Trip naar Rome...bezienswaardigheden, kaartjes en tips

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:04

Ik ben er twee keer geweest en heb niks gemerkt hoor, Cayenne :) Gewoon een beetje je verstand erbij houden, het is natuurlijk onwijs toeristisch maar zodra je dat in je achterhoofd houdt, hoef je nergens bang voor te zijn hoor. En het is zo'n gave stad! Echt, 100% de moeite waard :j

Mijn vriend ik en ik gaan met een beetje geluk begin mei een weekje naar Rome (en een paar dagen naar Florence - hoeft van mij niet zo nodig maar m'n vriend staat erop :+ ). Ik heb er onwijs veel zin in, de laatste keer dat ik er was, was tijdens mijn Romereis in 6 gym en ik kan echt niet wachten om al die verhalen aan m'n vriend te vertellen :D

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:08

Cayenne schreef:
Verdorie, door jullie begin ik ook enthousiast te worden over Rome.
Ik ben er nog nooit geweest. Laatst zag ik op tv dat Rome als zakkenrollershoofdstad werd aangeduid. Daar ben ik een beetje bang van geworden :o

Als je een beetje verstandig met je spulletjes omgaat valt het alleszins mee. Zorg dat je een tas hebt die niet makkelijk van je arm getrokken kan worden [ik vind een tas met schouderband fijn, want dan heb je er nog zicht op i.t.t. een rugzak [dus messenger bag idee, dat de band schuin over je lijf loopt]] en die je kan afsluiten met een rits. Draai de tas zo dat wanneer de tas dichtzit de rits aan de voorkant [dus in het zicht] zit, dan is het ook al moeilijk om ongemerkt de tas open te ritsen.

Verder hadden wij onze ID-kaarten in een kluisje in de hotelkamer gelaten en alleen kopietjes op zak. Wat je ook kan doen is je pasjes in een zakje maandverbandjes stoppen :') [jeweetwel zo'n pakje van Always]. Ik had een klein portemonneetje met zo'n ketting eraan, die had ik in het zijvak van mijn tas gedaan en het kettinkje vastgemaakt aan de rits van het zijvakje, en dat zijvakje deed ik dus ook altijd de rits van dicht.

Dat soort dingen. Zijn veel tips te vinden op internet :j

TS: voor mij was in Rome het hoogtepunt echt de Galleria Borghese, dat is echt een must see.

Celiien

Re: Trip naar Rome...bezienswaardigheden, kaartjes en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:07

Achja zakkenrollerstad.. Wat dacht je van al die Afrikaanse mannen in Parijs, de bedelaars in Londen, de zwervers in Barcelona, noem maar op :+ op je spullen letten en niks in je kont/broek zak doen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 12:53

Zelfs hier in het dorp op de markt lopen zakken rollers het is echt te gek voor woorden.
Hou altijd je spullen in het zicht en probeer je niet te laten afleiden.
Hoop dat wij ook veilig blijven.
Of een belletje aan bv je rits hebben ze ook een hekel aan.

ik ga vanav eens een beetje onze dagen plannen en zal het dan hier neer zetten.
zodat jullie kunnen zeggen beter zo en zo ivm wat dicht bij elkaar ligt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 20:48

Marion_ schreef:
Hmm, ik was aan het kijken of ik dat terug kan vinden waar wij de kaartjes hadden gekocht, maar kan het niet meer vinden, sorry! Die Roma pass klinkt inderdaad heel goed!

Wij hebben gedaan
Dag 1: wandeling langs piazza navona, pantheon, trevifontein, spaanse trappen etc.
Dag 2: Vaticaan en in de namiddag nog wat rondgewandeld in villa borghese
Dag 3: forum en colosseum
Dag 4: castel sant angelo (engelenburcht) en smiddags weer ingepakt
En verder nog wat gewinkeld of rond gewandeld

Ik denk dat we dit lijstje maar aanhouden.
zat nog te denken om een fiets tour te doen maar dat gaan we eigenlijk niet redden.
Die duren al gauw rond de 4 uur.

Mooi schema zo? of zouden jullie dingen anders doen?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 21:18

http://mooistestedentrips.nl/nieuws/3-d ... -rome-tips

ook een mooi schema?

