[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:06

Judith wij hebben onze auto's bij de garage gekocht, misschien dat het bij de prijs in zat maar nooit iets extra's aan de belasting betaald....

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:09

JudithO schreef:
Betaal je die puissance fiscale eenmalig? Ik kan nergens een bedrag vinden, maar goed.
Ik kan niet wachten om hem op te halen, haha.
Nu nog een fatsoenlijke aanhanger, waarschijnlijk wordt dat een tandemasser. Zonder huif want dan kun je nog een beetje smokkelen met overstekende planken oid.

Dat weet ik eigenlijk niet, het staat wel altijd bij tweedehands auto's, je kan het uitrekenen op een website.
Raad en daad in Frankrijk is een nuttige Facebook groep.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 19:22

Die groep ken ik inderdaad en volg ik ook. Komt regelmatig hele nuttige info voorbij!

Dank ook Jes.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:42

Daar staat ook wat over de puissance fiscale, want dat heb ik een keer gevraagd.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 16:41

Update! Gisteren heeft onze adviseur een zoveelste push richting notaris en verkopende makelaar gegeven. Want aanstaande vrijdag is de datum van compromis de vente (voorlopig koopcontract) en we hadden nog steeds niks ontvangen.
En vanochtend kwam ineens alles binnen!

Diagnostique was niks bijzonders zoals verwacht.
Dat er weinig isolatie is, is bekend. Geen asbest, dat is weer een meevaller.
En kleine details aan de elektra: een stopcontact is niet geaard en de knoppen van de meterkast zitten te hoog. Dat gaan we toch allemaal aanpakken dus is niet zo erg.
Daarnaast is -verrassing- de fosse septique niet op norm. Sterker nog, ze hadden moeite hem te vinden hahaha.

De officiele overdracht is op 6 augustus. Exact 3 maanden na het voorlopige contract.
Dus, we kunnen nu officieel gaan plannen! (En nog eind augustus een weekje paragliding cursus boeken ;) )

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:52

Hey wat een gaaf nieuws! Gefeliciteerd met deze stap! Geweldig. Gaan jullie dan van het weekend daarheen om te tekenen of doe je het via internet? Wij hebben allebei de keren, dus compromis en authentique via internet getekend ivm covid. Erg handig!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 17:11

Het voorlopige contract tekenen gaat via een machtiging. Het moet ter plaatse maar ik kan geen vrij krijgen.
De echte authentique zijn we wel bij uiteraard :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:43

Zijn jullie getrouwd eigenlijk? Anders mag Wilco ook voor jou tekenen, dan kan hij alleen gaan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 17:48

Zeker, al bijna 5 jaar zelfs :oo
Maar Wilco moet ook werken en alles bij elkaar was het gewoon makkelijker om het via een gemachtigde te doen. Een voorlopig contract is natuurlijk nog niet per se heel veel, dus dat vonden we niet zo erg.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:52

*\o/*

Gefeliciteerd met datums op schrift en fijn dat het allemaal in gang is nu en geen rare dingen gevonden zijn :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:19

Goed nieuws dit !
Y)(^) Daar eten we een stukje taart op ! bij gebrek aan champagne smiley.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 19:10

Bedankt!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 09:59

Wat een avontuur weer.
Beeld je in dat je weet dat op vrijdag het voorlopige koopcontract getekend is. Wij waren er zelf niet bij, iemand anders heeft middels een volmacht de handtekening gezet.
Maar.
Op donderdagavond (!!) kregen wij nog eens bericht dat we de volmacht moesten tekenen bij de mairie, die dan onze handtekeningen zou legaliseren. Lekker op tijd jongens! Plus, we wonen nu ook in een gehucht waar de mairie alleen op dinsdagmiddag een uurtje en op zaterdagochtend een uurtje open is. Dus. Online een mailadres kunnen vinden van de mairie en een mailtje gestuurd.
Hallelujah, hij wilde voor ons op vrijdagavond wel even tijd maken!
Goed, dat was stap 1. Want ik moest werken tot 20 uur op vrijdag. Dus daar nog vrij voor zien te krijgen. Om 3 uur, vrijdagmiddag, kreeg ik te horen dat als ik een briefje vroeg van de mairie ter bewijs dat ik daar geweest was, ik onbetaald verlof kon krijgen. Hehe, wat een gedoe.
Maar goed, last minute dus alsnog alles voor elkaar gekregen.

Ondertussen zijn we allerlei dingen aan het voorbereiden.
Binnenkort maken we een trip naar Nederland. We hebben daar nog enkele dozen en dingen staan die deze kant op moeten. Plus, we hebben nog steeds een auto op NL kenteken, de welbekende Panda. Die gaan we dan inruilen tegen een Grand Vitara, zoals ik eerder al vertelde. Deze gaat gelijk voor export en dus op Frans kenteken, dan is dat ook maar weer geregeld. Verder nog wat familiebezoek (en ponybezoek!).

