Liefhebbers van koude landen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:34

shadowstar schreef:
Waar in Lapland ben je geweest Momo?

Inari, meest noordelijke grote meer. :D

@Polar
Ja! Die hebben we gezien! Gelijk toen het vliegtuid landde. Toen zei ik tegen mijn broertje het sneeuwt! Maar het lijken net allemaal glitters! <3

Wil kijken om in 2026 weer terug te gaan. :D

juuljb

Re: Liefhebbers van koude landen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 20:36

Hé wat een leuk topic! Ik ben ook groot fan van Noord-Europa. Ik ben buiten Europa nog nooit naar koudere plekken op vakantie geweest, maar Canada lijkt me ook ontzettend gaaf. Ik ben in alle Noord-Europese landen op vakantie geweest en IJsland en Finland zijn bij mij favoriet. Ben begin dit jaar voor de tweede keer in IJsland geweest en afgelopen zomer een roadtrip gemaakt door het zuiden van Finland, en dat was toch zo geweldig ik ben helemaal verliefd op Finland. Het liefste zou ik vandaag nog emigreren. Ik heb zelf een neurologische ziekte die getriggerd wordt door de hitte (vooral combinatie van hitte and benauwdheid) en de Nederlandse zomers zijn de laatste paar jaren echt pijnlijk geworden. Ik ontsnap de zomers dan ook liever richting de poolcirkel dan naar het Mediterraanse gebied zoals de meeste Nederlanders denk ik doen...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 22:42

Momo94, ik dacht dus dat ik zou gaan flauwvallen. _O-
Ik was buiten en zie ineens 'sterretjes' en hield me snel ergens aan vast, maar dat waren dus die glitters.
Ergens moet ik nog een video ervan hebben!

De sneeuw verandert trouwens ook in glitters als het heel koud wordt.
Het is soms net alsof je door een kerstdorpje rijdt.

Wat gaaf, Juuljb! Ik ben ook heel erg benieuwd naar Finland!
Ik sta er precies net zo in als jij en ontsnap ook liever aan de warmte.

Ik heb de video gevonden, maar het is helaas van slechte kwaliteit, dus je ziet het niet zo duidelijk.
https://i.imgur.com/hMprsQB.mp4

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 19:48

Geen fan van koude, maar aangetrokken door de mooie foto van Hingarden in uitgelicht ;)
Wel vind ik de Scandinavische landen prachtig qua natuur.
Enige noordelijke land waar ik al geweest ben, is IJsland. Maar dan wel met midzomer :D (dus veel licht en geen koude)

Een paardrijvakantie zoals bij Hingarden zie ik nog wel eens zitten ... moet ik wel eerst een compagnon de route zoeken en vinden ;)

En Polar (ik ken je een beetje vanuit het Emigreren-topic), met een nickname als de jouwe, móet je wel van koude landen houden ;)

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 20:56

@Salome, je bent nooit te oud.
Er was in de Belgische 'Het hoge Noorden ' een stel die na hun pensioen naar Noorwegen emigreerden.

Nu zou ik niet zo snel na mijn pensioen nog hier blijven,veel te duur :+

Marilu : je kunt ook alleen gaan toch?
Ik ga heel vaak in mijn eentje (nouja met hond) op pad .
Heerlijk,hoef je met niemand rekening te houden :D

Ik vind de jaargetijden juist zo mooi hier.
De herfst is hier ook zo prachtig!

Nadat ik 2 weken geleden bij Hingarden ben geweest,ben ik ook nog naar Loen geweest en dan naar Bødalen,met gletsjer en watervallen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 21:14

Haha, mijn naam is inderdaad wel een verwijzing ja. :))

De winter is echt minstens even mooi als de zomer, maar op een andere manier.
Het is echt niet te vergelijken met de Nederlandse winters.

Ik wil zo graag een aantal afleveringen van het Hoge Noorden België kijken, maar je moet daar serieus een Belgische identiteit voor hebben. :x
Hoe stom is dat.

De seizoenen zijn echt heel mooi inderdaad.
In de zomer verlang ik heel erg terug naar de winter en in de winter denk ik soms; ik kan niet geloven dat het ooit nog warm en groen wordt.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:49

En zoveel kleur!
Ik vind de herfstdagen heel fijn als ze koud beginnen en het dan langzaam warm wordt .

Kun je geen profiel aanmaken voor vrt max,heb ik ook gedaan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 08:53

Hij geeft aan:
Citaat:
Woon je niet in België?
Door bepaalde rechten kunnen we sommige programma's niet voor jou vertonen op VRT MAX en Sporza. Meer info vind je op de pagina veelgestelde vragen van het VRT-profiel.

