Wintersport 2015- 2016

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 01:42

MarMarieke schreef:
oester schreef:
Ik meld me ook! Vorig jaar naar Portes du Soleil geweest. Daar voor het eerst op ski's gestaan :+ := maar na 2 dagen toch wel de smaak te pakken hahah. Was echt een heel mooi gebied! Alleen avonds vrijwel weinig te doen. Dit jaar gaan we naar Gerlos.

Zit net een beetje te googelen voor wintersport kleding. Vooral leuke pully's/thermo kleding. Iemand tips?

Dan zat je niet zo ver van mij vandaan, vind je het een leuk gebied?

Nou wij hadden vorig jaar super veel geluk met de sneeuwval. Waren daar 2e kerstdag en toen lag er net voor het eerst een dik pak sneeuw, maar mede daardoor waren ook nog een paar pistes dicht daar. Wij hadden wel een grote ski-pas dat we overal naartoe konden. Dus we hebben flinke tochten gemaakt! Ook kun je daar dus makkelijk naar Zwitserland skiën enzo. Ik ben eigenlijk echt nog een leek wat skiën betreft, maar ik heb een hoop mooie gebieden gezien! :j

Ik heb nu wel 2 (of 3) goedkope thermo shirts, en die zitten prima! Maar die zijn ook heel suf haha. Dus daarom dacht ik nog aan een leuke met een felle kleur ofzo. Zag er al een paar voorbij komen van Craft idd!

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:56

miccamaaike schreef:
Jet4You schreef:

Zwarte piste durf ik na ca 8 jaar nog steeds niet...

Ik durf er wel af maar ik heb er maar weinig lol aan dus vermijd ze liever. Maar soms is er geen ontkomen aan om op bepaalde stukken te komen.

Idem! Vermijd ze ook liever. In Skiwelt heb je soms ineens zo'n stuk zwart op de rode, meestal ga ik er dan met een bospad omheen. Maar heeeeeel soms als het lekker gaat dan neem ik hem mee! Maar dan gaat het wel met 100 slangenvoltes achter elkaar... :')

Dee_Es

Re: Wintersport 2015- 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:23

100 slangenvoltes :')

Ik vermijd ook liever de zwarte pistes. Die hebben eigenlijk altijd buckels en ik weet mijn god niet wat ik daarmee moet met mijn snowboard. Ik kan op zich wel heel kort draaien maar dat is wel heel vermoeiend. Dan zoek ik liever een steile rode piste op zonder buckels ;).

In portes du soleil heb je de Swiss wall. Ik heb er over het randje gekeken en ben vrolijk de andere kant op gegaan :') Kan me niet voorstellen dat het leuk is om daar vanaf te gaan!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:32

Haha ja 'de muur' heb ik daar ook gezien. Daar durf ik ECHT niet van af, maar dat is ook wel heel extreem steil met heel veel buckles. Wij zijn er met de lift naar beneden gegaan, dat is gelukkig heel gebruikelijk op dat stuk :+

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:23

Ik meld me hier! Ga in Januari voor het eerst op wintersport met VL & schoonfamilie, naar Flachau. Ik ben nog nooit op wintersport geweest, heb mezelf 2 jaar terug in Landgraaf leren skieën en ben toevallig gisteren aan een skicursus begonnen (3 weken op rij). Ben echt heel erg benieuwd!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:25

Daantjuh88 schreef:
Idem! Vermijd ze ook liever. In Skiwelt heb je soms ineens zo'n stuk zwart op de rode, meestal ga ik er dan met een bospad omheen. Maar heeeeeel soms als het lekker gaat dan neem ik hem mee! Maar dan gaat het wel met 100 slangenvoltes achter elkaar... :')

Ik ga ook altijd in 100 slangenvoltes van de rode af hoor. En zorgen dat het bochtje zo kort mogelijk duurt, anders gaan mijn skies met mij aan de haal. Dus in pizzapunt door het bochtje en dan weer strak naast elkaar dwars over de piste voor ik weer in draai. :D

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:54

Desiree schreef:
Daantjuh88 schreef:

