[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 13:18

Iemand ad hoc zin om van 8 februari tot en met 16 februari (of daarin) in Frankrijk te komen helpen, tegen kost en inwoning? Je slaapt in een camper, je eet mee met alle maaltijden en ik ga snoeien, verven, klussen, dieren verzorgen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 10:19

We zijn onze zolder aan het uitruimen en opruimen omdat het geheel geïsoleerd gaat worden. Dus veel spullen gaan weer door de hand en veel zet ik op internet. Zo ook een fietsenrek dat achter op een camper hoort.

Gisteren kwam er een jong stelletje het ding ophalen. Ze gingen een Europareis maken. Ze waren begin 30, misschien achter in de 20. Allebei zonder werk komen te zitten en ze gaan Portugal Spanje Italie Zwitserland (maar daar bleven ze maar even want het is daar zo duur) Alles van voormalig joego Griekenland bulgarije en weer retour frankrijk. Daar gaan ze 1,5 jaar over doen.

Het zijn zeg maar nieuwe hippies. Ik zie mezelf van 30 jaar terug. Maar wat een verschil. Wij kochten een oude bus, waar we zelf een soort van douche en keuken in hadden gemaakt. Vaker nog douchten we onder zo'n zak. We hadden zo'n gambi potti, zo'n reiswc zeg maar. We maakten en repareerden alles zelf.

Deze mensen hebben een nieuwe bus gekocht alles laten inbouwen. Ook het fietsenrek gaan ze erop laten schroeven. Zijn handen waren onberispelijk schoon en gemanicuurd en prachtig slanke vingertjes. Kleding alles spotless zwart chic. Nadat hij hier weg ging was dat wel anders, hij had kennis gemaakt met Zozo ;-) Ze gaat een vlog bijhouden, ga ik natuurlijk volgen, vind het een geweldig leuk plan. Maar of ze het gaan redden.

Zij moet haar papiertje van haar rijbewijs nog krijgen. Ze heeft het net in november gehaald. Ze wilde het eerst alleen gaan doen die 1.5 jaar. Zonder hem. Hm. Zegt toch wel wat over je relatie denk ik. Maar hij ging toch maar mee. Wij hebben een deel van die reis ook gedaan. In 2 maanden. Heb er wat over verteld, maar wilde de pret niet drukken. Iedereen mag zijn eigen ding doen en winstjes scoren en fouten maken. Maar ik zie het niet gebeuren. Misschien een paar maanden (want ze gaan halverwege ook een keer terug om de 60e verjaardag van haar moeder te vieren), maar zie ik hen samen 1.5 jaar op 3m2 zitten. Nee.

En toch kriebelt het dan bij mij. We hebben het er vaak over. Want ergens in ons leven was er een plan dat als we oud waren we zouden gaan reizen. We zouden een camper kopen en huis en haard verkopen en gaan reizen. Ik wil dat meer dan Erwin. Dat paar maanden dat we in 2010 gedaan hebben, was een soort voorproefje. We waren toen midden veertig en we werden oud vonden we, dus we dachten wel ergens iets met 50 jaar of zo om dan te gaan reizen.

Dat voorproefje beviel wat mij betreft erg goed. Wat Erwin betreft die had na een maand al zoiets van, ik wil weer iets met mijn handen doen, buiten werken, etc. Wat mij betreft zou ik de paarden niet kunnen weg doen. Toch zit ik te denken aan een constructie van een maand per jaar gaan trekken. En dan via zo'n trusted housesitterssite of zo mensen hier in het huis laten oppassen. Van die dingen!

tja. Vandaag geen filmpje, weinig gefilmd, veel gedaan, maar niets interessants. Fijn weekend iedereen!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:39

Lastig als de een iets anders wil dan de ander in een relatie.

Mijn zusje heeft goede ervaringen met die trusted house sitter pagina. Mocht je toch op pad willen ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 13:57

Prairy schreef:

Mijn zusje heeft goede ervaringen met die trusted house sitter pagina. Mocht je toch op pad willen ;)

Ja, altijd lastig om een compromis te vinden. Een maand (of 2) per jaar voor ons gaan reizen vind ik een mooi compromis. Erwins droom was ooit naar de Noordkaap. Wie weet. Dank voor de tip over TH. Hun site ziet er ook goed uit.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:01

Monique1963 schreef:
Prairy schreef:

Ja, altijd lastig om een compromis te vinden. Een maand (of 2) per jaar voor ons gaan reizen vind ik een mooi compromis. Erwins droom was ooit naar de Noordkaap. Wie weet. Dank voor de tip over TH. Hun site ziet er ook goed uit.

