Wat vinden jullie hier van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 16:28

Ts, was je mijn dochter dan had je meteen een verbod gekregen om hier naar toe te gaan, zeker in je eentje. Misschien is alles precies zo als ze je voorspiegelen, mag je inderdaad drie weken in je "uitdagende jeans"" rondlopen maar geloof me maar, daar ligt na één dag werkkleding voor je klaar waar jij je niet prettig in voelt. Dit soort groeperingen zijn heel sekte achtig bezig en daar moet je niet als alleenstaande westerse dame naar toe gaan. Misschien gewoon eens echt naar vakantiewerk op een ranch oid zoeken, veel mensen die dat doen. Want reken maar dat ze proberen om je om te turnen en te beinvloeden en dat zal niet prettig zijn want je kunt geen kant op. Daarnaast denk ik dat het nog lukt ook aangezien je me uit je posts toch redelijk naief overkomt. Niet doen, niet gaan, niet het risico lopen. Er zijn andere opties genoeg om een werkvakantie in het buitenland te gaan doen.
Vraag ze naar de naam van die Nederlandse die daar heeft geholpen, wanneer ze dat allemaal niet meer weten en ontwijkend antwoorden dan heb je zekerheid dat ze aan het groomen zijn, wanneer je wel een naam krijgt, probeer haar te vinden en vraag haar hoe het was.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:44

Waarom wil je gaan helpen op een plek waar ze mensen uitnodigen die je leren hoe je je kind kunt het best kunt slaan?
No offence, maar dat is niet goed te praten. Ook niet voor jouw ‘bijzondere ervaring’. Als jij daar gaat helpen, steun je deze barbaren.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:05

Naast de inhoud van je reis en of je het wel of niet zou doen, als het toch besluit te doen zou ik je wel echt willen aanraden zèlf (dus niet door het bedrijf, zeker omdat zij dus zoals ik van je begrijp niet echt een bedrijf zijn dat het gewoon is vrijwilligers uit Europa over te laten komen) uit te zoeken hoe het zit met eventueel visum en/of verzekeringen of enige andere papieren, en ook zeker niet liegen tegen de douane over de doel van je reis ("ik ga gewoon als toerist rondtrekken", zodat je zeker wordt doorgelaten). Gewoon eerlijk zijn over je doel en als je papieren niet in orde blijken te zijn je verlies nemen. Je kunt immers beter niet in de situatie terecht komen waarin je tijdens je werk een (zwaar) ongeval krijgt en dan plots blijkt dat je helemaal niet orde was. Neem op dat gebied dus best geen enkel risico.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:00

Lieve TS, weet je wel hoe duur het is om naar Amerika te gaan? Ik ben naar Florida gegaan voor een stage van 5 maanden, en was duizenden euro's kwijt voor een werkvisum, vliegtickets, etc. En dan verdiende ik daar in ieder geval nog iets waardoor ik daar qua onderhoud ongeveer quitte speelde, en zat ik met andere (Nederlandse) stagiaires in een huis. En een Nederlandse baas!

Jij gaat als jonge (en tikkeltje naïeve) Nederlandse meid in the middle of nowhere vrijwilligerswerk doen bij (sorry) een questionable familie die ook nog eens streng gelovig is. Geloof waarvan jij totaal geen weet van hebt en alleen wat op TV hebt gezien (iets met rooskleurig en kieskeurig met filmen). Afgezien van wat er wel of niet gebeurd is, is het een streng gelovige familie. En geloof is daar ook echt strikt: je moet je beseffen hoe anders de culturen zijn zondere dat je dat geloof al mee zou nemen... Nederlanders zijn heel direct, Amerikanen totaal niet, en het directe van ons wordt vaak ook niet op prijs gesteld. Ik vraag me heel erg af of je daar wel een leuke tijd gaat hebben, omdat er waarschijnlijk veel geloofsdingen zijn waar jij je aan moet houden waar je nu niet aan denkt. Of misschien laten ze je 'westerse' gedachtegang en gedrag wel toe, maar wordt je dan met de nek aangekeken. Ook niet echt prettig. Houdt hier rekening mee!

