smurffie schreef:Ze doet het absoluut niet uit het niks, ze geeft al 2 keer spanning en vluchtdrang aan voor ze wegspringt omdat jij door zet om haar frontaal te aaien. Zet een stap naar achter met zo lang tot ze bij je staat, ze zal je volgen en steeds meer naderen. Is ze nieuwsgierig genoeg. Is ze bij je? Niet aanraken maar weg lopen, stil staan en weer net zo lang een stap uit haar richting (bij voorkeur naast haar staan) tot ze bij je is. Ze gaat het spelletje snappen en dan gaat ze lichamelijk contact zelf maken; nadat ze dat gedaan heeft kun je haar waarschijnlijk zonder reactie terug aaien. Jij bepaald de stappen, zij het tempo.
Mee eens, en dat is niet vervelend bedoelt hoor
Je ziet de spanning na het optillen van de arm om te aaien, haar oor draait ook in die richting en dat is ook waarschijnlijk het gene wat ze nog heel 'eng' / 'spannend' vind.
Na 10x het filmpje gekeken te hebben om te kijken of ik het goed gezien heb haha. De beweging van de arm omhoog gaat voor haar te snel en roept een schrikreactie op, er is al spanning bij het optillen van de arm, en degene die er staat zet (denk ik onbewust) een stap naar voren toe en dat is veel te overweldigend voor haar.
Ik probeer even een beetje mee te denken (bedoel het goed haha).
Ze heeft zo te zien een oortje op haar omgeving gericht, want die wil ze graag in de gaten houden, en eentje op de begeleider en dat is sowieso heel goed want dan zijn ze in ieder geval nieuwsgierig en een klein beetje op je gericht. Ik zou ook heel erg naar haar orenspel gaan kijken, je kan er veel vanaf zien!
Ik denk dat je vooral met lichaamstaal moet gaan werken, dus als zei naar je toekomt van zo'n afstandje rustig blijven staan en je als ze bij je is van haar afwenden en weer weglopen, vaak komt het volgen dan vrij snel een paard raakt nieuwsgierig naar waarom jij iedere keer wegloopt, en zal waarschijnlijk dan ook zelf meer toenadering zoeken (komt neer op wat smurffie ook al zegt) Ook een kleine tip, ik zou bij zo'n paard nooit recht ervoor gaan staan, ze zal geen kwaad in de zin hebben maar als je ervoor staat en ze springt wel naar voren.. als je ernaast staat kan je veel sneller wegkomen mocht het nodig zijn!