Turkije 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:44

Fitzroy schreef:
Heeft iemand nog must sees in Istanbul of Bodrum? Ik ben in beide bestemmingen 1 dag (cruise).

De stad van Bodrum is niet zo heel groot, ze hebben daar leuke restaurantjes aan de haven.

Waar in Istanbul kom je aan?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 18:18

Huh ik zie hier echt bedragen voorbij komen die wij per persoon kwijt waren voor 9 dagen, niet voor het hele gezin :')

Het lijkt mij voor de meivakantie echt een krap budget maar als je niet zoveel luxe hoeft kan het misschien wel?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 18:19

Ik volg dit topic vanaf nu als dat mag. Ga in oktober naar Istanbul. Klopt het dat je alleen in moskee geen blote armen en benen mag hebben en je haar bedekt moet? Of ook als je buiten op straat loopt? Weet niet hoe het gewaardeerd wordt als vrouwen in shirt en korte broek aan door de straten loopt of ergens wat gaat drinken. Moskee snap ik, dat respecteer ik ook (en uiteraard schoenen uit)

thequeensmum

Re: Turkije 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 19:14

@ziezoziezo22. Waar verbleven jullie en met welke touroperator? Jullie boeken kort van tevoren schrijf je? Ik dacht dat je dan juist duurder uit bent, dat vroeg boeken loont?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 20:22

Nadir schreef:
Huh ik zie hier echt bedragen voorbij komen die wij per persoon kwijt waren voor 9 dagen, niet voor het hele gezin :')

Het lijkt mij voor de meivakantie echt een krap budget maar als je niet zoveel luxe hoeft kan het misschien wel?

Ja dat verbaast mij dus ook :+ Daarom vraag ik me af waar ze dan zitten..

Laat boeken loont niet, mijn ouders werden vorige week maandag geannuleerd terwijl wij op donderdag zouden gaan. Ze hebben toen via een andere touroperator geboekt en hebben 3 dagen voor vertrek €200 meer betaald, dan toen ze de oorspronkelijke reis in januari hadden geboekt.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 20:24

fohadie schreef:
Ik volg dit topic vanaf nu als dat mag. Ga in oktober naar Istanbul. Klopt het dat je alleen in moskee geen blote armen en benen mag hebben en je haar bedekt moet? Of ook als je buiten op straat loopt? Weet niet hoe het gewaardeerd wordt als vrouwen in shirt en korte broek aan door de straten loopt of ergens wat gaat drinken. Moskee snap ik, dat respecteer ik ook (en uiteraard schoenen uit)

Ik heb een huis gehad in Istanbul, dus ben er wel bekend. Je moet in de moskee inderdaad bedekt, maar als je niks passends aan/bij hebt krijg je bij de ingang een hoofddoek/rok etc. Op straat kan je gewoon prima in je eigen kleding lopen. Het is gewoon net als Europa wat dat betreft.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 21:04

Booooo schreef:
fohadie schreef:

Ik heb een huis gehad in Istanbul, dus ben er wel bekend. Je moet in de moskee inderdaad bedekt, maar als je niks passends aan/bij hebt krijg je bij de ingang een hoofddoek/rok etc. Op straat kan je gewoon prima in je eigen kleding lopen. Het is gewoon net als Europa wat dat betreft.

Dank voor je antwoord. Ik had al een vermoeden dat Istanbul aardig verwesterd was en niet zo ouderwets meer. (Als ik het zo mag noemen.) Voor moskee ed neem ik zelf wat mee. Ik pas me altijd aan, aan het gebouw wat ik bezoek met mijn man. (In kerken niet met te blote kleding, geen hoofddeksel voor mijn man in kerk, keppeltje voor mijn man in een synagoge ect.) Alleen een moskee heb ik nog nooit bezocht dus dat is echt alleen van horen en zeggen.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 21:12

