Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:09

Leuk topic dit hoor! Voorlopig zit trekken er niet in, maar het is toch tof om tips uit te wisselen. Denk trouwens dat het voor iedereen net afwijkt wat wie prettig vindt. Wij hebben de binnentent ook wel eens nat moeten inpakken. Gelukkig pak je het de avond weer uit en dan werkt een microvezel doek ook prima om de binnenkant weer voldoende te drogen. Voorheen ook altijd een met een losse binnentent, maar nu dus met stokken aan binnentent en de binnentent droogt gewoon retesnel. Dus daarmee wel te doen.

Leuk dat het dichterbij komt Dorus! Je kunt altijd nog een keer gaan lopen met de tas om te bepalen of het te doen is voor je. En geen zorgen, je kan vaak meer dan je denkt :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 15:58

Zeker tof om tips uit te wisselen! Ik hoop tzt ook tips te krijgen over andere tochten om te gaan lopen. Waarschijnlijk zal dat dan eerder een tocht van max 3 à 4 dagen zijn vanwege achterblijvende man en hondjes, maar ik hoop dit echt meer te gaan doen!

Ik loop al geregeld met de gevulde tas, probeer dat zoveel mogelijk te doen!
Ik heb al diverse wandelingen gemaakt van 12/15 km met ca 15kg op mijn rug en allemaal in heuvelachtig gebied (Nijmegen, Zuid Limburg en Luxemburg) en dat ging prima. Ik had alleen meer dagen achter elkaar willen lopen in de training en dat is helaas niet gelukt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 16:15

Is een kleine drie weken lang genoeg om nieuwe schoenen in te lopen? De mijne zijn niet meer waterdicht |(

Afbeelding

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 16:24

Oeh balen Dorus :( insprayen ook geen nut meer?

Ik loop zelf op niet waterdichte trail running schoenen, daar loop ik direct op weg maar die zijn dus sowieso niet waterdicht. Heb wel waterdichte sokken voor als het echt de hele dag regent.

Ik heb net mijn rugzak ingepakt voor volgend weekend, dan vertrek ik voor een huttentocht van 7 dagen in de Italiaanse Alpen. Ik blijf inclusief water onder de 10 kilo.

Afbeelding

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 16:50

Geen idee of sprayen nog helpt, maar dan moet ik nog op pad om spray te gaan kopen. Heb wel leer onderhoud spul, maar ik ben bang dat het het stoffen deel van de tong is waar het mis gaat.

Ik heb deze schoenen vier jaar geleden op vakantie gekocht omdat ik m’n wandelschoenen vergeten was. Heb ze toen een tijdje in Luxemburg laten staan tot de andere versleten waren (zelfde model). Ik heb er nog nooit blaren op gelopen, maar ik heb ook nog nooit 8 dagen achter elkaar gewandeld. Maar als ze niet waterdicht zijn en nat worden ga ik ook blaren lopen, omdat m’n huid dan week wordt. Dus ik zit een beetje in dubio wat nu het verstandigste is.

Als die krengen nu vorige week waren gaan lekken had ik donderdag een paar nieuwe kunnen bestellen, had me weer 20% gescheeld.

Succes volgende week! Tien kilo lijkt vederlicht als ik het vergelijk met mijn tas :o

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 18:40

Sprayen is geen wondermiddel, als het gore Tex membraan stuk is houdt het op. Als ik zie hoe nat je zooltjes zijn denk ik niet dat het om condens gaat wat met sprayen op te lossen is. Maar je zou altijd kunnen testen of ze lek zijn door ze vol te laten lopen met water en dan kijken of het water naar buiten komt. Zo niet dat kan goed onderhoud helpen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 21:44

Ik heb zowat tot m’n enkels in de modder gestaan vandaag, er is echt water van buiten naar binnen gekomen bij de aanzet van de tong.

Morgen komen we ongeveer langs ze Wit dus daar wip ik dan even binnen voor een paar nieuwe. Ik ga kijken of ik deze nog terug waterdicht kan krijgen, want ik neem liever geen nieuwe mee naar Zweden, maar anders heb ik iig (hopelijk) nog genoeg tijd om die nieuwe in te lopen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:50

Dorus schreef:
Ik heb zowat tot m’n enkels in de modder gestaan vandaag, er is echt water van buiten naar binnen gekomen bij de aanzet van de tong.