Hier raden ze aan wel tickets al overal van te voren te kopen.

alleen het fietsen doen we dan niet op dag 3.

dag 4 hebben we dan nog over.

Heb je ook zo een toeristen bus rond rijden waar je in en uit kan stappen?

Romapass misschien kopen.

Dag1
Colosseum
Palationo
forum Romano
als we de rode lijn kunnen vinden piazza del popolo

dag 2
vaticaanstad
st pieterskerk
st pieters bastiliek
engelen burcht
savonds bus h? naar trastevere

in nederland hebben we al niks met het ooenbaar vervoer dus we zijn benieuwd in het buitenland haha

dag 3
spaanse trappen
trevi fontein
Patheon

dag 4
?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:10

Ik zo zo geen hop On bus nemen. De mensen die ik zag stonden soms een uur in de rij voordat ze op een bus konden.. Verlies je veel tijd. En met wandelen ontdek je veel mooie plekjes. In een eerdere reactie heb ik gezegd wat ik aan dat schema van Marion zou veranderen rekening houdende met ligging

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:19

Maakt niet uit of je een gewone bus of een hop bus neemt. Bussen in Rome zijn sowieso vol :')

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:07

Zoe_97 schreef:
eerlijk? ik zou proberen zo veel mogelijk in het centrum te zitten. In een groot deel van de stad ligt nog geen metrolijn en je verliest dan enorm veel tijd. Ik zal net achter het pantheon! wat een belefenis, overal kleine straatjes en overal kwam je mooie culturele dingen tegen. Ook moet je geen schrik hebben dat het 's avonds dan druk gaat zijn ovzo. Wij konden gewoon met het raam open slapen zonder enig nachtlawaai :D
Wij zaten in luxury suit maison d'art. Een b&b die ze nog aan het verbouwen zijn. Enorm mooi en luxe zoals ene bubbelbad op de kamer, toch hebben we maar evenveel betaald als dat je aan een gemiddeld ibishotel zou betalen doordat de b&b nog niet volledig af is (hier heb je totaal geen last van).

Bedankt voor je reactie! Ga die ook nog even bekijken :)

Heb nu ook een paar mooie hotels gevonden vlakbij het Vaticaan met een bushalte om de hoek en een grote tuin en groot zwembad. Uitzicht vanaf het balkon op de basiliek... Ook wel erg gaaf :D We willen namelijk twee weken gaan en dan is vaak een dagje hangen bij het zwembad ook wel erg lekker :D

Ben al helemaal enthousiast over Rome na alle verhalen hier in het topic!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 13:02

Zoe_97 schreef:
Ik zo zo geen hop On bus nemen. De mensen die ik zag stonden soms een uur in de rij voordat ze op een bus konden.. Verlies je veel tijd. En met wandelen ontdek je veel mooie plekjes. In een eerdere reactie heb ik gezegd wat ik aan dat schema van Marion zou veranderen rekening houdende met ligging

Waar heb je dat gezegd nogmaals gekeken maar ik lees er overheen denk ik?
En het 2e schema is dat een aanrader die ik geplaatst heb?

Auto parkeren is ook geregeld doen we bij autohotel.nl.
Heb vandaag een plattegrond van een collega gehad (hij is vorig jaar geweest) dan weet ik een beetje wat waar ligt.
Handig om te hebben!
Ben nu al zenuwachtig om te vliegen haha.
Ik ben altijd bang in het vliegtuig.
(we gaan pas over 2 weken :) )

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:14

linnie050 schreef:
Zoe_97 schreef:

Waar heb je dat gezegd nogmaals gekeken maar ik lees er overheen denk ik?
En het 2e schema is dat een aanrader die ik geplaatst heb?

Auto parkeren is ook geregeld doen we bij autohotel.nl.
Heb vandaag een plattegrond van een collega gehad (hij is vorig jaar geweest) dan weet ik een beetje wat waar ligt.
Handig om te hebben!
Ben nu al zenuwachtig om te vliegen haha.
Ik ben altijd bang in het vliegtuig.
(we gaan pas over 2 weken :) )

Zoe_97 schreef:
Jezzi schreef:
Wij gingen ook 4 dagen en dit was ons uiteindelijke programma :)

Dag 1 - engelenburcht + engelenbrug, pantheon
Dag 2 - colosseum, forum, piazza navona
Dag 3 - vaticaanstad, trevi fontein, spaanse trappen