En plannen maken voor het huis natuurlijk! We zijn ideeën aan het verzamelen van wat we willen gaan doen, hoe en vooral met welke uitkomst.
Zaken opzoeken, kijken waar je welke materialen kunt krijgen en meer van dat soort dingen.
In het kader van dat laatste.
Waar halen de andere Fransozen hier hun beestenvoer? Boerenwinkels als Welkoop ed, hoe vindt je die hier? En zijn er in Frankrijk ook verhuurbedrijven zoals Boels, waar je diverse zaken kunt huren?
Want sommige dingen hebben we eenmalig nodig, maar om dan nieuw te kopen voor 3000,- is een beetje te gek natuurlijk. Het nadeel van in een dunbevolkt gebied wonen, is dat er tweedehands binnen redelijke afstand ook maar heel erg weinig aanbod is, als er al wat is.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:10

Hier halen wij soms hondenvoer in gamm vert, ruim aanbod, maar geen idee of die lokaal of overal in Frankrijk zit.(is enkel als we te laat bestelden, bestellen per palet).

En voor verhuur, zoek eens op location outils met je regio, er zijn algemene bedrijven, maar ook best kleinere, meer regionale bedrijven die verhuren.

Maar als er lokaal bv een aannemer zit die bv het materiaal heeft die jullie eenmalig willen gebruiken, zou ik het best aandurven om eens te horen of die het betreffend materiaal niet verhuurd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:11

Hi Juud, je hebt hier de weldom, gamme vert om er maar een paar te noemen waar je goede selecties paardenvoer kunt krijgen. Kramer.fr bezorgt ook thuis trouwens. Bij weldom en gamme vert heb je ook andere diervoersoorten. Ff googelen en je vindt bij jouw nieuwe huis van alles in de buurt. Zijn heel veel van dat soort agri winkel. Of kijk ff op agri granules chevaux, dan vind je zat.

Om te huren kijk je bijv naar famloc, of bij alle grote bouwwinkels kun je van alles huren.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:12

kiloutou zit ook overal in frankrijk (hij die alles verhuurt maar dan fonetisch)
Merlin en bricomarché etc verhuren ook.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:13

Maar eh, je hebt dus getekend! Gefeliciteerd!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 10:39

Ja, nu kunnen we niet meer terug (ja officieel nog die bedenktijd, maar daar willen we uiteraard geen gebruik van maken ;) )

Bedankt ook voor de tips, dat is precies wat ik nodig had :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:31

ja biks heet granulé.

Famloc hebben wij in de buurt is trouwens duur. Grote bouwmarkten zijn goedkoper. Weet niet of je bij je nieuwe huis bijv merlin in de buurt hebt of bricomarché, maar die hebben ook vaklieden die je kunt inhuren. Althans die werken niet voor hun, maar kun je via hun inhuren. Voordeel daarvan is dat je goede garantie op het werk krijgt. Krijg je altijd wel maar zeuren bij een grote bouwmarkt is makkelijker dan met een privé aannemer.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:33

JudithO schreef:
Waar halen de andere Fransozen hier hun beestenvoer? Boerenwinkels als Welkoop ed, hoe vindt je die hier? En zijn er in Frankrijk ook verhuurbedrijven zoals Boels, waar je diverse zaken kunt huren?
Want sommige dingen hebben we eenmalig nodig, maar om dan nieuw te kopen voor 3000,- is een beetje te gek natuurlijk. Het nadeel van in een dunbevolkt gebied wonen, is dat er tweedehands binnen redelijke afstand ook maar heel erg weinig aanbod is, als er al wat is.

Voer: Gamm vert, Mamaison.fr en er is er nog een terra(nogwat)
Voer voor de paarden bestellen wij bij Reverdy, voor onszelf en de kliniek, dat wordt dan geleverd.

Huren: Bricomarché voor kleiner materiaal of https://www.kiloutou.fr voor het grotere spul.
Verder worden er op Facebook groepen en Leboncoin ook wel spullen te huur aangeboden.

Edit:
Mr bricolage
Brico dépôt

En gefeliciteerd met het teken :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 13:37

Bricomarché zit er wel binnen een uur. Kiloutou geen optie, die zit niet in de Cantal :')
Maar ik heb er flink veel gevonden, dat komt helemaal goed.

Jes, het aanbod bij ons is een beetje sneu, we wonen echt in een uitgestorven regio straks. Dus ook tweedehands is het aanbod erg mager.
Facebook staat helemaal weinig tot niks op, ik had al even snel gekeken.