Afbeelding

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:31

Oh wat raar.
Dat is jammer :(

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 11:10

Ja, mee eens! Ik ben gek op zulke programma's.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:54

Kun je je ip adres niet omzetten naar nl?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:58

Het is hier natuurlijk absoluut nooit zo koud als in de Scandinavische landen of Canada of zo, maar ik woon nou eenmaal in de Oostenrijkse bergen, dus we kunnen wel te maken hebben met grote hoeveelheden sneeuw en temperaturen rond -20.

Maar zomers is het hier in de meest zonnige stad van Oostenrijk ook wel echt warm. Voordeel is als je naar een van de rivieren gaat die van de gletsjers afkomen dan is het daar een heel stuk koeler. Zowel in de winter als in de zomer is het klimaat beter te doen dan in Nederland vanwege de lagere luchtvochtigheid.

Ik vind mezelf geen echte kou liefhebber, maar ik vind het ook niet erg.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 12:04

Ik kan mijn ip adres wel omzetten naar een Belgisch ip adres, maar volgens mij moet je je belgische identiteit bevestigen.
Maar ik ga het binnenkort even proberen. :j

CrazyCat, ik denk dat Oostenrijk wel een beetje te vergelijken is met midden-Zweden qua temperaturen.
Bij ons ligt meestal een maand of 3 echt een dik pak sneeuw en daarvoor en daarna gaat de sneeuw soms nog weg.
In de zomer kan het soms wel warm worden, maar deze zomer is tot nu toe vrij mild, gelukkig.

En inderdaad, door de lagere luchtvochtigheid, krijg je minder snel pijn in je gewrichten, wat erg fijn is.

Ik vind de kou erg gezellig en ook aan de donkere dagen wen je heel snel.
Met name omdat de sneeuw alles zoveel lichter maakt en ook de naaldbomen blijven groen (of wit :+), dus het wordt niet echt grijs en bladloos overal.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:14

Polar schreef:
Ik kan mijn ip adres wel omzetten naar een Belgisch ip adres, maar volgens mij moet je je belgische identiteit bevestigen.
Maar ik ga het binnenkort even proberen. :j

CrazyCat, ik denk dat Oostenrijk wel een beetje te vergelijken is met midden-Zweden qua temperaturen.
Bij ons ligt meestal een maand of 3 echt een dik pak sneeuw en daarvoor en daarna gaat de sneeuw soms nog weg.
In de zomer kan het soms wel warm worden, maar deze zomer is tot nu toe vrij mild, gelukkig.

En inderdaad, door de lagere luchtvochtigheid, krijg je minder snel pijn in je gewrichten, wat erg fijn is.

Ik vind de kou erg gezellig en ook aan de donkere dagen wen je heel snel.
Met name omdat de sneeuw alles zoveel lichter maakt en ook de naaldbomen blijven groen (of wit :+), dus het wordt niet echt grijs en bladloos overal.

Jullie hebben veel meer sneeuwzekerheid dan wij hier. Soms valt er ineens 2 meter in 1 nacht en dan weer zomaar 5 jaar heel weinig. Zomers is het hier Italiaans warm. (In 3 uur ben ik in Bibione aan het strand)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 13:21

Ohja, dat klinkt wel logisch dan.
Ik had bij Oostenrijk altijd het beeld van witte winters, skigebieden en in de zomer prachtige alpenweides met zon. <3

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:52

Polar schreef:
Ohja, dat klinkt wel logisch dan.
Ik had bij Oostenrijk altijd het beeld van witte winters, skigebieden en in de zomer prachtige alpenweides met zon. <3

Nou ja de bergtoppen liggen hier allemaal rond de 3000 meter dus die zijn wel wit. Maar in het dal is afgelopen winter echt 0 sneeuw gevallen.

Maar ja groen is het in de zomer wel ja. Behalve de Dolomiten waar je hier tegenaan kijkt, die zijn rotsig ipv groen zoals de Alpen achter de camera

Afbeelding

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 15:06

Prachtig! <3
Het is toch ook wel echt anders dan in Zweden nog.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 15:35

Ik houd echt helemaal niet van de winter en van kou. Nou zou je zeggen: Wat heb je hier dan te zoeken in dit topic?

Nou, het gekke is dat ik enorm houd van boeken die zich afspelen in Noordelijke streken en daarnaast graag foto's ervan bekijk en over de geschiedenis ervan lees.