Mijn zusje heeft een kortingscode mocht je je aan willen melden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 16:05

O dat is aardig Prairy, wie weet denk ik daar ooit nog aan als ik iets wil, maar het abonnement zal me waarschijnlijk de kop niet kosten vermoed ik.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:53

Bij ons komt telkens we samen naar Spanje zijn, iemand via Paarden Oppas Service (NL) oppassen.
De oppasster zélf is Belgische. We zijn heel erg tevreden met haar, dus ik kan telkens met gerust gemoed vertrekken. Gelukkig komt steeds dezelfde oppasster. We overleggen de oppasdata ook gezamenlijk, zodat we zeker zijn dat zij altijd kan komen.

De eerste keer dat we weg waren, was wel een beetje slikken, want je weet natuurlijk niet hoe het gaat verlopen, maar sedertdien telkens alles zeer goed verlopen !

Het gevoel van nog wel veel van de wereld te willen zien, herken ik ook wel, Monique.
Maar daarin moet je inderdaad wel overeenkomen met je partner. Mijn man ziet de Scandinavische landen bv. helemáál niet zitten. Mij spreken die dan weer wél erg aan ...
Ach ja, we zien wel waar we nog ooit geraken ! Voorlopig nog even druk genoeg met over-en-weer reizen naar Spanje :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 18:03

Marilu schreef:
Bij ons komt telkens we samen naar Spanje zijn, iemand via Paarden Oppas Service (NL) oppassen.
De oppasster zélf is Belgische. We zijn heel erg tevreden met haar, dus ik kan telkens met gerust gemoed vertrekken. Gelukkig komt steeds dezelfde oppasster. We overleggen de oppasdata ook gezamenlijk, zodat we zeker zijn dat zij altijd kan komen.

De eerste keer dat we weg waren, was wel een beetje slikken, want je weet natuurlijk niet hoe het gaat verlopen, maar sedertdien telkens alles zeer goed verlopen !

Het gevoel van nog wel veel van de wereld te willen zien, herken ik ook wel, Monique.
Maar daarin moet je inderdaad wel overeenkomen met je partner. Mijn man ziet de Scandinavische landen bv. helemáál niet zitten. Mij spreken die dan weer wél erg aan ...
Ach ja, we zien wel waar we nog ooit geraken ! Voorlopig nog even druk genoeg met over-en-weer reizen naar Spanje :D

Grinnik bij mij is het andersom, ik heb niets met het noorden, ik hoef daar ook niet op vakantie. Als we naar de noordkaap zouden gaan, dan wel via Noorwegen, daar ben ik 2x geweest en dat vond ik wel mooi. Maar het is niet per se, mijn ding zeg maar. Ik hou van licht en warmte oftewel hitte ;-)

Maar goede tip van die Nederlandse oppasinstelling, vind ik fijn om te horen. Daar ga ik ook eens in snuffelen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:09

Ja, Monique, je gaat daar zeker gegadigden voor vinden. Voor veel mensen zal als oppas naar Frankrijk kunnen, toch ook een soort van vakantie zijn. Zeker als je graag paarden/dieren ziet, is dat toch geen straf. Je moet uiteraard ook een dagelijkse vergoeding betalen, al naargelang het aantal uren werk. En een verplaatsingsvergoeding : geen idee hoe het dan zou zitten als er iemand naar Frankrijk zou moeten overkomen (als ze het als een soort van vakantie zien, zouden ze daar dan misschien wel van willen afwijken). Ook moet je wel een vergoeding aan het oppasbureau zélf ook betalen. Maar dat zie ik dan als een soort van verzekeringspolis : als de aangewezen oppass(t)er niet kan, dan zorgt het bureau voor een invaller.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:11

Mijn vader doet dit geregeld. Oppassen op huizen. Voor zover ik weet niet met een verplaatsingsvergoeding oid. Echt puur gebruik van het huis en oppassen op de hond of andere huisdieren. Vorig jaar een miljoenpoot, konijnen en een grote rottweiler.
Ik zal eens vragen via welke organisatie zij dit doen. Dit jaar gaan ze in Noord Spanje oppassen en in Hoofddorp...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 19:17

