Tips voor Slovenië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 23:01

Ik twijfel inderdaad tussen deze en de Postojna Cave.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 23:11

Grit schreef:
Welke grotten zijn het beste bevallen om te bezoeken?

Ik vond deze grot http://snezna-jama.com/en/ erg gaaf. Je moet wel goed ter been zijn en goede schoenen aantrekken.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 23:14

Ziet er ook goed uit, al denk ik dat we deze keer meer aan de noord-west blijven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 23:15

EllaBellaah schreef:
Ik kom al best lang op Menina en dit was de eerste keer dat ik het gehoord heb. De eigenaar is inderdaad wel altijd naar een manier op zoek om zijn camping nog groter temaken, de groep vaste gasten waar wij ook bij horen vinden dat maar zonde. Het was zo'n leuke persoonlijke camping, dat is het nu ook nog wel maar veel minder.

Ik weet dat van een Nederlandse Sloveen die getrouwd is met een Sloveense. Zeker in drukke tijden verloor menina wel klanten. Terwijl de eigenaresse van savinja toen al op leeftijd was, familie vond het prima maar eigenaresse ging niet weg. Ik hoop dat de eigenaar van menina het veel zo laat en geen vermaak toevoegd. Dat vond ik de charme van de savinja camping. Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren :)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 05:33

Ik ook. Als het een kleine menina word dan laat ik dat aan me voorbij gaan. Hou echt niet van dat soort campings. Zoek rust en dat kreeg je ruimschoots bij savinja

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:11

Ik kom even binnenvallen, maar ik heb een supergave tip voor Slovenië. Ik ben net een week terug van onze interrailreis en in Slovenië zijn we een week gebleven, zo'n prachtig land! Wij verbleven in Radovljica en kwamen op een gegeven moment op een blog tegen dat je daar zo'n 8 km vandaan kan boogschieten. En dan niet zomaar boogschieten op zo'n normaal target, maar echt op 3D modellen van dieren. Je kon voor 20 euro (10 euro als je je eigen spul hebt) met een Sloveens boogschietkampioen het bos in waar een parcours staat uitgezet van zo'n 30 dieren. Echt ongelooflijk vet om te doen en je bent zo 3 uur zoet! :) Het bestaat pas een jaartje voor "buitenstaanders" (normaal gesproken is het alleen voor wedstrijden) dus er is nog niet zo veel over te vinden maar ik raad het dus zeker aan als iemand naar die omgeving gaat.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:54

Ik ben net afgelopen dinsdag terug gekomen uit Slovenië. Mooi land! De Triglav had ik behoorlijk onderschat, het heeft me 4 dagen gekost voor de beklimming en weer terug. Ik had de hutten niet vooraf geboekt, er was zeker in Alezjev Dom plek zat. In Triglavski Dom was het wel erg druk. Water in deze hut is ook heel erg duur. 3 euro voor een liter water. Maar met een brandertje en een pan heb je "gratis" zoveel veilig drinkwater als je wil.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 20:52

Wij zitten nu in Kranjska Gora. Aangenaam verrast, het plaatsje is een stuk drukker en levendiger dan ik had verwacht. Vanmiddag vooral rond gefietst, wat hier erg goed te doen is.

Afbeelding

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:00

Grit schreef:
Wij zitten nu in Kranjska Gora. Aangenaam verrast, het plaatsje is een stuk drukker en levendiger dan ik had verwacht. Vanmiddag vooral rond gefietst, wat hier erg goed te doen is.

[ [url=m/8QzEOH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hee leuk, daar hebben wij in de buurt gewandeld! Vanaf Gozd Martuljek (volgens mij) naar de 2 watervallen, het was volgens mij trail 6. Echt heel erg mooi, en je loopt door een prachtige kloof :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:08

Die staat op het programma, samen met een stuk van de Soca trail. Vandaag met de fiets in Gozd geweest, maar het was te laat om nog aan de wandeling te beginnen. Ik zal trail 6 onthouden.
En we zullen ook nog wel naar Bovec en Bled rijden, dat is vanuit hier ook goed te doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:26

Pfoe. Mooi he daar!

