3x scheeprecht! Onze emigratie naar Zweden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:13

Saga schreef:
Al heb ik nog steeds moeite met de Y. :x

Wat dacht je van de sju en shu %) echte tongbrekers. Van de Y maak ik gewoon een soort IU.

Zweeds is idd veel makkelijker te leren dan een Latijnse taal. Maar ik moet bekennen dat het me niet zo makkelijk afgaat als ik had gedacht/gehoopt. Ondanks de Zweedse lessen die ik in NL heb gevolgd. Dan merk ik toch wel dat ik geen 20 meer ben. De harde schijf raakt nogal vol. Hoe ik die kan defragmenteren heb ik nog niet gevonden :+

En mijn betere helft is heel erg dyslectisch. Die hebben ze niet eens grammatica geleerd van het NL. Dus die moet het zichzelf aanleren door te luisteren net zoals hij zichzelf wat Duits en Engels heeft geleerd.
Maar we redden ons.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:22

Met die sju heb ik minder moeite, ik maak er dan een soort Limburgse G van, wat goed lijkt te werken. _O-
En ben ook heel blij dat we niet in een gebied wonen waar je de aardappel-I uitspreekt. :))

Maar zo snel als Judith Zweeds heeft geleerd, heb ik dat niet.
Dat duurde echt wel een jaar of 4 á 5 voordat ik echt alles kon verstaan en redelijk terug kon spreken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:43

Saga schreef:
Al heb ik nog steeds moeite met de Y. :x

:D
Ik zeg I, maar met mijn lippen in de vorm voor een U. En dat lijkt heel behoorlijk te werken. Al zijn er woorden die ik liever probeer te omzeilen. Zoals tyttebærsyltetøy (geen Zweeds inderdaad. Het is Noors).

Knap dat jij en de vriend de taal zo gauw geleerd hebben, Judith. Geeft toch wel aan dat jullie niet bang zijn om ergens voor te gaan en daar dan ook moeite voor te doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:59

Ik volg ook. Altijd leuk zo'n zoektocht en wij denken ook over emigreren, maar we hebben nog niet zo'n duidelijk omlijnd plan nog. Dus ik kijk graag mee.

Ben wel benieuwd welk budget ik me moet voorstellen bij duur en niet duur. :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:48

Shu en sju is ook regiogebonden. In het noorden zeggen ze sju en in de rest van het land shu, wat inderdaad klinkt als een soort zachte g. En inderdaad is de Y een I die je uitspreekt alsof je U wilt zeggen. Als dat een beetje logisch klinkt :') zoals Koper het uitlegt dus.

Wij zijn nog lang niet foutloos en vloeiend overigens hoor, maar het is vooral niet bang zijn om het te proberen. Je kunt oprecht meer dan je denkt. En die cursus via Folkuniversitet kan ik echt iedereen aanraden, dat werkt zoveel beter dan een Nederlander die lesgeeft of een loi cursus of wat dan ook. Het geeft je vooral heel veel zelfvertrouwen in de taal (voor mij vooral het spreken) en er ligt een goede focus op de grammatica. Korte tekstjes schrijven was ook aan de orde. Het is even een investering, maar wel een waar je enorm veel plezier van gaat hebben.
We zitten inmiddels beide op B1 en qua lezen en luisteren is dat ook al B2.

We kijken overigens ook expres niet alleen programma's van een bepaald genre, maar wisselen dat af. Anders krijg je maar een hele beperkte woordenschat mee. Zo kijken we Bygglov voor de huis en bouwtermen, Bonde söker fru voor een reeks aan gevoelstermen en emoties, Mandelmans gård voor wat agrarische termen evenals tuinieren, enzovoorts. En series als Bonde söker fru, Farmen, Idol en Robinson leren je ook weer omgaan met een heleboel dialecten. Hoe in de vrede ga je anders mensen verstaan die uit Skåne komen :+

Babootje, in de bezoekjes van oktober en november 2024 keken we tot 600.000 sek, want ons huidige huis was nog niet verkoopklaar en dus moest er uit eigen zak/middels een persoonlijke lening betaald worden. Het iets duurdere huis wat we hadden bezocht in oktober 2024 kostte 1.500.000 sek.
Leuk dat je ook plannen maakt, ook voor Zweden of iets heel anders?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23 min geleden