Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fangio

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:20

Ik heb m'n liefde wel, maar dat is geen Zweed helaas xD

Ik zou trouwens sowieso voor zo'n afstand altijd kiezen voor een transportbedrijf. Paarden staan gewoon veel relaxeder op een vrachtwagen dan op een gewone trailer en zo worden de papieren e.d. ook gewoon voor je geregeld. Gemak dient de mens :P

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:34

plus dat die mensen er ervaring mee hebben :)

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:54

anoukwendy schreef:
Haha als je elanden zoekt vind je ze nooit, heb de hoop maar opgegeven en heb er nu in 2 weken tijd al 5 gezien :oo en waren niet dezelfde :P

De zweden schijnen allemaal super snel te willen, snel samen wonen enzo, als ze iets hebben willen ze het bij zich houden en niet meer loslaten. Mn moeder zei al ik wil geen zweed :') ach ze vind vast wel een leuk iemand terug, hoop ik voor dr.

Haha die elanden altijd, iedereen zoekt ze :P
Ik zie ze gelukkig erg vaak, maar m'n vriend woont dan ook op een boerderij buiten de stad :#

Hahah echt? Nooit geweten dat ze snel wilden samenwonen. Wij doen het in ieder geval niet zo snel, nog jaren genoeg voor de boeg. Maar elkaar elke keer maar 4 dagen zien en dan weer een tijd niet is het andere uiterste :=

@kirri ik heb je even gepb't :D

Inderdaad, met zo'n afstand is een transportbedrijf veel relaxter voor de paarden en ervaring :)

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:02

Wij wonen ook op een boerderij buiten een dorpje :D
Hoe hoog zit hij ik zweden? Hoe hoger je komt hoe meer kans

Haha jaa maar jullie zijn vast jonger als rond de 45/50 of niet? Misschien dat dat scheelt, geen idee

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:18

Net onder Söderköping. Niet al te noordelijk gelukkig :D
Oh je zit echt een stuk zuidelijker zo te zien. Wel 226km :P
Wonen jullie al lang in Rörvik?

Ja haha, mid twintig :))

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:33

Haha zweden willen altijd alles houden? In welk opzicht? Als het relationeel is hoor je mij niet klagen ^^. Heb genoeg ervaring met een cheater en een catfish om heel blij te zijn met mijn huidige vent.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:46

anoukwendy schreef:

Nope. Je ziet ze hier wel, maar in gebieden met een minder extreem klimaat (Zuidelijker dus) zie je ze veel meer (in Värmland heb ik er heel veel gezien). Maar goed, ik zit dan ook extreem Noordelijk).

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 00:32

gabyfedde schreef:
anoukwendy schreef:

Nope. Je ziet ze hier wel, maar in gebieden met een minder extreem klimaat (Zuidelijker dus) zie je ze veel meer (in Värmland heb ik er heel veel gezien). Maar goed, ik zit dan ook extreem Noordelijk).

Ik dacht heel even dat jullie het over de mannen hadden.... :Y)

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 07:05

Wij wonen hier anderhalf jaar, iets langer :)

Haha ze willen snel samen wonen, alles samen doen en dat soort oliebol. Maar misschien zijn wij wel niet zo en ervaren wij dat haha. Ik ben er sowieso niet mee bezig, veel te druk voor vriendjes met 3 paarden :D heb er ook nooit een gehad :P mn moeder zegt t steeds en ik zie t natuurlijk. En het ligt er misschien aan in welk gebied je woont want de mensen schijnen erg te verschillen.

Haha jaa gaby dat is idd wat hoog misschien, terwijl die beesten in een siberisch klimaat leven, of hoe heet dat? :') weet niet precies wat voor klimaat dat is maar t klinkt koud :P

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:51

Kelly_ann schreef:
gabyfedde schreef:

_O-

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:41

Voor degenen die graag een eland in het wild willen zien:

Afbeelding

Ik ben gisteren teruggekomen van mijn vakantie in Zweden. Hebben het wel naar de zin gehad, maar was niet helemaal wat de bedoeling was. Vooral te maken met redelijk wat pech, maar ook met het feit dat de natuur (waarvoor ik er heen ging) wel open was, maar er nergens kaarten te krijgen waren omdat die dingen wél allemaal gesloten waren....
En in Fulufjället lag nog dusdanig veel sneeuw dat ik dat in mijn eentje, als onervaren sneeuwloper, niet aandurfde.
Maar elanden hebben we dus wél gezien, tot twee keer toe. Later meer, maar zag de opmerking over elanden langskomen, dus denk ik plaats deze vast!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:51

mooie foto! en welkom terug :)

zonde van de pech :( dat er zoveel gesloten zou zijn had ik niet verwacht, ook geen aangepaste openingstijden dus?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:33

