Ierland 2016

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:32

mbkaatje schreef:
Leuk! Alhoewel ik de rest van Ierland mooier vind, is Dublin wel een leuke stad om een weekendje heen te gaan. Hoeveel dagen ga je?

Dublin is niet groot, dus in een paar dagen prima te doen. Leuk om te zien/doen is:
-Guinness Storehouse,
- Kilmainham Goal,
- Leprachaun Museum
- Jameson Whiskey Distillery
- Whiskey Museum
- Trinity College (met daarop de Library zoals hierboven door Bonjoy zo mooi op de foto gezet)
- stadswandeling met een gids (je hebt een gratis variant, als je wat wilt geven, mag je zelf beslissen hoeveel)
- met de trein naar Howth (klein schiereilandje met een leuke haven en je kan er prachtig wandelen),
- of de andere kant op met de trein naar Bray (trein gaat grotendeels langs de kust, schittererende uitzichten)
- voor de gezelligheid ga je naar Temple Bar waar veel barretjes en restaurants zijn.

Het is ook de moeite waard om een dagtrip te maken naar bijv. de Wicklow Mountains.

-St. Patricks Catherdrale

Thanks! Wicklow Mountains zien er echt prachtig uit! Mijn ouders zijn voor aantal weken terug in New Castle geweest in Ierland, beviel hun ook goed.
Wij gaan voor vier dagen, ben erg benieuwd! :D

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:53

Ooh, dat ik dit topic nu pas vind!

Over 10 dagen vertrekken we 5 dagen naar Dublin! Wij hebben zelf 3 dagen Dublin gepland, vanaf dan gaan we een auto'tje huren en trekken we door de Wicklow Mountains en hebben hier ook een overnachting geboekt.

Zijn er gebieden/plaatsen in Wicklow Mountains die we zeker moeten bezoeken?

mbkaatje

Re: Ierland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:31

Glendalough is mooi.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 18:29

Glendalough inderdaad en ik vind de Blessington Lakes ook altijd indrukwekkend. Russborough house in de buurt van Blessington is ook mooi!!
Verder Avoca in kilmacanogue aan de n11. en oh natuurlijk Powerscourt.

Mochten er verder nog vragen zijn, vuur maar raak!!
Je kunt een heel mooi rondje zo maken met verschillende bezichtingspunten.

Oh ik ben ook jaloers..... Prachtige foto's..

MBkaatje, de beste Ag show zijn de ploughing championships in september... Maar dat is ook wel retedruk. Tullamore in augustus is ook een goede Ag show.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 18:58

Soera, bedankt voor.de tips. Ik zal.ze onthouden.

Blessington lakes is.inderdaad een goeie tip. Zeker als je bedenkt dat het een stuwmeer is en er dus gewoon boerderijen ed onder water staan.
Powerrscourt is ook mooi zeker de tuinen.
Er is genoeg dus.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 16:39

New castle is UK toch niet Ierland??

Dublin is inderdaad niet geel groot. Hadden t met 2,5 dag echt ruimschoots alles wel gezien, ondanks regen.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 17:50

darkadia schreef:
New castle is UK toch niet Ierland??

Dublin is inderdaad niet geel groot. Hadden t met 2,5 dag echt ruimschoots alles wel gezien, ondanks regen.

New Castle ligt ook in noord Ierland, aan de kust! :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 19:37

Noord Ierland is geen Ierland inderdaad.
Is ook goed merkbaar vind ik.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 23:17

Ow lol haha ik ken alleen de Newcastle in Engeland. Maar zie dat er idd in Ierland ook nog 1 is :+

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:46

Bonjoy schreef:
Noord Ierland is geen Ierland inderdaad.
Is ook goed merkbaar vind ik.

Waaraan merkte je dat?

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:57

Hallo Bokkers!

Ik meld mij hier ook aan :wave:
Mijn vriend en ik gaan eind augustus voor 6 dagen naar Ierland. Nu zitten we een beetje te bekijken waar we precies heen willen. Het zuiden van Ierland lijkt ons erg gaaf, van Cork naar Killarney.
Maar het lijkt me ook geweldig mooi om de ruige kust met haar hoge kliffen te zien bij Galway.
Het is onze bedoeling om een auto of camper te gaan huren en dan voor 6 dagen een route te doen en dan in onze stops voornamelijk te gaan wandelen en de natuur te bewonderen.

Hebben jullie nog aanbevelingen voor plekken of dingen die echt de moeite waard zijn om te zien?