Daarbij zie ik dat je 20 bent. Als je een auto wil huren kan dat met een Nederlands rijbewijs (althans, in Florida was dit zo) maar zal je ontzettend veel geld kwijt zijn om de auto te huren omdat je nog geen 25 bent. De verzekeringen zijn dan echt een stuk duurder. Nog meer geld wat je 'weggooit'.

Mijn tip? Ga dat geld wat je moet betalen voor dat visum etc. gewoon lekker sparen, en ga een keer door Amerika reizen na je studie, als je wat ouder bent. Desnoods met een vriendin/familie. Of zoek een leuke stage in Amerika uit (zoals ik heb gedaan!). Weet niet wat voor studie je doet?

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:46

IMANDRA schreef:
Lieve TS, weet je wel hoe duur het is om naar Amerika te gaan? Ik ben naar Florida gegaan voor een stage van 5 maanden, en was duizenden euro's kwijt voor een werkvisum, vliegtickets, etc. En dan verdiende ik daar in ieder geval nog iets waardoor ik daar qua onderhoud ongeveer quitte speelde, en zat ik met andere (Nederlandse) stagiaires in een huis. En een Nederlandse baas!

Jij gaat als jonge (en tikkeltje naïeve) Nederlandse meid in the middle of nowhere vrijwilligerswerk doen bij (sorry) een questionable familie die ook nog eens streng gelovig is. Geloof waarvan jij totaal geen weet van hebt en alleen wat op TV hebt gezien (iets met rooskleurig en kieskeurig met filmen). Afgezien van wat er wel of niet gebeurd is, is het een streng gelovige familie. En geloof is daar ook echt strikt: je moet je beseffen hoe anders de culturen zijn zondere dat je dat geloof al mee zou nemen... Nederlanders zijn heel direct, Amerikanen totaal niet, en het directe van ons wordt vaak ook niet op prijs gesteld. Ik vraag me heel erg af of je daar wel een leuke tijd gaat hebben, omdat er waarschijnlijk veel geloofsdingen zijn waar jij je aan moet houden waar je nu niet aan denkt. Of misschien laten ze je 'westerse' gedachtegang en gedrag wel toe, maar wordt je dan met de nek aangekeken. Ook niet echt prettig. Houdt hier rekening mee!

Daarbij zie ik dat je 20 bent. Als je een auto wil huren kan dat met een Nederlands rijbewijs (althans, in Florida was dit zo) maar zal je ontzettend veel geld kwijt zijn om de auto te huren omdat je nog geen 25 bent. De verzekeringen zijn dan echt een stuk duurder. Nog meer geld wat je 'weggooit'.

Mijn tip? Ga dat geld wat je moet betalen voor dat visum etc. gewoon lekker sparen, en ga een keer door Amerika reizen na je studie, als je wat ouder bent. Desnoods met een vriendin/familie. Of zoek een leuke stage in Amerika uit (zoals ik heb gedaan!). Weet niet wat voor studie je doet?

Amen! _/-\o_

Shephard

Re: Wat vinden jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 23:12

Ik doe geen studie meer, werk fulltime op kantoor:) ik heb sowieso niemand die met me mee zou gaan om er heen te gaan (ook niet voor een rondreis oid). Op dit moment zou het me juist qua werk enzo heel goed uit komen om dit jaar te gaan.

Ik ben al aan het kijken hoe het precies zit met een visa, en of dat überhaupt gaat lukken. Er zou geen hele lange wachttijden op zitten, maar ik moet nog duidelijk informeren naar wat ik nodig heb om er heen te gaan.

Ik kan op dit moment ook niet heel veel nieuws melden over de mensen daar, heb nog geen nieuw contact weer gehad met ze.