Wij vlogen op tijd terug dus hebben de 4e dag niks meer bezichtigd. Ik was al een keer eerder geweest, dus wilde mijn vriend vooral de echte hoogtepunten laten zien, loop als je tijd hebt vooral willekeurige kerken in :j

Die verdeling is niet de meest praktische als je de ligging bekijkt. Trevi ligt vlakbij pantheon en piazza navona. Vaticaan ligt bij de engelenburcht en engelenbrug.
Coloseum en forum kun je best met de zuil van trajanus combineren. En met die verdeling heb je nog tijd over :)

deze bedoel ik :)

je 2e schema ziet er wel goed uit :) ook zeker piazza navona niet vergeten! is een mooi plein met kunstenaars en straatartiesten :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 14:31

Dag1
Colosseum
Palationo
forum Romano

dag 2
vaticaanstad
st pieterskerk
st pieters bastiliek
engelen burcht

in nederland hebben we al niks met het ooenbaar vervoer dus we zijn benieuwd in het buitenland haha

dag 3
spaanse trappen
trevi fontein
Patheon
piazza navona

dag 4
?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 14:32

Even aangepast.
Als we dit redden hebben we nog een dag 4.
De dag van vertrek worden we rond 17uur opgehaald bij ons hotel.

Iemand nog tips voor die dag?
Of we maken dag 1 af omdat we dag 1 aankomst hebben natuurlijk.

Heb er al veel zin in!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:33

Winkelen bij een outlet :)) ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:53

Ik heb familie in en uit Rome, dus ben er veel geweest. Alles is wel een beetje gezegd. Ik ben ook vaak mee geweest buren if kennissen van familie rond te leiden en dan pakt mijn familie behoorlijk door te voet. Zelf zou ik rystiger aan doen.

Wij zijn altijd met de auto en daar moet je tegen kunnen. Deuken zijn heel normaal.

Ik ben Amsterdammer, maar Rome is echt een tikkeltje erger qua verkeer. Als je uit een dorp komt en niet gewend bent om in een grote stad te fietsen, zou ik dat niet gaan doen. Ik woon al enkele jaren in een dorp en voorheen een andere waar mensen al vaak aangeven Amsterdam niet in te durven.

Qua overvallen zelf nooit last gehad, maar we lopen niet als toeristen rond. Ik snap al die Japanners ook niet met hun dure toestellen en apparaten.

Onze familie koopt vrijwel altijd schoeneb i Italie. Mode kan soms wat voor lopen, maar kwaliteit van oa leer is top. Wel onderhandelen! Is lastig zonder de taal te spreken, maar bijdehand zijn scheelt je al enorm.

Verder, prachtig allemaal en gewoon echt op tijd vertrekken. 'S avonds kun je nog lekker eten, zitten etc

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 15:14

Hoelaat kan je eigenlijk overal terecht?
Wat vinden jullie op tijd vertrekken?
Ik kom inderdaad uit een dorp en vind Amsterdam ook chaotisch!
Ben benieuwd dan haha.
Dan is fietsen inderdaad niks voor ons.
Winkelen js ook een leuk idee zal opletten met mijn hang bagage inpakken de heen weg :)

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:15

Hoe laat kom je aan op dag 1? Anders zou ik misschien dag 1 en dag 3 omdraaien.

En verder, als je van de Trevi fontijn naar het Pantheon loopt neem dan ook echt de st. Ignazio mee. Zo'n prachtige kerk <3

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:27

Heel herkenbaar en grappig topic!
Ik ben ook een enorme planner en kan tijden bezig zijn op Tripadvisor etc om maar in het goede hotel te zitten, bij het leukste restaurantje te zitten en alle 'must-see's' te inventariseren.

Tot......... ik dit jaar voor het eerst op reis ben geweest met srprs.me. Je weet pas op het vliegveld waar je naar toe gaat. En op je bestemming gekomen kan je dan natuurlijk nog twee gidsen kopen en Tripadvisor aanzetten, maar ik heb gemerkt dat gewoon alles over je heen laten komen ook heel goed werkt.