Bedankt alvast!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:04

Het echte zuiden vind ik niet zo mooi. Vanaf ring of Beara naar boven wordt het mooier. Mooi wandelen kun je in Ring of Beare, Ring of Kerry, the Burren. Wij hebben in 8 dagen het stuk van Galway tot Cork gedaan en dat is prima te doen.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:39

Sluit me aan bij Esther.
Het makkelijkst is dan op Cork vliegen en daar een auto huren. Je kunt via B&Bs orima goedkoop ergens slapen, campings zijn er nl erg weinig.
Ik zou van Cork naar Killarney gaan, daar een dag of 2 blijven en dan doorrijden richting Galway, waarvandaan je makkelijk zowel de kliffen bij Moher bekijken als de Connemara. Dat zijn absoluut mijn 2 favoriete plekken in Ierland!!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:45

Ik had idd net gelezen dat nog zuiderlijker de natuur 'Milder' is. De akkers lopen tot aan de zee.
We hebben ook nog als optie om te vliegen op Dublin en dan met de auto naar galway, door de binnen landen en dan langs de kust via connemara richting westport en Sligo.

Fijn dat de B&B een goede optie zijn! :)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:28

Dat kan ook, maar ik zou in dit geval de stad Dublin links laten liggen. Dat kan je beter bewaren voor een city trip.
Vliegen op Cork is denk ik toch het makkelijkst

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:15

Zit nu achter een pc, dus even makkelijker om te typen.
Als ik 6 dagen naar Ierland zou gaan, zou ik het volgende doen.

Vliegen naar Cork, auto ophalen en dan twee dagen naar Kinsale, twee dagen naar Killarney, twee dagen Galway en weer richting Cork om terug te vliegen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:34

mbkaatje schreef:
Zit nu achter een pc, dus even makkelijker om te typen.
Als ik 6 dagen naar Ierland zou gaan, zou ik het volgende doen.

Vliegen naar Cork, auto ophalen en dan twee dagen naar Kinsale, twee dagen naar Killarney, twee dagen Galway en weer richting Cork om terug te vliegen.

Wij zijn een lang weekend geweest. Wij zijn van Cork naar Kinsale gegaan, toen Clonakilty, Skibereen en Kenmare. 's avonds een hotel geboekt in Killarney. Vanuit daar een dag Killarney + rit te paard door National Park. En dag 3 richting Dingle, terugweg weet ik niet meer maar we kwamen weer in Killarney aan. En daarna dag 4 van Killarney naar Cork en daar nog de stad in geweest. We hebben ontzettend veel kilometers gereden, en hebben bij elke stad die we aan gedaan hebben een klein rondje gelopen en genoten van het uitzicht. Kinsale vond ik ontzettend leuk, maar voor 2 dagen te lang.

In 6 dagen ga je toch niet alles zien, maar wij zijn gewoon gaan rijden en elk dorp wat we leuk vonden zijn we even gestopt. Heerlijk!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 10:56

Killarney is echt een aanrader!!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:01

Op zich denk ik ook dat twee dagen alleen Kinsale veel te veel is, maar ik bedoel het meer als uitvalsbasis om dingen in de omgeving te bekijken. Dat geldt ook voor Killarney en Galway. Het zijn alle drie wel leuke overnachtingsplekken.

Uiteraard is het de vraagstelster vrij om de 6 dagen in te vullen zoals ze zelf wil of het fijnste lijkt. Het zijn alleen maar tips.

Killarney is inderdaad heel leuk en gezellig en de omgeving is prachtig!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:20

Voor een collega heb ik een route (inclusief tips) gemaakt toen zij een dag of 9 naar Ierland ging. Die kan ik hier wel even kopiëren!? Het is wel vrij uitgebreid.

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:27

Hee wat leuk! Een Ierland topic! :D

Wij zijn 3 weken geleden 5 dagen geweest. Mijn zusje woont tijdelijk in Dublin, dus voor ons een mooie gelegenheid om Ierland te ontdekken. We zijn eerst naar Killarney geweest. Daar hebben we de Ring of Kerry gereden. Veel gewandeld en gezien van de prachtige natuur! Daarna zijn we doorgereden richting Galway en zijn we naar de Cliffs of Moher gereden. Daarna nog 2 dagen in Dublin/Bray geweest. Er werd overal reclame gemaakt voor de Dubai Duty Free Racecourse in Curragh, dus daar hebben wij een middag doorgebracht. Geweldige sfeer! Dit weekend is er weer een race, dus tip voor de mensen die dit weekend gaan. Is half uurtje van het centrum van Dublin af, dus goed te doen!

