[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:51

Ook ik lees mee in je topic. Ik hoop dat de regen vanmorgen meeviel ?!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 10:56

Nou, ik ben wonderbaarlijk genoeg droog gebleven! Wel met een flink dreigende lucht, maar geen drupje gevoeld. :D Host is ontzettend aardig en heeft een hele lieve husky. Ik ga me even opfrissen en dan terug naar het centrum fietsen zonder al mijn bagage en een beetje Stockholm ontdekken.

Afbeelding

musiqolog schreef:
Suliko schreef:
Fijn dat jullie me allemaal stoer vinden, ik voel me nog niet zo stoer.

Suliko, ik ga niet veel zeggen, maar ik wou dat ik zo stoer was als jij. Ik moet na wat tegenslag zo nodig in een hotel of jeugdherberg en de bus pakken. :+
Citaat:
Ben best een overpiekeraar met soms weinig vertrouwen in mezelf en de wereld. Maar fake it till you make it, en wie weet komt er dan vanzelf wat meer vertrouwen!

Ik ben zo'n piekeraar dat ik tot mijn 39e gewacht heb met mijn reisje. Toen ik zo oud was als jij (o god, opa spreekt), droomde ik er ook al van, maar ik deed het niet. Met als gevolg dat ik nu weer pieker van "wat had ik van mijn leven kunnen maken áls..."

"Fake it till you make it" lijkt me geen goed plan. Even door de zure appel heen wel. En natuurlijk: je gesteund weten door alle enthousiaste reacties van je naasten én van ons!

Met de fake it till you make it bedoelde ik vooral ‘doen alsof ik stoer ben terwijl ik me niet zo voel’ haha.

Maar ik denk dat we beide even stoer zijn hoor! Ik vind IJsland nog wel meer next level dan Zweden en Noorwegen en jij bent gelijk voor dit mega ambitieuze plan gegaan, dat vind ik knap als piekeraar! En zo laat ben je er nog niet bij, ben toevallig gister aan het boek begonnen van een vrouw die op haar 55ste aan haar eerste fietsreis begin, ook nog eens gelijk door heel Zuid-Amerika heen. Oftewel, we hebben nog wel even voor een hoop goede fiets plannen ;) Inclusief lessen, stapjes terug nemen en doelen bijstellen.

Whizz

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:15

Oei, net op tijd om je te volgen. Vergeet niet te genieten onderweg!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:00

Nice, ik wens je de rest van je vakantie mijn geluk toe qua weer, beetje wolkjes, beetje zon, weinig tegenwind en veel meewind :D

Veel plezier in Stockholm!

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:34

Gave tocht ga je maken, Noorwegen is echt prachtig <3

Fietsen lijkt me erg pittig daar, maar je ziet denk ik nog wel veel meer van de omgeving als vanuit de auto
Ben benieuwd naar je verdere reis en voor nu veel plezier in Stockholm

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:09

Fijn dat je goed bent aangekomen.
Geniet ervan.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:48

Stille meelezer, geniet ervan!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 13:36

Dankjewel iedereen! Ik vind het zo gezellig dat jullie allemaal volgen, ook de stille meelezers die niet of weinig reageren!

Ik vind Stockholm een heerlijke stad. Verrassend groot, of nou ja, vooral wijdverspreid met veel water en parken ertussen. Ondanks de grootte voelt het hier zo gemoedelijk en rustig. Gister heb ik tijdens de harde buien een dutje gedaan, daarna ging ik met mijn host en zijn husky mee een wandeling maken van 8 km. Hij woont in het zuiden van Stockholm en je loopt zo de bossen in, echt prachtig. In zijn wijk en de parken eromheen heb ik al meerdere eekhoorns, reetjes en hazen gespot. Daarna ben ik naar Gamla Stan gefietst, het oude stadscentrum. Ik ben nog even van het luxe leven aan het genieten, mezelf uit eten genomen en nu zit ik heerlijk aan koffie met gebak in een schattig cafeetje. De rest van deze dag ga ik een beetje door Stockholm toeren.
Gisteravond heb ik heel lang met mijn host gekletst, hij komt uit India en heeft op verschillende plekken in de wereld gewoond (Dubai, Zuid-Afrika, UK, Duitsland en nu in Stockholm). Hij heeft altijd zijn huis geopend voor reizigers, en zorgt ervoor dat je van alle gemakken bent voorzien, waar hij niets voor terug verwacht behalve wat interessante gesprekken voeren en leren hoe andere mensen in de wereld staan. Hij gaat zelf vanaf vrijdag hiken en heeft zelfs zijn sleutels achtergelaten bij iemand zodat komende week een meisje uit Oekraïne die hij niet kent, die de oorlog even zat is en een maand ergens anders wilt zijn, zijn huis in kan. In ruil voor verblijf gaat ze overdag met de hond wandelen als hij aan het werk is. Ik vind het echt bijzonder hoe hij vol vertrouwen zijn huis openstelt voor allerlei vreemden van over de wereld!
Ik was eerst wat zenuwachtig om bij een man te overnachten. Vorig jaar in Denemarken ook gedaan toen ik daar laat aan kwam met de flixbus met mijn fiets en bij die man heb ik me heel erg ongemakkelijk gevoeld, er kwam echt een rare vibe van hem af en ik voelde dat ik een afstand tussen ons moest houden. Maar bij deze host voelde ik me gelijk comfortabel, hij is zo respectvol en vriendelijk.
Dat alleen vind ik al zo tof aan (alleen) reizen, de mensen die je ontmoet en de verhalen die je met elkaar deelt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:58

