Madeira

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_vD

Re: Madeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:53

Afgelopen jaar in Madeira geweest in mei. Ik ben rechtstreeks gevolgen, zou een tussenstop voor zo'n korte vlucht niet doen. Ben een paar dagen in Machico geweest en heb vervolgens de trail van Machico naar Porto Moniz gelopen (zo'n 100km). Daarna een auto gehuurd en het eiland met de auto rondgetrokken en verschillende dag hikes gedaan. Onwijs mooi eiland en mei vond ik ook een top periode! Niet te koud of warm maar wel bijna de hele tijd korte broeken weer.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:04

Mariska_vD schreef:
Afgelopen jaar in Madeira geweest in mei. Ik ben rechtstreeks gevolgen, zou een tussenstop voor zo'n korte vlucht niet doen. Ben een paar dagen in Machico geweest en heb vervolgens de trail van Machico naar Porto Moniz gelopen (zo'n 100km). Daarna een auto gehuurd en het eiland met de auto rondgetrokken en verschillende dag hikes gedaan. Onwijs mooi eiland en mei vond ik ook een top periode! Niet te koud of warm maar wel bijna de hele tijd korte broeken weer.

Waren de toeristische hotspots druk in mei?
Was je tijdens de meivakantie of erbuiten?

Mariska_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:12

Ik was buiten de meivakantie. Ik vond het erg meevallen maar ik sloeg de meest toeristische plekken over en zocht veel verborgen plekken op. Zijn een stuk mooier, bijzonderder en rustiger. Maar de toeristische plekken die ik had vond ik wel meevallen.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:31

Wij zijn afgelopen jaar 2 weken naar Madeira geweest. We hebben geen auto gehuurd en zaten in Funchal net buiten het centrum. Daar was de busverbinding echt prima overigens. We hebben de hikes geboekt via het hotel. We zijn geen ervaren hikers en ik vond het echt heel fijn dat we gewoon met iemand waren die de route kende en her en der nog wat leuke dingen over het eiland kon vertellen. Wij waren in het hoogseizoen en qua drukte vond ik het echt nog meevallen!
Wij hebben de hele vakantie geen auto nodig gehad eigenlijk en ik denk qua kosten dat of e nou een auto huurt of de excursies betaald het om het even is.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:33

Wij hadden het boekje van Rother met wandelingen op Madeira, daar staan zowel bekende als minder bekende wandelingen op, inclusief verwachte drukte.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 16:16

Ik heb nog geen niet-mooie wandeling gedaan op Madeira. De minder populaire routes worden gewoon niet zo esthetisch vastgelegd als de rest. Maar het is echt overal mooi hoor.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 16:59

xChanelx schreef:
Ik ben wel benieuwd naar mooie, minder bekende wandelingen. Want ik kom in mijn zoektocht toch vooral de bekende plekken tegen en als ik willekeurig een andere route bekijk, lijkt die ook daadwerkelijk minder mooi...

De app Komoot werkt ook op Madeira, ik vind het echt een hele fijne app. Is heel nauwkeurig, dus je ziet het snel als je verkeerd loopt.

Er staat ook goed bij hoe moeilijk of makkelijk een route is, hoe lang en hoe ver, en vaak ook wat fotos erbij.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:24

Bedankt voor de tips en ervaringen!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:26

Prairy schreef:
xChanelx schreef:
Ik ben wel benieuwd naar mooie, minder bekende wandelingen. Want ik kom in mijn zoektocht toch vooral de bekende plekken tegen en als ik willekeurig een andere route bekijk, lijkt die ook daadwerkelijk minder mooi...

De app Komoot werkt ook op Madeira, ik vind het echt een hele fijne app. Is heel nauwkeurig, dus je ziet het snel als je verkeerd loopt.

Er staat ook goed bij hoe moeilijk of makkelijk een route is, hoe lang en hoe ver, en vaak ook wat fotos erbij.

Is dat een betaalde app of gratis

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 19:18

Ik heb ervoor betaald maar ik heb hem gebruikt op fietsvakantie.

Ik zou ook kijken voor een andere routeplanner als maps, of in ieder geval de zuinige route uitzetten, want hij pakt echt de meest onmogelijke k routes.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:12

Het is even een tijdje stil geweest in dit topic, maar ik wil het toch weer een schopje geven! :D

7 oktober vliegen mijn vriend en ik naar Madeira. Onze accommodatie is in Arco de São Jorge. We zijn van plan om veel te gaan hiken en we willen alles zien & ervaren. We huren een auto, dus we kunnen gaan en staan waar we willen.

Zijn er nog tips vanuit Bokkers die hier recentelijk (of eerder al) zijn geweest? Echte aanraders? Afraders?

Ik kijk er ontzettend naar uit :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:21

Oh wij zaten ook een keer in Sao Jorge, waar gaan jullie verblijven?
Afraders, vrijwel alles wat insta famous is haha. Het is overal prachtig. De enige populaire routes zou ik naar Pico Ruivio en Ponta de Sao Lorenco adviseren. Want om nou het hoogste punt te missen is toch wel jammer en Sao Lorenco is zo ontzettend anders dan de rest van het eiland.
Routes zijn goed aangegeven en in de regel goed begaanbaar.
Heel veel plezier.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:49

Ken je de Komoot app? Ik vond die fijn om routes te zoeken, maar als je ervaren bent heb je die misschien niet nodig.

Ik vond het een fijn en makkelijk eiland om op vakantie te zijn.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 05:19

Ja Komoot werkt super daar!