Ik heb de afgelopen 2 jaar bij vliegvakanties.de geboekt maar ook wel eens via sunweb .
Iedereen vraagt zich altijd af hoe we dat zo goedkoop vinden.
Vorig jaar dacht ik wel ik ben benieuwd sommige review waren slecht maar zaten met nog een ander gezin en we vonden het allemaal een prima hotel.
Ik had nu 3 weken van te voren geboekt daarna schoot de prijs omhoog . Mijn zusje had in januari geboekt.
Maar via Duitsland scheelt veel.
Ik hoor ook wel mensen die 1000 pp uitgeven voor 5 sterren dat zijn wel luxere hotels met een glijbaan park etc.wij hadden bv 4 glijbanen
Eten was prima die van vorig jaar was wat afwisselender en de kamers ook en het was er schoon de locatie was bij het strand en bij winkels ,die van het jaar ervoor vond ik de locatie saai niks te doen in de buurt op loopafstand.
Vorig jaar zaten we in cenger beach in manavgat
Dit jaar sultan of side in side.
En 3 jaar geleden weekje kos all inclusief €1000 vh hele gezin meivakantie, dat was lambi beach resort.
Later wilde een collega dat boeken die was toen flink in prijs gestegen.
Maar het word wel steeds duurder zoals je ziet

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 23:11

Wij hadden begin juni een week in Bodrum voor €780 per persoon, we gaan in oktober ook weer maar dan 10 dagen naar Kusadasi voor €950 per persoon. Boeken altijd bij Zoover eigenlijk en dan vliegen vanaf duitsland

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 00:24

Booooo schreef:
thequeensmum schreef:
Vraagje aan de ervaren Turkije gangers:
Ik hoor om me heen dat Turkije zo vreselijk duur geworden is, zowel de reis en verblijf als de uitgaven ter plaatse, klopt dit naar jullie idee?

Mijn dochter wil met twee kinderen volgend jaar in mei naar Turkije, all-inn, fijn zwembad met diverse glijbanen. Een driepersoons kamer.
Budget is plm 750 pp.
Is dit realistisch?

In de schoolvakantie of er buiten? Ligt er ook aan waar je gaat. Alanya bijvoorbeeld is stuk goedkoper als Antalya, maar dan zit je nog minimaal 1,5 uur in de bus. Met kinderen niet fijn. Ik denk dat het budget zeer krap is.. wij waren nu €3.200 kwijt voor 8 dagen, 2 volwassen, 1 kind in juni geen schoolvakantie.

We willen in augustus nog een keer gaan met 2 volwassen, 2 kinderen maar minder dan €5000 gaat hem niet worden voor 8 dagen.

Je kunt naar Gazipasa vliegen ,als je naar Alanya wilt . Is ongeveer half uur rijden met de bus . Of een taxi nemen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 10:10

Ahh ja ik vlieg niet via Duitsland, is me echt te ver :+ dat is vaak wel inderdaad de goedkopere optie!

Parador: er vliegt bijna niks met pakketreizen vanuit Nederland naar Gazipasa. 9 van de 10 vliegen op Antalya als je naar Alanya gaat.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 11:20

Bij een Duits reisbureau boeken dat scheelt ook al in de mei vakantie.
Dan kun je ook in nl of België vertrekken.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 22:11

Booooo schreef:
Ahh ja ik vlieg niet via Duitsland, is me echt te ver :+ dat is vaak wel inderdaad de goedkopere optie!

Parador: er vliegt bijna niks met pakketreizen vanuit Nederland naar Gazipasa. 9 van de 10 vliegen op Antalya als je naar Alanya gaat.

Corendon vliegt op gazipasa

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:10

Ik heb jullie hulp nodig.

Mijn man en dochter gaan deze maand op vakantie bij mijn schoonfamilie in het noorden van Turkije. Maar ze willen eerst een weekje in een hotel in toeristisch Turkije.

Ze zoeken een goed hotel met vooral veel glijbanen. Goed en glijbanen zijn echt de steekwoorden.

Hebben jullie tips?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 22:20

Vrijwel alles wat in de ‘bekende’ straat van Lara staat :D Alanya heb je ook veel hotels met waterparken maar ik vind het echt een roteind rijden.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 21:12

Ik zit ook wat rond te kijken naar vakanties in Turkije in de meivakantie.
Als ik kijk met vliegen vanaf Düsseldorf zit ik qua prijs tussen 2000 en 2500 voor 2 volwassenen en 2 kinderen voor 8 dagen all in. Voor een schoolvakantie vind ik dat nog wel oké.