Morgen komen we ongeveer langs ze Wit dus daar wip ik dan even binnen voor een paar nieuwe. Ik ga kijken of ik deze nog terug waterdicht kan krijgen, want ik neem liever geen nieuwe mee naar Zweden, maar anders heb ik iig (hopelijk) nog genoeg tijd om die nieuwe in te lopen.

Zijn het leren schoenen?

Dan zou je ze kunnen waxen. Er is speciale outdoor schoenen wax te koop voor leren schoenen. Helemaal waterdicht ga je ze niet krijgen, maar wel redelijk waterafstotend.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 23:04

Ik heb Lowa Renegade ,die zowat iedereen heeft. Dus deels leer met goretex binnenkant. De hoekjes bij de aanzet van de tong zijn een combinatie van leer en textiel. Ik heb ze vanmiddag ingespoten met waterdicht spul dus we gaan vandeweek eens kijken.

Voor nieuwe schoenen ook geslaagd. We arriveerden precies toen ze open gingen dus het was verder nog niet druk en ik was zowat de eerste bij de kassa. Ik heb ze de hele middag verder aan gehad en ze mogen echt nog wel wat soepeler worden, maar ze knellen nergens dus dat valt me wel mee.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-24 15:25

Het komt nu echt dichtbij. Woensdagochtend stappen we op het vliegtuig naar Zweden.
Net m’n pas voor de laatste keer ingepakt en ik kom op 13kg exclusief water en rantsoen. Best tevreden over.
Ik vind het wel lastig hoor, heb ik niet teveel mee? Kan ik nog ergens in schrappen? Heb ik niet te weinig mee? Ga ik niet tekort komen? Dus we hopen er maar het beste van.

Ik heb nog ruimte over nu ik de koffiebonen en elleboogjes eruit heb gelaten. Ik hoop dat dat genoeg is voor het laatste deel proviand dat we nog op Schiphol krijgen.

Een paar maanden terug was er iemand afgevallen vanwege een blessure, maar twee weken voor vertrek is die laatste plek alsnog opgevuld. Eén van de deelnemers van vorig jaar gaat nog een keer mee. En die heeft dat even in twee dagen kunnen regelen met werk en kinderen (2 onder de 10) wat ik best knap vind dat ze dat voor elkaar heeft gekregen!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 09:13

Fijne vakantie! En zou me niet te druk maken of je dingen bent vergeten, meestal heb je gewoon teveel mee. Vooral wat kleding betreft is mijn ervaring. Neem aan dat je van de organisatie een paklijst hebt? Als je die volgt moet het goed zijn toch.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 15:24

Ik geloof pas dat het goed is als we weer thuis zijn :+ Maar we zijn met tien, mocht ik iets tekort komen dan is er vast wel een mouw aan te passen.

Kleding heb ik echt minimaal mee, ik zou niet weten wat ik daarin moet schrappen. 2 leggings, 2 tshirts, 1 longsleeve, 1 thermolegging, 1 dunne merino trui, 3 paar sokken, 3 onderbroeken. Ik zou niet weten wat ik daar in kan schrappen.

In mijn menstruatiezakje zit waarschijnlijk wel teveel, maar ik durf niet het risico te nemen dat ik alleen een cup meeneem en dan ruzie krijg met dat ding en dan niks heb. Ik kan waarschijnlijk ook nog wel minderen in de vochtige doekjes, maar ik kan moeilijk het halve zakje eruit halen.

Er kwam net een foto op whatapp voorbij met het restant van de proviand, dat is ook nog 3kg. Maar het moet er nog bij passen. Heb net ook nog een andere inpak methode geprobeerd en dan lijkt er meer ruimte over te blijven. Dus wat dat betreft vertrek ik met goede moed dat ik niets aan de buitenkant hoeft te knopen!

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 17:18

Veel plezier! Dat moet vast goedkomen plus je eet iedere dag, dus je tas wordt steeds leger :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 18:24

Wat en hoeveel je meeneemt is natuurlijk persoonlijke voorkeur, zelf zou ik maar 1 legging of broek en t-shirt meenemen (alleen die ik aan heb) maar zou wel een donsjasje en hardshell jas en broek meenemen.
En wat al gezegd wordt, je tas wordt iedere dag lichter door het eten wat je opeet.
Heel veel plezier op je reis!