Stockholm <3
Een leuke, en goedkope, tip is om met de 'ov boot' het water over te gaan. De boot vertrekt vanuit het pretpark Gröna Lund en je kunt zo een trip meevaren voor de prijs van een normaal buskaartje. Leuk even een stukje het water over, je verbazen over alle luxe huizen en daarna weer terug. Veel goedkoper dan een boottocht boeken :D Er zijn vast nog wel meerdere plekken waar je op en af kunt stappen, maar vanuit Gröna Lund heb ik zelf meerdere keren gedaan. Ik kan je ook echt aanraden om een dagje naar Vaxholm te gaan, kan vast ook met de ov boot vanuit Stockholm. Echt een super idyllisch dorpje op een eiland voor de kust van Stockholm. Super toeristisch met heel veel leuke kleine boetikjes enzo, en erg lekker italiaans ijs :P En natuurlijk is het prachtig om door de archipelago te varen. Ik heb een tijdje op Värmdö gewoond en de omgeving rond Stockholm is echt zo mooi in de zomer!

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:05

Piekosjj schreef:
Stockholm <3
Een leuke, en goedkope, tip is om met de 'ov boot' het water over te gaan. De boot vertrekt vanuit het pretpark Gröna Lund en je kunt zo een trip meevaren voor de prijs van een normaal buskaartje. Leuk even een stukje het water over, je verbazen over alle luxe huizen en daarna weer terug. Veel goedkoper dan een boottocht boeken :D Er zijn vast nog wel meerdere plekken waar je op en af kunt stappen, maar vanuit Gröna Lund heb ik zelf meerdere keren gedaan. Ik kan je ook echt aanraden om een dagje naar Vaxholm te gaan, kan vast ook met de ov boot vanuit Stockholm. Echt een super idyllisch dorpje op een eiland voor de kust van Stockholm. Super toeristisch met heel veel leuke kleine boetikjes enzo, en erg lekker italiaans ijs :P En natuurlijk is het prachtig om door de archipelago te varen. Ik heb een tijdje op Värmdö gewoond en de omgeving rond Stockholm is echt zo mooi in de zomer!

Bij gröna lund zit het ABBA museum ook, dat is een must als je in Stockholm bent hehe.
Geniet van je fika och har kul!!

Hatikvah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 17:43

Geniet ervan!

Hetwaszoiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:17

Super gaaf! Heel veel plezier!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:22

Dat klinkt als een bijzonder vriendelijke en fijne host!
Wat verrassend dat Stockholm zo groen is! En wat een mooie foto's! <3
Ik geniet nu al van je verslagen! Heel veel plezier!!

Vrouwdarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 20:55

Hier een stille meelezer. Geniet van je reis. Wees lief voor jezelf, accepteer de moeilijke momenten (bloed, zweet en tranen horen erbij, en word je sterker van) en verwonder je over het aanpassingsvermogen van het menselijk lichaam aan de inspanning die het moet leveren.
Ik zal je vol interesse volgen in dit topic.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 23:00

Morgenochtend vertrek ik. Ik weet niet hoe vaak ik een verslag zal plaatsen, dat zal afhankelijk zijn van het bereik, mijn zin en de batterij van mijn mobiel en powerbanks.
Ik zag zojuist een foto van iemand in een bicycle traveller groep op facebook bij Myrdal in Noorwegen, daar ligt nog steeds sneeuw langs de route die ik ook ga volgen. :wow: Moet toegeven dat ik daar niet helemaal op bedacht was, dacht dat er alleen een beetje sneeuw op de pieken zou liggen. :') Ik ben wel uitgegaan van koude/natte temperaturen, dus qua kleding zit ik hopelijk goed. Desalniettemin gaat het wel een uitdaging worden! Gelukkig eerst Zweden door, dat voelt wat simpeler. :D

Nog een paar kiekjes vanuit Djurgårdsbrunn, ten oosten van Stockholm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lifeofmarit schreef:
Piekosjj schreef:
Stockholm <3

Bij gröna lund zit het ABBA museum ook, dat is een must als je in Stockholm bent hehe.
Geniet van je fika och har kul!!

