Vliegtuigstoelen en etiquette

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:50

Poekkie schreef:
_Nancy schreef:

Ik denk dat er dan van de andere kant een klacht komt met dat je de stoel zo naar achter kiepert dat de ander geen ruimte meer heeft.

Ja? Dan mogen ze mij toch eens uitleggen waarom dat niet zou mogen? (En kunnen ze daarna mijn middenvinger krijgen, maar soit). Ik heb al elk jaar gevlogen de afgelopen 15 jaar, zowel korte als lange vluchten en soms meerdere per jaar en heb werkelijk nog nooit anders geweten dan dat iedereen vrij is om zijn stoel aan te passen hoe hij/zij wil. Moet niet te gek worden seg...

Dat kunnen ze vast niet, want het mag gewoon.
Maar de ander mag ook wiebelen met zijn voeten, dat dat dan tegen jouw stoel aan is.. Is voor jou vervelend, maar soit??

Ik vind wel dat je een beetje opgefokt reageert/overkomt, of ik lees het misschien niet goed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:59

Supervixen schreef:
Echt hè.
Ik heb al zoveel lange vluchten gemaakt van meer dan 10 uur, daar gaan alle stoelen gewoon naar achteren hoor, ook die van mij. Zonder vragen. En dat is prima, nog nooit gedoe mee gehad.
In de zomer een nachtvlucht van 12 uur gemaakt naar Namibië, als iedereen uitgegeten is gaan de stoelen naar achteren. 'Lig' je net wat comfortabeler.
Bij een korte dagvlucht blijft mijn stoel rechtop.

Als je er niet tegen kunt dat die stoel naar achteren kan, ga dan lekker met de trein op vakantie of boek meer ruimte. Wat een gezeur zeg.

Mensen die gaan trappen? Bestaan die echt? Hoe asociaal ben je dan?

Precies ja. Op nachtvluchten ‘hoort’ dat ook gewoon. Na de laatste drinkronde worden alle spullen opgehaald, gaan de lichten uit en hup, daar gaan alle stoelen naar achter. Ik heb daar werkelijk nog nooit klachten over gehoord.

Ik snap trouwens ook niet hoe lange benen je moet hebben als je echt klem zit in de stoelen. Of het gaat alleen maar over Europese korte vluchtjes. Dan snap ik ook niet waarom je stoel naar achter moet, maar ook niet waarom je je eraan ergert. Voor je het weet sta je alweer buiten...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:06

Ik had op mijn laatste vlucht heraklion-Eindhoven verschrikkelijke hoofdpijn. Dus ik had m’n tafeltje uitgeklapt, hing daar met m’n armen wat op, en m’n hoofd tegen de stoel voor me. Ik wist gewoon echt niet hoe ik moest gaan zitten... Knakt ze ineens die stoel achterover... toen had ik nog meer hoofdpijn :')

Ik vind overigens echt wel verschil tussen een charter vlucht (heet dat zo? ) bij een goedkopere maatschappij, of mijn vlucht naar Dubai in een A380....

Slapen kan ik trouwens echt niet in een vliegtuig, maakt niet uit welk soort

luuntje

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:10

Ik heb nog nooit mijn stoel naar achteren gedaan.
Slapen kan ik niet in een vliegtuig.

Ik boek wel altijd comfort class om fijner te kunnen zitten.

En ik zou het prettig vinden als degene voor mij even aan zou geven dat de stoel naar achteren gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:22

Tink89 schreef:
Relaxed schreef:
Nou ja, bij mij kan het gewoon niet, mijn knieën zitten toch echt in de weg.. Ik zou zelf dus ook nooit de stoel zomaar naar achteren doen.
Ik vind het ronduit asociaal als mensen zonder blikken of blozen hun stoel platgooien en zeg er dan ook zeker iets van. Vorig jaar op een vlucht van 2,5 uur midden op de dag. Toen heb ik hem ff op zijn schouder getikt dat dit toch echt niet ging passen.. Mijn benen lagen op dat moment in het gangpad, maar kon ze met geen mogelijkheid terugkrijgen mocht er iemand langs moeten :+

Maar dan is het toch zeker jouw verantwoordelijkheid om extra beenruimte te boeken? Mijn stoel gaat plaat, als iemand met veel te lange benen een gewone stoel boekt is dat niet mijn schuld.

Alsof je altijd die mogelijkheid hebt :roll: extra beenruimte is als eerste volgeboekt, dan heb je domweg geen andere optie meer..

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:24

__Sannne schreef:
marlies85 schreef:
Ik heb er geen problemen mee als de persoon voor mij zijn of haar stoel naar achter doet, als ze het maar even van te voren zeggen. Zelf doe ik hem eigenlijk nooit naar achter, die paar uurtjes zijn prima te doen.