Ook ben ik erg gecharmeerd van dieren uit noordelijke streken, paar sledehonden (mix) gehad (niet voor de sport maar als 'gewone' hond) en ook altijd IJslanders tot 1.5 jaar geleden de laatste stierf.

Best gek eigenlijk.

Ik lees trouwens steeds 'liefhebbers van koude handen', is wel illustratief voor mijn ambivalentie. :)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 16:16

Misschien ben jij vooral 'verliefd' op het plaatje? :))
Van een afstandje meemaken en een beetje in je eigen leven, zoals de honden en de paarden.

Ik hou trouwens ook niet van koude handen. _O-

Ik kan me niet zo goed voorstellen dat mensen niet graag een keer in de winter naar bijv. Scandinavië zouden willen, maar ik stel me zo voor dat het ongeveer net zo is als wanneer ik gedwongen naar Spanje zou moeten.
Daar zou je mij ook echt niet blij mee maken, ik wordt echt gelukkig van veel natuur om me heen en echte seizoenen.

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 17:22

Ik ben een stille meelezer en geniet van de verhalen en foto’s.. Ik ben nog nooit in het noorden geweest, maar ben sinds een maandje toch aan het kijken voor een reis naar Lapland. Tot nu toe trekt de groepsreis van Lapland Travel me erg aan, maar mochten hier nog mensen met tips zijn voor mooie (niet al te dure) groepsreizen dan houd ik mij aanbevolen!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 17:30

Polar schreef:
Misschien ben jij vooral 'verliefd' op het plaatje? :))
Van een afstandje meemaken en een beetje in je eigen leven, zoals de honden en de paarden.

Ik hou trouwens ook niet van koude handen. _O-

Ik kan me niet zo goed voorstellen dat mensen niet graag een keer in de winter naar bijv. Scandinavië zouden willen, maar ik stel me zo voor dat het ongeveer net zo is als wanneer ik gedwongen naar Spanje zou moeten.
Daar zou je mij ook echt niet blij mee maken, ik wordt echt gelukkig van veel natuur om me heen en echte seizoenen.

Ja, dat denk ik ook. Hoewel ik het voor een paar weekjes ook wel fijn zou vinden hoor. En ik geloof ook wel dat ik beter tegen droge dan tegen waterkou (zoals in NL) kan. Maar warmte vind ik fijner, hoewel niet boven de 30 graden.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 17:40

@polar
Van het zuiden van europa wordt ik alleen blij met vakantie en dan voor of na de zomer. :o
En dan is inderdaad droge warmte wel beter te doen dan met hoge luchtvochtigheid. 2,5 jaar terug in rhodos in september, daar was een hele hoge luchtvochtigheid zoals in nederland en dan was 27 graden echt al te veel voor mij.

Geef mij maar een goede vorst. :D

Toen mijn broertje en ik terug kwamen uit Inari, Finland toen, wij waren denk ik nog geen uur buiten het vliegveld en ik zei toen al... Ik heb het koud... mijn broertje zei, dat heb ik je daar niet horen zeggen. :+

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 20:14

Oeh, van groepsreizen weet ik helaas niets.
Maar ik denk dat je zeker geen spijt gaat krijgen van een reis naar Lapland!

Mysa, de zomers zou je hier denk ik wel fijn vinden dan.
Het is deze zomer tot nu toe vrij fris, maar normaal hebben we ook wel een periode met 20+ graden en dat voelt een stuk warmer.
Ik vind bijvoorbeeld 15 graden (waar wij wonen) in Zweden voelen als 18/19 graden in Nederland.

Haha, ik ben nog nooit naar een warm land op vakantie geweest, dus ik kan niet echt uit ervaring spreken.
Maar ik vind in Nederland en hier in Zweden 20 graden wel echt te warm.
Liever rond de 16/17/18 met een beetje wind.

Ik word steeds enthousiaster over Finland, door de verhalen en foto's in dit topic.
In Nederland is het inderdaad gevoelsmatig een stuk kouder, zeker als het waait.
Het enige waar ik nog niet helemaal aan gewend ben, is de riempjes van het tuig van de paarden vast maken.
Daarvoor moeten je handschoenen uit. :x
En het tuig zelf is door de kou ook een stuk minder soepel, dus dat gaat niet zo makkelijk.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 07:47

Hier in de buurt kan je met een husky slee, dat lijkt me echt zo gaaf, hoop dat er genoeg sneeuw ligt om dat een keer te doen

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 11:16

Ik denk dat ik weet welke je bedoelt!
Heb daar naar gekeken toen vrienden van ons langs kwamen, maar het was in de winter helaas te ver rijden.