Wel zag ik dat er op 20 min rijden een grote boerenwinkel zit, dus daar kunnen we voor het gros wel terecht :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:47

Juud, wij zaten in de Corrèze en je kunt eens kijken of je een minoterie in je buurt hebt zitten. Is een graan/meel handel die zelf meel maken en vaak ook bix maken. Ik ging daar wel ons meel voor brood halen trouwens. kon ik zelf de mengverhouding van granen aangeven.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 16:02

Wij hebben hier de Ragt, soort tuincentrum, verkopen ook diervoer en spullen, wel duur. Meestal kopen we bij een dierenwinkel in Castres.
Kramer verzend geen voer, is te zwaar.
Op leboncoin staan vaak wel particulieren die dingen verhuren

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 16:10

Tinka schreef:
Wij hebben hier de Ragt, soort tuincentrum, verkopen ook diervoer en spullen, wel duur. Meestal kopen we bij een dierenwinkel in Castres.
Kramer verzend geen voer, is te zwaar.
Op leboncoin staan vaak wel particulieren die dingen verhuren

O is dat nieuw dat ze geen voer verzenden? Ik heb speciale brok gekocht toen voor Shadow van dinges Muhler of zoiets bij hun.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-22 17:26

Zo. Weer een heel avontuur beleefd.

Ik zie al jaren vrij slecht en ik heb 2 jaar geleden lenzen geprobeerd te dragen. Geen succes, want ik heb hooikoorts en van mezelf vrij droge ogen. Dus gestopt die te dragen.
Dus ik was van plan toch maar aan de bril te gaan. Niet dat ik een zware sterkte nodig heb, maar ik heb aan beide ogen een cilinderafwijking wat het scherpe zicht toch wel enorm in de weg zit.
Inmiddels heb ik mijn Carte Vitale ontvangen en is ook mijn Mutuele (aanvullende verzekering) geregeld, dus nu werd het wel eens tijd.

Ik heb wat rondgevraagd over hoe dit aan te pakken, maar dat bleek toch vrij ingewikkeld. Daarop besloot ik van de lijst van mijn verzekering een opticien te kiezen en daar eens langs te gaan. Dat was afgelopen woensdag. Ter plaatse begon de opticien al over dat ik eigenlijk een verwijzing van de huisarts moest hebben. Ik zei dat ik de boel toch opgemeten wilde hebben, dus dat deden we.
Na de meting een montuur uitgezocht en toen heeft de opticien even een berekening gemaakt. Mijn verzekering zou alles dekken, maar niet zonder verwijzing. En de kosten waren dusdanig hoog dat het de moeite waard was om even een huisarts uit te zoeken en daar een verwijzing te halen.

Twee dagen later, op vrijdag, kon ik daar terecht. Ik heb een half uur langer in de wachtkamer gezeten, want zo gaat dat bij artsen. Toen ik aan de beurt was, kreeg ik na het doorgeven van mijn gegevens al vrij snel te horen dat ze me geen verwijzing kunnen geven zonder de resultaten van de oogmeting. Zucht. Na een sorry en betaling van het consult stond ik dus weer met lege handen buiten. Verdorie.

Dus naar de opticien gereden en daar met een beetje hulp van Google mijn verhaal gedaan. Persoon achter de balie zei dat hij me de resultaten niet mocht geven, en toen werd ik toch wel een beetje moedeloos. Ik vroeg hem wat ik dan moest doen om een bril te krijgen, en hij liep naar achteren om het te gaan overleggen met zijn collega. Die collega was de persoon die me woensdag ook geholpen had. Hij deed absoluut niet moeilijk en schreef de resultaten zo over op een briefje.

Vanochtend kon ik weer bij de huisarts terecht en daar typte hij het briefje over op zijn computer, printte het op zijn eigen briefpapier, en met een stempel en krabbel mocht ik weer vertrekken.

Weer op naar de opticien. Daar de verwijzing overhandigd en ein-de-lijk konden we nu wel verder. De bril wordt volledig vergoed en ik heb er een zonnebril op sterkte bij besteld, waar ik maar de helft van hoef te betalen. Op beide 2 jaar garantie (wel zo handig met mijn gebruikelijke lompheid ;) ).

Dus. Het systeem is zo omslachtig als de pest, wat ik ook niet anders verwacht had. Maar nu eenmaal geregeld is het wel goed voor elkaar, een volledige vergoeding had ik niet verwacht en wel gekregen. En je mag van de verzekering elke 2 jaar een nieuwe bril uitzoeken, dus dat is echt geen slechte deal.
Ik ben tevreden, de aanhouder wint! Dat blijkt maar weer ;)

Nog anderhalve week wachten en dan kan ik het resultaat laten zien. 8-)