Fangio schreef:

_O-

Mannen zat hier, maar knap.... :n Ben afgelopen weekend in Noorwegen (Tromsø, de meest Noordelijke stad van Noorwegen) geweest en daar was het wat dat betreft stukken beter *D

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:17

Nou, heb ik weer :/ ik heb 1,5 week ofzo iemand een PM gestuurd met een hele lading vragen m.b.t. het starten van een pensionstal in Zweden, alleen nooit een reactie gehad. Denk, ik deel de vragen wel met jullie, blijkt dat mijn bericht nooit verstuurd is en nergens meer te vinden is. Ik weet dus ook niet meer aan wie ik ze zou zenden of waar die persoon haar hulp heeft aangeboden ^^. Dus bij deze mijn vragenlijst, voel je vooral niet gedwongen om te antwoorden!

Idealiter wil ik in de buurt van een stad wonen maar wel landelijk (max 20 minuten bij een groot dorp of stad verwijderd). Ik leef nu in Bussum, ik ben niet zo'n groot mensen-mens maar ik merk wel dat ik de interactie nodig heb en wil ook, als er iets aan de hand is, snel in bereik zijn van een dorp. Daarnaast zit mijn vriend ook in de IT dus voor hem is het ook beter nabij de bewoonde wereld te wonen.

1. Anyways, ik ben me er van bewust dat iedereen wel iemand kent met een lapje grond en dat daarom het simpelweg verhuren van land met inloopstal niet interessant gaat zijn. Ik neem aan dat je echt aan moet komen met vol pension en bijv. een binnenbak en/of loopmolen om het interessant te maken voor mensen. Heb ik dat goed? En denk ik de goede kant uit?

2. Hoe zit het met BTW? Ben je verplicht om BTW te betalen als je een kleinschalig pension hebt? (Laat zeggen tot max 15 paarden). Waar ligt die grens en hoeveel BTW hebben we het over?

3. Met een vlug rekensommetje (heel grofweg) kwam ik tot de conclusie dat het niet onredelijk is om te concluderen dat je met een pensionstal de hypotheek van een huis kan dekken. Echter werd dat tegengesproken door iemand waar mijn vriend mee heeft gesproken. Maargoed, mijn vriend weet niks van paarden en ook niet precies wat ik in mijn hoofd heb ^^. Ik hoef geen bedragen te weten, ik vraag me alleen af of het een redelijke assumptie is of dat ik er finaal naast zit.

4. Dan uiteraard de vraag: Wat is een normale prijs om te vragen voor stalling in Zweden? Van half tot volpension, met en zonder binnenbak.

5. Wat voor zaken die we in NL niet tegen komen komen we in Zweden wel tegen en vice versa?
Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe het gaat met rijden en de sneeuwval. Lopen paarden standaard op ijzers zodat je er pinnen in kan zetten? En ik denk dat er geen issue is met nat land, behalve dan misschien in de dooiperiode, heb ik dat goed? En zijn er giftige planten zoals het welbekende sint-janskruid hier? Enzovoorts ^^.

Voor de duidelijkheid, ik ben lekker aan het dromen. Nu het er toch op aan komt dat we toch naar Zweden gaan ben ik er toch wat serieuzer over na gaan denken en ben nieuwsgierig naar deze punten.

Thanks alvast! En nogmaals, voel je niet verplicht om te antwoorden :).

Ps: De Zweedse vent is ook niet mijn type hoor ^^ maar op de één of andere manier heeft meneer me toch aan de haak geslagen 0_o.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:41

wel 1 vraag kan ik beantwoorden, zoals ik heb begrepen moet je voor een lening ongeveer zelf 15 a 20 % moeten kunnen inleggen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:55

Wat je kan vragen voor pension hangt denk ik alles af van je locatie en faciliteiten. Net als hier.
Zit je in een regio met slechte winters maakt een binnenbak het verschil.

Paardenhouderij is gebonden aan regels, ze zijn actiever in welzijn. Denk aan minimum boxmaten en uren buiten lopen.