Ik vroeg me alleen af, de zwembaden daar zijn denk ik niet verwarmd, of wel?
Wij zijn 2 jaar geleden in januari naar Egypte geweest en het weer was prima (25 graden), maar het kinderzwembad was dus niet verwarmd.. en dat was echt heel erg koud.

Hebben wij het destijds gewoon minder getroffen of is het gebruikelijk voor dit soort landen waar het in de zomer extreem heet wordt om de zwembaden niet te verwarmen?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:10

Wij zijn net terug uit Turkije, de zwembaden zijn zeker niet verwarmd :') :brr:
Ook tijdens een excursie andere Nederlanders gesproken die bij een ander hotel verbleven en zij gaven hetzelfde aan.

De zwembaden zijn echt heel koud, als je er eenmaal in bent is het goed, maar voordat je daar bent...
Het weer overdag was wel heel fijn, zo rond de 27 graden. Avonden wel echt fris ook.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 07:59

Aranel schreef:
Ik zit ook wat rond te kijken naar vakanties in Turkije in de meivakantie.
Als ik kijk met vliegen vanaf Düsseldorf zit ik qua prijs tussen 2000 en 2500 voor 2 volwassenen en 2 kinderen voor 8 dagen all in. Voor een schoolvakantie vind ik dat nog wel oké.

Ik vroeg me alleen af, de zwembaden daar zijn denk ik niet verwarmd, of wel?
Wij zijn 2 jaar geleden in januari naar Egypte geweest en het weer was prima (25 graden), maar het kinderzwembad was dus niet verwarmd.. en dat was echt heel erg koud.

Hebben wij het destijds gewoon minder getroffen of is het gebruikelijk voor dit soort landen waar het in de zomer extreem heet wordt om de zwembaden niet te verwarmen?

Bedoel je die prijs voor jullie 4e totaal? Dat is echt spotgoedkoop..
meeste zwembaden zijn niet verwarmd, en de meivakantie valt volgens mij eind april/begin mei. Dan is het water echt nog wel koud. Welke plaats kijk je?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 08:04

Klopt, voor 4 totaal inderdaad.
Ik keek nu naar Alanya. Maar ik denk niet dat ik het risico durf te nemen, straks zitten we met 21 graden in een koud zwembad :=

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 13:36

De meeste hotels hebben ook wel een binnen zwembad, maar dat is meestal recht aan recht af en niet echt leuk voor de kinderen.

Alanya is echt wel heel lang bussen als je op Antalya bent geland. Misschien ook iets om rekening mee te houden met kinderen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 23:33

Het ligt er echt aan naar welk hotel je gaat. Sommige hotels hebben zeker wel verwarmde zwembaden. Even goed lezen wat er in de omschrijving van de reisorganisatie staat.

Meivakantie kan idd nog fris zijn, dit jaar hadden wij mazzel en was het rond de 30 graden. Het blijft een gok!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:15

Jullie al iets geboekt voor volgend jaar?

Wij gaan eind mei naar Fame Residence in Lara <3

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 00:09

Leuk, zijn jullie daar al eens geweest?

Wij gaan komend jaar niet naar Turkije. Tenminste, dat staat niet op de planning. Tenzij het weer 8 maanden alleen maar regent hier :+

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:17

Lara wordt nu de 4e keer in 2 jaar :+ dit hotel alleen nog nooit..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 21:52

Aranel schreef:
Klopt, voor 4 totaal inderdaad.
Ik keek nu naar Alanya. Maar ik denk niet dat ik het risico durf te nemen, straks zitten we met 21 graden in een koud zwembad :=

Ik denk dat we morgen gaan boeken, heb nu eindelijk echt een top hotel gevonden voor de meivakantie, krijgt een 9.5 op Zoover, heeft allemaal verwarmde zwembaden en gunstige vluchttijden.
Volgens mij heb ik buiten onze Amerika en Canada reizen nog nooit zoveel betaald voor een weekje vakantie maar het ziet er zo top uit, haha.