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:11

Grit schreef:
Die staat op het programma, samen met een stuk van de Soca trail. Vandaag met de fiets in Gozd geweest, maar het was te laat om nog aan de wandeling te beginnen. Ik zal trail 6 onthouden.
En we zullen ook nog wel naar Bovec en Bled rijden, dat is vanuit hier ook goed te doen.

Die hebben wij ook gedaan. Laat je niet afschrikken door het laatste deel van die wandeling, het is de moeite waard!
Stuk van de Soca trail kan ik je deze aanbevelen: https://mijnslovenie.com/wandelen-langs-de-soca/
Vanuit Kranjska Gora kan je ook de weg naar Mangart doen. Die is al adembenemend op zich. Beklimming van de Mangart is ook super!
En ik veronderstel dat je de rodelbaan in Kranjska Gora zelf niet vergeet :-)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:41

De rodelbaan ziet er top uit en lijkt mij supertof. De lift naar boven daarentegen.... :=

Die site, maar vooral de andere getipte site (met kortere uitstapjes naar hoogtepunten op de trail; http://www.slovenialocations.com/so269a-river.html) zijn onze leidraad.
We vinden wandelen best leuk, maar 8 km bij Gozd en nog eens 16 km aan een stuk hoeft van ons niet perse :D
En natuurlijk nog een stop bij Lake Jasna en bij Bovec zit ook nog een mooi waterval. Een beetje het idee van wat we morgen gaan doen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 00:01

Vandaag vooral gewandeld, geklauterd en genoten van al het moois in de omgeving (onder andere de waterval bij Gozd Martuljek, de Soca rivier en geluncht bij meer Jasna).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:08

Heerlijk! Ik krijg heimwee ;-)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:50

Vaxa schreef:
Heerlijk! Ik krijg heimwee ;-)

Hier nog één!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:48

Dankzij dit topic zitten wij hier nu te genieten, wij hadden zelf niet zo snel aan Slovenie gedacht als vakantiebestemming.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:54

_Laura_ schreef:
Ik kom even binnenvallen, maar ik heb een supergave tip voor Slovenië. Ik ben net een week terug van onze interrailreis en in Slovenië zijn we een week gebleven, zo'n prachtig land! Wij verbleven in Radovljica en kwamen op een gegeven moment op een blog tegen dat je daar zo'n 8 km vandaan kan boogschieten. En dan niet zomaar boogschieten op zo'n normaal target, maar echt op 3D modellen van dieren. Je kon voor 20 euro (10 euro als je je eigen spul hebt) met een Sloveens boogschietkampioen het bos in waar een parcours staat uitgezet van zo'n 30 dieren. Echt ongelooflijk vet om te doen en je bent zo 3 uur zoet! :) Het bestaat pas een jaartje voor "buitenstaanders" (normaal gesproken is het alleen voor wedstrijden) dus er is nog niet zo veel over te vinden maar ik raad het dus zeker aan als iemand naar die omgeving gaat.

Dank voor de tip! Vandaag gedaan en het was echt heel erg gaaf :)
Enorm aardige man die ons les gaf en ook genoten van het parcours!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:18

Vandaag de Pericnik waterval bezocht (een aanrader en betreft maar een korte wandeling). Je kunt er een beetje nat worden :D

De Vintgar kloof en het meer van Bled voorbij gereden, te druk.

Door gereden naar Ribcev Laz. Met de fiets bij het meer van Bohinj gefietst, een stuk rondom het meer was hel (lees; klimmend met je fiets over rotsblokken :+ ), maar verder erg mooie fietspaden. Leuk meer en vanuit daar ook de kloof van Mostnica bezocht.

