XLeandrosX schreef:Wat zijn jullie allemaal heerlijk enthousiast over Japan. 2 jaar geleden heb ik mijn zoontje verrast met een reisje naar Londen naar de WK finale van rugby. Dat was zo’n geweldige ervaring dat wij er niet over uit gepraat raakten. Mijn man zei toen heel spontaan: over 4 jaar ga ik ook mee.
In oktober 2019 wordt het wk rugby gehouden in Japan. Dus daar gaan we naar toe. We zijn voornemens om 2 weken in Japan te verblijven. Maar ik weet echt niets van Japan, maar dan ook echt helemaal niets.
Waar begin ik? Hoe vergaar ik goede informatie, zijn er documentaires die leuk zijn om te kijken? Welke boeken, sites, etc raden jullie mij aan. Is duiken een mogelijkheid in Japan? We gaan met onze zoon van dan bijna 13 jaar. Alle tips zijn welkom.
Ga gewoon eens wat docu's kijken over Japan. Er is genoeeeeeeg over te vinden online
Er zijn ontzettend veel ongeschreven regels maar ze verwachten van 'gaijins' (buitenlanders/touristen) niet echt dat ze die weten. Er is wel een grote lijn in: Houd rekening met elkaar en je omgeving, dan ga je al redelijk snel de goeie kant op
Let gewoon op wat de locals ook doen, links op de roltrap stilstaan, links lopen, niet eten in de trein, houd je gesprekken zacht, wees andere mensen niet tot last
Veel wijst zich ook vanzelf moet ik zeggen en in de grote lijnen kun je je met Engels bij hotels en dergelijke vaak wel redden, anders is er nog altijd Google Translate
Je moet je ook een beetje onder dompelen in zo'n cultuur want helemaal voorbereiden voor zoiets ga je toch niet voor elkaar krijgen als je er geen idee van hebt wat je kunt verwachten 
En ook een fijne: J-vloggers. Op Youtube zijn er genoeg Japan Vloggers die heel veel goede tips en tricks hebben! Rachel & Jun, Sharla in Japan en Simon and Martina bijvoorbeeld