En wat als diegene het niet zegt?

Als zoiets simpels als het even doorgeven al te veel moeite is, ben je in mijn ogen een asociaal varken.

Maar dat is mijn mening ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:24

Dat knopje zit er dan wel een misschien is het wel een 'recht' maar ik vind het gewoon zwaar asociaal om je stoel naar achter te gooien als daar iemand zit, sorry hoor. Het beperkt je echt zo erg in de mogelijkheden voor verschillende zithoudingen. En juist op vluchten van 10+ uur is dat echt vreselijk, door geen andere houdingen aan te kunnen nemen krijg ik echt extra pijn in mijn benen en rug. Zitten is al slecht en als je dan ook je zithouding niet kan afwisselen is het al helemaal erg. En nee, leuning naar achter gooien gaat niet helpen, want je krijgt er niet meer beenruimte door en dat is juist het probleem. Ook wel eens gehad dat iemand de gehele vlucht de stoel naar achter heeft gehad (vlucht van 11 uur), zelfs tijdens het serveren van de maaltijden ging ie niet eens omhoog. Dat was toch wel het toppunt. Daarnaast slaap ik nooit, zelfs met mijn reis van 26 uur naar Australië niet, ik kan dat gewoon niet in een vliegtuig. En als iemand dan zijn stoel naar achter gooit dan wordt je dus ten eerste beperkt in je houding en daarnaast kan je ook niet meer de tv gebruiken omdat je gewoon niks ziet als die stoel zo naar achter zit. En ja, er zijn plekken met extra beenruimte, heb ik ook een aantal keer gehad maar het is vaak gewoon niet beschikbaar (al volgeboekt) of financieel haalbaar. Dus doe alsjeblieft gewoon je medepassagier en lol en blijf van die knop af.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:32

[***] schreef:
Dat knopje zit er dan wel een misschien is het wel een 'recht' maar ik vind het gewoon zwaar asociaal om je stoel naar achter te gooien als daar iemand zit, sorry hoor. Het beperkt je echt zo erg in de mogelijkheden voor verschillende zithoudingen. En juist op vluchten van 10+ uur is dat echt vreselijk, door geen andere houdingen aan te kunnen nemen krijg ik echt extra pijn in mijn benen en rug. Zitten is al slecht en als je dan ook je zithouding niet kan afwisselen is het al helemaal erg. En nee, leuning naar achter gooien gaat niet helpen, want je krijgt er niet meer beenruimte door en dat is juist het probleem. Ook wel eens gehad dat iemand de gehele vlucht de stoel naar achter heeft gehad (vlucht van 11 uur), zelfs tijdens het serveren van de maaltijden ging ie niet eens omhoog. Dat was toch wel het toppunt. Daarnaast slaap ik nooit, zelfs met mijn reis van 26 uur naar Australië niet, ik kan dat gewoon niet in een vliegtuig. En als iemand dan zijn stoel naar achter gooit dan wordt je dus ten eerste beperkt in je houding en daarnaast kan je ook niet meer de tv gebruiken omdat je gewoon niks ziet als die stoel zo naar achter zit. En ja, er zijn plekken met extra beenruimte, heb ik ook een aantal keer gehad maar het is vaak gewoon niet beschikbaar (al volgeboekt) of financieel haalbaar. Dus doe alsjeblieft gewoon je medepassagier en lol en blijf van die knop af.

Maar aan de andere kant: omdat jij niet kunt slapen met de stoel naar achter, mag een ander dat ook niet? Een ander kan misschien juist niet slapen als de stoel rechtop staat? Is imo dus van twee kanten te bekijken. En zeker bij langere vluchten is het niet vreemd denk ik dat mensen die functie willen gebruiken. Maar misschien kun je wel aangeven dat jij het niet prettig vind en kan iemand je tegemoet komen door ‘m bv niet helemaal naar achter te zetten. Maar ik vind het niet heel realistisch en eerlijk om te verwachten, zeker bij een lange vlucht, dat een ander ‘m niet schuin mag zetten als ze daar beter mee slapen. Vind dat je dan onderling tot een compromis moet zien te komen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:36

Maar, als iemand het vraagt, en jij (algemeen) vind het niet fijn... zeg je dan ook nee?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:42

Bij alle vluchten waar ik mee was wees de stewardess mensen erop dat de stoel rechtop moet bij het eten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:46

Ik laat mijn stoel het liefst rechtop staan. Als degene voor me z'n stoel naar achter gooit heb ik echter geen keus want anders zit ik klem. Maar het is zo lastig opstaan tussen twee naar achter hangende stoelen. Ik zit altijd gangpad en loop vaak naar de wc.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:50

Kobus17 schreef:
DezeNaam schreef:
Toch wel handig blijkbaar dat de stoelen in goedkope Ryanair vliegtuigen niet naar achteren kunnen. :')

Ik snap niet waarom mensen hun stoel per se naar achteren moeten zetten. Als je wilt slapen dan leg je je hoofd toch neer op dat uitklaptafeltje. Of je neemt zo'n ding mee om achter/rond je nek te leggen.