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 00:12

Sharani schreef:
Wat en hoeveel je meeneemt is natuurlijk persoonlijke voorkeur, zelf zou ik maar 1 legging of broek en t-shirt meenemen (alleen die ik aan heb) maar zou wel een donsjasje en hardshell jas en broek meenemen.
En wat al gezegd wordt, je tas wordt iedere dag lichter door het eten wat je opeet.

Ik weet niet voor hoelang de reis is, maar het is wel fijn om af te kunnen wisselen met een schoon setje kleding.
Zelf heb ik op fietsvakantie overal 2 van mee. 2 tshirts, 2 fietsbroeken, 2 bh's, 2 onderbroeken en 2 paar sokken. Een legging en een korte broek. Verder dan nog een longsleeve, vest en (regen)jas. S' avonds was ik het gedragen setje en deze hangt de volgende dag droog te wapperen aan mijn fietstassen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 09:04

SnuitjeLove schreef:
Sharani schreef:

Ik weet niet voor hoelang de reis is, maar het is wel fijn om af te kunnen wisselen met een schoon setje kleding.
Zelf heb ik op fietsvakantie overal 2 van mee. 2 tshirts, 2 fietsbroeken, 2 bh's, 2 onderbroeken en 2 paar sokken. Een legging en een korte broek. Verder dan nog een longsleeve, vest en (regen)jas. S' avonds was ik het gedragen setje en deze hangt de volgende dag droog te wapperen aan mijn fietstassen.

Op fiets vakantie ziet mijn paklijst er ook ongeveer zo uit. Op trektochten neem ik van sokken 3 paar mee, ondergoed 2. En natuurlijk een merino thermoset, die ik ook als legging en longsleeve kan dragen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 10:18

We zijn 8 dagen aan het trekken en op de paklijst staan twee broeken/leggings en twee shirts. Ik zou ook graag een droog shirt aan kunnen trekken mocht ik onverhoopt erg nat worden.

Een (wandel)legging en een broek was eigenlijk wat ik wilde, ook om in laagjes te kunnen werken indien nodig, maar geen van de broeken die ik in huis heb voldeded en ik heb ook geen nieuwe broek kunnen vinden die niet dezelfde problemen heeft als wat ik al in mijn kast heb hangen. Ofwel er zitten ritsjes die onder de band van de rugzak komen wat op den duur gaat irriteren, ofwel de band is te hoog en gaan om mijn buik vervelen, ofwel de band is te laag en zakken van m'n kont af.
Die wandelleggings zijn de enige die fijn zitten. En die zijn eigenlijk ook nog niet perfect, er is echt een sweetspot waarin ze niet naar beneden rollen dus bij het aanlopen ben ik altijd vijf minuten aan het zoeken en hijsen voor ik die gevonden heb.

Misschien moet ik maar doen wat mijn vriendin vanochtend zei "Belangrijkste: tandenborstel en ondergoed. De rest kan je lenen!" dus als ik vanmiddag nog tijd en zin heb ga ik nog eens kritisch naar alles kijken _O-

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 10:25

Komt vast goed! En heb ook graag een droog setje mee hoor. Veel plezier!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 11:51

Denk dat 1 extra legging en shirt ook zeker niet het gewicht zijn en zoals ik al zei, iedereen doet het weer anders en een eerste trekking is de paklijst volgens zeker een goed idee. Zodra je meer ervaring krijgt ga je kijken wat voor jou het beste werkt. Misschien wel 1 legging en 3 shirts of wat dan ook. Stond er geen donsjasje op de paklijst? Die heb ik afgelopen weekend in de Ardennen ook nog regelmatig gebruikt omdat de avonden best frisjes waren.
Verder heeft je vriendin zeker gelijk, het komt vast goed.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 12:11

Nee, een donsjasje stond er niet op, maar die heb ik wel mee ipv de fleecetrui. Ik ben niet zo van de fleece truien en ik kan ook best wel een koukleum zijn :o

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:59

Ik ben heel benieuwd hoe je het vindt daar in Zweden! Ik kom net terug en het is zo’n heerlijk land. Heel veel in de natuur geweest, weinig mensen tegen gekomen. En die ik tegenkwam waren allemaal erg vriendelijk. Rendieren gezien. En ook bevers. Erg mooi. Een paar dagen lichtgewicht op pad geweest. Mijn trekkingrugzak was in totaal 15 kg (incl water en eten) en dat vond ik echt wel genoeg. Maar toen ik eenmaal op pad was, wende ik al snel aan het gewicht. Toen ik later alleen met m’n dagrugzak liep vond ik deze zo licht opeens.