Ik wordt zo vrolijk van de riviertjes hier <3

Afbeelding

De bekende olifantenkop in de Mostnica kloof

Afbeelding

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 20:25

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:03

Ja ik ben er 7 jaar geleden geweest. Erg leuk, zeker een aanrader! Je krijgt een rondleiding over het terrein, weilanden en stallen waar nog een aantal dekhengsten staan. Ook kan je de show bijwonen. Ik zou er graag nog een keer heen gaan maar helaas heeft mijn vriend niet zo veel met paarden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:28

Ik heb wel posters gezien dat er binnenkort een grote show is, maar dat is pas begin september.

Na een kort uitstapje naar een superplek in Kroatië, weer terug in Slovenie.
Met vrij uitzicht op de zee kunnen genieten van het onweer van gisteren. Eerst nog vanaf het strand toegekeken hoe het onweer onze kant op kwam, maar toen toch maar naar ons appartement gereden.

Afbeelding

Morgen weer richting Nederland.
Wij gaan zeker nog een keer terug naar de omgeving van het Triglav park. Zo mooi, vooral de rivieren. Maar voor de kust kiezen we toch voor Kroatie.
En het binnenland van Slovenie vind ik supermooi, maar niet genoeg te beleven. Te weinig echte dorpjes waar iets te zien valt en te heuvelachtig (voor mij) voor een fietstochtje.
Maar hoe dan ook, een mooi vakantieland en veel moderner dan ik had verwacht.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:59

Gave foto zeg!
Grappig, ik vond het binnenland van Slovenië juist wel heerlijk en ik vond juist dat er echt overal kleine dorpjes waren. Ik heb daar echt genoten.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:29

Ik vind het wel leuk als er steegjes met van die kleurrijke souvenirfreubels zijn. Die ik overigens nooit koop :D Ik heb echt genoten van de mooie omgeving, maar buiten dat vond ik het te rustig.

Ik mistte in het binnenland plaatsjes als Piran, Kranjska Goran en Ribcev Laz. Maar wie weet zitten die er wel, maar zijn wij ze niet tegen gekomen.
We zijn ook even in Celje geweest, naar het kasteel gelopen (pfff, was een klimmetje) en dat was leuk, maar verder is dat weer teveel stad. We waren er zo weer weg en hebben geluncht bij het meer wat daar vlakbij ligt.
Skofja Loka is ook leuk, de trouwplaats volgens mij. Drie verschillende bruiloftsgroepen gezien.

Vandaag naar de Maanbaai geweest, je moet er een stuk voor lopen, maar dan heb je wel echt een leuk stukje strand. Lekker op de kiezels, met helder water, rotsen en uitzicht op de klif. Heerlijk kunnen snorkelen.

De klif nog in de schaduw

Afbeelding

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:51

Wij gaan in juni een week naar Slovenië, ik ben er 6 jaar geleden al eens gaan kamperen met mijn man en was echt verliefd op het land. Maar nu gaan we met mijn hele familie, en dat maakt dat we toch met een aantal zaken rekening moeten houden. Ik ben daarom op zoek naar tips voor :
- leuke dingen om te doen met een 6-jarige kleuter
- mijn broer met een mentale en fysieke beperking gaat ook mee (kan wel wandelen maar slechts korte stukjes en doet dit niet graag), vandaar mooie plaatsen waar je met de auto in de buurt kan geraken.
- mijn andere broer is dan weer avontuurlijk aangelegd, en met hem zouden we graag een dagtocht in de bergen doen, een klettersteig, evt. een raftingtocht, ...

Een tip die ik precies nog niet tegengekomen ben in dit topic is de Vrsic bergpas, vertrekkende in Kransjka Gora. Je moet wel een stevige maag hebben, want het is een route met 50 haarspeldbochten. Maar het is er zo mooi! Ergens onderweg kwamen we een hutje tegen waar de tijd precies was blijven stilstaan, je kon er voor 0,5 EUR een huisgemaakte thee drinken op basis van eigen vruchten en kruiden, super!

Zou het in juni op de toeristische plaatsen ook al erg druk zijn? Ik denk aan Predjama kasteel, de Vintgar kloof etc.