Voor de derde keer op de fiets naar het noorden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 22:49

Zijn er geen trekkershutten te vinden in Zweden? Hoef je niet je tent op te zetten en kost wat minder als een hotel.

Ik zou ook gewoon lekker een hotel gedaan hebben hoor, waarom zou je het jezelf onnodig lastig en zwaar maken als je een betere optie hebt? Avontuur is leuk, afzien niet. En als je jezelf had gedwongen tot een tent opzetten, zou het best kunnen zijn dat je een keer ziek wordt bijvoorbeeld.

Sharani

Re: Voor de derde keer op de fiets naar het noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:22

De trekkershutten zijn super in Zweden. Via bijvoorbeeld de vindskyddskartan app kun je ze makkelijk vinden. Maar het kan wel zijn dat je alsnog je tent in de buurt moet opzetten omdat de hut al bezet is.
Maar als je in een hotel fijner vindt is daar natuurlijk ook niets mis mee. En wat het vergelijken met andere die verder en meer hoogte meters fietsen betreft, jij doet dit toch maar even. En het is vergeleken wat wij afgelopen week hebben gedaan al weer veel meer, wij vonden 70 + km op een dag al ver :o .

Super leuk dat je een Ayacucho tent hebt, bevalt hij?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 10:28

Sharani schreef:
Super leuk dat je een Ayacucho tent hebt, bevalt hij?

Op zich wel, maar hij is wel moeilijker op te zetten dan dat koepelgeval dat ik voorheen had!

Vannacht gekampeerd op Vaxholm. Nu moet het toch weer een hotel worden, domweg omdat je anders Stockholm niet fatsoenlijk kunt bekijken. Nader verslag volgt nog. :)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 11:01

Stockholm is erg leuk! Wij hebben via AirBNB daar een appartement geboekt. Met name ook om even de kleding te wassen…

Wij hebben een MSR tent die erg goed bevalt, is in weer en wind makkelijk op te zetten. Ze zijn er inmiddels ook in een stuurtas (maar duuuur) en we overwegen om gewoon een stuurtas te laten maken voor onze tent.

Via welke route fiets je terug?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:45

Wij hebben 2 of 3 jaar geleden Stockholm ook gedaan tidjens onze rondreis Zweden. Gewoon vanaf een camping aan de noordwest kant. Op nog geen 200m van de camping was een prima bus verrbindign naar de stad. Het kan wel hoor vanaf een camping. Aan de zuidkant zit er geloof ik ook eentje.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:44

Sakura789 schreef:
Stockholm is erg leuk! Wij hebben via AirBNB daar een appartement geboekt. Met name ook om even de kleding te wassen…

Wij hebben een MSR tent die erg goed bevalt, is in weer en wind makkelijk op te zetten. Ze zijn er inmiddels ook in een stuurtas (maar duuuur) en we overwegen om gewoon een stuurtas te laten maken voor onze tent.

Via welke route fiets je terug?

Het verschil tussen de bike en gewone variant is behalve de stuurtas de lengte van de stok segmenten. Die zijn kort genoeg om tussen een dropbar stuur te passen of makkelijk in je fietstas te kunnen. Ik vind het wel heel handig. Maar het prijsverschil is wel groot.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 23:45

Nou, dit wordt de laatste nacht in Stockholm. Sakura789 vraagt me hoe ik weer terugfiets. Ik moet jullie teleurstellen: morgen neem ik de bus terug. Dat wordt een reis van drie dagen: eerst naar Kopenhagen, dan naar Hannover en dan pas naar huis. Voornaamste reden is dat mijn tijd opraakt. Ik moet binnenkort weer werken en mijn vader is bijna jarig. Ik zou het misschien nog wel fietsend tot Kopenhagen kunnen redden, maar dan moet alles meezitten. En uit ervaring weet ik dat je daar niet op mag rekenen.

