Op reis naar Kroatië, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:41

Wrs is het al gezegd, maar je moet zeker een kijkje nemen bij de Plitvice meren. Google maar eens <3

Verder vond ik Porec een erg leuk stadje. Wel een beetje de standaard vakantie plek in Kroatië, maar goed xD Omdat er vrijwel alleen maar kiezel en rotsstranden zijn kun je erg leuk casual snorkelen daar.

Zelf heb ik in een stacaravan op camping Bijela Uvala gezeten wat goed bevallen is. Wel erg grote camping. Ik weet niet van wat voor kwaliteit de staanplaatsen waren.

Een andere keer ben ik naar Labin geweest in een Villa. Is ook erg goed bevallen. Omgeving ook mooi!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:48

anneliesdj schreef:
Brr landmijnen, daar staan toch wel waarschuwingen voor?

Nee geen waarschuwingen zie je in t binnenland geen pad lopen ga dan niet op eigen houtje rondstruinen want er liggen nog een hoop mijnen.

Mijn oom verteld mij vaak dat de mijnen worden opgeruimd door middel van dieren die los gelaten worden in een stuk grond

Lowara

Re: Op reis naar Kroatië, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:51

Wij kregen de tip om niet op ongemaaid grasland te lopen vanwege eventuele bommen :j
Nou zagen de huizen bij Plitvice er zo beschoten uit, dat we ons er strak aan hebben gehouden, als dat al niet opgeknapt is na zoveel jaar, zullen de weilanden ook nog niet echt betrouwbaar zijn :=

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:29

leuk dit topic. Mijn man zag vorige week bij camping live de omgeving van Kroatië en wil nu volgend jaar hier erg graag heen. Ik zag al een paar leuke campings hier tussen dus ga ook zeker gebruik maken van ervaringen van hier

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:20

Het is een geweldig land maar hou er rekening mee dat campings vrij duur zijn. (Huur van een appartement is vergelijkbaar in prijs.)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:32

Lowara schreef:
Wij kregen de tip om niet op ongemaaid grasland te lopen vanwege eventuele bommen :j
Nou zagen de huizen bij Plitvice er zo beschoten uit, dat we ons er strak aan hebben gehouden, als dat al niet opgeknapt is na zoveel jaar, zullen de weilanden ook nog niet echt betrouwbaar zijn :=

maar ook op de paden blijven zie je geen pad loop er dan aub niet over heen want t kan zomaar eens einde van je vakantie en leven kunnen zijn.

al wil je t binnenland in houd er rekening mee dat je een hoop verwoesting gaat zien nog van de oorlog.
verschrikkelijke teksten enz op huizen.
Daar moet je wel mee om kunnen gaan want t kan heel deprimerend zijn(spreek uit ervaring de eerste 2 keer dat ik t binnenland van kroatie had gezien was ik er echt even enorm klaar mee)
Ook raad ik af om in de huizen te gaan kijken in de meeste huizen ligt echt alles nog van de oorlog.
van kledij tot tassen tot munitie.

heb zelf familie in turanj en sibenik wonen

ben zelf 1 keer in t eerste huis van mijn familie daar geweest.
wat ik gezien heb is gewoon met een paar woorden niet te omschrijven of te begrijpen t heeft mij echt aangegrepen dat een mens tot zulk bizarre dingen in staat is.

jullie vragen je vast af waarom die huizen niet gesloopt worden.
Heel veel huizen zijn ook van servie-ers of slovenen die misschien nog in leven zijn in ieder geval zo denken de mensen in kroatie er over.
stel je voor dat die mensen ooit terug keren naar hun eigen huis.
daarom blijft het helaas zo lang zo staan ze durven gewoon niet aan de woningen te zitten.