Ooit wel eens 8uur voorover op het tafeltje geslapen :') ? Ik kom dan niet meer overeind van de rugpijn.

Op korte vluchten (onder de 4-5 u)doe ik de stoel niet naar achteren,maar zodra het vluchten langer zijn dan 9-10u, dan gaat die stoel toch echt een stukkie achteruit. Ook vanwege mijn rug die anders zodanig protesteert dat ik niet meer kan zitten van de rugpijn. Wel deel ik het mijn achterbuur wel even mee en pas na het eten.

Nee, zo lang heb ik nog nooit gevlogen. In de trein had ik na een uur voorover liggen ooit wel eens extreem veel pijn aan mijn schouders dus ik kan me er wel wat bij voorstellen. :')
Maar bij mijn laatste vlucht van +-3u heb ik het tafeltje plat gelegd, rugzak erop en dan zo geslapen. Als je er iets oplegt valt het dus best nog mee. Voor een korte tijd natuurlijk.

Maar ik kan me ook niet voorstellen dat het goed ligt als die stoel een beetje naar achteren staat. Ooit eens met de bus naar Italië gegaan... Wat een hel. Ben zelfs even op de grond, onder mijn stoel gaan liggen (was met school). :+ De zetels van de Lijn bussen zaten beter en die kunnen niet naar achteren. Op het tafeltje liggen kon daar volgens mij niet omdat die er niet waren, stoel kon dus wel naar achteren maar meer comfort gaf het niet. :n

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:54

Met een lange vlucht vind ik wel dat je gewoon ding naar achter kan doen.
Ik vertrek vaak vanuit brussel en spreek amper frans.
Dus nee ik ga het niet vragen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:59

Thioro schreef:
@aillil: zitten je knieën dan tegen de leuning? De stoel zelf gaat uiteraard niet letterlijk achteruit, enkel de leuning helt meer achterover. Maar ik kan me voorstellen dat het moeite kost om 1.90m weg te vouwen in economy.
Ik moet regelmatig bewegen/verzitten/strekken, anders krijg ik een vervelend gevoel in m'n benen.
Sterker nog: ik ben gisteren thuisgekomen van een lange reis (24u vliegen en treinen, meerdere overstappen etc) en zit nu in de zetel nog steeds te draaien en te keren omdat langere tijd eenzelfde houding aannemen vervelend is.
En dan heb ik met m'n 1.60 eigenlijk best nog wel wat ruimte om te wroeten in een vliegtuigstoel.
1.90m in economy zou ik niet volhouden denk ik :o .
Nou ja, op 1/2 cm na wel ja. Ik ben er ook geen fan van, zakelijk reis ik vrijwel altijd business class en tijdens vakanties boek ik extra ruimte. Maar soms moet ik echt last minute weg, of bijv. enkel voor een concert/weekendje weg, dan maakt het me niet zo heel veel uit, max. een paar uur.

Ideaal is anders.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:06

Voor korte vluchten binnen Europa maakt het mij echt niet uit. Ik kan mezelf goed afsluiten met koptelefoon op en zit m'n tijd wel uit. Rechtop of niet en of de persoon voor me nou op schoot komt liggen of niet...

Op lange vluchten reis ik vaak business class en dan heb je nergens last van. Pak dan waar het kan ook de nachtvlucht om te slapen of bij een dagvlucht de laptop erbij en werk meest van de tijd.
Maar ook in economy is het gewoon de tijd uit zitten en proberen zoveel mogelijk te slapen.
Ik vlieg 25/30 keer per jaar en het blijft in economy gewoon veevervoer en daar moet je je op instellen. Als je je gaat ergeren, gaat de tijd echt niet sneller...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:24

Palmera schreef:
Volslagen krankzinnig. Alsof je met die 2 centimeter dat die stoel naar achter kan een bed creëert.
Voor jou is deze '2 cm' anders heel veel waard, jij kan ze overduidelijk niet missen. Dus wat is het nu, veel of weinig verschil?

