerecht, maar dat is maar zelden eigenlijk. In resto's kun je natuurlijk salades vooraf bestellen. Ga je bij iemand eten die het netjes wil doen, dan is het meestal vóór het kaasplateau. Dan dus ook na het hoofdgerecht maar tussen het hoofdgerecht en sla kan evt nog een gerecht zitten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 20:29

Hello all, hoe gaat het bij jullie, wij hadden veel stormschade, een mierenbegraafplaats, veel sjouwen, en een uitje naar de Golf van Biskaje!

https://youtu.be/B3VdxN_V8Kg

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 21:30

Zo dan, dat is een heftige storm geweest.
Genoeg stookhout in elk geval.
Zolder is zo lekker licht; mazzel met die deuren zeg!