Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IMANDRA schreef:Lieve TS, weet je wel hoe duur het is om naar Amerika te gaan? Ik ben naar Florida gegaan voor een stage van 5 maanden, en was duizenden euro's kwijt voor een werkvisum, vliegtickets, etc. En dan verdiende ik daar in ieder geval nog iets waardoor ik daar qua onderhoud ongeveer quitte speelde, en zat ik met andere (Nederlandse) stagiaires in een huis. En een Nederlandse baas!
Jij gaat als jonge (en tikkeltje naïeve) Nederlandse meid in the middle of nowhere vrijwilligerswerk doen bij (sorry) een questionable familie die ook nog eens streng gelovig is. Geloof waarvan jij totaal geen weet van hebt en alleen wat op TV hebt gezien (iets met rooskleurig en kieskeurig met filmen). Afgezien van wat er wel of niet gebeurd is, is het een streng gelovige familie. En geloof is daar ook echt strikt: je moet je beseffen hoe anders de culturen zijn zondere dat je dat geloof al mee zou nemen... Nederlanders zijn heel direct, Amerikanen totaal niet, en het directe van ons wordt vaak ook niet op prijs gesteld. Ik vraag me heel erg af of je daar wel een leuke tijd gaat hebben, omdat er waarschijnlijk veel geloofsdingen zijn waar jij je aan moet houden waar je nu niet aan denkt. Of misschien laten ze je 'westerse' gedachtegang en gedrag wel toe, maar wordt je dan met de nek aangekeken. Ook niet echt prettig. Houdt hier rekening mee!
Daarbij zie ik dat je 20 bent. Als je een auto wil huren kan dat met een Nederlands rijbewijs (althans, in Florida was dit zo) maar zal je ontzettend veel geld kwijt zijn om de auto te huren omdat je nog geen 25 bent. De verzekeringen zijn dan echt een stuk duurder. Nog meer geld wat je 'weggooit'.
Mijn tip? Ga dat geld wat je moet betalen voor dat visum etc. gewoon lekker sparen, en ga een keer door Amerika reizen na je studie, als je wat ouder bent. Desnoods met een vriendin/familie. Of zoek een leuke stage in Amerika uit (zoals ik heb gedaan!). Weet niet wat voor studie je doet?
Yasmine schreef:Mwah, daar ben ik het niet mee eens. Vliegtickets zijn echt wel het duurste als je maar een paar weken gaat, hoor. Tenzij je nog een wagen huurt, maar dat kan ze niet. Boodschappen en andere zaken zijn heus niet zoveel duurder in Amerika dan hier, integendeel.
Los van of ik het ermee eens ben of niet dat ze gaat, vind ik niet dat je iemand kan verplichten om rond te reizen ipv werkervaring op te doen of ergens te gaan helpen. Als je op een kamp gaat helpen, ga je met een specifiek doel dat misschien heel anders is dan wanneer je gaat rondreizen. Die logica vind ik apart. En daarnaast is alleen reizen als 20-jarige ook niet zo veilig. Ik heb het zelf ook gedaan maar dan met 4 andere meiden en wij zijn heus ook in bepaalde steden gevaarlijke situaties tegengekomen.
LindyH schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar zelf ben ik altijd erg achterdochtig voor evangelische groeperingen. Niet vanwege wat ze allemaal doen of geloven, maar omdat ze jou vaak als bekeerprojectje zien. En als ik ergens zwaar allergisch voor ben is dat het wel.
Ze bieden je van alles aan en zijn super lief en aardig, maar vroeg of laat (meestal heel vroeg) wordt toch altijd Jezus in je gezicht gesmeten. Ik vind het zelf vooral erg dat de vriendelijkheid die je ervaarde gewoon gewoon onderdeel was van de bekeerprocedure en dus alles behalve oprecht was.
Maargoed, als je hier niet zo allergisch voor bent als ik, dan zou ik gewoon gaan, mits alles praktisch op orde is.
Misschien kun je er nog proberen achter te komen waarom ze jou graag willen hebben en niet iemand uit het land zelf. Wil er niemand uit de VS meer voor ze werken? Of zien je in jou een ultiem bekeerprojectje omdat je uit het Sodom en Gomorra 'Nederland' komt?
anjali schreef:Ts is toch volwassen en dit avontuur gaat maar over 3 weken.Dat is te kort om geheel gehersenspoeld te worden.Als ze zich vantevoren goed laat informeren kan ze volgens mij best daar naartoe gaan. Dan maakt ze wat mee en het kan leerzaam zijn.
kimberleyepe schreef:Natuurlijk bedoel ik manieren niet zo, maar in de zin van altijd netjes doen naar anderen, schelden enz. Enz.
Ik denk ook dat ik daar echt wel wat leer, of dat nou positief is of niet.
anjali schreef:Maar ellleen,jij vond het toch leuk allemaal. Wat is er dan mis.Zonder ervaringen kun je niet groeien. En het verschil tussen goed en kwaad leren kun je ergens anders net zo goed of net zo slecht als in Nederland,waar ook niet alles oke is.Ts is 20 en werkt al,wanneer zou ze dan wel tot de jaren des verstands komen om zelf te kunnen oordelen?