Thioro schreef:In de tijd dat mijn ouders de auto lieten 'bewaken' moesten de bewakers niet op diefstal betrapt worden, was hun beste dag niet.
Mijn ouders zijn beiden opgegroeid in Afrika, die prikten los door het arme Afrikaan/rijke blanke verhaal.
Toen m'n moeder in Senegal werkte heeft ze wel eens aanvaringen gehad met dorpschefs od maar ze werd uiteindelijk wel een gerespecteerd en gewaardeerde persoon in de streek. Maar ze pikte geen bullshit, arm of rijk, blank of zwart.
Tijdens de eerste lockdown is m'n zusje (en ongeveer de hele toeristische sector) weg gegaan uit Zanzibar omdat er, vooral in het binnenland, spanningen waren tussen lokale bevolking en toeristen. De lokale bevolking beschuldigde de blanken er van covid op het eiland te brengen. Niet onwaar uiteraard, maar er zijn andere communicatiemiddelen dan met stenen beginnen gooien. Is na de eerste spanningen wel weer bijgedraaid.
Ik houd Afrika voor reizen. Vind het heerlijk, heb er geweldige jeugdjaren gehad maar ook minder leuke dingen. Zusje daarentegen is helemaal gebeten en wil niet meer terug naar Europa.
Een gated community zou ik nooit doen. Als dat de enige veilige optie is, zou ik liever een ander land zoeken. Afrika is groot en de cultuurverschillen enorm tussen de landen/regio's.
Ik moet zeggen dat ik niet bekend ben met de spanningen tussen de bevolking en toeristen. Wij woonde toen nog in Dodoma, dat is niet toeristisch, daar was ook weinig tot niks te merken van de covid. Op het dragen van maskers en een parlementdlid met covid na (parlement zit in Dodoma). Dragen van maskers heeft ook maar elkele maanden geduurd en toen was de meeste spanning rondom de covid in Dodoma verdwenen en was alles weer "normaal". De verhalen die ik hoorde kwamen dus inderdaad wel uit zanzibar, Dar es Salaam en uit Arusha. Maar wel heftig dat je zusje dat heeft meegemaakt.