We hebben in 3 verschillende B&B's gezeten en dat was echt niet duur! Ontzettend gastvrij. Seabreeze in Cahersiveen sprong er voor ons echt wel uit. Qua luxe hoef je niks te verwachten. Heel huiselijk en knus, maar een ontzettend lieve en behulpzame gastvrouw.

Stiekem toch wel erg verliefd geworden op Ierland, dus we sowieso nog een keer weer die kant op. Dan willen we naar Noord-Ierland (vriendlief is Game of Thrones fan).

Afbeelding

http://nl.tinypic.com/r/2hs3na0/9

http://nl.tinypic.com/r/2udvxuc/9

http://nl.tinypic.com/r/rlm24z/9

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:14

Goeie aanleiding om naar Ierland te gaan. Ziet er goed uit.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:18

Ik heb een maand geleden de Game of Thrones tour vanuit Dublin naar Noord Ierland gedaan en die was zeker de moeite waard. Zowel leuk om de plekken te zien als de hele tour zelf. Komt echt langs prachtige plekken!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:20

Noord-Ierland is sowieso mooi. Dus ook zonder dat je Game of Thrones kijk zal het mooi zijn zo'n tour. Dat maakt het wel extra leuk lijkt me.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:22

Edit: Dit is een advies aan mijn collega (1 op 1 overgenomen):

Wat te doen en te zien in Dublin:
Dublin is een vrij kleine, compacte stad. In principe is alles te voet goed te doen. Er rijdt ook een hop-on-hop-off bus die je langs heel veel hoogtepunten van de stad brengt.
Tips:
- Kilmainham Gaol: oude gevangenis waar o.a. veel Ierse verzetsstrijders tijdens de opstand tegen de Engelsen gevangen hebben gezeten en zijn omgebracht. Rondleiding is verplicht, maar dat maakt het ook interessanter. Er wordt heel veel over de geschiedenis verteld. Wel is aan te raden (heel) vroeg heen te gaan, anders sta je lang te wachten.
- St. Patrick’s Cathedral http://www.stpatrickscathedral.ie/index.aspx: Deze is van binnen niet heeeeeeel apart, maar het koor oefent daar elke avond en dat is prachtig.
- Trinity College: ligt middenin Dublin, mooi oude universiteit. Je kan er een rondleiding krijgen volgens mij, maar dat heb ik nooit gedaan. Wel kan je gewoon over het terrein wandelen. De bibliotheek is wel een bezoekje waard. Daar ligt ook het beroemde “book of kells”. Ook hier moet je op tijd zijn. Ik heb al meerdere keren gezien dat de rij tot ver buiten het bibliotheekgebouw staat.
- Er zijn verschillende musea in Dublin, waarvan ik er nog nooit één heb gezien. Daar kan ik dus geen tips over geven. Waar ik zelf wel een keer naar toe wil is het National Leprechaun Museum. http://www.leprechaunmuseum.ie/ Volgens mij is dat erg grappig.
- Guinness Storehouse: DE toeristentrekker van Dublin. Dit gaat natuurlijk alleen maar over het zwarte drankje waar Ierland om bekend staat. In het Guinness Storehouse wordt van beneden naar boven uitgelegd hoe Guinness wordt gemaakt en helemaal bovenaan kan je in de Gravity Bar een Guinness drinken en genieten van het uitzicht over de stad.
- Old Jameson Distillery: whiskey brouwerij van Jameson. Rondleiding is leuk, ook als je niet van whiskey houdt. Maar in Middleton, in de county Cork heeft Jameson ook een oude brouwerij waar je een rondleiding kan krijgen. Deze lijkt mij leuker om te bezoeken. http://www.jamesonwhiskey.com/nl/tours/
- Temple Bar Area: hier vind je allerlei Irish pubs en restaurantjes. Leuk om te bezoeken, maar wel erg toeristisch.
De rest van Ierland:
1. Het is onmogelijk heel Ierland te zien in zo’n korte tijd, maar het volgende zou voor jullie kunnen: Vanuit Dublin zouden jullie kunnen gaan naar Galway. Er gaat een snelweg van Dublin rechtstreeks naar Galway, dat is goed te doen. De binnenlanden van Ierland zijn niet echt het mooiste deel, dus dan hebben jullie het maar gehad.