Enfin, donderdag ging het van Uppsala naar het zuiden. Geen hoge heuvels, wel weer veel wind en veel kleine venijnige hobbeltjes. Ongeveer halverwege Uppsala en Stockholm ligt Sigtuna, wat ooit diep in de middeleeuwen de hoofdstad van Zweden was. Maar Sigtuna werd verlaten en de kerken vervielen tot ruïnes. Totdat de stad in de twintigste eeuw weer tot leven kwam.
Afbeelding
Je vindt daar ook een paar heel intrigerende runenstenen.
Afbeelding
Ik besloot die avond eindelijk weer eens te kamperen. Dat deed ik op het eiland Vaxholm. Een tussenoplossing, want op de fiets is dat nog 40 kilometer van de Stockholmse binnenstad vandaan. Maar lieve mensen, wat voor een tussenoplossing!
Afbeelding
De volgende dag wilde ik natuurlijk naar de stad. Maar eerst: naar Ytterby. Scheikundenerds weten wat dat is: in dit dorpje werden de elementen ytterbium, yttrium, terbium en erbium ontdekt. En ja, op een ietwat l*llige manier zijn ze allevier naar hun vindplaats vernoemd. Bij de groeve vind je uiteraard een plaquette.
Afbeelding
Daarna pakte ik de waterbus naar Stockholm. Daar werd het tijd voor wat meer mainstream-toeristische activiteiten. Het Nobelprijsmuseum bijvoorbeeld.
In deze vitrine staat de koffer van Erwin Schrödinger. Of er ook een kat in zit weet ik, laat staan of ze al dan niet leeft, of allebei.
Afbeelding
(Vitrines leveren altijd lelijke foto's op.)
Stockholm is megatoeristisch, en niet alle mooie dingen laten zich even goed fotograferen. Maar niettemin...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Toen werd het tijd om te gaan slapen. Toch weer in een hotel, want geen camping op fietsafstand. Alsnog zit ik in Solna, maar dat is beter fietsbaar dan Vaxholm.
Vandaag ging ik vrolijk verder met de toerist uithangen. Bijvoorbeeld naar het beroemde Vasa- scheepswrak. Er was eens een ambitieuze koning die zich met de bouw van zijn schip bemoeide. Hij wilde almaar meer kanonnen. Gevolg: het schip werd topzwaar en kapseisde een kwartier nadat het van wal was gestoken. Omdat de scheepsworm in de Oostzee niet voorkomt, kon het wrak drie eeuwen lang bewaard blijven.
Afbeelding
(Mijn broertje is it'er. Tijdens zijn opleiding kreeg hij dit als casus: ook nu nog mislukken er veel technische projecten doordat de baas zich met alles bemoeit.)
En daarna ging ik zelfs naar het ABBA-museum! Niet verder vertellen hoor, ik ben zogenaamd een goth en als andere goths hiervan horen moet ik mijn vleermuisdiploma inleveren.
Afbeelding
(Dit is inderdaad de Arrival-helikopter.)
Maar ik kom ook voor andere zaken. Boeken bijvoorbeeld. En strips! In een stripwinkel vond een handjevol Zweedse vertalingen van Suske en Wiske. Eerder deze reis had ik al diverse vertalingen van Asterix gescoord. Zo kom ik elke vakantie weer zwaarder beladen terug...
Afbeelding
O ja, en vandaag trof ik op straat dit negentiende-eeuwse tafereel aan. Dat wil ik ons paardenmensen niet onthouden.
Afbeelding
Jullie merken het: het sportieve en avontuurlijke is er wel een beetje van af. Hier eindigt normaal gesproken mijn verslag. Ik hoop dat ik het genot van deze typische musiqolog-vakantie een beetje op jullie heb kunnen overbrengen. En om in stijl te eindigen is hier een foto van een jazzconcert vanavond.
Afbeelding
Tack så mycket!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 08:36

Mooi verslag weer, en goede reis terug. Jammer dat je niet de tijd hebt om terug te fietsen, maar zo gaat dat hier ook helaas en dan is het fijn dat er andere reis opties zijn.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 08:42

Bedankt voor dit leuke en mooie verslag. Ik heb ervan genoten.
Enne, dat van ABBA, ik zal het niet verder vertellen ;)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 08:47

Was leuk je vakantie zo te volgen!
Bedankt voor de uitgebreide verslagen en alle foto’s.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 09:29

Wat een gave vakantie zeg. Ik heb nu zin om in jouw sporen te gaan en daar ook allemaal heen te gaan. Maar dan met de auto, want ik ben niet zo sportief.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 09:51

ook ik heb genoten van je reis hoor.
Super gewoon, zomaar even fietsen naar Finland en zelfs nog een stuk Zweden meegepakt.
No shame in met ander vervoer de terugreis te maken ondanks dat je het misschien wel anders had willen doen.

Het is een mooie reis geweest en dat zou toch het belangrijkste moeten zijn.