Marilu schreef:
Ja, Monique, je gaat daar zeker gegadigden voor vinden. Voor veel mensen zal als oppas naar Frankrijk kunnen, toch ook een soort van vakantie zijn. Zeker als je graag paarden/dieren ziet, is dat toch geen straf. Je moet uiteraard ook een dagelijkse vergoeding betalen, al naargelang het aantal uren werk. En een verplaatsingsvergoeding : geen idee hoe het dan zou zitten als er iemand naar Frankrijk zou moeten overkomen (als ze het als een soort van vakantie zien, zouden ze daar dan misschien wel van willen afwijken). Ook moet je wel een vergoeding aan het oppasbureau zélf ook betalen. Maar dat zie ik dan als een soort van verzekeringspolis : als de aangewezen oppass(t)er niet kan, dan zorgt het bureau voor een invaller.

Muga schreef:
Mijn vader doet dit geregeld. Oppassen op huizen. Voor zover ik weet niet met een verplaatsingsvergoeding oid. Echt puur gebruik van het huis en oppassen op de hond of andere huisdieren. Vorig jaar een miljoenpoot, konijnen en een grote rottweiler.
Ik zal eens vragen via welke organisatie zij dit doen. Dit jaar gaan ze in Noord Spanje oppassen en in Hoofddorp...

Hi beidjes, ik heb eens gespeurd en ik zie dat bij trusted house sitters de sitters geen geld vragen. Vind ik eerlijk gezegd ook wel logisch want ze hebben hier natuurlijk een geweldig vakantiehuis met veel moois tot hun beschikking. En griezelig Muga een miljoenpoot verzorgen, als ie maar niet door de blub loopt en je zijn voeten schoon moet maken ;-)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:21

Ja, ik kan me zeker inbeelden, dat mensen zo'n oppasdienst in een mooi decor en landschap niet als werk zullen zien, maar eerder als vakantie en er dus ook geen vergoeding voor vragen.
Is natuurlijk iets helemaal anders dan hier in België of Nederland komen oppassen.

Maar hoe meer mogelijkheden om uit te kiezen, hoe beter !
Ik noteer alvast ook die 'Trusted House Sitters' : wie weet voor later in Spanje !

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 19:23

Marilu schreef:
Ja, ik kan me zeker inbeelden, dat mensen zo'n oppasdienst in een mooi decor en landschap niet als werk zullen zien, maar eerder als vakantie en er dus ook geen vergoeding voor vragen.
Is natuurlijk iets helemaal anders dan hier in België of Nederland komen oppassen.

Maar hoe meer mogelijkheden om uit te kiezen, hoe beter !
Ik noteer alvast ook die 'Trusted House Sitters' : wie weet voor later in Spanje !

Inderdaad, ik heb op de site gekeken en de voorwaarden zien er goed uit. Het is nu allemaal nog niet van toepassing direct, maar het kriebelt wel erg .....

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:37

Ik moet mezelf er ook op aan gaan melden denk ik, want als onze plannen doorgaan dan zal ik (nog) vaker oppas nodig hebben.

Mijn oom en tante passen hier altijd graag op, maar die kunnen de komende 2x niet :')

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 23:40

Prairy schreef:
Ik moet mezelf er ook op aan gaan melden denk ik, want als onze plannen doorgaan dan zal ik (nog) vaker oppas nodig hebben.

Mijn oom en tante passen hier altijd graag op, maar die kunnen de komende 2x niet :')

Mijn vader vindt veel adresjes via Facebook pagina's. Gebruikten die website ook wel maar die is idd via betaling en via fb gaat eigenlijk ook wel prima. Zij kiezen op basis van het contact of ze het zien zitten maar doen het verder kosteloos als ze maar een fijne verblijfplaats hebben. Waar zit jij ook alweer?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 01:46

Er is ook een speciale paarden oppas pagina op Facebook, dan wordt er ook geen geld gevraagd. Heb daar best wel veel reacties op gehad toen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 09:18

Tinka schreef:
Er is ook een speciale paarden oppas pagina op Facebook, dan wordt er ook geen geld gevraagd. Heb daar best wel veel reacties op gehad toen.

Muga, ik heb je in de pb, ik antwoord daar

En Odette, heb je die fb-pag?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:49

Ik heb je uitgenodigd op Facebook voor die pagina.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 00:27

Ik was je kwijt, morgen lees ik maar weer bij!