Qua geld gaat het geen probleem worden hoor;) snap dat je niet in mijn portemonnee kunt kijken maar ik kan in ieder geval vliegtickets betalen zonder dat ik aan mijn echte spaarrekening kom, en daar wil ik ook niet aanzitten haha. Maar goed, daar werk ik natuurlijk ook voor.

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 20:05

Misschien is het ook handig om het even te melden dat ik een super lief berichtje heb gehad van een bokker die vrienden in Amerika heeft zitten.

Zij gaf aan dat we altijd gegevens kunnen uitwisselen zodat als er echt iets ergs is, ik hen kan opbellen om me te komen halen.

Nou ga ik er natuurlijk van uit dat dit niet zo zal zijn, maar even van het ergste uitgaande is dit natuurlijk heel erg fijn!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:52

Je kan vliegtickets betalen zeg je.. maar denk je ook aan de rest? Vliegtickets is nog een van de goedkoopste dingen.. En als je echt geld zat hebt, waarom dan niet gewoon reizen? Ga je bij die bokker langs misschien. Beter dan zo'n groot risico nemen bij zo'n commune.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:59

Mwah, daar ben ik het niet mee eens. Vliegtickets zijn echt wel het duurste als je maar een paar weken gaat, hoor. Tenzij je nog een wagen huurt, maar dat kan ze niet. Boodschappen en andere zaken zijn heus niet zoveel duurder in Amerika dan hier, integendeel.

Los van of ik het ermee eens ben of niet dat ze gaat, vind ik niet dat je iemand kan verplichten om rond te reizen ipv werkervaring op te doen of ergens te gaan helpen. Als je op een kamp gaat helpen, ga je met een specifiek doel dat misschien heel anders is dan wanneer je gaat rondreizen. Die logica vind ik apart. En daarnaast is alleen reizen als 20-jarige ook niet zo veilig. Ik heb het zelf ook gedaan maar dan met 4 andere meiden en wij zijn heus ook in bepaalde steden gevaarlijke situaties tegengekomen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:25

Ik heb niet alles gelezen, maar zelf ben ik altijd erg achterdochtig voor evangelische groeperingen. Niet vanwege wat ze allemaal doen of geloven, maar omdat ze jou vaak als bekeerprojectje zien. En als ik ergens zwaar allergisch voor ben is dat het wel.

Ze bieden je van alles aan en zijn super lief en aardig, maar vroeg of laat (meestal heel vroeg) wordt toch altijd Jezus in je gezicht gesmeten. Ik vind het zelf vooral erg dat de vriendelijkheid die je ervaarde gewoon gewoon onderdeel was van de bekeerprocedure en dus alles behalve oprecht was.

Maargoed, als je hier niet zo allergisch voor bent als ik, dan zou ik gewoon gaan, mits alles praktisch op orde is.

Misschien kun je er nog proberen achter te komen waarom ze jou graag willen hebben en niet iemand uit het land zelf. Wil er niemand uit de VS meer voor ze werken? Of zien je in jou een ultiem bekeerprojectje omdat je uit het Sodom en Gomorra 'Nederland' komt?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:31

Yasmine schreef:
Mwah, daar ben ik het niet mee eens. Vliegtickets zijn echt wel het duurste als je maar een paar weken gaat, hoor. Tenzij je nog een wagen huurt, maar dat kan ze niet. Boodschappen en andere zaken zijn heus niet zoveel duurder in Amerika dan hier, integendeel.

Los van of ik het ermee eens ben of niet dat ze gaat, vind ik niet dat je iemand kan verplichten om rond te reizen ipv werkervaring op te doen of ergens te gaan helpen. Als je op een kamp gaat helpen, ga je met een specifiek doel dat misschien heel anders is dan wanneer je gaat rondreizen. Die logica vind ik apart. En daarnaast is alleen reizen als 20-jarige ook niet zo veilig. Ik heb het zelf ook gedaan maar dan met 4 andere meiden en wij zijn heus ook in bepaalde steden gevaarlijke situaties tegengekomen.