Dankjewel voor de leuke Stockholm tips! Ik heb nu heerlijk rondgefietst, onder andere op het eiland waar Djurgarden en alle musea liggen, echt prachtig daar! Waarschijnlijk ga ik twee jaar in Stockholm wonen, dus dan heb ik alle tijd om musea te bezoeken, ik ga jullie tips zeker opslaan. :D

Horse_Jo schreef:
Geniet ervan!

Dankjewel!

Hetwaszoiets schreef:
Super gaaf! Heel veel plezier!

Dankjewel!

Cayenne schreef:
Dat klinkt als een bijzonder vriendelijke en fijne host!
Wat verrassend dat Stockholm zo groen is! En wat een mooie foto's! <3
Ik geniet nu al van je verslagen! Heel veel plezier!!

Ja, dat is hij zeker! Stockholm is echt prachtig, veel imposante gebouwen, maar ook veel parken en groen.
En bedankt! :o

Vrouwdarijn schreef:
Hier een stille meelezer. Geniet van je reis. Wees lief voor jezelf, accepteer de moeilijke momenten (bloed, zweet en tranen horen erbij, en word je sterker van) en verwonder je over het aanpassingsvermogen van het menselijk lichaam aan de inspanning die het moet leveren.
Ik zal je vol interesse volgen in dit topic.

Leuk dat je komt volgen! En mooie woorden, dankjewel <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:22

Zolang je maar af en toe een 'ik leef nog' berichtje plaatst ben ik helemaal blij ;)

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:27

Wat een avontuur Suliko, ik ga je ook volgen. Heel erg veel plezier toegewenst tijdens je vakantie :D

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 09:33

De eerste klimmetjes en plaspauze zitten erop en ik ben de stad uit! Helaas begon de ochtend niet zo leuk, mijn vriend stuurde bericht dat hij in het ziekenhuis lag doordat hij opeens enorme buikpijn kreeg die niet overging. Echo gehad, mogelijk nierstenen, maar ze weten het niet zeker. Voor nu is hij thuis met verdovende medicatie en is het afwachten. Pfff echt naar om dan zo ver weg te zitten! Maar meer kan ik ook niet doen, dus ik trappel gewoon door en we houden elkaar op de hoogte.

Afbeelding

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:37

Jeetje... En je kunt er geen donder aan doen hè, in dat verre Zweden.

Ik hoop maar dat de omstandigheden mee blijven vallen. Mijn ervaring is dat je op de fiets een hoop kunt vergeten als het lekker gaat, maar dat je bij tegenslag dubbel zo hard aan nare dingen gaat denken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 12:18

Jeetje, ja dan voel je je machteloos wanneer je zo ver weg zit.
Maar er wordt vast heel goed voor hem gezocht en meer kun je nu toch niet doen, dus hopelijk kun je toch lekker genieten van de prachtige omgeving!

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 12:20

He wat een vervelend bericht van je vriend. Maar inderdaad, meer kun je niet echt doen.

Hopelijk leidt de mooie omgeving je een beetje af. Ik volg je, ik vind het zo stoer wat je doet +:)+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 12:26

Wat naar van je vriend, hopelijk valt het alsnog mee.

Fijne reis verder.

Trouwens bij Nydalen ligt altijd ijs/sneeuw (test terrein)

Maar als het goed is zijn de wandel/fietspaden vrij

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 12:32

ik hoop dat het meevalt bij je vriend. Ze zorgen vast goed voor hem.
heb je wel overal onderweg contact mogelijkheden met hem ?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 22:14

Ik leef nog! En mijn vriend ook. ;) (Die is gelukkig weer helemaal oké en niets raars gevonden voor zover).

Morgen heb ik de tijd om uitgebreider verslag en foto’s te plaatsen. In het kort: ik heb mijn eerste nacht wildkamperen overleefd! Vandaag slaap ik bij een ontzettend lief ouder stel via warmshowers, rusteloze nachten afwisselen met rustige leek me een verstandig plan. Ik ben verwend met vega lasagna en echte Zweedse bosbessentaart. Zweden is machtig prachtig. Vandaag heb ik tig keer mijn regenpak aan en uit gedaan. Heuvels zijn best venijnig, maar ik geniet, want het is zo mooi en rustig. Behalve die paar stukken 80 wegen en vrachtwagenchauffeurs die weigeren aan de kant te gaan, zelfs een stuk 100 km/u weg in mijn route gehad, hopelijk eens en nooit meer. :=

Morgen meer!

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 22:17

Goed bedacht die afwisseling, fijn dat het zo goed gaat. En dat je vriend ok is!

Slaap lekker vannacht!