Ik ga ook altijd in 100 slangenvoltes van de rode af hoor. En zorgen dat het bochtje zo kort mogelijk duurt, anders gaan mijn skies met mij aan de haal. Dus in pizzapunt door het bochtje en dan weer strak naast elkaar dwars over de piste voor ik weer in draai. :D

Rood gaat nog wel aardig vlot, als de piste mooi recht is en niet teveel bulten. Ik heb hele slechte ogen, waardoor ik weinig diepte zie en in de sneeuw al helemaal geen hopen etc. Vorig jaar was het 1 dag zo mistig dat je niet eens je ski's kon zien. Bril bevroor telkens, begon keihard te sneeuwen en te waaien en wij stonden natuurlijk aan de andere kant van het skigebied dan waar wij verblijven. Mijn vriend die normaal altijd voorop gaat en dan beneden rustig eerst kan roken voordat ik aankom, kon mij ineens niet bijhouden. Blijkbaar ging ik zo hard, maar ik wilde ook zo graag naar huis. (en ik kan met oprecht zeggen dat ik het niet leuk vond, liften gingen dicht, pistes waren niet meer zichtbaar en het was zoooo koud)

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:18

Hier ook alweer zin in de wintersport!

Waarschijnlijk halverwege december een lang weekend naar Winterberg als er sneeuw ligt, in januari/februari met schoonfamilie naar Oostenrijk en misschien richting het einde van het seizoen nog een weekendje naar Winterberg.

Schoonfamilie gaat altijd met een grote groep, voor mij nu het tweede jaar, maar helaas gaat dat 'm niet worden i.v.m. verhuizingen, afstuderen etc. Geen idee nog waar we heen gaan. Bij voorkeur niet te grote gebieden met voldoende pistes voor beginners, vorig jaar zijn we naar Lofer geweest.

Hier ook veel slangenvoltes hoor, vooral op de rode piste en zwart vermijd ik ook liever maar soms heb je geen keuze. De eerste twee dagen en iedere ochtend de eerste afdalingen ben ik heel bang maar als ik de smaak te pakken heb ga ik lekker van de berg af. Hier ook geen voorbereiding, wel om beide knieën een brace anders kan ik na de eerste dag aan de kant blijven zitten.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:29

3 van de mensen waarmee ik op wintersport ga konden nog niet skieen dus die hebben lessen op een rollerbaan genomen.
Eentje moest op dag 1 naar de dokterswacht en had een lichte hersenschudding, gisteren met les 3 is er weer iemand naar de dokterswacht geweest en die moest zelfs de nacht blijven...
Hoop dat hij vandaag weer oke is.... En hoop dat ze zichzelf heel houden tot de wintersport en op de vakantie zelf ook!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:19

Jeetje, is zo'n borstelbaan zo gevaarlijk dan?

Die dagen met slecht zicht zijn soms erg lastig idd. Ik was afgelopen jaar heel krampachtig de rode paaltjes aan het volgen en de sneeuw werd dieper en dieper en het werd steeds moeilijker om vooruit te komen (piste begon uit te vlakken). Zat ik aan de verkeerde kant van de paaltjes. Was er echt heilig van overtuigd dat ik netjes op de piste zat. Gelukkig was het gewoon een weiland zonder obstakels.

Wij gaan altijd naar grote en hoge gebieden dus meestal is er dan ook wel een berghelling zonder mist te vinden.
Hier zaten we nog vol in de zon, letterlijk 2m lager konden we elkaar niet meer zien vanwege de mist.
Afbeelding

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:19

Ah de bekende muur, ik hoorde juist dat hij helemaal niet zo heftig is, dat iedereen die een beetje kan skiën er makkelijk vanaf komt (of het leuk is is een ander verhaal). Ben er nog nooit naartoe geweest maar mijn ouders wel. Mijn moeder is er nog hoogzwanger vanaf gegaan, haha (achteraf zei ze dat ze het nooit had moeten doen, veel te groot risico).