Wat me meeviel is dat je echt niet veel nodig hebt qua kleding. Je trekt toch elke dag hetzelfde aan. Het maakt het leven zo heerlijk simpel. En ik vond een donsjasje voor ‘s avonds toch ook wel lekker. Blij dat ik die mee had.

Waar ik aan moest wennen is dat het best wel even werk is om je kamp in orde te maken, maar goed je hebt alle tijd. Dus uiteindelijk toch relaxed.

Wat niet meeviel waren de muggen! Zoveel muggen. Ondanks de muggenspray helemaal lek gestoken. Had wel zo’n hoofdnetje, maar dat vond ik toch niet zo prettig zitten.

Hoe was het bij jou Dorus?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 15:49

Ik ben vrijdagavond laat op Schiphol geland en ik heb echt genoten! De fijne groep waar we mee waren, de prachtige natuur en gewoon alles was echt top! Behalve dan misschien de vele stenen op de paden. Mijn enkel was de laatste dagen echt gaar van het continue balanceren op die stenen, die had ik achteraf gezien echt een paar dagen eerder moeten gaan tapen.

Wij zijn ook een hele kudde rendieren tegen gekomen best wel dichtbij, dat was echt machtig mooi om te zien! Er zijn ook een paar geweien gevonden en mee terug gekomen in ons gezelschap.

Ik zat volgens mij ook op zo'n 15 à 16kg bepakking inclusief water en eten en dat ging eigenlijk best prima! Ik heb eigenlijk geen moment gehad dat mijn rugzak te zwaar was. Een goed passende rugzak is echt het halve werk!

Ik had twee sets kleding bij en heb tussendoor eigenlijk nauwelijks gewassen. Het weer was een beetje wisselvallig en het wasgoed dan weer droog krijgen is dan best wel een ding. Eenmaal aan het einde van de trail in het hotel heb ik wel een nieuw shirt gekocht, omdat ik het echt niet zag zitten na een douche weer mijn bezweete shirt aan te trekken. Ondergoed kon ik gelukkig wassen en op de handdoek verwarmer drogen.

De muggen waren inderdaad echt een drama! Zodra de wind ging liggen en de zon een beetje tevoorschijn kwam kwamen die bloedzuigers tevoorschijn. Heel mijn enkels en gezicht zaten vol met muggenbulten. Gelukkig viel de jeuk mee voor mij, maar een van mijn reisgenoten was heel blij met de hooikoortstabletten die ik bij had. Die had er echt extreem veel en zelfs blaasjes op d'r benen van de muggenbulten.

Ik zie mezelf deze route niet nog eens zo snel nog een keer doen, maar ik ben zeker van plan vaker op pad te gaan met mijn rugzak! Wel ga ik dan een andere tent uitzoeken. Ik vond het soms nog best lastig/krap met de eenpersoons tent die ik bij had, zeker als het regende. Wel heel blij dat ik die had kunnen lenen, anders had ik het nog een tijd ermee moeten doen. En er zijn nog een paar andere dingen die ik aan mijn basisuitrusting moet toevoegen die ik nu niet nodig had.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 16:35

Wat leuk! Klinkt als een hele fijne trip. :)

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:54

Oh klinkt fantastisch! Ja balanceren over stenen ook veel gedaan. Heel geconcentreerd lopen moet je dan, want je wil echt geen enkel verzwikken of erger. Had je stokken mee? Ik vond ze erg fijn ter ondersteuning.
Een wat ruimere tent vond ik ook prettig. Wel wat meer gewicht, dus daar moet ieder z’n eigen keuze in maken.

Ik ben ook van plan dit vaker te gaan doen. Het is nu echt weer even wennen in de ‘normale’ drukke wereld.

Heb je al ideeen voor een volgende route? Ik zat te denken aan het Olavspad. In gedeeltes dan. Je hebt de route vanuit Zweden en vanuit Oslo naar Trondheim. Lijken mij beide erg mooi.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 07:15

Leuk verslag :j waarom zou je niet zo snel meer voor deze route kiezen?