Ik heb in elk geval Sigtuna en het eiland Vaxholm mee op mijn lijstje gezet wat de moeite waard lijkt te zijn om naartoe te gaan (wij trekken binnenkort naar Zweden, wel met de camper, ik ben niet zo sportief om dat met de fiets te doen :D )

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 09:57

Prachtig verslag weer.
Mooi ook elke keer de informatie bij de foto's.

En met een deadline de bus terug is niet omdat je niet sportief bent maar omdat je gewoon niet meer tijd hebt.

Hoeveel kilometers heb je nu gefietst?
Vele doen je het niet na.

Fijne reis terug en bedankt dat je ons meenam

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 11:41

Wat een interessant verslag van een leuke, maar vast doodvermoeiende reis. Vind het heel knap van je, en dan die afstanden die je hebt gefietst! Ik weet niet hoe het in Polen en de Baltische staten is, maar weet wel dat je in Finland gewoon op de rand van de smalle vaak kronkelige en hellende wegen fietst. Automobilisten kijken goed uit, maar het blijft een risico.

Leuk die strips, al zullen die Finse en Estse Asterix'en je vast wel moeite kosten :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 22:26

Toch nog een kleine toegift. Mijn drietrapsraket naar huis was toch niet helemaal zonder mooie plaatjes.

Zondag stapte ik dus op de bus naar Kopenhagen. Onderweg kreeg ik het wel te kwaad dat ik zulke mooie dingen als het Vättern-meer niet van wat dichterbij kon bekijken. Ik was zo graag even overgestoken naar dat eiland dat erin ligt, en nu zag ik het alleen maar achter glas voorbijsnellen... Anderzijds vond ik het wel leuk om nu eens de Öresundverbinding te nemen. Je begint (vanuit Zweden) met een brug, komt dan op een kunstmatig eiland en duikt tenslotte via een tunnel Denemarken in. Het eiland heet trouwens Peberholm/Pepparholm: "Pepereiland". Waarom? Omdat een bestaand eiland daar vlakbij al Saltholm ("Zouteiland") heette...

In Kopenhagen moest ik de dag daarna tot de vroege middag wachten op mijn bus. Tijd om de stad in te duiken. En dat loont de moeite hoor!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
In die platenzaak heb ik nog een heel interessante dubbel-cd gescoord met een obscure Deense opera. De uitbaatster, die blijkbaar geen verstand van klassiek had, was blij dat ze ervan af was: het ding ging voor dertig kroon weg. Niet gek als je eigenlijk alleen maar de tijd tot de bus zit te doden!

De busreis van maandag bracht me in twee delen naar Hannover. Daar kwam ik pas na twaalven aan... En dinsdag moest ik tot zes uur wachten tot de trein ging! Terwijl het hotel me er natuurlijk om twaalf uur 's middags uit wilde hebben. Hoe dood je zes uur in een stad die niet de spannendste van Duitsland is - en die je bovendien op de heenweg al bekeken hebt?
Ten eerste bleken er nog wel een paar mooie plekjes in het centrum die ik de maand ervoor niet gezien had.
Afbeelding
Afbeelding
Ten tweede wist ik dat er in een voorstad ook nog wat te zien was. Weten jullie iets van de Duitse literatuur? In Hannover was honderd jaar geleden een dadaïstisch kunstenaar actief, Kurt Schwitters. Hij schreef onder meer het beroemd geworden liefdesgedicht "An Anna Blume".
Citaat:
An Anna Blume

Oh Du Geliebte meiner 27 Sinne, ich liebe Dir!

Een liefdesgedicht vol onzin (het begint meteen al: 27 zintuigen) en opzettelijke taalfouten (derde naamval waar de vierde moet). Maar toch zo ontroerend. Omdat hij origineel zegt wat al honderdduizend keer eerder is beschreven - en omdat hij de chaos in je hoofd schildert als je verliefd bent. (Volledige tekst vind je hier.)
Wat heeft dat met mijn reis te maken? Nou, ergens in een buitenwijk van Hannover wist ik een Anna-Blume-fontein te liggen. Ik had niet gedacht dat ik daar zo gauw zou langskomen (want wanneer kom je daar nou?), maar nu had ik er opeens tijd genoeg voor.
Afbeelding
Uiteindelijk kwam ik rond tien uur in Amersfoort aan; na het laatste stukje fietsen was ik rond elf uur thuis.

Waarom nog deze post? Jullie volgen mijn topic vermoedelijk niet voor busreisdetails, en zeker niet voor dadaïstische gedichten. Maar persoonlijk vielen mij deze trekdagen erg mee, in die zin dat ik nog best wat heb kunnen halen uit de momenten dat ik moest "wachten". Daar zit wat mij betreft een mooie moraal in, namelijk dat je vakantie pas is afgelopen als je je voordeur weer opendoet en niet wanneer je je vakantiebestemming verlaat. Met die mentaliteit moet je je reis in gaan.