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 01:43

Ah, hier ben je!

Ik volg weer (vooral van onder mijn steen)!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 08:59

Hi Waratje en Malbec, wat leuk dat jullie me weer gevonden hebben! Ook welkom! Gezellig dat jullie er ook weer zijn.

En Odette, ik zit in de groep, leuk ik ga een snuffelen.

We zijn 2 daagjes met de camper weg, maar nachtvorst, brrr. Wel erg mooi hier.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 10:19

En weer terug. We zijn eens naar onder Pau geweest. Niet verwacht dat het daar zo mooi zou zijn. Weer heel andere Pyreneeën, ja echt, en schitterende vergezichten, die helaas op de foto nooit zo mooi uitkomen als ik zou willen. Leuke dorpjes weer gezien.

Honden waren mee. Ik had ook ergens een afspraak voor een privé hondentraining met Zozo. Ook weer fijne dingen opgepikt.

Thuis was alles goedgegaan met de paarden en katten. Vrijdag komt de hoefsmid, ook altijd weer fijn. Die blijft hier eten, want hij komt van tussen Carcassonne en Mazamet, dat is een flink eind rijden. En hij heeft mij dan als enige klant de hele dag, dus ik moet hem wel verwennen en te vriend houden.

Nu hebben we nog 4 dagen om alles klaar te maken voor dat Erwin naar NL gaat. Hij gaat 9 dagen op familiebezoek.

Daarna zouden isolatiemensen komen om met het grote isolatieproject te gaan beginnen op de 17e. Maar we hebben nog steeds geen groen licht.

In die 4 dagen moeten we nóg een lichtpunt maken met glazen dakpannen, nog veel randen afpurren, en de elektriciteit is nog steeds niet voor elkaar. Maar goed, dat kan dan misschien nog wel als zij aan de ene kant bezig zijn dat wij het aan de andere kant in orde maken. Verder heb ik nog steeds veel op te ruimen op zolder, maar dat doe ik dan in de periode dat Erwin weg is.

Dus beetje hectisch zullen we maar zeggen. Ik hoor je zeggen, had je dan niet beter die klussen kunnen doen ipv een reisje te maken. Ja. Kan. Maar als die isolatiemannen 3 weken werken plus de bijna 10 dagen van Erwin erbij, dan komt er van uitjes niets meer tot ergens achter in maart. Dus vandaar nu ...

En als je denkt het klinkt niet veel wat je nog moet doen, klopt, maar ik heb ook nog steeds een berg schrijfwerk liggen... dat moet ook een keer af. Van die dingen.

En als je dan zegt, waarom zit je dan op bokt, hop aan de slag, ja maar anders is het zooo stil hier en ik had beloofd te updaten, maar nu ben ik weg!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 18:01

Hihi, Monique !
Ik herken wel de situatie die je beschrijft ... zo van ik heb nog zó veel te doen, maar toch maak ik tijd vrij om gewoon even mijn zin te doen of niks te doen of op uitstap te gaan !!
Groot gelijk !
Want het klinkt allemaal als nog héél veel werk, hoor ;)
Dus even goed nadenken waar eerst aan te beginnen !

Blijven de paarden dan alleen 'thuis' als jullie zo even op uitstap zijn ?
Of houdt iemand een oogje in het zeil ?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 19:41

Het is inderdaad nog veel. We hebben nog maar erg weinig tijd. Erwin moet zijn koffer ook nog inpakken en zo. Dus beetje stressie wel. Daarbij zijn we voor op het dak afhankelijk van goed weer. Geen regen, geen wind, geen hete zon anders verbrand je je handen aan de dakpannen. Maar het gaat vast goedkomen.

De prioriteiten liggen bij de glazen dakpannen. Dat kan niet wachten. Daarna het purschuimen, maar dat kan in een uurtje klaar zijn dat laatste.

Als wij weggaan is het 1 nacht. Dat durf ik ze wel alleen te laten. Maar we slapen dan 3 nachten in de camper. Dus eerste nacht in de camper op het erf. Dan heel vroeg 's morgens weg. Dan hebben we twee volle dagen om te toeren en zijn we op de 2e dag aan het eind van de dag weer thuis, slapen we weer in de camper op het erf en hebben het gevoel een week te zijn weggeweest, hahaha.

Langer dan 1 nacht laat ik iemand komen om te checken.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 20:10

Succes Monique met alle voorbereidingen en het schrijven.