In sneeuwgebieden is je paard of ijzerloos óf op ijzers kalkoenen. Zogenaamde 'blindbrodd' of blind spikes kan je laten zitten Tijdens de sneeuwperiode. De ijzers krijgen een plaat of worden gevuld met silicone tegen sneeuwpropen.Zo staan ze gewoon buiten, zelfs met ijzel.

On de zomerwarmte heb je in veel gebieden (bosrijk, water) nare insecten. Beste oplossing is een schuilstal bieden.

Betreft de rest, dat zijn KvK vragen... maar dan voor de Zweedse variant.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 07:16

Ik zou igg zorgen dat je een buitenbak hebt, binnenbak is natuurlijk aantrekkelijker. Molen zie je hier heel weinig, ze staan gewoon op het land of paddock.
Rond stockholm zie je genoeg prijzen rond de 4000kr maar dat is dan wel echt alles erop en eraan. Ikzelf heb een stal te huur voor 1700kr incl hooi, stro, voeren, mesten, binnen/buiten zetten, buitenbak bij de buren maar er is gewoon geen vraag naar omdat wij veel te veel op het platteland wonen. Je ziet ook vaan stallen van 600/1000kr en dat moet je het hooi en stro enzo nog apart betalen.

Btw zou ik niet weten haha, moet je navragen bij de skatteverket denk ik.

Het ligt eraan waar je wil wonen. Ik betaal voor zo'n grote ronde baal hooi 200 kr, dat is wel extreem goedkoop want een vriendin 300 km naar boven verkoopt balen voor het dubbele. Net als stro, ik betaal voor een 400kg baal 400kr, ook extreem goedkoop als ik het zo om me heen hoor..
En het ligt er natuurlijk aan hoeveel je wil hebben voor een stal, je bak moet onderhouden worden, je electric enzo, water (is hier gratis, eigen bron maar dat heb je niet overal).

Je hebt hier veel varens, eikels, lupines dat is allemaal slecht voor ze.
Qua rijden zie je veel springen en drafsport, zorg dus dat je wat hindernissen hebt ofzo.
Veel paarden hebben ijzers met rubberen zooltjes en vast 4 spikes eraan. Ik had er 2 zonder ijzers en rij gewoon door de sneeuw. De sneeuw is hier veel droger waardoor het minder kleeft. Je hebt hier vaak ander zand, meer een soort grind, en als je de sneeuw uit de bak sleept kan je vaak gewoon blijven rijden. De buren slepen de bak niet dus ik rij gewoon door de sneeuw heen. Ook cross ik nog gewoon door het bos, met en zonder ijzers/spikes.
zoals ik al zei blijven ze vaak gewoon in het land maar ik denk dat je beter kan zorgen dat je 2/3 paddocks hebt, desnoods dat ze samen staan. Dat willen de meeste wel en is gewoon beter en leuker voor je paard :) in het voorjaar is alles natter idd, die van mij had dit jaar hoefzweren door zachte hoeven en dat is gaan ontsteken, die hoefzweren was niks van te zien, geen hartslag of niet reageren op de tang. Paarde heeft een paar dagen in het gips gestaan, daarom zou ik zorgen voor een goeie paddock.
Je kan eventueel een schuilstal in je land maken want veel mensen willen hun paard in de zomer buiten hebben.

Dat is idd zo, paarden moeten minimaal 6 uur buiten, de stal moet minimaal 1,5 keer de hoogte van je paard zijn en de oppervlakte moet ook een bepaalde grote hebben, net als je land geloof ik.

Je hebt speciale rubbers die de hoefsmid eronder doet, met silicone heb ik zelf nooit gezien.

Verder zou ik het niet weten haha

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:07

Ik kan je niet helpen, ken alleen maar mensen die net als Anouk enkel hun eigen paarden hebben.

Misschien kun je bokker Wanja een pb sturen, zij heeft/had volgens mij een fjordenfokkerij in Zweden

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:47

Thanks voor alle reacties! Kan hier wel wat mee :). Het ziet er in ieder geval niet zo duister uit als ik begon te vermoeden, ik ga lekker door dromen! Ik zal Wanja ook eens een PB sturen. Thanks.

Vraagje: Wat zijn lupines? Bij mijn weten is lupine een latijnse naam voor hond of hondachtige haha. Heb je het over wolven of ben ik nou achterlijk?