Voor mijn visum was ik 1400€ kwijt. Volgens mij is dat voor een (studenten!!)visum (incl verzekering) van 1 tot 6 maanden. Dat is zeker wel duurder dan een vliegticket ;). Ik wil gewoon zeggen dat je er lang niet komt met alleen een vliegticket, er zijn veel andere kosten die meespelen. Zoals al eerder gezegd is mag je met een toeristenvisum ook echt niet werken, ook al is dit vrijwilligerswerk.

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:36

LindyH schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar zelf ben ik altijd erg achterdochtig voor evangelische groeperingen. Niet vanwege wat ze allemaal doen of geloven, maar omdat ze jou vaak als bekeerprojectje zien. En als ik ergens zwaar allergisch voor ben is dat het wel.

Ze bieden je van alles aan en zijn super lief en aardig, maar vroeg of laat (meestal heel vroeg) wordt toch altijd Jezus in je gezicht gesmeten. Ik vind het zelf vooral erg dat de vriendelijkheid die je ervaarde gewoon gewoon onderdeel was van de bekeerprocedure en dus alles behalve oprecht was.

Maargoed, als je hier niet zo allergisch voor bent als ik, dan zou ik gewoon gaan, mits alles praktisch op orde is.

Misschien kun je er nog proberen achter te komen waarom ze jou graag willen hebben en niet iemand uit het land zelf. Wil er niemand uit de VS meer voor ze werken? Of zien je in jou een ultiem bekeerprojectje omdat je uit het Sodom en Gomorra 'Nederland' komt?

Persoonlijk denk ik meer dat het bekeerprojectje onderdeel is van de vriendelijkheid, i.p.v. andersom. Die mensen denken je echt te redden van de hel en je naar de fijnste plaats die zij zich kunnen voorstellen sturen. Voor hen zou het juist onvriendelijk zijn als ze jou niet zouden proberen te bekeren, omdat ze je dan afhouden van de hemel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:02

Ik vind ook dat er wel erg dramatisch wordt gedaan over mensen die je proberen te bekeren. Ik zie het altijd maar als hele goede bedoelingen inderdaad, dat ze je willen redden :(:)

En wie weet trekt het TS wel op een diep, onbewust niveau dat ze er voor open staat....nou dan is dat dikke prima toch? Er zal vast iets zijn dat haar naar deze ervaring toe trekt en als je dan verstandig bent en veilige voorwaarden en uitwijkmogelijkheden schept, dan zal het allemaal vast wel goed komen :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:30

Hier gaan mijn nekharen toch echt van overeind staan. Heel mail contact, hoe luchtig er gepraat wordt over seksuele verkrachting en incest, het feit hoe ze hier omgaan met kinderen en vrouwen, dit op een afgesloten terrein met geen elektriciteit waar je dus volledig afhankelijk bent van die mensen.

Ik heb meerdere documentaires gezien met betrekking tot religieuze groepen en gezelschappen en krijg altijd de kriebels met hoe ze omgaan met hun mensen. Hun denkwijze en leefwijze staan haaks op die van jou. En ik kan me gewoon niet inbeelden hoe jij als vrijwilliger en buitenstaander je hierin integreert zonder problemen.
Je kan nu wel zeggen dat je eigen kleren aan mag, en dat je vrije tijd krijgt mag zwemmen en paardrijden, maar dit kunnen ook gewoon leuke lokkertjes zijn.
Deze mensen geloven oprecht dat verkrachting de schuld is van de vrouw, want dan had je anders moeten kleden, hoe pas jij hierin dan met je westelijke kleding. Klinkt meer als een opzet tot verkrachting.

Ik heb hele nare dingen gezien binnen deze groepen, zeer sekte achtig met een grote zwijg en doofpot cultuur. Geloof mij maar waar rook is is vuur, en als een paar meiden naar voren komen met seksueel misbruik is dit vaak het tipje van de sluier. Los van hoe ze willen dan je helemaal onderwerpt aan de man, geld dit ook voor jou? Want dit is heel normaal voor die mensen.