Zijn jullie allemaal pisteskiërs? Of zijn er ook mensen met leuke ervaringen met tour-/heli skiën? Of mensen die offpiste leuker vinden dan op de piste?

kim345 schreef:
3 van de mensen waarmee ik op wintersport ga konden nog niet skieen dus die hebben lessen op een rollerbaan genomen.
Eentje moest op dag 1 naar de dokterswacht en had een lichte hersenschudding, gisteren met les 3 is er weer iemand naar de dokterswacht geweest en die moest zelfs de nacht blijven...
Hoop dat hij vandaag weer oke is.... En hoop dat ze zichzelf heel houden tot de wintersport en op de vakantie zelf ook!

Wow heftig, inderdaad hopen dat alles vanaf nu goed zal gaan! Zelf ook jaren les gehad op de borstelbaan, gelukkig nooit zoiets heftigs meegemaakt.

Edit: Ik kan echt úuuuuren doorpraten over skiën, jullie moeten het zeggen als jullie er gek van worden :+

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:25

oester schreef:
Nou wij hadden vorig jaar super veel geluk met de sneeuwval. Waren daar 2e kerstdag en toen lag er net voor het eerst een dik pak sneeuw, maar mede daardoor waren ook nog een paar pistes dicht daar. Wij hadden wel een grote ski-pas dat we overal naartoe konden. Dus we hebben flinke tochten gemaakt! Ook kun je daar dus makkelijk naar Zwitserland skiën enzo. Ik ben eigenlijk echt nog een leek wat skiën betreft, maar ik heb een hoop mooie gebieden gezien! :j

Ik heb nu wel 2 (of 3) goedkope thermo shirts, en die zitten prima! Maar die zijn ook heel suf haha. Dus daarom dacht ik nog aan een leuke met een felle kleur ofzo. Zag er al een paar voorbij komen van Craft idd!

Leuk! Waar ben je naartoe geskied in Zwiterland? Toevallig naar Mont fort, vallon d'Arbi, Tortin of ergens in die richting? Dat is voor jou wel een flink stuk skiën, dus als je dat gehaald hebt, heb je flink moeten doorgeskiën denk ik.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:03

O wauw. Blijkt dat ze mw ontzettend beet hadden en de eerste jongen is nooit in het ziekenhuis geweest.
De 2ebjongen dus wel echt...
Beetje een de jongen die wolf riep verhaal.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:05

kim345 schreef:
O wauw. Blijkt dat ze mw ontzettend beet hadden en de eerste jongen is nooit in het ziekenhuis geweest.
De 2ebjongen dus wel echt...
Beetje een de jongen die wolf riep verhaal.

Oh := Geluk bij een ongeluk..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:02

Wat gemeen! := Hopelijk is die andere jongen snel weer de oude en kunnen jullie straks lekker gaan genieten van jullie vakantie.

@MarMarieke, ik ben een piste snowboarder, mag dat ook? Heb nu 2x op ski's gestaan en wil dus zeker wel leren skiën maar vind skiën een stuk enger dus dat duurt nog even voordat ik daarmee echt soepel naar beneden kom.

Echt off piste kan ik nog niet. Beetje om paaltjes heen steken en vlak langs de piste neem ik nu wat meer mee. Als de omstandigheden goed zijn lijkt het me tof om een keer met een gids op pad te gaan. In principe kan ik prima redden maar ben er toch altijd wat huiverig voor dat ik in een situatie terecht kom waarin ik niet goed weet wat te doen. Gelukkig heb ik die-hard snowboard vrienden die wel veel ervaring hebben met off piste, heli-boarden etc dus ik ga het vast wel leren. Dit wordt alweer mijn 5e seizoen, gaat hard :D

Waar ga jij meestal heen? Ski je al je hele leven of ben je later begonnen?

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:34

nog 3 weken en dan sta ik ook weer op de piste!!

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:49

Dee_Es schreef:
Wat gemeen! := Hopelijk is die andere jongen snel weer de oude en kunnen jullie straks lekker gaan genieten van jullie vakantie.

@MarMarieke, ik ben een piste snowboarder, mag dat ook? Heb nu 2x op ski's gestaan en wil dus zeker wel leren skiën maar vind skiën een stuk enger dus dat duurt nog even voordat ik daarmee echt soepel naar beneden kom.

