leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:23

Ik vraag mij af of de mensen die zo fel tegen zelf zijn reizigers zijn.

Als je dat gevoel niet kent kun je ook niet invoelen dat zo een reis belangrijk kan zijn voor iemand.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:24

Onze kinderen vallen niet onder de leerplicht en de andere kinderen op hun school ook niet. Het gebeurd regelmatig dat kinderen er een langere periode niet zijn en dit geeft geen enkele problemen in de klas. Ze krijgen eigen huiswerk mee en pakken de draad weer op als ze in de klas zitten.

Ik zou goed uitzoeken wat de consequenties zijn en dan een keuze maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:25

Mizora schreef:
Ik vind het trouwens opvallend hoe er hier gedacht wordt dat zelfs 7-jarige kinderen zich er nauwelijks iets van zouden herinneren. Nee, allerlei details zullen verloren gaan, totdat ze daar opnieuw op bezoek gaan, maar ik heb toch echt mijn eerste herinneringen vanaf een jaar of 3, en met een jaar of 5 weet ik zelfs best een hoop te herinneren.

Ik ben een paar jaar terug op een vakantiepark geweest waar we waren toen ik 6 was - en ik kon zelfs het exacte huisje wat we hadden nog terugvinden. Toen ik 7 was, hebben we meegevaren aan boord van een binnenvaartschip over de Rijn, en van dat stuk Rijn kan ik me ook nog behoorlijk wat herinneren. (En het is ook zonder enige moeite een veel mooiere herinnering dan school, en veel leerzamer.)

(De leerplicht is ooit ook opgezet om vooral ook kinderarbeid tegen te gaan, en kinderen in armoede kansen te geven die ze anders niet hadden. En daarin is het waardevol, maar soms is leren in ervaring toch ook echt wel waardevol, en is school toch ook vooral een heleboel dwang.)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:25

Het ging over 1 en 5 niet over 7...
Een jaar is veel in er. Kinderleven betreft ontwikkeling.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:33

fransje23 schreef:

Als je dat gevoel niet kent kun je ook niet invoelen dat zo een reis belangrijk kan zijn voor iemand.

Ik backpack zelf. Wel altijd tijdtechnisch rekening gehouden met wat wel en wat niet kan. Dat moet ik op mijn eigen werk ook (maar geen kinderen).

De keuze voor 3 kinderen heeft niemand het gezin van TS opgelegd. Maar aan zo'n keuze hangen ook gevolgen. En ja, dan moet je misschien even wachten totdat je die droomreis kan maken. Misschien over 15 jaar wanneer de kinderen allen niet meer meegaan. Je hebt ook met kinderen nog heel veel verschillende opties om wel van elkaars gezelschap te genieten.
Laatst bijgewerkt door Winged op 21-06-24 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

fransje23 schreef:

"De reis van mijn leven" vind ik inderdaad geen argument.

Stel papa is Maori en wil graag dat zijn kinderen een bepaald midzomer gebeuren ter plekke meemaken: prima!

Shadow0

Dat lijkt mij bij 5 dus nogal te betwisten. Ze zullen vast niet alles onthouden, maar je onthoudt dingen van rond je 5e echt wel, zeker bijzondere ervaringen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:35

Janneke2 schreef:
Stel papa is Maori en wil graag dat zijn kinderen een bepaald midzomer gebeuren ter plekke meemaken: prima!

Dit is een culture aangelegenheid, daar valt meer voor te zeggen dan het willen maken van een droomreis. Hoe hard ook.

Wat TS nog wel kan aandragen is de reden waarom vader niet in de zomer weg kan. Als daar écht hele goede redenen voor zijn tenminste.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:35

DuoPenotti schreef:

TS zegt dat ze er 3 heeft toch. Van 1, 5 en 7.

Ik denk dat de periode voor Kerst an sich wel de periode is waarin ze minste missen qua schoolwerk.
Veel kinderen zijn versleten dan na die wekenlange Sinterklaas-ellende op school :=

Tel daar de donkere dagen voor Kerstmis bij op....

Vooral jammer dat ze dan de kerstsfeer en kerstdiner missen op school, qua groepsvorming en groepsdynamiek enzo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:37

Klopt. Maar de opmerking niet herrinering ging niet over de oudste. Tenminste niet door mij gemaakt.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 21-06-24 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:38

Winged schreef:
fransje23 schreef:

Ik backpack zelf. Wel altijd tijdtechnisch rekening gehouden met wat wel en wat niet kan. Dat moet ik op mijn eigen werk ook (maar geen kinderen).

De keuze voor 3 kinderen heeft niemand het gezin van TS opgelegd. Maar aan zo'n keuze hangen ook gevolgen. En ja, dan moet je misschien even wachten totdat je die droomreis kan maken. Misschien over 15 jaar wanneer de kinderen allen niet meer meegaan. Je hebt ook met kinderen nog heel veel verschillende opties om wel van elkaars gezelschap te genieten.