Ik wil ergens rond stockholm of göteborg gaan wonen (mijn vriend blijft steevast Gotland volhouden maar, hoe gek ik ook op dat eiland ben, ik zou er niet willen wonen). Dus ergens een beetje in het midden waar alles wat heuvelachtiger en ruiger begint te worden maar wel vlak bij de bewoonde wereld en mobiel (vliegveld).

Ik heb al wat rond lopen struinen naar huisjes, je ziet toch veel huizen (boerderijtjes) die met meerdere bijgebouwen verkocht worden. Ik weet niet of het bouwtechnisch mogelijk is, maar ik denk dat deze gebouwen, omdat ze meestal toch vrij groot zijn, wel geconverteerd kunnen worden naar een inloopstal en/of binnenbak. Maar dat zou ik tegen die tijd moeten bekijken denk ik zo.

Paddocks zijn een goede tip, ik heb het idee wel aan mij voorbij laten gaan maar het is in Zweden dan toch iets natter als ik dacht ^^.

IJzers of geen ijzers, tsja, zelf ben ik er een beetje op tegen, wat niet nodig is is niet nodig. Maar om gewoon de sport te kunnen beoefenen zoals je in de zomer zou doen, ik neem aan dat ijzers dan toch wel nodig zijn, of niet?

Thanks iedereen!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:48

@Xyris: lupines zijn bloemen die je veel in Zweden ziet. Wolf is canis lupus, hond is canis lupus familiaris.
Västra Götaland (waar Göteborg onder valt) is het natste gedeelte van Zweden (meeste neerslag). Klimaat rond Stockholm is veel beter.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:54

Thanks gaby voor de info :)

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:53

Goeie foto Lalidan!

@ anouk, Nahja je bent 19 wat er in je profiel staat en dan willen de meeste over het algemeen nog niet samenwonen :P
Wat dat betreft zijn Zweden wel meer gericht op vrienden voor lange tijd houden denk ik. Je komt minder mensen tegen dan in Nederland dus als je goede vrienden hebt... :)

Die Zweedse mannen zijn niet zo knap nee (de mijne daarentegen... :D ), maar die vrouwen.... Noooooondeju !!

Xyris, ik kan je helaas niet verder helpen met je vragen... maar blijf dromen en ga er voor! :)

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:25

Hmm, misschien scheelt het dat ik in een studentenstad woon, want hier lopen meer dan genoeg mooie mannen rond hoor.. :oo kijk mn ogen uit!

En ik weet niet meer wie het vroeg, maar Uppsala is misschien groot voor Zweedse begrippen, maar ik heb de afgelopen 6 jaar in Utrecht gewoond en Uppsala is ongeveer 3x zo klein :P

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:46

Wat zeggen jullie nu :oo Zweedse mannen niet knap?! Lever ze maar bij mij in dan hoor :~ O:) Ik ga alleen al naar Zweden om mezelf weer even gerust te stellen dat er heus wel knappe mannen voor mij rondlopen op deze wereld :')

Toffe elandfoto! Mooi vastgelegd zo :)

Ik kan ook niet verder helpen met stallen, maar interessant om mee te lezen!

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 08:57

Yeah Sverige är bäst!! Wat een hero haha

Ik denk ook dat je op gotland weinig kans hebt om een goedlopende pensionstal te beginnen..
En lupine is idd een bloem, paars en wit geloof ik.
Ijzers zijn niet nodig hoor, je ziet in zweden niet veel wedstrijden op gras. Arie kan echt niet zonder vanwege zn artrose enzo, farosie heb ik op ijzers gezet omdat hij op zn stralen liep en dus heel gevoelig op die grind paden, ik laat hem altijd doen wat ie wil omdat ie toch wel bij me blijft en nu is ie veel happier op buitenritten en wil ie lekker hard :D

Hahah myra dat is idd ook zo hoor maar ik hoor toch wel veel meiden om me heen die graag uit huis gaan, moet er niet aan denken.
En de meeste vrouwen zien er idd beter uit als de mannen :') helaas val ik niet op vrouwen hahah

Echt? Ik dacht echt dat uppsala een stuk groter was :P

Vrijdag met de auto naar malmö gereden, trein naar kopenhagen, we gingen een vriend van mn moeder ophalen die vandaag weer naar huis gaat. Onderweg 3 elanden gezien :D