Echt off piste kan ik nog niet. Beetje om paaltjes heen steken en vlak langs de piste neem ik nu wat meer mee. Als de omstandigheden goed zijn lijkt het me tof om een keer met een gids op pad te gaan. In principe kan ik prima redden maar ben er toch altijd wat huiverig voor dat ik in een situatie terecht kom waarin ik niet goed weet wat te doen. Gelukkig heb ik die-hard snowboard vrienden die wel veel ervaring hebben met off piste, heli-boarden etc dus ik ga het vast wel leren. Dit wordt alweer mijn 5e seizoen, gaat hard :D

Waar ga jij meestal heen? Ski je al je hele leven of ben je later begonnen?

Ja natuurlijk mag snowboarden ook, haha. Ik praat vanuit gewoonte altijd vanuit het ski perspectief, maar dat komt omdat niemand in mijn omgeving (familie/vrienden) snowboardt.

Over dat in enge situaties komen snap ik heel goed, dat heb ik ook een beetje (ik heb namelijk last van best erge hoogtevrees dus dat is ook niet zo handig op sommige/de meeste tourtochten). Ik heb een lawinecursus gedaan en daar ook geoefend wat/hoe je moet doen in gevaarlijke situaties (voor zover dat te oefenen valt), maar wat je je 'moet' bedenken is dat de mensen die verongelukken 95% mensen zijn die gewoon even een stukje van de piste afgaan, en niet de mensen die helemaal met allemaal veiligheidsspullen/gidsen op pad gaan. Ik weet niet of dat je wat meer zekerheid geeft, haha.

Ik ging voor het eerst op skivakantie toen ik denk ik ongeveer 4 (?) was, alleen heb ik de eerste 2 jaar geweigerd te skiën (hoe verwend kan je zijn :+ ). Dus eigenlijk sinds mijn 6e 'pas' echt veel op de skies. Ik ging in mijn eerste ski-jaren naar Oostenrijk, Grossarl (naam gebied weet ik niet precies). Oostenrijk vonden we opgegeven moment minder uitdagend worden, daarom gingen we naar Zwitserland. En nu scharrelen we daar sinds ongeveer 8 jaar rond. We gaan altijd naar dezelfde plek, en 'moeten' dat ook, onze vrienden en wij hebben daar namelijk onze eigen plekjes. Het is wel komisch dat je je met een hele vriendengroep uit Amsterdam in de vakanties verplaatst naar de bergen, om daar vervolgens weer gezellig met elkaar te skiën.

Waar ga jij dit jaar naartoe? Ik kan Zwitserland héél erg aanraden, wordt nooit saai. :j :D
Waarom vind je skiën enger? Mij lijkt snowboarden stuk enger..

Edit: Ik ken bijna geen off piste snowboarders omdat ze zeggen dat dat ongelovelijk moeilijk is (wat het mij ook lijkt), en tourboarden was ook nooit mogelijk (nu inmiddels wel, nieuwe technieken hoorde ik)

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:04

Wij zijn zowel met snowboarden als met skiën regelmatig off-piste geweest en ik vond het met allebei goed te doen! Ligt natuurlijk ook aan het gebied waar je naartoe gaat en de mogelijkheden. Er is nog ergens een prachtig filmpje waar ik off-piste tegen een boom aan board dus ik raad wel aan om niet alleen te gaan. Maar verder is er niks mooiers dan door de tiefschnee ploegen over onaangeroerde sneeuw :D

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:30

Ik heb geen hoogtevrees (lijkt me lastig!) en ben gelukkig ook niet bang om te verongelukken maar ik heb soms wel last van verzuurde spieren en vermoeidheid en dat is natuurlijk niet zo prettig als je nog een uur moet afdalen. Vastzitten in de tiefschnee en jezelf moeten uitgraven vind ik dus ook niet zo grappig ;)

Wat betreft het tourboarden, ik denk dat je het dan over splitboards hebt. Snowboards die uit 2 aan elkaar geklikte "ski's" bestaan. Lijkt me idd wel handig op vlakkere stukken.