Dus als je kinderen hebt stopt je leven en moet je het er maar mee doen? Wat een dooddoener..
Neehoor genoeg mensen die voor hunzelf kiezen MET kinderen en dat moet ook gewoon kunnen.
Het leven is veel te kort om alles uit te stellen, geniet ervan waar dat kan en pak je kansen...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:39

Maar vader kan wel weg un de zomer, alleen niet 4 weken. Dus tenzij er zwaarwegend redenen zijn waarom die reis 4 weken MOET duren zal de LPA dit niet als uitzonderingsgevallen accepteren.
Hiervoor is geen uitzondering, dit is echt iets waar je rekening mee moet houden als je kiest voor kinderen. Reizen wordt daarmee lastiger, hoe belangrijk reizen ook is. Niemand zegt dat je leven dan stopt, maar (schoolplichtige) kinderen beperkt je wel inderdaad. Geniet waar dat kan, maar dit kan dus niet. Net als dat je niet door rood mag rijden of 180 mag rijden, ook niet als je 1 dag een Ferrari tot je beschikking hebt en dat je lebenswens is om 180 te mogen rijden. Blijft over, toch doen en de gevolgen accepteren.
Laatst bijgewerkt door secricible op 21-06-24 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 13:39

Het is inmiddels allemaal een beetje woorden verdraaien en herkauwen geworden.

Helaas krijgen we alsnog geen toestemming, ookal kunnen we niet zo lang in de zomer op reis ivm werk.

Verder vind ik opmerkingen als 'eigen schuld, had je maar geen kinderen moeten nemen' echt te zielig voor woorden.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:41

Nou ik snap de weerstand hier ook niet hoor.. Jouw geld, jouw leven, jouw kinderen, jouw keuzes. Klinkt alsof je er goed over na gedacht hebt. Voor jezelf is het enkel de vraag of het je het gedoe waard is..

Volgens mij is de weerstand hier vooral veel jaloezie, omdat de mensen het zelf niet kunnen of hebben bedacht.

Ik ken trouwens mensen die iedere jaar met de kinderen in de nazomer weggaan, die nemen de boete voor lief. Het kan immers gewoon uit tov hoeveel goedkoper zo'n vakantie is door buiten de schoolvakanties te gaan.

Winged

Kirrietje schreef:
Dus als je kinderen hebt stopt je leven en moet je het er maar mee doen? Wat een dooddoener..
Neehoor genoeg mensen die voor hunzelf kiezen MET kinderen en dat moet ook gewoon kunnen.
Het leven is veel te kort om alles uit te stellen, geniet ervan waar dat kan en pak je kansen...

Zeg ik dat? Ik zeg dat er beperkingen zijn.

En TS: Nergens staat eigen schuld. Wel dat je keuzes moet maken. Dan zal je al moeten kijken of die reis ipv 30 dagen in 21 kan bijvoorbeeld.

Toffeltje

DuoPenotti schreef:

Het kind van 1 jaar zal zich er niet veel van herinneren, maar de kinderen van 5 en 7 zeker wel. Mij lijkt zo'n reis een stuk leerzamer dan die negen dagen school.

Mijn ouders hebben een jaar rondgetrokken door Portugal toen ik zes jaar was. Mijn moeder was juf en met hoogstens een uurtje les per dag liep ik uiteindelijk nog voor op de andere kinderen toen we weer terug waren in Nederland. Dat was wel verreweg het mooiste jaar van mijn jeugd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:42

Kirrietje schreef:

Deze opmerking slaat natuurlijk helemaal nergens op _O- en dat zegt ook helemaal niemand :')
Maar wanneer je kinderen neemt, dan zijn er gewoon beperkingen en zeker wanneer ze leerplichtig zijn.
Daar moet je dan gewoon rekening mee houden. Ze kunnen nou eenmaal niet overal uitzonderingen voor maken.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:43

Ik heb mijn eerste verjaardag gevierd bij mijn oma en opa in Los Angeles en weet daar echt niets van.
Jaren later ooit 1 proefwerk/presentatie gemist op mijn mbo opleiding omdat we met kerst naar diezelfde familie waren en dat was in het 1st jaar en ik heb dat proefwerk/presentatie/spreekbeurt gewoon moeten doen om mijn diploma te halen aan het einde van het 4de jaar.
Ik weet niet hoeveel extra geld je uit wilt geven maar die boete is best flink.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:43

We kunnen er wel uitzonderingen voor maken, we willen het niet, dat is toch iets anders.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:45

Die van 7 wel.
Die van 5, mwah. niet dat de levenservaring die ts het omschrijft.

Nogmaals kennisen hebben dat ook gedaan en als je hoort wat dat kind nog weet?
Niet meer als een simpele vakantie die wel mag :)

En nogmaals ts moet gewoon lekker gaan als ze wil. Maar weet de prijs.
En dan kan ze toch de keuze maken of het dat waard is :)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:46

denice schreef:
Het is inmiddels allemaal een beetje woorden verdraaien en herkauwen geworden.