Ik ben oprecht benieuwd wat jou opvattingen en ideeën zijn hoe je de tijd daar door gaat brengen, ga je de discussie aan met ze? Wil je ervaren wat het is om gelovig te zijn, wil je de Amerikaanse cultuur of ervaring hebben?

Mijn vriendin doet aupair werk in Amerika, bij een bureau aangesloten en met een vaste familie met kinderen waar je dan een tijd bij blijft, dan is er voorafgaand een selectie proces voor zowel families als aupairs. En dan heb je ook vrije dagen waar je de stad in kan gaan en zit je vaak ook samen met andere aupairs in de buurt. Dit klinkt een heel stuk veiliger naar mijn mening.

Ik wil je zeker niet aanvallen maar wel waarschuwen, ik krijg er een beetje escaping Polygamy gevoel bij. Op zo'n afgelegen terrein met een hoop mensen die compleet anders leven dan jij. En ik wil echt niet zeggen dat die mensen dit ook echt doen of zo zijn. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Ik zou nooit niet akkoord gaan dan een kind van mij hier heen gaat.

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 10:53

Volgens mij leest niet iedereen alles. Deze mensen hebben wel gewoon elektriciteit, en zitten niet zo afgelegen. Tuurlijk is het een groot terrein maar ik kan gewoon lopend naar de buren zeg maar haha.

Over iedereen die denkt dat ze me gaan bekeren enzo, ze proberen maar een eind weg haha. Ik vind het gewoon heel erg interessant allemaal met hoe zij leven. Daarom denk ik dat ik dit ook zo leuk vind. Ik vind het leuker om ergens de handen uit de mouwen te steken dan om maar 'gewoon' rond te reizen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:05

Ts is toch volwassen en dit avontuur gaat maar over 3 weken.Dat is te kort om geheel gehersenspoeld te worden.Als ze zich vantevoren goed laat informeren kan ze volgens mij best daar naartoe gaan. Dan maakt ze wat mee en het kan leerzaam zijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:12

anjali schreef:
Ts is toch volwassen en dit avontuur gaat maar over 3 weken.Dat is te kort om geheel gehersenspoeld te worden.Als ze zich vantevoren goed laat informeren kan ze volgens mij best daar naartoe gaan. Dan maakt ze wat mee en het kan leerzaam zijn.

Daar ben ik het niet mee eens. Positief of negatief hersenspoelen kan heel snel gaan.
Zo was ik afgelopen zomer 4 weken in Canada, maar dat ging helemaal ‘mis’. Ik heb mijn verblijf daar direct verlengt tot ik echt terug moest voor school en ben na terugkomst echt in een gat gevallen en wilde zo snel mogelijk terug.
Niet dat ik door die mensen gehersenspoeld werd, maar het was gewoon zo fijn daar... en dat was echt vanaf het moment dat ik uit de auto stapte daar.
Als de puzzelstukjes op hun plek vallen, kan dat heel snel gaan.

Maar dat is dan natuurlijk wel als iets aansluit of wat en wie je bent. Niet perse als je mindset moet veranderen om te weten dat je ergens thuis zou horen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:55

Maar ellleen,jij vond het toch leuk allemaal. Wat is er dan mis.Zonder ervaringen kun je niet groeien. En het verschil tussen goed en kwaad leren kun je ergens anders net zo goed of net zo slecht als in Nederland,waar ook niet alles oke is.Ts is 20 en werkt al,wanneer zou ze dan wel tot de jaren des verstands komen om zelf te kunnen oordelen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:04

Ts, heb je mijn post nog gelezen?? Zie te weten te komen wie die andere Nederlandse was die er is geweest, kunnen ze je daar niets over vertellen dan zeer goed nadenken of je wel wil gaan. Je hebt blijkbaar allang besloten om te gaan maar enige scepsis is niet verkeerd.