Goed om te weten (wisten wij niet) het kan aan de Noordkant heel ander weer zijn dan aan de Zuidkant. In het Zuiden is het warmer en droger. Noorden meer mist / lage bewolking. Kan echt een vijftal graden schelen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 05:28

JorineV schreef:
Ja Komoot werkt super daar!

Goed om te weten (wisten wij niet) het kan aan de Noordkant heel ander weer zijn dan aan de Zuidkant. In het Zuiden is het warmer en droger. Noorden meer mist / lage bewolking. Kan echt een vijftal graden schelen.

Wij hebben op 1 dag (overdag) zowel 11 (bij Fanal) als 27 graden (bij Calheta) gezien :') Geen mooi weer waar je bent? Ga een stukje rijden :D
Laatst bijgewerkt door Qimm op 26-09-25 05:51, in het totaal 1 keer bewerkt

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 05:33

En voor de populaire wandelingen die je wel doet: ga vroeg.

Wij hadden een Rother boekje met wandelingen, die was erg fijn.

Weer kan inderdaad erg wisselen, wij maakten gebruik van de webcams vaak.

Naast hiken vond ik de walvis cruise erg tof.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 05:44

Ik volg ook!

Ik ga samen met mijn beste vriendin volgend jaar mei naar Madeira.

Wij verblijven in Casa do Papagaio Verde net buiten Funchal.
We wilden bewust iets kleinschaligs op een rustige plek, maar niet te ver vanaf Funchal.
Ik vind het echt een droom, zo mooi <3 Echt prachtig!

Ik vrees alleen wel een beetje voor drukte..

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 06:42

Madeira was ontzettend genieten afgelopen zomer! Ondanks dat ik herstellende was van een zware longontsteking toch wel dingen kunnen doen, maar ik ga zeker nog terug.

Aanraders:
Levada do Moinho & Levade de Nova
Fanal forest
Natural swimming pools in Porto moniz
Pico ruivo > deze vond ik persoonlijker toffer dan de Pico Ariero.
De bekende waterval over de weg
Walvis spotten

En gewoon weg rond rijden over het eiland. Wij hebben het hele eiland rond gereden en de mooiste uitzicht punten gezien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:09

Qimm: Oh wat leuk! Hoe beviel het daar? Had je een beetje een mooi plekje? En thanks voor de tips, dat nemen we zeker mee! Wij verblijven in Casa do Lagar.

Prairy: Jaa wij hebben Komoot afgelopen jaar op Kaapverdië ook veel gebruikt, dus daar zijn we bekend mee. Fijne app! Goed om te horen dat je het een fijn en makkelijk eiland vond :D

JorineV: Ja, we weten dat er microklimaten zijn. Dat heeft natuurlijk zowel voor- als nadelen. We gaan sowieso heel veel rondrijden & wandelen, dus dat moet helemaal goed komen.

gaucho: Het vroeg op pad gaan hadden wij inderdaad ook al op de planning staan. Al hopen we dat het in oktober iets rustiger is op het eiland dan in het hoogseizoen.
Waar had je dat Rother boekje vandaan? Klinkt handig!
De webcams gaan we ook zeker gebruiken, daar hoorde ik ook al van :D & de walvis cruise staat ook op de planning!

Cayenne: Wat tof! Mooie plek ook.

CupCakes_: Wauw, toffe foto’s! <3 Dank voor de aanraders!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:35

Wij twijfelen nog over de walvis cruise. Is dat de moeite waard?
Ik heb ooit een dolfijnen cruise gedaan op Gran Canaria en dat was op zich wel leuk, maar ik werd enorm zeeziek :')
Dat was wel op een catamaran die aardig schommelde en op het water klapte.

Weet iemand of de route van Pico do Arieiro naar Pico Ruivo weer open is na de bosbranden?

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:53

Ik was met gaucho naar Madeira en wij zagen tijdens de walviscruise een potvis. Dus ja ik vind het een aanrader, maar garantie heb je natuurlijk nooit.

Wij hadden dit boekje, op diverse sites te bestellen.
https://www.bruna.nl/boeken/rother-wand ... 9038929026

Wij waren er ook in oktober en sommige wandelingen zijn dan nog steeds druk. Niet zozeer qua wandelen zelf maar vooral het parkeren is dan een uitdaging.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:55

Ik had al gezocht naar het Rother boekje maar het is bijna overal uitverkocht:

Citaat:
Levertijd: In herdruk, verwacht vanaf 8-11-2026

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 12:12

In juni was die route nog afgesloten, dit zou voor minimaal het gehele jaar zijn vertelde een local ons. Maar misschien is dat wel weer veranderd hoor. Voor Pico do Airiero moet je echt vroeg zijn, anders moet je een flink stuk lager parkeren als je in de ochtend gaat. Wij waren daar om 06.00u en het was al massaal aan toeristen en mensen. En geen zonsopgang die dag, daar moet je het ook wel mee treffen.

Pico Ruivo hebben we daarom heel bewust einde van de middag gedaan, al zou ik die nog later middag/avond doen, want dan heb je de zonsondergang.

Wij zijn met deze organisatie meegegaan met een catamaran. Hele fijne mensen, ondanks de golven was het vrij stabiel aan boord. https://www.getyourguide.nl/madeira-l67 ... 9bfd184047

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:15

Ik las idd al dat er plekken zijn voor Pico do Airiero waarbij je de zonsopkomst/zonsondergang beter kunt zien als op de populaire plekken! En idd heel vroeg opstaan!

Ik sla je tip voor de catamaran even op! Ik zou het zonde vinden wanneer ik continu groen zie tijdens zo'n tocht :')
Maar ik had toentertijd ook een hersenschudding, dus dat kan ook meegespeeld hebben.

Goede tip ook van de webcams!