PS: ik ben in deze maand bijna tien kilo afgevallen. Ook dat is een sterk argument om eens op fietsvakantie te gaan.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 22:30

Da’s in meerdere opzichten een mooie afsluiter.

Dank je wel dat ik weer (virtueel) achterop mocht.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 22:35

mooie afsluiter idd

wanneer is je volgende fiets-avontuur? :D

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 06:39

Als stille meelezer genoten van je reisverslagen.
Fijn dat je weer veilig thuis bent.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 08:28

Heerlijk om zo mee te kunnen reizen!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 08:29

Ik heb weer genoten van je fietsvakantie en dat je op de terugreis nog geniet is alleen maar meegenomen en zo leren wij lezers ook nog wat. (Had nog nooit gehoord van Anna Blume :D )

Veel herkenbare zaken in jouw verhaal weer.
Als kind vaak op fietsvakantie geweest met ouders en mijn zus o.a. naar Kopenhagen, Parijs, verschillende Duitse steden, alleen gingen wij met de trein weer naar huis.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 08:33

Wat een leuke post nog weer als afsluiter van wat volgens mij een enorm geslaagde vakantie was.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 10:19

Juist interessant dat laatste stuk! Welke bussen heb je genomen en was dat makkelijk te regelen met de fiets en bagage?

Hahaha goed afgevallen, ik ben juist aangekomen. Zal wel vooral spier zijn geweest, maar ik was wel verbaasd! Alhoewel ik als een bootwerker at.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 11:03

Ha, toch weer een handjevol enthousiaste reacties! Ik heb die toegift duidelijk niet voor niets gepost.

@Roihi: normaal gesproken ga ik volgend jaar weer op fietsvakantie. Naar het zich laat aanzien word ik in april ontslagen. :( Dan zou ik tijd genoeg hebben om nóg langer op vakantie te gaan, maar bepaald geen geld genoeg. Wat de route betreft heb ik zoveel plannen. Ik heb Noorwegen nog niet gezien, en grote delen van de Britse eilanden, maar ik zou ook naar het zuiden kunnen (langs de Rijn) of naar het oosten (Donau/Karpaten). Geen uitgemaakte zaak dus.

@Sakura789: de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat er bij mij veel winst te halen viel. En ik heb ook een doel. Zoals sommigen van jullie weten ben ik een manegeruiter, maar tegenwoordig hanteren bijna alle maneges een limiet van 90 kilo. Dankzij deze vakantie zit ik daar nu niet zo ver meer boven. Zelf heb ik zeker niet als een "diekdelver" gegeten. Mijn ervaring is dat je met veel minder toekunt zonder om te vallen, zelfs als je fietst. Alleen als er 150 kilometer moest worden weggetrapt, greep ik nog weleens naar de vette hap.
Tot mijn lichte schaamte heeft mijn broertje de bussen en trein terug geregeld. Hij zat al lang en breed voor zijn eigen pc en daar gaat dat wat makkelijker dan op zo'n telefoonscherm. Bovendien is hij erg handig met dingen regelen. Ik had in Stockholm de bus naar Berlijn, in Kopenhagen de bus naar Oldenburg (in Hamburg uitstappen) en in Hamburg de bus naar München (in Hannover uitstappen). Alle drie Flixbus. Het aantal fietsplekken is beperkt, dus zodra je zeker weet wanneer je wegkunt/moet, moet je meteen boeken. Wat betreft bagage zijn er wel regels van maximaal zoveel liter en zoveel kilo, maar in de praktijk doen ze nooit moeilijk - zelfs niet over mijn tent, twee fietstassen en trekkersrugzak bij elkaar.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 11:14

Leuke reis zo meegemaakt meer om de omgevings foto’s en verhalen…

Reisverhalen zijn vaak leuk om van plaatsen waar je niet
zo gauw zou komen toch iets van mee te nemen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:01

Aaah toch Flixbus, wij zijn een aantal stukken met de trein gegaan ivm weer en plots een afspraak in Nederland die we niet wilden missen. Trein is ook een aanrader, soms een complete coupé voor fietsen. In Nederland moesten we treinen aan ons voorbij laten gaan omdat de plekken zo beperkt waren, dat was wel even wennen.