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 17:37

@bigone, sorry! Ik heb wel alles gelezen, beetje lastig om echt overal op te reageren. Ik dacht ook dat ik al ergens had gezegd dat het wel een goed idee is om dat even aan ze te vragen!

Maar inderdaad, ze hadden het erover dat dat al een aantal jaren terug was. Ik zal het ze nog even vragen:)

Ze zullen me niet bepaald kunnen hersenspoelen, maar ik ben wel van mening dat bepaalde manieren die zij hebben als christenen dat ik daar vast nog wel een voorbeeld aan kan nemen. En daar hoef je dan niet eens christen voor te zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:33

De mensen zijn erg streng in de leer, wanneer je incest onder de tafel schuift geeft dat al te denken (komt juist vaak in zeer streng christelijke communities voor) en overal en van iedereen die je in het leven tegen komt kun je iets leren, ook hoe het soms niet moet!!! Lijfstraffen is ook niet van deze tijd of wel soms.

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 18:41

Natuurlijk bedoel ik manieren niet zo, maar in de zin van altijd netjes doen naar anderen, schelden enz. Enz.
Ik denk ook dat ik daar echt wel wat leer, of dat nou positief is of niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:24

kimberleyepe schreef:
Natuurlijk bedoel ik manieren niet zo, maar in de zin van altijd netjes doen naar anderen, schelden enz. Enz.
Ik denk ook dat ik daar echt wel wat leer, of dat nou positief is of niet.

Daar heb je hun niet voor nodig, als het goed is hebben je ouders en school je dit bijgebracht. En zo niet dan ben je je er van bewust dat er iets moet veranderen en dat kun je heel goed zelf. Los daarvan is het een compleet andere wereld waar mensen heel anders op gedrag reageren dan in een andere wereld. Ik krijg toch steeds meer het gevoel dat je er niet helemaal open minded instaat en ze toch te veel ophemelt maar ja, je moet het helemaal zelf weten. Wanneer jij denkt dat jij een beter mens word door daar drie weken rond te lopen dan moet je dat zeker niet laten.

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 09:27

Natuurlijk heb ik dit geleerd van mijn ouders. In zo'n omgeving zal het toch heel ander zijn dan hier in het Nederlandse waar alles en iedereen gewoon doet waar hij zin in heeft haha.

Daarbij vind ik het wel super interessant hoe zij leven en zal het een hele ervaring zijn juist omdat het er zo anders is dan thuis.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:01

anjali schreef:
Maar ellleen,jij vond het toch leuk allemaal. Wat is er dan mis.Zonder ervaringen kun je niet groeien. En het verschil tussen goed en kwaad leren kun je ergens anders net zo goed of net zo slecht als in Nederland,waar ook niet alles oke is.Ts is 20 en werkt al,wanneer zou ze dan wel tot de jaren des verstands komen om zelf te kunnen oordelen?

Klopt, ik vond het inderdaad heel erg leuk daar. Maar het verschil hier is dat de mensen waar ik vorige zomer was, 100% aansluiten op wat ik denk, voel en vind. Ik kwam daar voor de paarden, en we hanteren dezelfde inzichten in de training. Daarom ga ik deze zomer ook terug naar die ranch, en niet naar een andere ranch waar ze andere opvattingen hebben.
TS gaat bewust naar mensen met een heel andere kijk op het leven dan zij. Dan kan je het nog steeds leuk hebben, natuurlijk, maar het kan ook vreselijk botsen.
En de mensen waar TS heen gaat staan (een deel van de familie tenminste) bekend om hun strenge geloof, er zijn daar rare dingen gebeurd, en ik heb al vaker dan eens gezien dat dat "soort" mensen andere mensen probeert te overtuigen van hun idealen en gedachtegoed.
Dat is echt een wereld van verschil vergeleken met waar ik zat.