2. Onderweg zou je nog een tussenstop kunnen maken in Tullamore en de whiskey brouwerij van Tullamore Dew meenemen. http://www.tullamoredew.com/our-birthplace Wij zijn daar een paar jaar geleden geweest. Erg mooi pand en een goeie rondleiding gehad. Wij hebben het toen gecombineerd met een bezoekje aan de whiskey brouwerij van Kilbeggan. http://www.kilbeggandistillery.com/ Die is (of was toen) nog vrij origineel. Ook grappig om te bezichtigen en dit ligt helemaal vlak langs de snelweg Beiden vond ik ze leuker dan Jameson.

3. De verdere route weer terug naar Dublin rij je langs de kust en kan je de kustroute volgen, de Wild Atlantic Way. Dit wordt met borden volgens mij goed aangegeven. http://www.wildatlanticway.com/home/

4. http://www.bandbireland.com/ handige site voor het vinden van een bed & breakfast.

5. Galway is een leuk oud stadje, met leuke restaurantjes e.d. Vanuit Galway zijn verschillende bezienswaardigheden / natuurgebieden. Richting het noorden heb je Connemara, richting het zuiden heb je the Burren, een rotsachtig gebied wat doet denken aan een maanlandschap en the Cliffs of Moher. Een indrukwekkend hoge kust die je wel gezien moet hebben als je daar in de buurt bent. http://www.cliffsofmoher.ie/

6. Volgende overnachtingsplaats zou Killarney kunnen zijn. Ben en ik zijn daar vorig jaar geweest. Toeristisch plaatsje, maar dat heeft ook weer voordelen. Veel restaurantjes en kroegjes. En de directe omgeving is al prachtig. Wij hebben vlakbij Killarney Muckross House http://www.muckross-house.ie , Ross Castle en Torc Waterfall bezocht die dicht bij elkaar liggen.

7. Vanuit daar zijn verschillende tochten (per auto) te maken. Ten noorden van Killarney kan je een route rijden door het Dingle Peninsula http://www.dingle-peninsula.ie/ Zelf nooit gedaan, maar lijkt mij een hele mooie route.
Ook heb je de beroemde Ring of Kerry. Vanuit Killarney is dit de route die het meest gedaan wordt. Heel mooi, maar bereid je er op voor dat je lang niet de enige bent die deze route doet en het kan dus wel eens druk met toeristen zijn. http://www.ringofkerrytourism.com/#vhome
Tot slot heb je, iets zuidelijker, het Beara Peninsula, http://www.bearatourism.com Ook deze route ken ik niet, maar schijnt minstens zo mooi te zijn als de Ring of Kerry, maar dan minder toeristisch.

8. Cork: Cork is de tweede stad na Dublin. Op zich best een leuke stad, ben er 1 x geweest. Dat was ongeveer 25 jaar geleden, dus ik weet niet meer wat wij daar gezien hebben. Die ene dag hebben we niet veel gedaan volgens mij. Op deze site vind je wel wat ideetjes om vanuit hier te bekijken. http://www.cork.ie/events/activities/daytrips/

Vlakbij Cork heb je Kinsale. Schijnt een hele leuke kustplaats te zijn. Misschien is dit een leuke plek om te overnachten en vanuit daar dingen te bekijken. Bijv. een ander kustplaatsje, Cobh, de laatste aanlegplaats van de Titanic …. http://www.kinsale.ie/ Ook tussen de uitjes vanuit Cork staat Blarney Castle. Daar ben ik ook ooit eens geweest. Het kasteel is niet veel meer dan een ruïne, maar er zitten mooie tuinen omheen. DE attractie van Blarney Castle is “kissing the Blarney Stone”, ze zeggen dat je dan de kunst van de welbespraaktheid ontvangt. Ik heb het toen niet gedaan en nu nog spijt van ha ha.

9. Wicklow Mountains: mooi heuvelachtig gebied vlak onder Dublin. Dit gebied kan je op de terugweg naar Dublin nog meenemen. Je hoeft er niet perse lang te verblijven, kan uiteraard wel. Wat daar wel zeker de moeite waard is, is Glendalough http://www.glendalough.ie/ Je kan hier ook een mooie wandeling maken, naar het meer.
Je kan wel makkelijk vier weken rondtrekken door Ierland. Noord-Ierland en de noordelijkste provincies van Ierland zijn namelijk ook prachtig. Maar dat gaat niet lukken in zo’n korte tijd. Ben en ik hadden het er nog over en wij waren tot de conclusie gekomen dat je eigenlijk Dublin beter helemaal over kan slaan en die beter een keertje tijdens citytrip naar Dublin kan doen. Maar ik kan mij voorstellen dat als je naar Ierland, je ook een indruk van Dublin wilt krijgen.