Dus mijn tip: zet niet elke minuut in het schema vast. Loop ook eens ergens heen waar 'niks' te zien is, misschien ontdek je daar wel het pareltje van je trip! Bovendien is het gevoel dat je niks moet goud waard. Je hebt al een aardig druk schema, misschien dag 4 om gewoon ergens naar een pleintje te gaan en vanaf daar eens te kijken wat je tegen komt als je gewoon eens rondloopt en de deur van het kerkje wat nog niet in een beschrijving voorkomt opendoet?

Heel veel plezier alvast in ieder geval.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:29

Celiien schreef:
Een dagje/middagje naar Pompeii?

Daar zou ik wel een dag voor uittrekken. Echt fantastisch. Ik ben ook naar Herculaneum geweest. Dat was eigenlijk nog mooier omdat daar nog meer van overgebleven is. Het is alleen een stuk kleiner.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:49

Ik kom uit Zeeland, maar vond fietsen prima te doen :+ Met gids en fietsen doe je over de stoep, we hebben geen enkele keer een vervelende situatie meegemaakt :Y)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 14:18

Een lijstje in word gemaakt dit neem ik uit geprint mee.
Iedereen bedankt voor alle goede tips!
We vertrekken volgende week en de weersverwachting is ook nog goed.

Dag1
Colosseum
Palationo
forum Romano

dag 2
vaticaanstad
st pieterskerk
st pieters bastiliek
engelen burcht

dag 3
spaanse trappen
trevi fontein
Patheon (tijd over st. Ignazio)
piazza navona plein met schilders/kunstenaars. Erg gezellig ’s avonds net als Patheon.

dag 4
?

Roma pass kopen t hoekje bij colosseum/forum romanum
's avonds even gezellig rondom de Trevi-fontein lopen/zitten
wijnbarretjes uit waar je een lekker wijntje drink met lekkere hapjes
Trastevere om te eten (even zoeken waar dat ligt?)

Quirinaal (zetel van de president) in de buurt van trevi
oudheden, sla dan de San Clemente, vlak bij het Colosseum
Bar Martino Rosso tegenover het Colosseum heeft trouwens heerlijke cappuccino.
Met je rug naar het Pantheon het rechter straatje tegenover je kiezen, rechtdoor en dan een eindje verder in een rechter zijstraatje (bijna op de hoek).
min 40 smaken ijs!
Trevi Fontein: La Fontana di Venere: super lekker, budgetair gezien ook top en een gezellige sfeer!
http://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Re ... Lazio.html

Pantheon: I Vicini Bistrot : dat was die met die gezellige eigenaar

Via Nazionale: Ristorante Leon. Werd ons de eerste dag aangewezen door het hotelpersoneel, zat ook naast het hotel. Lekkere pasta's, lekkere gegrilde garnalen, gezellige mensen en heel gastvrij!
http://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Re ... Lazio.html

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:21

jij hebt zo een geluk! vorige week is trevi weer geopend :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 14:40

Zeker geluk dan!
Wij wilde eigenlijk deze week maar dat kwam niet uit op het werk.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:56

Mag ik me ook melden in dit topic? Afgelopen weekend ook 4 daagjes Rome geboekt, of eigenlijk 5 maar omdat we de eerste dag pas rond half negen s,avonds aankomen, tel ik die dag niet mee. De laatste dag vertrekken we om negen u s,avonds. We gaan begin maart.

Mijn vriend had al een lijstje gemaakt met wat hij in ieder geval wilde doen en dat lijkt verdacht veel op het lijstje van TS. haha.

Nu kan ik het lijstje aanvullen met eet en drink dingetjes en extra tips. Leuk,leuk,leuk.

had ook op internet al een aantal sites gevonden met tips maar het makkelijkst blijft toch een Bokttopic!

We slapen trouwens tegenover het centrale treinstation. Ik weet dat je meerdere treinstations heb, maar dit was het 'hoofdstation" meen ik. Het schijnt niet zo,n leuke buurt te zijn, vooral s,avonds niet maar de enige twee eisen die mijn vriend en ik hebben is dat wer een bed hebben om in te slapen en een warme douche. Minder leuke buurten heb je overal, ook in nederland!

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:21

Ik zou je Roma Pass meteen op het vliegveld kopen! Scheelt je een hoop wachten bij het Coloseum want het is daar echt niet normaal druk (overal trouwens, maar ik kom ook maar uit een dorp)