wat is wel leuk om mee te maken een kroatische bruiloft :j :D
erg leuk om te zien dat als je door de dorpen rijd onderweg naar de kerk dat de gehele rit getoeterd word.
de straten waar je door heen rijd naar buiten komen om t bruidspaar geluk te wensen.
kinderen snoep krijgen toegeworpen als een bedankje van t bruidspaar.
wat de volwassenen kregen weet ik niet meer maar ook die kregen wat toegeworpen als een bedankje.
buiten de kerk word er muziek gespeeld en word er een hele hoop gedronken aan bier en wijn hele liters gaan er naar binnen.
de kerk dienst is enkel minder dat duurt een kleine 2,5 uur(helemaal in een kerk zonder airco met een graadje 40 buiten is dat niet grappig :o )
maar gewoon daarna 3 dagen lang feest.

wat is nou echt lekker kroatisch eten..
nou de gevulde hete pittige worsten vaak gewoon in de supermarktjes te koop <3
of vlees recht van t spit af voor je neus gebakken <3
recht van t spit is echt ontzettend gezellig.
in de kleinere restaurantjes zit je gewoon naast het spit met je bord buiten.
er hangt van alles op t spit heel varken of een heel schaap keus genoeg qua dieren en vlees en t word zo van t spit op je bord gelegd en zalig :9
Ook word er vaak muziek gespeeld door paar muzikanten die er gezellig bij zitten.

wat ik dus grandioos vond was de geiten hoeder.
die elke ochtend bij ons hotel achter met de geiten langs kwam, en dat je geiten melk kon komen melken bij ze geiten.

zucht ik ben zo gek op dat land <3

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 00:30

Wij zijn afgelopen weekend terug gekomen, het is echt een prachtig land, zeker de moeite waard. Maar de reis, zowel heen als terug was een crime.
Plitvice is helaas niet gelukt maar dat hebben we voor volgend jaar op de planning staan, dus we weten nu al dat we terug willen.
Ik vond de campings niet erg duur maar je moet er ook net geluk mee hebben denk ik, zowieso zijn campings het eerste wat in prijs stijgt als er veel toeristen zijn.
Wat kosten appartementen gemiddeld? Kan me niet voorstellen dat dat goedkoper is dan een camping, zeker niet met 2 kinderen.

Maar goed, heeeeerlijk weer, beetje bora wind erbij, donderbuien, heerlijk gesnorkeld, autotocht naar Krk, Cres en Losinj en een boottochtje naar Krk (privebootje gehuurd) wat een wáááánzinnig helder water, zo mooi! En op de terugweg zelfs dolfijnen gezien, waar ze volgens 'insiders' niet voor zouden komen, dus helemaal gelukkig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 00:33

Overigens, als ik google op landmijnen en Kroatie lees ik overal dat de gebieden waar ze nog liggen goed aangegeven zijn met borden en linten en dat het verder wel meevalt.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:49

Ik heb voor 45 euro per nacht op de camping gestaan (dubrovnik) over het algemeen betaalde we rond de 35 per nacht met 2 personen. We hebben op het eiland vis voor 47 euro per nacht geslapen.
Op internet zagen we appartement in trogir aan zee voor 25 euro per nacht. Iedereen bied in kroatie zijn eigen huis aan als appartement hier is dus veel concurrentie.

De vader van mijn vriend is geboren in Kroatië en zegt dat prijzen van campings altijd hoog zijn geweest.
We zijn op een camping geweest waae we voor 22 euro per nacht konden staan maar daar voelde het gewoon echt niet veilig! En toen zijn we snel doorgereden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:00

Wij stonden voor 27 euro per nacht met een vouwwagen, 2 volwassenen en 2 kinderen, gratis stroom en gratis douchen. Camping met uitzicht op zee en eilanden, royaal strand erbij, restaurant en winkel op de camping en alles open van 7 tot 23.
Maar een paar km verder zat een camping waar we 32 per nacht zouden betalen, waar geen strand winkel restaurant was en bovendien 2,5 meter steile afgrond naar zee met enkel een stenen muurtje van 50cm, niet echt wat je wilt met kleine kinderen.