Helaas krijgen we alsnog geen toestemming, ookal kunnen we niet zo lang in de zomer op reis ivm werk.

Verder vind ik opmerkingen als 'eigen schuld, had je maar geen kinderen moeten nemen' echt te zielig voor woorden.

Is er met de werkgever helemaal niets mogelijk?
Wellicht is dat eenvoudiger dan met de school.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:47

Cayenne schreef:
Kirrietje schreef:

Deze opmerking slaat natuurlijk helemaal nergens op _O- en dat zegt ook helemaal niemand :')
Maar wanneer je kinderen neemt, dan zijn er gewoon beperkingen en zeker wanneer ze leerplichtig zijn.
Daar moet je dan gewoon rekening mee houden. Ze kunnen nou eenmaal niet overal uitzonderingen voor maken.

Daar wordt echt wel op gedoeld, misschien niet letterlijk zo geschreven. Maar zeggen dat het nu niet kan vanwege de kinderen en TS het maar moet gaan uitstellen, misschien zelfs als de kinderen ouder zijn en niet meer meegaan. En dat niemand TS heeft opgelegd om 3 kinderen te nemne, tja gaat dan wel die kant op he :D

Er is leerplicht ja, hou je je daar niet aan zijn er consequenties. Volgens mij is TS dit niet elk jaar van plan (en wat dan nog? Haar keuze) en wilt ze de consequentie van een boete overwegen. Nou prima toch leef en laat leven en gun de ander is wat jeetje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:48

Chickyy schreef:
Nou ik snap de weerstand hier ook niet hoor.. Jouw geld, jouw leven, jouw kinderen, jouw keuzes. Klinkt alsof je er goed over na gedacht hebt.

Soms is dat zo, maar hier dus niet.

Die school, dat is een gemeenschappelijke voorziening. Wij betalen daar allemaal aan mee - en ik doe dat graag.

Maar als je gebruik maakt van gemeenschappelijke voorzieningen, gaat deze vlieger niet op.
Kies dan voor thuisonderwijs, dat kan ook.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:48

fransje23 schreef:

Ja hoor. Ik reis graag, en ook ver weg als het kan. Lekker paar weken tot een maand in Azië. Maar ook in 2~3 weken van de zomervakantie en kerstvakantie kun je prima reizen. Mijn 2,5 week Japan was ook top, was mooi daar in december. Je bent daar met 11~12 uur vliegen, das niet anders dan de auto naar Tsjechië wat we vroeger ook in de schoolvakanties hebben gedaan. En grotere reizen van een maand doe ik nu voordat ik kinder heb die naar school moeten want ik weet dat het straks niet kan. En TS wist ongetwijfeld ook prima dat dat niet kan nadat zij kinder kreeg.

Als de reis zo belangrijk is, waarom kan er dan niks gebeuren om hem in te plannen op een manier die wel kan, of kan er niet gewacht worden op een beter moment. Als het zo belangrijk is zou ik daar juist alle moeite in stoppen. Maar nee, de rest moet wijken voor TS haar plan.

Winged schreef:
Wat TS nog wel kan aandragen is de reden waarom vader niet in de zomer weg kan. Als daar écht hele goede redenen voor zijn tenminste.
Als ze echt niet konden reizen buiten vakanties bestaat er ook gewoon een regeling voor zodat ze vrij kunnen krijgen. Probleem is dat ze wel gewoon op vakantie kunnen, alleen niet zo lang. TS kan dus ook gewoon zoals alle andere mensen minder lang op reis gaan zolang haar kinder op school zitten.

Kirrietje schreef:
Als je niet alles wat je wil maar altijd mag doen als je kinder hebt, is je leven compleet gestopt. Dat vind ik pas een dooddoener... Newsflash, zelfs mensen zonder kinder kunnen niet altijd maar doen wat ze willen, inclusief niet altijd zomaar grote reizen kunnen maken wanneer ze willen.

Chickyy schreef:
Jouw geld, jouw leven, jouw kinderen, jouw keuzes. [...]
Volgens mij is de weerstand hier vooral veel jaloezie
Ik wil geen belasting betalen. Is mijn leven, mijn geld, mijn keuzes. Oh wacht, zo werkt de wet niet. Net zoals de wet dat kinder naar school moeten niet zo werkt. Het lijkt wel alsof dat statement een dooddoener is die eigenlijk vrijwel nooit zo zwart-wit op gaat in de realiteit.

En natuurlijk is iedereen die zo denkt gewoon jaloers. Men kan natuurlijk nooit andere meningen hebben. Iedereen die ergens beter van wordt heeft namelijk altijd gelijk en doet alles goed 8)7 .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:51

fransje23 schreef:

Ja zeker wel, heb de halve wereld gezien en deze zomer ook weer genoeg plannen. Maar ik sluit me wederom bij Cambionn aan.