Ik heb ook nog nooit mee gemaakt dat degene voor mij het zegt als ze de leuning gaan verzetten.

Bij korte en dagvluchten zou voor mij dit afgeschaft mogen worden. Op de langere en nachtvluchten vind ik het een ander verhaal. Terwijl ik er zelf geen gebruik van maak en ik het ook jammer vind als de stoel voor mij naar achteren gaat, maar daar moeilijk over doen vind ik niet terecht.
Tijdens het eten letten de stewards ook op dat ze rechtop staan.

Mijn horror is meer stinkende mensen, rochelende mensen, huilbaby's, 'schattige' kinderen die contact zoeken, knieën in mijn rug, luidruchtige mensen en mensen die meer dan hun ruimte in beslag nemen. Maarja, take it or leave it om ergens te komen :Y)

Thioro, dat herken ik, ik ben ook niet lang, maar mijn lijf protesteert vooral tegen het zo lang in dezelfde houding zitten.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 21:04

Ik vlieg al 30 jaar heel regelmatig naar onze Caribische eilanden en het is echt heel gebruikelijk dat iedereen op langere vluchten en zeker op nachtvluchten de stoelen naar achteren doet. Nog nooit anders meegemaakt. En nog nooit meegemaakt dat iemand het vroeg.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 21:31

Ik moet wel lachen om de tegenstrijdigheid dat het maar zo'n klein stukje is wat de stoel naar achteren kan (dus wat win je er als slaper mee), maar tegelijkertijd wordt er gesproken over naar achter kieperende stoelen en gelanceerde rugleuningen.
Ik krijg daar leuning door zwiepende ideeën bij die niet rijmen met de werkelijke situatie.

Tafeltjes blijven gewoon recht en volgens mij zijn de meeste schermen beweegbaar, zodat je gewoon nog steeds recht op het scherm kijkt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 22:26

Ik doe de stoel vaak een stukje naar achter. Juist op de korte vluchten! Ik heb pas 1x lange afstand gevlogen de rest allemaal tot 4,5 uur. Op de "langere" vluchten van 3 tot 4,5 uur wissel ik vaak een beetje af, dan eens rechtop, dan weer plat, beetje afhankelijk hoe moe ik ben en of er nog iets interessants te zien is buiten het raampje.
Op de hele korte vluchten blijf ik of rechtop of ik doe de stoel wat naar achteren om even lekker te relaxen. Ondanks dat ik vliegen en vliegtuigen echt heel gaaf vind, is het voor mij ook heel stressvol, juist vaak ook omdat ik over de luchthaven stuiter. Als we dan op cruising altitude zijn en er niets interessant meer gebeurt stort ik in, even ogen dicht en tukkie doen.

De laatste keer bij Ryanair kon het niet, jammer dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 06:59

Ik heb serieus nog nooit meegemaakt dat iemand dit eerst vroeg of meldde, en best aardig wat gevlogen. Bijna iedereen doet zijn stoel naar achter op langere vluchten is mijn ervaring. Het stoort mij helemaal niet als mensen voor me dat doen en die hoeven dat ook niet eerst te melden bij mij :? en al helemaal niet te vragen.
Volwassen mensen die gaan lopen trappen als iemand zijn stoel naar achteren heeft heb ik ook nog nooit gezien trouwens, maar dan zou ik doen wat ik met alle irritante kleuters doe: negeren.

Je hebt wel vaker irritaties in een vliegtuig omdat je zo dicht op elkaar zit. Tja, het is maar voor even.

Bizar om mensen asociaal te noemen omdat ze gebruik maken van de mogelijkheid waar ze voor betaald hebben en die de maatschappij biedt. Die stoel kan niet voor niks naar achter hè. Als ik 12 uur of langer in het vliegtuig zit ga ik echt niet iedere keer als ik mijn stoel wil verzetten melden dat ik dat ga doen :roll:

Wat een gezeur zeg....

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:53

kortom vliegen is gewoon k*t

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:04

frankiej schreef:
kortom vliegen is gewoon k*t

Eigenlijk wel :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:14

Ik vind vliegen juist leuk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:15

Marie_Anne schreef:
Ik vind vliegen juist leuk :D

De bestemming vind ik leuk, maar het vliegen zelf.. Neh :n

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:25

Ik ben zelf klein maar kan met mijn rug niet lang rechtop zitten. Dus zodra het lampje 'riemen vast' uit is, gaat mijn stoel naar achteren. Doe het altijd heel rustig en voorzichtig zodat er geen eten of drinken van degene achter me kan rondvliegen. Maar vragen doe ik nooit. Heb mij er ook nog nooit aan gestoord als degene voor mij het doet.