Maar het viel mij idd ook op dat er zoveel appartementen aangeboden worden, denk dat de goedkoopsten daar ter plekke zijn en niet online? Ik vind het zeker wel een overweging waard maar ik wil er niet teveel op gokken.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:25

Dat is indd wel goedkoper dan dat wij hebben betaald. Onze buren hebben met camper en 4 personen voor 70-80 euro per nacht op de camping gestaan dat is heel duur!

Daar heen rijden en bij iemand aanbellen lijkt mij indd ook het goedkoopste. Volgens mij zijn er zat kamers beschikbaar aangezien bijna iedereen zn huis aanbiedt;-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:30

Ja voor die prijs heb je ook een goedkope hotelkamer... :s

Maar wij zaten in een regio waar het wat minder toeristisch is.
Ik zal even wat foto's zoeken.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:45

Ik heb ook nog wel foto's van Kroatië :D

Split
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hvar
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plitvice
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zagreb
Afbeelding

Afbeelding

Tot zo ver mijn spam :+

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:50

gave foto's! Vooral die ene met lange sluitertijd bij die watervallen *D!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:46

zwijmel prachtige foto's en de watervallen blijven byzonder om te zien...
zwemmen er trouwens nog steeds vet veel van die vissies rond??

elke keer denk ik weer van ik wil terug!!!

campings zijn heel verschillend vooral in de toeristische plekken zoals dubrovnik, split, zagreb, istrie daar betaal je je echt scheel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:55

Wij hadden trouwens een privé huis voor 435 euro voor 7 nachten voor 4 personen en 2 honden.
Echt spot goedkoop.
En alles was er, zelfs een wasmachine.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 08:12

NathalietjeB ik heb wel vissen gezien, maar niet extreem veel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:49

Even inhaken!

Wij zitten in kroatie nu.
Hebben 1 nacht in Porec gestaan. Maar het weer is bagger.
We rijden nu door naar Split. Daar schijnt t beter te zijn.

Navigatie werkt hier gewoon. :) geen speciale kaart.
Vignetten kan je snachts ook kopen. Geen probleem.

Dit is het tweede jaar dat ik ga en de eerste x dat ik afzak.

Wij rijden de 14 uur in 1x door. Zijn met zn 2.
Dit jaar via oostenrijk gegaan omdat we op bezoek zijn geweest bij een bokker. Dus een wat langere reis.
Zijn nu 2000 km aan het rijden in totaal. waarvan ik er 400 heb gereden. De rest rijd vriendlief, die ist wel gewent omdat ie chauffeur is.

We zijn nu bij senj!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:03

anneliesdj schreef:
Wij zijn afgelopen weekend terug gekomen, het is echt een prachtig land, zeker de moeite waard. Maar de reis, zowel heen als terug was een crime.

Hoezo was de reis zo'n drama?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:15

Omdat het enorm druk was in Duitsland, tussen Nurnberg en Salzburg + de tunnels stond in totaal 100 km file.
Eerste dag zijn we niet verder gekomen dan nurnberg, 2e dag omgereden en overnacht in graz.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:16

Ik had al zo'n vermoeden. Duitsland weet wel wat files zijn inderdaad!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:25

En 4 regio's die tegelijk vakantie hadden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:34

Daar proberen wij altijd rekening mee te houden..
Ik ga echt niet rijden als er drukte verwacht word ivm vakantie.. Das vragen om moeilijkheden en lange wachttijden.

Verder wel een fijne vakantie gehad??

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:36

erw as heel veel werk aan de weg, als je niet in het weekend rijdt scheelt dat al een heel stuk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:50

Jolliegirl schreef:
Daar proberen wij altijd rekening mee te houden..
Ik ga echt niet rijden als er drukte verwacht word ivm vakantie.. Das vragen om moeilijkheden en lange wachttijden.

Verder wel een fijne vakantie gehad??

Wij rijden niet zovaak door dld, dus hebben er weinig ervaring mee en we kwamen er pas op de dag van vertrek achter dat er zoveel file voorspeld was.

Maar verder was het prachtig idd. Als we weer gaan dan doordeweeks en 's nachts en in één keer door.