Hier alleen ervaring met Oostenrijk en Frankrijk. Zwitserland lijkt me zo duur. Wel in portes du soleil door Zwitserland geboard maar daar lagen de pistes er duidelijk minder mooi bij dan in het Franse gedeelte. We gaan dit jaar (net als vorig jaar) naar Val Thorens. We maken meestal lange dagtochten dus daar kunnen we onze lol op. Boardjes heel goed waxen zodat je ook de glijpaadjes ongeschonden door komt (en af en toe een skistok lenen :') ) en gaan. Kan nu al niet meer wachten.

Aulaatje, wat vind jij fijne gebieden om off piste te gaan? Vorig jaar hadden we gewoon nauwelijks verse sneeuw dus off piste was alles hard en ijzig dus was niet de moeite waard om te verkennen. Het jaar daarvoor in een halve sneeuwstorm terecht gekomen. Hoefde niet eens off piste want op de piste lag genoeg onaangeroerde sneeuw, was echt genieten in het kwadraat.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:39

Meld zich :D

I'm such a lucky bastard! Ik ga namelijk 2 keer op wintersport waarvan 1 keer met de gewonnen wintersportreis van radio 538 naar Gerlos :D :D

De andere keer is met de carnavalsvakantie naar Saalbach. Ik ben heel benieuwd. Ik ben >20 jaar naar het zelfde gebied geweest in Zwitserland maar door het prijsniveau is onze keus gevallen op een ander land . Ben benieuwd hoe het is een ander gebied, ook qua drukte!

Ik heb mijn nieuwe snowboardje al uitgeprobeerd in Landgraaf en het gaat als een speer.
Off piste heb ik geen ervaring mee maar wil ik als ik wat vertrouwder ben met dit board wel een keer proberen.

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 09:48

Dee_Es schreef:
Aulaatje, wat vind jij fijne gebieden om off piste te gaan? Vorig jaar hadden we gewoon nauwelijks verse sneeuw dus off piste was alles hard en ijzig dus was niet de moeite waard om te verkennen. Het jaar daarvoor in een halve sneeuwstorm terecht gekomen. Hoefde niet eens off piste want op de piste lag genoeg onaangeroerde sneeuw, was echt genieten in het kwadraat.

Ik ben nu we met de familie op wintersport gaan niet meer heel actief in off-piste, was voornamelijk met de vriendenclub dat we dat deden.
In Schladming Dachstein was het erg fijn off piste met een snowboard (nu denk ik een jaar of 3 geleden?), skiën is al weer wat langer geleden, gok een jaar of 7 maar dat was in Serfaus-Fiss-Ladis. Vorig jaar waren we in Lungau maar daar zijn bijna geen mogelijkheden tot off-piste. Wat je zegt klopt helemaal, er ligt nu gewoon te weinig sneeuw om lekker off-piste te gaan helaas -O-
Al deze skigebieden liggen in Oostenrijk overigens. :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:31

Ik heb van Roxy toevallig 2 nieuwe setjes gekocht. Mijn poellies waren erg oud en wilde ook wel wat sportiever. Ik kan het gelukkig ook met het sporten aan, anders vind ik het zo zonde om duur Craft spul te hebben wat ik maar 1x per jaar aan heb op skivakantie. Al blijft het Craft thermogoed wel erg mooi. Heb mijn setje nu een kaar of 10 en ziet er nog steeds goed uit.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:39

Mijn favo pulli komt bij de ANWB vandaan. Ook best betaalbaar dus dat is wel fijn. Heb m vaak met paardrijden aan als t kouder weer is dus hij wordt ook goed gebruikt.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:10

Paar jaar geleden echt offpiste geweest onder begeleiding van mijn snowboard leraar, dat was echt ontzettend gaaf. In de jaren daarna heb ik geen les meer gehad, en alleen kleine stukjes offpiste gedaan.
Op een open stuk direct naast de piste durf ik het nu wel, maar ik zal niet door een bos gaan zonder begeleiding.

Daarbij is mijn vriendengroep meer van de snelheid en kilometers maken dan van stunten en offpiste.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:09

Ook wij gaan weer richting Königsleiten, al hebben we een huis in hoch krimml, in Königsleiten kunnen we geen grote huizen krijgen of ze voldoen niet aan onze eisen := En zag dat meerdere bokkers naar Königsleiten eo. gaan. En idd hannes schirmbar is the place to be :))